ΤΟΠΙΚΑ

Ποδηλατόδρομοι μήκους δέκα χιλιομέτρων…

ποδηλατόδρομοι-μήκους-δέκα-χιλιομέτ-851206

Ομόφωνα εγκρίθηκε προχθές το εκτός ημερήσιας διάταξης θέμα που εισήχθη προς έγκριση και συζήτηση στο Δημοτικό Συμβούλιο και αφορούσε στη Μελέτη του Δικτύου Ποδηλατοδρόμων στο Βόλο. Μια Μελέτη που οδηγεί σε ένα Έργο κατασκευής και λειτουργίας Δικτύου Ποδηλατοδρόμων στην πόλη του Βόλου, με χρηματοδότηση 1.200.000 €, από τα υπόλοιπα του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Σιδηρόδρομοι, Αεροδρόμια, Αστικές Συγκοινωνίες» του Υπουργείου Μεταφορών και Επικοινωνιών, στο πλαίσιο του Γ’ Κοινοτικού Πλαισίου Στήριξης.
Λίγες ώρες νωρίτερα η μελέτη είχε εγκριθεί και από την Επιτροπή Κυκλοφοριακών Θεμάτων του Δήμου Βόλου. Το έργο θα πρέπει να έχει ολοκληρωθεί μέσα στο 2009 και το υπουργείο έχει θέσει ως ημερομηνία τις 20 Δεκεμβρίου για την κατάθεση του Τεχνικού Δελτίου, ενώ ήδη έχει παραδοθεί από το Δήμο στη Διαχειριστική Αρχή η Τεχνική Περιγραφή και τα τεύχη δημοπράτησης του έργου.
Σύμφωνα με τον εισηγητή και δημοτικό σύμβουλο κ. Χαρ. Σκυργιάννη πρόκειται να κατασκευαστούν 10 περίπου χιλιόμετρα Ποδηλατοδρόμων, τα οποία συναρθρώνονται σε ένα Δίκτυο που ξεκινάει από τις συνοικίες και φτάνει στο κέντρο της πόλης και αντίστροφα.
Το θέμα «Ποδηλατόδρομοι» σύμφωνα με τον κ. Σκυργιάννη ξεκινά το 1991, όταν πραγματοποιήθηκε τριημερίδα, που οργάνωσε η Δ/νση Πολεοδομίας του Δήμου.
Το 2004 ο Καθηγητής του ΕΜΠ Συγκοινωνιολόγος Μηχ. Θάνος Βλαστός και η ομάδα του εκπονεί «Οδηγό Εκπόνησης Μελετών» με τίτλο «Το Ποδήλατο σε 17 Ελληνικές Πόλεις», μεταξύ των οποίων περιλαμβάνεται και ο Βόλος. Στην συνέχεια αυτής της Μελέτης το Υπουργείο Μεταφορών χρηματοδοτεί τον Δήμο Βόλου με 110.000 €, το Τμήμα Κυκλοφοριακού Σχεδιασμού ετοιμάζει μελέτη με τίτλο «Μελέτη αστικών – περιαστικών ποδηλατοδρόμων στον Δήμου .Βόλου». Το αποτέλεσμα αυτής της χρηματοδότησης ήταν λωρίδες ποδηλάτου με διαγράμμιση, πινακίδες και μερικά κολονάκια στην περιοχή του ΕΑΚ, στην παρόχθια του Αναύρου οδό Φιλιππίδη, στο τμήμα Ήπιας Κυκλοφορίας της οδού Ρήγα Φεραίου από Φιλιππίδη μέχρι Φιλίππου Ιωάννου, μπροστά στο πάρκο του Πεδίου Άρεως και στο Εκθεσιακό Κέντρο μέχρι την πίσω πλευρά του συγκροτήματος Παπαρήγα του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας και στην οδό Χατζηπέτρου, παρόχθια του Ξηριά, από την Λεωφόρο Αθηνών μέχρι τα όρια του Δήμου Αισωνίας.
Πριν από αυτά, σύμφωνα με τον Σκυργιάννη, στον Βόλο έχουν υλοποιηθεί:
Σήμανση ποδηλατοδρόμου στο πεζοδρόμιο της οδού Ζάχου, από 2ας Νοεμβρίου μέχρι Επτά Πλατανιών, στην πλευρά του Κραυσίδωνα (1995-96).
Χρωματισμένη λωρίδα αντίθετης κίνησης ποδηλάτου στην γενική διαμόρφωση της οδού Ρήγα Φεραίου από Ελ.Βενιζέλου μέχρι Χείρωνος σε οδό Ήπιας Κυκλοφορίας (1998, πρόγραμμα URBAN).
Αμφίδρομος ποδηλατόδρομος χρωματισμένος στο προς την θάλασσα πεζοδρόμιο του κυκλοφορούμενου τμήματος της παραλιακής οδού Αργοναυτών, από Τελωνείο μέχρι Είσοδο Κεντρικής Προβλήτας Λιμένος, στο πλαίσιο της γενικής ανάπλασης αυτού του παραλιακού τμήματος (2004, πρόγραμμα Ελλάδα 2004).
Δεκαοκτώ χρόνια μετά από την πρωτοποριακή για τα ελληνικά πράγματα αναφορά στο Ποδήλατο και στους Ποδηλατοδρόμους, η πόλη του Βόλου, η πόλη του ποδηλάτου, η κάποτε και «Κοπεγχάγη των Βαλκανίων» αποκληθείσα, η πόλη (το Πολεοδομικό Συγκρότημα, αν θέλετε) που διαθέτει περίπου 60.000 ποδήλατα, δεν διαθέτει ένα λειτουργικό Δίκτυο Ποδηλατοδρόμων.
Αυτή την προφανή εδώ και χρόνια έλλειψη έρχεται να καλύψει, σύμφωνα με τον κ. Σκυργιάννη η παρούσα μελέτη, ικανοποιώντας ταυτόχρονα τόσο τις εξαγγελίες της Δημοτικής μας Αρχής για την Βιώσιμη Κινητικότητα στην πόλη του Βόλου, όσο και το αίτημα χιλιάδων συμπολιτών μας που αγαπούν το ποδήλατο, θέλουν να το χρησιμοποιούν για τις μετακινήσεις τους στην πόλη και επί χρόνια προσπαθούν να πείσουν τις Δημοτικές Αρχές.
Η Μελέτη προβλέπει την κατασκευή Ποδηλατοδρόμων μήκους περίπου 10 χιλιομέτρων στα εξής οδικά τμήματα:
1. Κασσαβέτη (από Γ.Δήμου έως Δημητριάδος – πάρκο Αγ. Κωνσταντίνου)
2. Γκλαβάνη (από 28ης Οκτωβρίου έως Ρ.Φεραίου – συνέχεια στο τμήμα ήπιας κυκλοφορίας από 28ης Οκτωβρίου έως Ιάσονος και στον πεζόδρομο από Ιάσονος έως Παραλία)
3. Αντωνοπούλου (από Γαζή έως Αναλήψεως – συνέχεια στον πεζόδρομο από Γαζή μέχρι Δημητριάδος, στο τμήμα ήπιας κυκλοφορίας από Δημητριάδος έως Ιάσονος και στον πεζόδρομο από Ιάσονος έως Παραλία)
4. Μεταμορφώσεως (από 28ης Οκτωβρίου έως Περιφερειακό – σύνδεση με τμήματα ήπιας κυκλοφορίας Πλάτωνος, 54ου Συντάγματος ΕΛΑΣ και πεζοδρόμους Μεταμορφώσεως και Ερμού)
5. Ρήγα Φεραίου (από Φ.Ιωάννου έως Ελ.Βενιζέλου – συνέχεια στα τμήματα ήπιας κυκλοφορίας από Ελ.Βενιζέλου έως Χείρωνος και από Δ.Φιλιππίδη έως Φ.Ιωάννου – αποκατάσταση μιας διαμπερούς συνέχειας «από ποτάμι σε ποτάμι» – διασταύρωση με ποδηλατοδρόμους Κασσαβέτη, Γκλαβάνη, Αντωνοπούλου, Μεταμορφώσεως)
6. Εθνικής Αντιστάσεως (από Περραιβού έως Κύπρου – συνάντηση με σχεδιαζόμενο ποδηλατόδρομο οδού Κύπρου – διασταύρωση με ποδηλατόδρομο Κασσαβέτη)
7. Στρ. Μακρυγιάννη (από Ζάχου έως Μεταμορφώσεως – συνάντηση με ποδηλατόδρομο Μεταμορφώσεως)
8. Μικρασιατών (από Ζάχου έως Βασσάνη – συνέχεια στο τμήμα μεταξύ κτηρίου Σπήρερ και Υγειονομικού και στον πεζόδρομο Ερμού)
9. (Συνοικία Αγ.Αναργύρων) Πλατεία Αγ.Αναργύρων-Κολοκοτρώνη-Νικηταρά-Αλαμάνας-Πεζογέφυρα Κραυσίδωνα-Μουσείο Τσαλαπάτα-Γιαννιτσών-Φερών- Μελούνας-Πλατεία Ρήγα Φεραίου (Δημαρχείο)
10. (Συνοικία Νεάπολης) Πάρκο Κυκλοφοριακής Αγωγής-Παπανικολή-Ξάνθου-Φιλικής Εταιρείας-Νεαπόλεως-Υδρας-Φ/Σ Υδρας/Αθηνών – σύνδεση με ποδηλατόδρομο Πεδίου Άρεως-Εκθεσιακού Κέντρου-Πανεπιστημίου
11. (Συνοικία Νέας Δημητριάδας) ΕΑΚ(Κλειστό Γυμναστήριο) – Περσέως-Δημητρίου Πολιορκητού – Πλατεία Αγ.Δημητρίου-Αθηνάς-Πεζογέφυρα Αναύρου – σύνδεση με ποδηλατόδρομο Δανιήλ Φιλιππίδη
Προβλέπεται επίσης η διατήρηση, διασύνδεση και αναβάθμιση των τμημάτων που οριοθετήθηκαν το 2004 – με εξαίρεση αυτό της οδού Χατζηπέτρου (παρόχθιος Ξηριά) το οποίο καταργείται – καθώς και των τμημάτων της οδού Ρ.Φεραίου και της παραλιακής οδού Αργοναυτών.
Η Μελέτη παίρνει υπόψη της όλες τις υπάρχουσες μελέτες καθώς και όλα τα σύγχρονα τεχνικά δεδομένα για την καλή και ασφαλή λειτουργία ενός σύγχρονου Δικτύου Ποδηλατοδρόμων.

Το δίκτυο αξιοποιεί πλήρως την υπάρχουσα υποδομή των οδών ήπιας κυκλοφορίας (όπου το ποδήλατο κυκλοφορεί ισότιμα με τα μηχανοκίνητα μέσα) και των πεζοδρόμων (όπου το ποδήλατο κινούμενο με χαμηλή ταχύτητα ή «στα χέρια» συνυπάρχει αρμονικά με τους πεζούς). Το δίκτυο έχει πολλές δυνατότητες επεκτάσεων, οι οποίες θα μελετηθούν στο πλαίσιο του ΕΣΠΑ. Επίσης στο πλαίσιο του ερευνητικού έργου που ήδη εκπονείται από το Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας για ολόκληρο το παραλιακό μέτωπο, από Άναυρο μέχρι Σωρό, προβλέπεται, μεταξύ των άλλων, και η λειτουργία ενός εκτεταμένου ποδηλατοδρόμου. Τέλος, το Δίκτυο Ποδηλατοδρόμων του Βόλου διασυνδέεται με το αντίστοιχο της Νέας Ιωνίας στον Ποδηλατόδρομο Μικρασιατών-Πεζογέφυρα Κραυσίδωνα-Σμύρνης κλπ. (μελετώμενο τμήμα) και στον Ποδηλατόδρομο Στρ.Μακρυγιάννη- Πεζογέφυρα Κραυσίδωνα-Καραμπατζάκη-Παρασκευοπούλου (κατασκευασμένο τμήμα).

Οι Ποδηλατόδρομοι που θα κατασκευαστούν στο οδόστρωμα, είναι αμφίδρομοι, πλάτους 2 μ. από το πεζοδρόμιο και διαχωρίζονται από τα κυκλοφορούντα οχήματα με ειδική νησίδα επί της ασφάλτου, η οποία θα διακόπτεται ανά τέσσερα μέτρα με κενό ενός μέτρου και θα φέρει χαμηλά χυτοσιδηρά κολονάκια με ανακλαστική μεμβράνη. Εξαίρεση αποτελεί ο Ποδηλατόδρομος Κασσαβέτη, ο οποίος διαμορφώνεται ως μονόδρομος διάδρομος κίνησης ποδηλάτων στα δύο πεζοδρόμια (τα οποία έχουν πλάτος άνω των 5,50 μ.) με πλάκες ιδιαίτερων προδιαγραφών σε χρώμα και υφή.

Σύμφωνα με τους υπολογισμούς της Μελέτης, από την κατασκευή όλων των ποδηλατοδρόμων στο οδόστρωμα προκαλείται μία συνολική απώλεια νομίμων θέσεων στάθμευσης της τάξης του 15%.

Ιδιαίτερη προσοχή στη μελέτη δίνεται στην κατασκευή και την σήμανση των Ποδηλατοδρόμων στις διασταυρώσεις με τις υπόλοιπες οδούς, ώστε να υπάρχει η μεγαλύτερη δυνατή ασφάλεια για τους ποδηλάτες.

#Tags

Εγγραφείτε στο Newsletter του Ταχυδρόμου