ΤΟΠΙΚΑ

Νικ. Πρίντζος: «Δεν θα έχουμε γάλα για τα παιδιά μας»

νικ-πρίντζος-δεν-θα-έχουμε-γάλα-για-τ-452262

Αν και ο αγροδιατροφικός τομέας, θα μπορούσε να αποτελέσει πυλώνα ανάπτυξης

Πολιτικές αναστροφής της φθίνουσας πορείας που ακολουθεί τα τελευταία χρόνια ο κτηνοτροφικός κλάδος, ζήτησε από την κυβέρνηση ο Πρόεδρος του Αγροτικού Συνεταιρισμού Βόλου και της γαλακτοβιομηχανίας ΕΒΟΛ κ. Νικ. Πρίντζος, μιλώντας από το βήμα της εκδήλωσης «Εξυπνη Εξειδίκευση στη Θεσσαλία: «Αγροδιατροφικός τομέας: Αλυσίδα αξίας στον τομέα του γάλακτος».

Ρεπορτάζ: ΑΝΤΩΝΗΣ ΦΩΚΙΔΗΣ

Η εκδήλωση πραγματοποιήθηκε στην Αγριά στο πλαίσιο εξειδίκευσης των δράσεων της Περιφερειακής Στρατηγικής Εξυπνης Εξειδίκευσης Θεσσαλίας που εγκρίθηκε το Μάρτιο 2015, αποτελώντας την πρώτη θεματική συνάντηση και της ενεργοποίησης του ΠΕΠ Θεσσαλίας 2014-2020 και των πιλοτικών δράσεων που προβλέπει στον τομέα της Ερευνας -Τεχνολογικής Ανάπτυξης – Καινοτομίας.

Εκπρόσωποι της Περιφέρειας, του Περιφερειακού Συμβουλίου Καινοτομίας Θεσσαλίας, ερευνητικών φορέων, επιχειρηματιών και φορέων τους, συζήτησαν τις δυνατότητες ανάπτυξης και συνεργασίας στον τομέα, που αποτελεί έναν από τους πλέον δυναμικούς στη Θεσσαλία, προτείνοντας δράσεις, έργα, καινοτόμες τεχνολογίες και καλές πρακτικές.

Στην τοποθέτησή του ο κ. Πρίντζος, παρουσίασε την κατάσταση στον πρωτογενή τομέα, κυρίως στον κτηνοτροφικό κλάδο, επισημαίνοντας ότι οι εισαγωγές γαλακτοκομικών και ζωικών προϊόντων είναι κατά δύο δισ. περισσότερες από τις εξαγωγές.

«Από τις 900.000 τόνους αγελαδινού γάλακτος το 2006, η εθνική ετήσια παραγωγή μας μειώνεται φέτος κάτω από 600.000 τόνους. Την ίδια στιγμή, οι εισαγωγές αγελαδινού γάλακτος από 300.000 τόνους, θα ξεπεράσει τις 600.000 τόνους. Από 6.500 αγελαδοτροφικές μονάδες, υποχωρήσαμε στις 3.500, χωρίς φρένο. Κρίμα να μην έχουμε ελληνικό γάλα για τα παιδιά μας. Ολοι υποστηρίζουν πως η κτηνοτροφία είναι η βαριά βιομηχανία της υπαίθρου, αλλά η ελληνική κτηνοτροφία οδηγείται σε εξαφάνιση. Μειώνονται τα βοσκοτόπια, αυξάνεται το κόστος στο πετρέλαιο, στη ΔΕΗ, στις τροφές κ.α. Η πολιτική αυτή πρέπει να αλλάξει σήμερα, αύριο θα είναι αργά», κατέληξε ο κ. Πρίντζος.

Η Περιφερειακή Στρατηγική Καινοτομίας της Θεσσαλίας με βάση τις αρχές της Εξυπνης Εξειδίκευσης, σύμφωνα με το νέο ΠΕΠ Θεσσαλίας, θα πρέπει να εστιαστεί σε δύο κύριους πυλώνες, γύρω από τους οποίους αναπτύσσονται τρεις δορυφορικές δραστηριότητες, ενώ παράλληλα επιχειρείται επιστημονικά οδηγούμενη σ’ ένα πεδίο αναδυόμενων δραστηριοτήτων.

Ο πρώτος πυλώνας εστίασης της περιφερειακής στρατηγικής καινοτομίας είναι το αγροδιατροφικό σύμπλεγμα, ήτοι η θεώρηση του πρωτογενούς τομέα, της πρώτης μεταποίησης και του κλάδου τροφίμων – ποτών ως ενιαία περιοχή παρέμβασης.

Τα πεδία παρεμβάσεων έρευνας, τεχνολογικής ανάπτυξης και καινοτομίας στην «καρδιά» του πρώτου πυλώνα είναι τα ακόλουθα:

1) Εκσυγχρονισμός και βελτίωση της περιφερειακής προστιθέμενης αξίας με χρήση τεχνολογικά οδηγούμενης καινοτομίας:

  • Ανάπτυξη νέων, ανταγωνιστικών και πιστοποιημένων ως προς την ποιότητα και τα χαρακτηριστικά, αγροτικών προϊόντων.
  • Ανάπτυξη νέων, ανταγωνιστικών και πιστοποιημένων ως προς την ποιότητα και τα χαρακτηριστικά, προϊόντων στα τρόφιμα – ποτά αξιοποιώντας εισροές από τον πρωτογενή τομέα.
  • Χρήση σύγχρονων τεχνολογιών και συστημάτων παραγωγής για μείωση των εισροών στην παραγωγική διαδικασία.
  • Μείωση του κόστους παραγωγής και διάθεσης προϊόντων (συμπεριλαμβανομένων του ενεργειακού και του μεταφορικού).
  • Αξιοποίηση με εναλλακτικές χρήσεις των παραπροϊόντων του πρωτογενή τομέα, συμπεριλαμβανομένης και της χρήσης τους ως ενεργειακό πόρο.

2) Βελτίωση της περιφερειακής προστιθέμενης αξίας με προσαρμογή και χρήση ώριμων διεργασιακών, οργανωτικών και προωθητικών καινοτομιών, συμπεριλαμβανομένων της χρήσης ΤΠΕ, της ενίσχυσης των πηγών μοναδικότητας (π.χ., προϊόντα ΠΟΠ) και της σύνδεσης του τομέα με το «δημιουργικό» τουρισμό, και αναβάθμιση των ανθρώπινων πόρων.

3) Εφαρμογή καινοτόμων εργαλείων στην αλυσίδα παραγωγής αγροδιατροφικών προϊόντων με στόχο τη μείωση του όγκου και της τοξικότητας των αποβλήτων τους και την περαιτέρω μείωση του περιβαλλοντικού αποτυπώματός τους.

Εγγραφείτε στο Newsletter του Ταχυδρόμου