ΤΟΠΙΚΑ

ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΑΝΗΛΙΟΥ: Μάθημα στην πρώτη ψηφιακή τάξη

δημοτικο-σχολειο-ανηλιου-μάθημα-στην-851206

«Ψηφιακή τάξη», ένα project που άρχισε να υλοποιείται στις 22 Ιανουαρίου με την πρωτοβουλία ενός δασκάλου, του κ. Μανώλη Χειλαδάκη, στο Δημοτικό Σχολείο Ανηλίου του Δήμου Μουρεσίου στην ΣΤ’ τάξη. Ένα πειραματικό εγχείρημα που εγείρει πολλά ερωτήματα.
Οι 13 μαθητές του δημοτικού σχολείου του Ανηλίου του Δήμου Μουρεσίου αποτελούν την πρώτη τάξη πανελλαδικά που κάνει μάθημα με laptop και παρόπλισε βιβλία, μολύβια και γομολάστιχες.

Το έργο ξεκίνησε σαν μια προσπάθεια να μειωθεί το απαράδεκτο βάρος που κουβαλάει στην τσάντα του ένας μαθητής του Δημοτικού Σχολείου (με μέσο όρο τα 6 κιλά!). Στην πορεία μπήκε το γρήγορο ίντερνετ και τα νέα μέσα και ο στόχος έγινε πιο φιλόδοξος.
Σε μια χρονική περίοδο που οι συζητήσεις για την Παιδεία δίνουν και παίρνουν, αλλά και η ραγδαία ανάπτυξη του εθισμού στο internet είναι γεγονός, μια τάξη στο Ανήλιο μετατράπηκε σε hi-tech αίθουσα διδασκαλίας, δημιουργώντας εύλογα ερωτήματα για το κατά πόσο τα αποτελέσματα είναι θετικά ή όχι.

Ο δάσκαλος που πήρε τη πρωτοβουλία, ο κ. Μανώλης Χειλαδάκης, με τη σύμφωνη γνώμη γονέων, διευθύντριας, δημάρχου και σχολικού συμβούλου πέρασε σε μορφή pdf όλα τα σχολικά βιβλία μέσα στα laptop των παιδιών και τα πράγματα πήραν από εκεί και πέρα το δρόμο τους.

«Είχαμε να οργανωθούμε και να συνηθίσουμε σε μια εντελώς διαφορετική δομή διαβάσματος και συνεργασίας. Σ αυτό βοήθησαν πολύ τα παιδιά, που αμέσως λάτρεψαν τον καινούργιο τρόπο που γίνονταν τα μαθήματα. Έχετε δει παιδιά να μη θέλουν να βγουν διάλειμμα;», αναρωτιέται ο κ. Χειλαδάκης.

Και με τον εθισμό τι γίνεται; Το πιο απλό, την ορθογραφία, που ο Η/Υ έχει ορθογραφικό έλεγχο; Την παραδοσιακή διδασκαλία; Η δυσπιστία σε πειραματικά εγχειρήματα υφίσταται πάντα και τέτοιες προσπάθειες είναι πάντα δίκοπο μαχαίρι.

«Όσο πιο μικρός ξεκινήσεις κάτι, τόσο πιο γρήγορα το βαριέσαι, οπότε δεν φοβάμαι για εθισμό. Μπορεί η ορθογραφία να υπάρχει έτοιμη στον υπολογιστή, αλλά παιδιά που είχαν πρόβλημα και δεν έγραφαν εκθέσεις, τώρα πλέον δεν φοβούνται να μην κάνουν λάθος και γράφουν μεγαλύτερα κείμενα, κάτι που σημαίνει ότι καλλιεργούν περισσότερο το πνεύμα τους. Από εκεί και πέρα η έννοια του σχολείου δεν χάνεται από μερικούς υπολογιστές», μας απαντά ο κ. Χειλαδάκης.
Το μάθημα γίνεται στους υπολογιστές, αλλά τα βιβλία δεν έχουν πεταχτεί, καθώς έχουν υποστηρικτικό ρόλο. Όλα τα μαθήματα γράφονται λοιπόν ηλεκτρονικά σε διαφορετικούς φακέλους.

Από τα ημερολόγια των μαθητών

Σπύρος: «Ο κύριος Μανώλης μάς εξήγησε πώς να τους λειτουργούμε για να κάνουμε μάθημα. Μου άρεσε, το μάθημα με τους υπολογιστές ήταν πιο ενδιαφέρον. Όλο το βράδυ έπαιζα με τον υπολογιστή και δεν τον άφηνα να κρυώσει. Σήμερα θα γράφαμε μια έκθεση και ανησυχούσα, γιατί φοβόμουν μην κάνω κανένα λάθος και χαλάσει ο υπολογιστής. Μόλις γύρισα από το σχολείο, άρχισα το διάβασμα. Μου άρεσε που έγραψα κείμενο στον υπολογιστή».

Σταθούλα: «Με λένε Σταθούλα, είμαι 12 ετών και μένω στον Κισσό. Η δεύτερη κολλητή μου φίλη είναι η Μαρίνα, γιατί ο πρώτος είναι το λάπτοπ. Από τη στιγμή που το έπιασα στα χέρια μου τρελάθηκα, είναι τέλειο. Σήμερα κάναμε για πρώτη φορά κανονικό μάθημα με το λάπτοπ, ήταν κάτι το διαφορετικό. Μπορούσαμε να έχουμε έναν φάκελο που θα είχε τα βιβλία και έναν φάκελο που μπορούσαμε να γράφουμε τις απαντήσεις από τις ασκήσεις του βιβλίου».

Ανθή: «Σήμερα θα εγκαταστήσουμε κάποια προγράμματα. Ο κύριος μάς πέρασε τα βιβλία και επίσης ένα παιχνίδι, τη Monopoly. Είμαστε τόσο χαρούμενοι, που δεν θέλουμε να βγούμε διάλειμμα -αν είναι δυνατόν, εμείς;;; εμείς;;; πολύ περίεργο!. Στο σχολείο μας ήρθε και ο κύριος σύμβουλος. Ηρθε για να δει πώς τα πάμε με το καινούργιο σύστημα μαθήματος. Πάντως είναι τέλεια να κάνεις μάθημα με υπολογιστές και όχι βιβλία, μολύβια, γόμες κ.ά. Πού να σβήνεις με γόμα τώρα… ενώ με τα Laptop πατάς απλά το Backspace και σβήνεις ό,τι θέλεις!!!».

Η άποψη
της ψυχολόγου
«Η αλήθεια είναι ότι πρόκειται για ένα καινούργιο εγχείρημα» αναφέρει η ψυχολόγος κ. Μαρίζα Χατζησταματίου «και πρέπει να αγκαλιαστεί».
Και δεν μπορεί να έχει επιπτώσεις στα παιδιά, αναρωτιέμαι, και αν έχει, ποιες είναι αυτές; «Φυσικά και υπάρχει ο κίνδυνος του εθισμού. Φυσικά και με τον υπολογιστή η μάθηση από διαδραστική, που πρέπει και να είναι, γίνεται ανεξάρτητη. Προκύπτει θέμα υγείας και κατά πόσο ένα παιδί, ένας άνθρωπος γενικά, πρέπει να κάθεται μπροστά από έναν Η/Υ τόσες ώρες. Από την άλλη είναι επικίνδυνο για το παιδί στο σπίτι, καθώς εφόσον γνωρίζει να χρησιμοποιεί το διαδίκτυο, μπορεί ανά πάσα στιγμή σε περίπτωση που ο γονέας δεν το παρακολουθεί συνεχώς να μπει σε επικίνδυνες ηλεκτρονικές σελίδες. Ωστόσο πρέπει να τονίσουμε πως με τη σωστή καθοδήγηση και επαγρύπνηση του δασκάλου, μπορεί αυτό το δοκιμαστικό project να έχει αποκλειστικά θετικά αποτελέσματα».

Ο σχολικός
σύμβουλος
Θετικός στο εν λόγω εγχείρημα είναι ο σχολικός σύμβουλος του σχολείου κ. Κυριαζής Πόρποδας. Κάνει λόγο για ένα πειραματικό στάδιο, «ήταν μια πρωτοποριακή θέση του ίδιου του εκπαιδευτικού και συμφωνήσαμε αρχικά με την προϋπόθεση να είναι σύμφωνοι οι γονείς, αλλά και να ακολουθηθεί το αναλυτικό πρόγραμμα διδασκαλίας».
Ο ίδιος προσθέτει πως «υπάρχουν πολλές επιφυλάξεις για την υλοποίηση του προγράμματος και το project βρίσκεται υπό έρευνα. Είμαι θετικός αλλά θα πρέπει να υπάρχει και ολοκληρωμένη άποψη, γι’ αυτό και κατέθεσα ερώτημα κατόπιν εντολής του του Περιφερειακού Συντονιστή Σχολικών Συμβούλων Θεσσαλίας στο Υπουργείο για το κατά πόσο το πρόγραμμα είναι καλό ή κακό».

#Tags

Εγγραφείτε στο Newsletter του Ταχυδρόμου