ΤΟΠΙΚΑ

Εργο φάντασμα το Παναγιώτικο

εργο-φάντασμα-το-παναγιώτικο-157477

Χωρίς περιβαλλοντική αδειοδότηση βρίσκεται σήμερα το φράγμα Παναγιώτικο, πράγμα που σημαίνει ότι είναι παράνομη η χρήση νερού. Την ίδια στιγμή οι διαρροές του φράγματος αλλά και οι κατασκευαστικές αστοχίες καθιστούν το φράγμα προβληματικό ενώ εάν δεν δοθούν άμεσα λύσεις, μέσα στο 2015, πιθανότατα το φράγμα να τεθεί εκτός λειτουργίας.

Μάλιστα με αφορμή τις κατασκευαστικές αστοχίες από πέρσι ο Δήμος Νοτίου Πηλίου έχει ζητήσει την παρέμβαση του Εισαγγελέα Βόλου και από τον Εισαγγελέα έχει ζητηθεί έλεγχος δημόσιου έργου. Τα παραπάνω τονίστηκαν χθες στην ανοιχτή ευρεία σύσκεψη που πραγματοποιήθηκε στο πρώην Δημαρχείο Αφετών στο Νεοχώρι με πρωτοβουλία του Δήμου Νοτίου Πηλίου και τη συμμετοχή Βουλευτών, εκπροσώπων της Περιφέρειας, του ΤΕΕ, του ΓΕΩΤΕ κ.α.

Ρεπορτάζ: ΑΘΗΝΑ ΤΣΙΡΓΗ

Με αφορμή την τραγική κατάσταση του φράγματος, αποφασίστηκε χθες από τους συμμετέχοντες αρχικά να συγκροτηθεί μια τεχνική έκθεση πεπραγμένων για την κατασκευή του φράγματος από την υπηρεσία ΔΤΕ Περιφέρειας Θεσσαλίας, να ανανεωθεί η περιβαλλοντική αδειοδότηση του έργου, να γίνει μελέτη – σχεδιασμός για το ισοζύγιο των νερών (δηλαδή τι νερά δέχεται το φράγμα, τι ποσότητες μένουν στο φράγμα και τι ποσότητες χάνονται) και τέλος να γίνει παρέμβαση του Δήμου από κοινού με τους Βουλευτές της Μαγνησίας στο υπουργείο Περιβαλλοντικής Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής (ΥΠΕΚΑ), προκειμένου να δοθεί χρηματοδότηση για αποκατάσταση του έργου.

Εργο με αλλεπάλληλα σφάλματα

Η περιβαλλοντική αδειοδότηση για το φράγμα Παναγιώτικο, όπως τονίστηκε στη χθεσινή σύσκεψη, είχε γίνει το 2004 και έληξε τον περασμένο Μάρτιο του 2014.

Ωστόσο ακόμη και η αδειοδότηση που υπήρχε από το 2004 μέχρι το 2014 -όπως τονίστηκε- δεν ανταποκρίνονταν στο έργο καθώς ήταν διαφορετικοί οι κατασκευαστικοί όροι, αφού αρχικά ήταν να κατασκευαστεί σε διαφορετικό σημείο το φράγμα αλλά και με άλλα υλικά κατασκευής. Σήμερα για την ανανέωση της περιβαλλοντικής αδειοδότησης αρμόδιος είναι ο Φορέας Διαχείρισης του Φράγματος.

«Φτάσαμε στα 3,5 χρόνια για να πάρει διαστάσεις το θέμα ενώ είχαμε επισημάνει το πρόβλημα από την αρχή» τόνισε ο δήμαρχος Νοτίου Πηλίου κ. Νίκος Φορτούνας, σημειώνοντας «ζητάμε επίσημα το κράτος να μας διαβεβαιώσει ότι το φράγμα δεν κινδυνεύει όπως επίσης και να δοθεί χρηματοδότηση για μελέτη και αποκατάσταση του προβλήματος. Από την πλευρά μας έχουμε απευθυνθεί στον Εισαγγελέα Βόλου καθώς προκύπτουν ποινικά αδικήματα από παραλείψεις που υπάρχουν στην κατασκευή του έργου».

Από την πλευρά του ο υπεύθυνος στον τομέα ύδρευσης του Δήμου Νοτίου Πηλίου, κ. Κώστας Λεγαντής επεσήμανε ότι σήμερα το έργο δεν έχει περιβαλλοντική αδειοδότηση με αποτέλεσμα η χρήση νερού να είναι παράνομη.

Στη συνέχεια ο ίδιος ανέφερε ότι πρέπει να αποδοθούν ευθύνες αλλά και να γίνουν παρεμβάσεις τόσο σε τοπικό όσο και σε εθνικό επίπεδο. «Από εδώ και πέρα θα πρέπει να αναζητηθούν λύσεις εναλλακτικής υδροδότησης για το Δήμο Νοτίου Πηλίου καθώς αν δεν γίνουν παρεμβάσεις πιθανότατα τον επόμενο χρόνο το φράγμα να τεθεί εκτός λειτουργίας».

«Μίλησε» η γεωφυσική μελέτη

Μελετώντας και εξηγώντας τα αποτελέσματα της γεωφυσικής μελέτης που πραγματοποιήθηκε το προηγούμενο διάστημα στο φράγμα Παναγιώτικο από τον Δήμο Νοτίου Πηλίου και την Περιφέρεια Θεσσαλίας ο μελετητής κ. Μιχάλης Πουλτσίδης, ανάφερε ότι παρατηρούνται σήμερα τρία σημαντικά προβλήματα στο φράγμα.

Οπως εξήγησε ο ίδιος, το ένα πρόβλημα εντοπίζεται στην έλλειψη περιβαλλοντικής αδειοδότησης, στις διαρροές που παρατηρούνται στο φράγμα (από το 2012 μέχρι το 2013 αυξήθηκαν 20%) και στις κατασκευαστικές αστοχίες που καθιστούν το φράγμα επικίνδυνο.

Συγκεκριμένα ανέφερε ότι σύμφωνα με τη γεωφυσική μελέτη το φράγμα δεν θα αντέξει ένα ισχυρό σεισμό ή μια πλημμύρα. Ενδεικτικά ο ίδιος ανέφερε ότι το φράγμα δεν είναι σχεδιασμένο να αντέξει σεισμό πάνω από 7,1 ρίχτερ.

«Δεν εφαρμόστηκε η αρχική μελέτη»

Για αλλεπάλληλα σφάλματα στην κατασκευή του φράγματος Παναγιώτικου έκανε λόγο χθες ομότιμος Καθηγητής του ΑΠΘ κ. Γεώργιος Σούλιος, ο οποίος ήταν ο Επιστημονικός Υπεύθυνος της πρώτης Μελέτης Κατασκευής του φράγματος, η οποία όμως ουδέποτε εφαρμόστηκε.

Οπως ανέφερε ο κ. Σούλιος, στο φράγμα Παναγιώτικο κατά την κατασκευή του έχουν γίνει πολλές τροποποιήσεις από τις αρχικές μελέτες, τονίζοντας χαρακτηριστικά ότι «Αλλα έλεγαν ο μελέτες και άλλα κατασκευάζονταν. Δεν εφαρμόστηκε η αρχική μελέτη».

Τα κυριότερα προβλήματα που αντιμετωπίζει σήμερα το Παναγιώτικο, σύμφωνα με τον καθηγητή είναι το θέμα ευστάθειας και το θέμα των διαρροών και γι’ αυτό πρότεινε να γίνει μια τοπογραφική μελέτη με σκοπό να πραγματοποιηθεί εκτίμηση κινδύνου στο φράγμα.

Μειωμένη στεγανοποίηση

Για μειωμένη στεγανοποίηση του φράγματος Παναγιώτικου έκανε λόγο ο καθηγητής Τεχνικής Γεωλογίας του ΑΠΘ κ. Γιώργος Δημόπουλος, επισημαίνοντας ότι υπάρχει ρήγμα στο αριστερό αντέρεισμα του φράγματος, το οποίο μπορεί να προκαλέσει σοβαρές ζημιές στο φράγμα. Μάλιστα ο ίδιος πρότεινε να συγκεντρωθούν όλα τα στοιχεία και οι μελέτες που έχουν γίνει μέχρι σήμερα για το φράγμα και να γίνει αξιολόγηση της κατάστασης.

Από την πλευρά της η αντιπεριφερειάρχης Μαγνησίας κ. Δωροθέα Κολυνδρίνη, ανέφερε ότι θα πρέπει να εφαρμοστούν αυτά που αποφασίστηκαν στην προηγούμενη ευρεία σύσκεψη, δηλαδή να γίνει επικαιροποίηση της γεωφυσικής μελέτης που ανατέθηκε από την Περιφέρεια με τα στοιχεία που θα δοθούν από την αρμόδια υπηρεσία (ΔΤΕ Περιφέρειας Θεσσαλίας) αλλά και να γίνει τοπογραφική παρακολούθηση του φράγματος.

Το φράγμα δεν κινδυνεύει με κατάρρευση

Την ανάγκη να υπάρξει ένας φορέας διαχείρισης του φράγματος, τόνισε από την πλευρά της η πρόεδρος του ΤΕΕ Μαγνησίας κ. Νάνσυ Καπούλα, διευκρινίζοντας ότι δεν υπάρχει κίνδυνος κατάρρευσης του φράγματος αλλά υπάρχουν πολλές κατασκευαστικές αστοχίες.

Επίσης η ίδια ανέφερε ότι πρέπει να εξεταστούν όλα τα ενδεχόμενα για την αποκατάσταση του φράγματος.

Οι βουλευτές της Μαγνησίας που παραβρέθηκαν στην ευρεία σύσκεψη ήταν η κ. Μαρίνα Χρυσοβελώνη και ο κ. Πάρις Μουτσινάς ενώ οι υπόλοιποι Βουλευτές κ. Αλέξανδρος Μεϊκόπουλος και κ. Ζέτα Μακρή εκπροσωπήθηκαν από εκπροσώπους. Τέλος οι ίδιοι δεσμεύτηκαν να κάνουν τις απαραίτητες παρεμβάσεις στο ΥΠΕΚΑ προκειμένου να επιτευχθεί σχετική χρηματοδότηση για αποκατάσταση του φράγματος.

Εγγραφείτε στο Newsletter του Ταχυδρόμου