ΤΟΠΙΚΑ

«Επιλογή Ευθύνης»: Δεκατρία κρίσιμα ερωτήματα για το Παζάρι

επιλογή-ευθύνης-δεκατρία-κρίσιμα-ε-414951

«Στον αέρα» στήθηκε η διοργάνωση

Η Εμποροπανήγυρη 2015 στήθηκε κυριολεκτικά «στον αέρα», επισημαίνει η δημοτική παράταξη «Επιλογή Ευθύνης – Πάμε Μπροστά», με επερώτησή της προς τον πρόεδρο του Δημοτικού Συμβουλίου Βόλου, που υπογράφεται από τους δημοτικούς συμβούλους Ν. Οικονόμου, Α. Παπατόλια, Φ. Λαμπρινίδη και Ν. Στόικο, τονίζοντας πως παραβιάστηκε η νομιμότητα από τις πράξεις και τις παραλείψεις της δημοτικής αρχής και επλήγη το κύρος και η αξιοπιστία του Δήμου Βόλου.

Η «Επιλογή Ευθύνης» επισημαίνει, στην επερώτησή της, πως, στην ουσία, η διοργάνωση έγινε χωρίς να υπάρχει σε ισχύ εγκεκριμένη κανονιστική απόφαση, αφού η Αποκεντρωμένη Διοίκηση ακύρωσε εκ νέου εν μέρει, στις 3 Ιουλίου 2015, την ψηφισθείσα από το Δημοτικό Συμβούλιο κανονιστική για τις εμποροπανηγύρεις. Σε κάθε περίπτωση, δεν ακολουθήθηκαν οι νόμιμες διαδικασίες για την ανάδειξη μειοδότη – κατασκευαστή των περιπτέρων, ο οποίος προβλεπόταν να είναι υπεύθυνος για τη διοργάνωση του παζαριού και απευθείας συμβαλλόμενος με τους συμμετέχοντες εμπόρους, όσον αφορά στην αμοιβή του για την κατασκευή των περιπτέρων, χωρίς ο Δήμος να έχει τη δυνατότητα να εμπλακεί περαιτέρω στη διοργάνωση, πέραν της διοικητικής διαδικασίας έκδοσης των αδειών συμμετοχής. Επισημαίνει ακόμη η «ΕΠΙΛΟΓΗ ΕΥΘΥΝΗΣ» πως η δημοτική αρχή, με το να μην τηρήσει τις νόμιμες διαδικασίες, έθεσε σε κίνδυνο, τόσο τους δημοτικούς υπαλλήλους που ενεπλάκησαν στη διαδικασία, όσο και τους εμπόρους που συμμετείχαν στο παζάρι, ενώ ζητά να της δοθούν απαντήσεις σε μία σειρά κρίσιμων ερωτημάτων, καθώς και αντίγραφα όλων των παραστατικών ανά συμμετέχοντα έμπορο, βάσει των οποίων εκδόθηκαν οι άδειες συμμετοχής στην Εμποροπανήγυρη.

Υπενθυμίζεται πως η δημοτική αρχή προχώρησε στην υλοποίηση του σχεδιασμού της για τη διοργάνωση της Εμποροπανήγυρης, το διάστημα από 8 έως και 14 Ιουλίου 2015.

Αναλυτικότερα, τα γεγονότα έχουν ως εξής:

Η «Επιλογή Ευθύνης» αντέδρασε έντονα εξαρχής στην προοπτική της αναβίωσης του θεσμού της εμποροπανήγυρης, αφενός λόγω του ότι, όπως έδειξε και η προηγούμενη εμπειρία, οι ισχύουσες συνθήκες στον χώρο δεν επιτρέπουν να συνδυαστεί το παζάρι με τη νομιμότητα και τη διαφάνεια, και αφετέρου λόγω του ότι η διοργάνωση, στην τρέχουσα δυσμενή οικονομική συγκυρία, θα αποτελούσε πλήγμα για τους ντόπιους επαγγελματίες.

Ωστόσο η δημοτική αρχή, έχοντας αποφασίσει να προχωρήσει στην υλοποίηση της απόφασής της για τη διοργάνωση του παζαριού, είχε φέρει, εκτός ημερήσιας διάταξης, στις 15-4-2015, προς συζήτηση στο Δ.Σ., νέο σχέδιο κανονιστικής απόφασης, της αρεσκείας της, για τις εμποροπανηγύρεις. Ομως, η προχειρότητα της εν λόγω κανονιστικής οδήγησε στη μερική ακύρωσή της από την Αποκεντρωμένη Διοίκηση Θεσσαλίας – Στερεάς Ελλάδας. Η δημοτική αρχή συγκάλεσε νέα, έκτακτη συνεδρίαση του ΔΣ, στις 12-6-2015, προκειμένου να γίνει η αναγκαία συμμόρφωση προς τις υποδείξεις της Αποκεντρωμένης Διοίκησης και να εγκριθεί η νέα κανονιστική απόφαση. Ωστόσο, η Αποκεντρωμένη Διοίκηση, με νέα απόφασή της, στις 3 Ιουλίου 2015, ακύρωσε τις σχετικές αριθ. 421/2015 και 422/2015 αποφάσεις του Δ.Σ. Βόλου, ακυρώνοντας εκ νέου εν μέρει την κανονιστική της δημοτικής αρχής για τις εμποροπανηγύρεις, με την επίκληση σοβαρών λόγων νομικού χαρακτήρα, εκ των οποίων, ο σοβαρότερος είναι ότι, παρά την ισχύουσα νομοθεσία, δεν είχε προβλεφθεί η υποχρέωση του Δήμου να διενεργήσει μειοδοτικό διαγωνισμό ύψους 134.310,00 € για την ανάδειξη του μειοδότη – κατασκευαστή των περιπτέρων. Αντίθετα, στις προαναφερθείσες αποφάσεις του ΔΣ, ως τρόπος ανάδειξης του μειοδότη αναφερόταν η «εκδήλωση ενδιαφέροντος – διαπραγμάτευση».

Πέρα, όμως, από το γεγονός της παράλειψης διενέργειας διαγωνισμού για την ανάδειξη μειοδότη – εργολάβου, δεν ακολουθήθηκε από τη δημοτική αρχή ούτε καν η προβλεφθείσα, στην ψηφισθείσα κανονιστική, έστω με εκδήλωση ενδιαφέροντος, διαδικασία ανάδειξης του εν λόγω αναδόχου από την Οικονομική Επιτροπή (Ο.Ε.) και της έγκρισής του από την Αποκεντρωμένη Διοίκηση. Η Ο.Ε. δεν προέβη σε καμία απόφαση για την ανάδειξη του μειοδότη – κατασκευαστή των περιπτέρων, παρά οι μόνες, σχετικές με το παζάρι, αποφάσεις που έλαβε, ήταν, για την κατάρτιση όρων διεξαγωγής δημοπρασίας για το Λούνα Παρκ και για την έγκριση του αποτελέσματος της εν λόγω δημοπρασίας.

Ομως, σύμφωνα με την εν λόγω κανονιστική, υπεύθυνος για όλη τη διοργάνωση, ακόμα και για τη διαφήμισή της, δεν είναι ο Δήμος, ο οποίος δεν μπορεί να διαχειριστεί το θέμα της κατασκευής των περιπτέρων, αλλά ο μειοδότης, στον οποίο θα έπρεπε να πληρώσει απευθείας κάθε συμμετέχων έμπορος για την κατασκευή του περιπτέρου του, προκειμένου να πάρει άδεια συμμετοχής στην Εμποροπανήγυρη. Επιπλέον, σύμφωνα με την κανονιστική που ψήφισε η δημοτική αρχή (βλ. άρθρα 4. Δ / 5, σημείο 8 / 4. Β / 14, σημείο 5), αλλά και σύμφωνα με την «Ανακοίνωση για την Εμποροπανήγυρη 2015 – Αίτηση συμμετοχής», του προέδρου και των μελών της Επιτροπής Εμποροπανήγυρης (αναρτήθηκε στην ιστοσελίδα του Δήμου Βόλου, με τη σημείωση «Δημοσιεύτηκε στις 25 Ιουνίου 12:07»), στην Αίτηση – Υπεύθυνη Δήλωση για τη συμμετοχή στο παζάρι, που έπρεπε να καταθέσουν οι έμποροι, προς το Δήμο Βόλου – Τμήμα Εμπορίου, κάθε έμπορος αναγνωρίζει πως υπεύθυνος για το παζάρι είναι ο μειοδότης – κατασκευαστής των περιπτέρων και δηλώνει εγγράφως, με υπεύθυνη δήλωσή του, πως αποδέχεται ανεπιφύλακτα όλους τους όρους της κανονιστικής.

Σημειώνεται επίσης πως, στην 20η/15-7-2015 συνεδρίαση του Δ.Σ. Βόλου, όταν, κατά τη συζήτηση του αριθ. 3 θέματος της ημερήσιας διάταξης, «Λήψη απόφασης προέγκρισης δαπανών για την υλοποίηση διάφορων εκδηλώσεων του Δήμου», από την «Επιλογή Ευθύνης» δηλώθηκε πως θα καταψήφιζε τη δαπάνη του σημείου 9, «Για τη διαφημιστική προβολή της λειτουργίας του παζαριού από 8 Ιουλίου έως 15 Ιουλίου 2015 θα απαιτηθεί πίστωση 2.214,00 € σε βάρος του Κ.Α. 00-6431.001», με το αιτιολογικό πως, βάσει κανονιστικής, υπεύθυνος για τη διαφήμιση της εμποροπανήγυρης είναι ο μειοδότης – κατασκευαστής των περιπτέρων,ο δήμαρχος σχολίασε πως δεν υπήρξε εργολάβος στην Εμποροπανήγυρη.

Λαμβάνοντας υπόψη τα παραπάνω, η «Επιλογή Ευθύνης» θέτει, με την επερώτησή της, τα ακόλουθα ερωτήματα στο δήμαρχο:

  1. Με ποια κανονιστική απόφαση διοργάνωσε η δημοτική αρχή την Εμποροπανήγυρη, αφού οι βασικές διατάξεις της νέας κανονιστικής ακυρώθηκαν με την από 3-7-2015 απόφαση της Αποκεντρωμένης Διοίκησης, ενώ η παλιά κανονιστική ρητά καταργήθηκε, με τις 421/2015 και 422/2015 αποφάσεις του Δ.Σ. (η σχετική διάταξη δεν περιλαμβάνεται σε αυτές που ακυρώθηκαν από την Αποκεντρωμένη);
  2. Γιατί η δημοτική αρχή, αδιαφορώντας για τη νομιμότητα, προχώρησε στην έναρξη λειτουργίας του παζαριού, παρά τη μερική ακύρωση -για σοβαρότατους λόγους- της κανονιστικής απόφασης, και μάλιστα πέντε (5) μέρες πριν την επίσημη έναρξη της Εμποροπανήγυρης, οπότε υπήρχε ο χρόνος για την ακύρωση ή έστω αναβολή της;
  3. Γιατί έθεσε σε κίνδυνο τους υπαλλήλους – συμμετέχοντες στα διάφορα στάδια της διαδικασίας (Επιτροπή Εμποροπανήγυρης, Οικονομική Υπηρεσία), με το να εκκινήσει τη διοργάνωση, χωρίς να έχει εγκεκριμένη κανονιστική απόφαση και χωρίς να έχει τηρήσει τις νόμιμες διαδικασίες;
  4. Γιατί δεν προστάτευσε από πιθανές νομικές περιπέτειες τους συμμετέχοντες στην Εμποροπανήγυρη εμπόρους, οι οποίοι κλήθηκαν να δηλώσουν, με υπεύθυνη δήλωση, ότι έλαβαν γνώση του κανονισμού της εμποροπανήγυρης και ότι αποδέχονται ανεπιφύλακτα τους όρους αυτού;
  5. Γιατί, ενώ η Αίτηση Συμμετοχής καθορίστηκε -και σωστά- να υποβάλλεται στο Τμήμα Εμπορίου του Δήμου, στην επίσημη Ανακοίνωση που δημοσιεύτηκε στις 25 Ιουνίου και αναρτήθηκε στον ιστότοπο του Δήμου, ως αρμόδιος για τη σχετική διαδικασία δεν αναφέρεται εξουσιοδοτημένος υπάλληλος της εν λόγω υπηρεσίας, όπως επίσης η διεύθυνση (οδός Τοπάλη – Δημητριάδος) και το τηλέφωνο της υπηρεσίας, αλλά ο πρόεδρος της Επιτροπής Εμποροπανήγυρης, που είναι δημοτικός σύμβουλος και πρόεδρος της ΑΝΕΒΟ, με διεύθυνση την Πλ. Ρήγα Φεραίου και τηλεφωνικό αριθμό αυτόν της ΑΝΕΒΟ (να σημειωθεί ότι η απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου για την ανάθεση, μεταξύ άλλων, και της αρμοδιότητας διοργάνωσης της εμποροπανήγυρης στην ΑΝΕΒΟ, έχει επίσης ακυρωθεί από την Αποκεντρωμένη);
  6. Αν υπήρξε εργολάβος – κατασκευαστής των περιπτέρων:

α. Πέραν του ότι, κατά παράβαση του νόμου, σύμφωνα με την απόφαση της Αποκεντρωμένης, δεν πραγματοποιήθηκε διαγωνισμός για την ανάδειξη του μειοδότη – κατασκευαστή των περιπτέρων, για ποιο λόγο δεν ακολουθήθηκε τουλάχιστον η προβλεπόμενη στην κανονιστική διαδικασία ανάδειξής του από την Ο.Ε. και αποστολής προς έγκριση της σχετικής απόφασης από την Αποκεντρωμένη;

β. Εφόσον δεν υπήρξε διαγωνισμός, ούτε ανοιχτή διαδικασία διαπραγμάτευσης, ποιος και με ποια διαδικασία ανέλαβε και κατασκεύασε τα περίπτερα;

  1. Αν δεν υπήρξε εργολάβος – κατασκευαστής περιπτέρων (όπως δήλωσε ο δήμαρχος στην 20η/15-7-2015 συνεδρίαση του Δ.Σ.):

α. Μήπως κατασκεύασε ο Δήμος τα περίπτερα, παρόλο που δεν είχε αυτή την αρμοδιότητα, βάσει της ψηφισθείσας κανονιστικής; Με ποια διαδικασία; Με ποιες αποφάσεις; Με ποιον προϋπολογισμό; Ποια Υπηρεσία ανέλαβε και εκτέλεσε το έργο;

β. Σε ποιον κατέβαλαν τελικά χρήματα οι συμμετέχοντες έμποροι και ποιο ήταν τελικά το αντίτιμο για την κατασκευή κάθε περιπτέρου και με ποιον τρόπο και από ποιον καθορίστηκε, αφού δεν υπήρξε μειοδοτική διαδικασία; Εγιναν πληρωμές από τους συμμετέχοντες εμπόρους για τα κατασκευαστικά των περιπτέρων και πόσο νόμιμες είναι;

  1. Ποια παραστατικά κατατέθηκαν στα μέλη της Επιτροπής Εμποροπανήγυρης, προκειμένου να χορηγήσουν τις άδειες συμμετοχής στους εμπόρους; Πώς δόθηκαν άδειες συμμετοχής στους εμπόρους, αφού δεν έχει αναδειχθεί ανάδοχος για την κατασκευή των περιπτέρων, τον οποίο να έχουν πληρώσει οι έμποροι, για να κατέχουν την προβλεπόμενη βεβαίωση;
  2. Υπάρχουν αποδείξεις πληρωμής των τελών χρήσης χώρων από όλους τους εμπόρους, με ημερομηνίες πριν την έναρξη της Εμποροπανήγυρης;
  3. Σε ποια μέσα ενημέρωσης δόθηκε από το Δήμο (όπως προέκυψε κατά την 20η/15-7-2015 συνεδρίαση Δ.Σ.) η διαφήμιση της Εμποροπανήγυρης, από ποιον λήφθηκε η σχετική απόφαση, με ποια κριτήρια και πόσα χρήματα δόθηκαν σε κάθε ένα από τα μέσα αυτά;
  4. Ο Γενικός Γραμματέας του Συνδέσμου Μικροπωλητών Ελλάδος, κ. Δημήτριος Ψύκος, του οποίου δηλώσεις για το παζάρι φιλοξενήθηκαν στον τοπικό τύπο (εφημερίδα «ΤΑΧΥΔΡΟΜΟΣ», Πέμπτη 9-7-2015), είχε κάποιο συγκεκριμένο θεσμικό ρόλο στην Εμποροπανήγυρη ή μίλησε ως απλός συμμετέχων έμπορος;
  5. Είναι σε θέση σήμερα η Επιτροπή Εμποροπανήγυρης να καταθέσει στο Δημοτικό Συμβούλιο τα προβλεπόμενα για τη σύννομη λειτουργία της Εμποροπανήγυρης παραστατικά; Αν ναι, ζητούμε να μας δοθούν αντίγραφα όλων των παραστατικών ανά συμμετέχοντα έμπορο, βάσει των οποίων του δόθηκε η άδεια συμμετοχής στην Εμποροπανήγυρη.
  6. Εν τέλει, πώς προτίθεται η δημοτική αρχή να προστατεύσει το κύρος και την αξιοπιστία του Δήμου Βόλου, αφού, με τις επιλογές και τις παραλείψεις της, έκανε ό,τι μπορούσε, για να επιβεβαιώσει τη θέση που είχαμε διατυπώσει, ότι «παζάρι και νομιμότητα δεν μπορούν να συνυπάρξουν», με μια διοργάνωση που στήθηκε κυριολεκτικά «στον αέρα»;

Εγγραφείτε στο Newsletter του Ταχυδρόμου