ΤΟΠΙΚΑ

Επειγόντως μέτρα για την αέρια ρύπανση στο Βόλο

επειγόντως-μέτρα-για-την-αέρια-ρύπαν-851206

Εάν το πολεοδομικό συγκρότημα δώσει «μάχη μέχρι τελικής πτώσεως» με τη ρύπανση που προκαλεί στην ατμόσφαιρα η κυκλοφορία των οχημάτων, τότε τα αποτελέσματα βελτίωσης της ποιότητας του αέρα θα είναι ίδια με το εάν ασχοληθεί με τις υπόλοιπες τρεις σημαντικές πηγές πρόκλησης του προβλήματος, δηλαδή τσιμεντοβιομηχανία ΑΓΕΤ, καύση απορριμμάτων και κεντρική θέρμανση.
Στα μέτρα εναντίον της ρύπανσης που προκαλούν τα οχήματα δίνει έμφαση η ερευνητική ομάδα του Αριστοτέλειου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, που χθες παρουσίασε στο Δημαρχείο Βόλου τη δεύτερη και τελική φάση της μελέτης, την οποία εκπόνησε για λογαριασμό της Νομαρχιακής Αυτοδιοίκησης.
Με ιεραρχημένη πλέον περιβαλλοντική πολιτική οι τοπικοί φορείς μπορούν να προχωρήσουν στα επόμενα βήματα για την αναβάθμιση της ποιότητας της ατμόσφαιρας στο πολεοδομικό συγκρότημα Βόλου.
Οι ερευνητές καθηγητές του ΑΠΘ απαρίθμησαν τα μέτρα που μπορούν άμεσα να υλοποιηθούν, αλλά και εκείνα που πρέπει άμεσα να δρομολογηθούν. Οι δράσεις που προτείνονται σε 4+1 άξονες βασίστηκαν στα ευρήματα της πρώτης φάσης της μελέτης, κατά τη διάρκεια της οποίας προσδιορίστηκε η συμβολή των πηγών ρύπανσης της ατμόσφαιρας στο πολεοδομικό συγκρότημα.
Κυκλοφορία οχημάτων, τσιμεντοβιομηχανία ΑΓΕΤ, καύση σκουπιδιών και κεντρική θέρμανση είναι οι τέσσερις πηγές ρύπανσης που καθορίζουν τους άξονες προτεραιότητας της ιεραρχημένης περιβαλλοντικής πολιτικής, ενώ ο πέμπτος άξονας περιλαμβάνει παράλληλες συμπληρωματικές δράσεις.
Ενδιαφέρον παρουσιάζει η επισήμανση του Χημικού Περιβαλλοντολόγου Διδάσκοντος του ΑΠΘ Κώστα Νικολάου ότι εάν υλοποιηθούν τα μέτρα που προτείνονται στον άξονα σχετικά με την κυκλοφορία των οχημάτων, το αποτέλεσμα για τη βελτίωση της ποιότητας του αέρα θα είναι ίδιο με το εάν υλοποιηθούν όλες οι υπόλοιπες δράσεις μαζί.
Άλλωστε τα συμπεράσματα της πρώτης φάσης προσδιόρισαν ως υπ’ αριθμό ένα «ένοχο» για την αερορύπανση στο πολεοδομικό συγκρότημα τα οχήματα και την επαναιώρηση της σκόνης του δρόμου.
Η καθηγήτρια του Τμήματος Χημείας του Α.Π.Θ. και επιστημονική υπεύθυνη του προγράμματος Κωνσταντίνη Σαμαρά υπενθύμισε ότι το ποσοστό συμμετοχής στις ατμοσφαιρικές συγκεντρώσεις που κατέχουν η κυκλοφορία των οχημάτων και η σκόνη του δρόμου ανέρχεται στο 57,7% στο κέντρο του Βόλου, στο 49,9% στη Ν. Ιωνία και στο 39,5% στη Νέα Δημητριάδα.
Επόμενες σημαντικές πηγές ρύπανσης είναι η τσιμεντοβιομηχανία ΑΓΕΤ κυρίως στη Ν. Δημητριάδα με 22,2%, η καύση σκουπιδιών κυρίως στη Ν. Ιωνία με 17,1% και η καύση πετρελαίου (ιδίως στη θέρμανση) με 16,4% κυρίως στη Ν. Δημητριάδα.
«Η μελέτη αυτή πρέπει να γίνει το «Ευαγγέλιο» της συντονιστικής επιτροπής των φορέων για την αέρια ρύπανση. Δεσμευόμαστε ότι θα αφιερώσουμε όλες μας τις δυνάμεις στην υπόθεση αυτή. Δεσμευόμαστε ότι η μελέτη αυτή θα γίνει ο «εφιάλτης» όλων εκείνων που αδρανούν μπροστά στη σοβαρότητα του προβλήματος, αλλά και όλων εκείνων που συμβάλλουν με τις ενέργειές τους στην υποβάθμιση της ποιότητας του αέρα που αναπνέουμε», υπογράμμισε ο νομάρχης.
Έλαμψαν δια της απουσίας τους πάντως από τη χθεσινή παρουσίαση της τελικής φάσης της μελέτης του ΑΠΘ διευθυντικά στελέχη και υπηρεσιακοί παράγοντες της αρμόδιας Διεύθυνσης του ΥΠΕΧΩΔΕ, τα οποία προσκλήθηκαν σύμφωνα με τον αντινομάρχη Περιβάλλοντος Ν. Ντίτορα.
Τις προτεινόμενες δράσεις ανά άξονα παρουσίασε και ανέλυσε ο Χημικός Περιβαλλοντολόγος του ΑΠΘ Κ. Νικολάου.

Κυκλοφορία οχημάτων
Μέτρα άμεσης υλοποίησης:
– Καθιέρωση συνεχούς και κλιμακωτού ωραρίου
– Απομάκρυνση σκόνης από τους δρόμους της πόλης
– Έλεγχος καυσαερίων οχημάτων στο δρόμο και τηλεμέτρηση των εκπομπών οχημάτων
– Ωράριο φορτοεκφορτώσεων εκτός ωρών κυκλοφοριακής αιχμής
– Κατασκευή δικτύου ποδηλατοδρόμων και πεζοδρόμων
– Προώθηση πράσινης οδήγησης

Δράσεις άμεσης δρομολόγησης:
– Προτεραιότητα ΜΜΜ: Λεωφορειολωρίδες – Προτεραιότητα στις διασταυρώσεις – Τηλεματική – Τραμ – Σιδηροδρομικές συνδέσεις
– Κατασκευή υπόγειων χώρων στάθμευσης – συστηματική αστυνόμευση παράνομης στάθμευσης
– Λεωφορεία με φυσικό αέριο
– Υβριδικά δημόσια οχήματα και TAXI
– Ολοκλήρωση περιφερειακής οδού και απαγόρευση διέλευσης φορτηγών από το κέντρο
– Αναβάθμιση και αύξηση του αστικού πράσινου και των ανοικτών χώρων

Τσιμεντοβιομηχανία ΑΓΕΤ
Μέτρα άμεσης υλοποίησης:
– Έλεγχος τήρησης διαδικασίας έγκρισης περιβαλλοντικών όρων – αξιολόγηση ΜΠΕ και συστηματικός έλεγχος τήρησης των περιβαλλοντικών όρων
– Απαγόρευση ανοικτής υπαίθριας αποθήκευσης υλικών – έλεγχος φορτοεκφορτώσεων – καθαρισμός σκόνης περιβάλλοντα χώρου

Δράσεις άμεσης δρομολόγησης:
– Χρήση της Βέλτιστης Διαθέσιμης Τεχνολογίας στην παραγωγική διαδικασία και χρήση καυσίμων με χαμηλές εκπομπές

Καύση σκουπιδιών
– Εκδοση ρητής απαγόρευσης της ανοικτής καύσης απορριμμάτων
– Πλήρης ενημέρωση κοινού για την απαγόρευση ανοικτής καύσης απορριμμάτων
– Πρόγραμμα συστηματικής αστυνόμευσης της απαγόρευσης ανοικτής καύσης απορριμμάτων

Κεντρική θέρμανση
– Έλεγχος ρύθμισης – συντήρηση καυστήρων κεντρικής θέρμανσης
– Προώθηση της χρήσης φυσικού αερίου για θέρμανση

Παράλληλες συμπληρωματικές δράσεις
– Καθιέρωση ορίων επιφυλακής και συναγερμού, καθώς και σχεδιασμός εκτάκτων μέτρων για επεισόδια ατμοσφαιρικής ρύπανσης
– Εκσυγχρονισμός δικτύου σταθμών παρακολούθησης ατμοσφαιρικής ρύπανσης: ενιαίο δίκτυο – προσθήκη αναλυτών νέων ρύπων και μετεωρολογικών παραμέτρων – χωροθέτηση σταθμών
– Έγκαιρη πληροφόρηση των πολιτών για την ποιότητα αέρα διά μέσου κινητής τηλεφωνίας και διαδικτύου
– Απαγόρευση ανοικτής υπαίθριας αποθήκευσης υλικών και τήρηση όρων φορτοεκφορτώσεων στο λιμάνι
– Καταγραφή των εκπομπών όλων των πηγών ατμοσφαιρικής ρύπανσης-Εφαρμογή μοντέλου διασποράς αδρανών και φωτοχημικών ρύπων.

#Tags

Εγγραφείτε στο Newsletter του Ταχυδρόμου