ΤΟΠΙΚΑ

Οι μεταφορές ο μεγάλος ρυπαντής ~ Ευθύνονται για το φαινόμενο του θερμοκηπίου

οι-μεταφορές-ο-μεγάλος-ρυπαντής-ευθύν-34411

Θα επιτευχθεί σημαντική μείωση των ρύπων εάν υπάρξει μεγαλύτερη χρήση των υβριδικών αυτοκινήτων

Ο κλάδος των μεταφορών εμφανίζεται ως το μεγάλο «αγκάθι» για το περιβάλλον. Η σύνθεση του στόλου των οχημάτων φαίνεται να προκαλεί μεγαλύτερο πρόβλημα ρύπανσης και άρα να συμβάλλει περισσότερο στο φαινόμενο του θερμοκηπίου, απ’ ό,τι η παραγωγή ενέργειας και η βιομηχανία. Ωστόσο εάν η σύνθεση του στόλου αλλάξει προς όφελος των υβριδικών αυτοκινήτων, αναμένεται μείωση της συνολικής ποσότητας των εκπεμπόμενων ρύπων.

Ρεπορτάζ: ΕΛΕΝΗ ΧΑΝΟΥ

Τα παραπάνω επισημάνθηκαν μεταξύ άλλων από τον καθηγητή οικονομικής των φυσικών πόρων και διευθυντή του Εργαστηρίου Επιχειρησιακών Ερευνών του Τμήματος Οικονομικών Επιστημών του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας Γ. Χάλκο, στο πλαίσιο του 2ου Πανελληνίου Συνεδρίου με θέμα «Σενάρια εκπομπών των αερίων του θερμοκηπίου και πολιτικές καταπολέμησής τους μέχρι το έτος 2030, στους τομείς της Ενέργειας, των Μεταφορών και της Βιομηχανίας στην Ελλάδα», που ξεκίνησε χθες το πρωί, στο αμφιθέατρο του Τμήματος Οικονομικών.

Το συνέδριο πραγματοποιείται στο πλαίσιο του ερευνητικού προγράμματος Συνεργασία 2011 και στόχος είναι να παρουσιάσει τα βασικά ζητήματα που απασχολούν σήμερα την Οικονομική των Φυσικών Πόρων και του Περιβάλλοντος με έμφαση στην κλιματική αλλαγή και τις πολιτικές επίλυσής του σε εθνικό και παγκόσμιο επίπεδο.

Η ομάδα του προγράμματος αξιολογώντας τους στόχους που έθεσαν τόσο η Ε.Ε. όσο και η Ελληνική Κυβέρνηση, διενήργησε προβλέψεις ζήτησης ποσοτήτων ενέργειας προερχόμενες από ανανεώσιμες πηγές καθώς και προβλέψεις για τις αντίστοιχες εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου με ορίζοντα το 2030. Δημιουργήθηκαν τρία βασικά σενάρια. Το πρώτο αφορά σε μηδενικές μεταβολές στην ενεργειακή πολιτική της χώρας, το δεύτερο στο στόχο του 20% ενεργειακών πηγών από ανανεώσιμες πηγές και το τρίτο στο στόχο του 27% από ανανεώσιμες πηγές.

Σύμφωνα με τον κ. Χάλκο στην περίπτωση του δεύτερου σεναρίου που αφορά στη χρήση ΑΠΕ κατά 20% η μείωση των αερίων του θερμοκηπίου μπορεί να κυμανθεί από 7,5% έως 9% ενώ η χρήση ΑΠΕ κατά 27% θα προσδώσει ακόμη μεγαλύτερο περιβαλλοντικό όφελος της τάξης από 15% έως 15,7%.

Η έρευνα έχει καταδείξει ότι στον τομέα της ενέργειας υπάρχουν σημαντικά περιθώρια ελέγχου της ρύπανσης με την αντικατάσταση των σημερινών μονάδων παραγωγής ηλεκτρικές ενέργειας με νέες μονάδες παραγωγής με χρήση ΑΠΕ. Οι πιο αποδοτικές κατά σειρά λύσεις είναι οι μικροί υδροηλεκτρικοί σταθμοί, η γεωθερμία, η αιολική ενέργεια, η ηλιακή ενέργεια και η βιομάζα.

Σημαντικά μικρότερες είναι οι δυνατότητες μείωσης των ρύπων στη βιομηχανία. Ο κ. Χάλκος επεσήμανε ότι για μεγάλες μονάδες παραγωγής τσιμέντου που δραστηριοποιούνται και στην πόλη του Βόλου συστήνεται η αύξηση της χρήσης βιομάζας ως καύσιμο προκειμένου να επιτευχθεί αξιοσημείωτη μείωση των αέριων ρύπων. Αλλά και στη Χαλυβουργία η βελτίωση της ενεργειακής απόδοσης μπορεί επίσης να πετύχει καταπολέμηση των ρύπων.

Αγκάθι για το φαινόμενο του θερμοκηπίου αποτελεί ο τομέας των μεταφορών. Εως το 2030 τα πετρελαιοκίνητα και αυτοκίνητα υγραερίου θα αυξηθούν, το μερίδιο των υβριδικών αυτοκινήτων στο συνολικό στόλο θα παραμείνει σταθερά χαμηλό ενώ το μερίδιο των βενζινοκίνητων αυτοκινήτων θα μειωθεί. Αυτό σημαίνει ότι η συνολική ποσότητα εκπεμπόμενων ρύπων θα μειωθεί κατά 6,3 εκ. τόνους έως το 2030. Ενδεχόμενη δε αύξηση της χρήσης των υβριδικών αυτοκινήτων θα μειώσει περαιτέρω κατά ένα και πλέον εκ. τόνους τους εκπεμπόμενους ρύπους.

Εγγραφείτε στο Newsletter του Ταχυδρόμου