ΤΟΠΙΚΑ

«Πόρτα» στο καφενείο Θεόφιλος σε εκδρομείς που επισκέφτηκαν τη Μακρινίτσα

πόρτα-στο-καφενείο-θεόφιλος-σε-εκδρ-186847

Σαββατόβραδο, το πασίγνωστο καφενείο – ουζερί δεν λειτουργούσε, απογοητεύοντας επισκέπτες του «μπαλκονιού του Πηλίου»

Κλειστή βρήκαν την πόρτα του καφενείου – ουζερί «Θεόφιλος» στη Μακρινίτσα εκδρομείς του Σαββατοκύριακου. Το καφενείο – σημείο αναφοράς για το χωριό και όχι μόνο, όπου άφησε τη «σφραγίδα» του ο σπουδαίος λαϊκός ζωγράφος Θεόφιλος Χατζημιχαήλ, κατέβασε… ρολά το περασμένο Σάββατο, απογοητεύοντας επισκέπτες του Πηλίου, αρκετοί εκ των οποίων μετέβησαν στην περιοχή μόνο και μόνο για να δουν τη διάσημη τοιχογραφία.

Ρεπορτάζ: ΕΛΕΝΗ ΧΑΝΟΥ

Οι κλειστές πόρτες του παραδοσιακού καφενείου, που έχει μουσειακό χαρακτήρα, προκάλεσαν αντιδράσεις εκδρομέων, που όπως κατήγγειλαν στο Δήμο Βόλου δεν είναι η πρώτη φορά που… «τρώνε πόρτα». Ζευγάρι από την Αθήνα είχε κάνει διακοπές στη Μακρινίτσα και προ διετίας, με μοναδικό στόχο να επισκεφθούν το καφενείο. Ηταν Κυριακή μεσημέρι και είχαν βρει τις πόρτες κλειστές.

Το ίδιο σκηνικό βίωσαν και το περασμένο Σάββατο το βράδυ. Ηθελαν να πιουν ένα τσιπουράκι δίπλα στην τοιχογραφία του Θεόφιλου, δεν τα κατάφεραν. Από τις 8 έως τις 11 το βράδυ, οπότε και αναχώρησαν απογοητευμένοι για δεύτερη φορά, το καφενείο – ουζερί δεν είχε ανοίξει τις πόρτες του.

Όπως περιγράφουν, στην πόρτα του διάσημου καφενείου, που αποτελεί σημείο αναφοράς για τη Μακρινίτσα και προσελκύει πλήθος επισκεπτών, δεν υπήρχε ούτε ένα σημείωμα, ούτε ένα ενδεικτικό ωράριο λειτουργίας. Κόσμος πήγαινε, έβλεπε ότι είναι κλειστό, έκανε… μεταβολή και έφευγε απογοητευμένος.

Κάποια στιγμή, εμφανίστηκε ένας κύριος, άνοιξε το μαγαζί, πήρε κάτι από μέσα και έφυγε αφού το κλείδωσε. Στις ερωτήσεις που δέχθηκε από τους ενδιαφερόμενους να επισκεφθούν το χώρο, απάντησε ότι δεν θα λειτουργήσει επειδή είχε να πάει σε γάμο!

Καταγγελία σύμβασης

Για το συμβάν που κάθε άλλο παρά διαφημίζει τουριστικά τη Μακρινίτσα και το Πήλιο, ενημερώθηκε ο αρμόδιος αντιδήμαρχος Δημοτικών Ενοτήτων Ιωλκού, Πορταριάς και Μακρινίτσας, Γιάννης Γκουντέλιας.

Επιβεβαίωσε τα καταγγελλόμενα, επισημαίνοντας ότι δεν είναι η πρώτη φορά που το ιστορικό καφενείο – θησαυρός δεν λειτουργεί. Σύμφωνα με τον κ. Γκουντέλια, ο χώρος ανήκε στην πρώην Κοινότητα Μακρινίτσας και πλέον έχει περάσει στον ενιαίο Δήμο Βόλου. Για τη λειτουργία του παραχωρείται έναντι ενοικίου σε ιδιώτη, ο οποίος βάσει της σύμβασης που υπογράφει υποχρεούται να το λειτουργεί σε καθημερινή βάση. Ως ημέρα… ανάπαυσης ορίζεται μόνο η Δευτέρα, ημέρα τουριστικά «νεκρή».

Παρ’ όλα αυτά φαίνεται ότι ο ιδιώτης που έχει αναλάβει την εκμετάλλευση του «Θεόφιλου» έχει καταπατήσει αρκετές φορές τους όρους της σύμβασης. «Εχουμε απευθύνει κι άλλες φορές παρατηρήσεις στον ενοικιαστή. Θα κάνουμε μία τελευταία», ανέφερε ο κ. Γκουντέλιας, προειδοποιώντας ότι μετά από αυτή ο Δήμος Βόλου θα προχωρήσει, αν χρειαστεί, σε καταγγελία της σύμβασης.

Το καφενείο «Θεόφιλος»

Το καφενείο «Ο Θεόφιλος» στη Μακρινίτσα οικοδομήθηκε το 1910, σύμφωνα με χρονολογία που είναι χαραγμένη σε πλάκα επάνω από την κεντρική είσοδο του κτηρίου. Αρχικά ο χώρος αυτός λειτουργούσε στο ισόγειο ως ταβέρνα του Γεωργαντζά, ενώ αργότερα ως καφενείο του Κώστα και της Μαρίας Γκρέκου. Σήμερα το ισόγειο του κτηρίου, όπου λειτουργεί το καφέ – ουζερί «Ο Θεόφιλος», είναι ιδιοκτησία της Κοινότητας Μακρινίτσας, ενώ ο όροφος είναι ιδιωτική κατοικία. Το κτήριο, πιθανώς κατά την περίοδο 1910 – 1911, διακοσμήθηκε στο εσωτερικό του με μια μεγάλη τοιχογραφία από το σπουδαίο λαϊκό ζωγράφο Θεόφιλο Χατζημιχαήλ. Η αδιάλειπτη λειτουργία του χώρου ως καφενείου προξένησε μεγάλη φθορά στην τοιχογραφία, γεγονός που οδήγησε στη συντήρησή της το 1988. Το 1995 το Υπουργείο Πολιτισμού χαρακτήρισε ολόκληρο το κτήριο ως «ιστορικό διατηρητέο μνημείο» (ΦΕΚ 499/β/6-6-95), ώστε να προστατευτεί από τυχόν αλλοιώσεις. Ακολούθησαν το 1996 εργασίες επισκευής του.

Η τοιχογραφία με διαστάσεις 3.15 Χ 2.50 μ. καλύπτει το μεγαλύτερο μέρος της επιφάνειας του ανατολικού τυφλού τοίχου της αίθουσας. Έχει ως θέμα της τον ήρωα Κατσαντώνη, έναν από τους πρώτους επαναστατημένους Έλληνες της περιόδου της Τουρκοκρατίας και αγαπημένο ήρωα του Θεόφιλου. Το θέμα της σύνθεσης έχει επικρατήσει να λέγεται «Ο Κατσαντώνης στα Τζουμέρκα», καθώς η επιγραφή που βρίσκεται στο επάνω μέρος της τοιχογραφίας είναι δυσδιάκριτη.

Η τοιχογραφία αυτή του Θεόφιλου, οργανικά δεμένη με το καφενείο, είναι το μοναδικό έργο στην περιοχή του Πηλίου που εξακολουθεί να βρίσκεται στον ίδιο χώρο και στην ίδια ατμόσφαιρα, όπως την εποχή που το ζωγράφισε ο Θεόφιλος. Το καφενείο «Ο Θεόφιλος» βρίσκεται στην κεντρική πλατεία της Μακρινίτσας, η οποία είναι χαρακτηρισμένη ως διατηρητέο μνημείο, και συνθέτει με τα γειτονικά του κτίσματα, επίσης διατηρητέα νεότερα μνημεία, ένα σύνολο σημαντικού αρχιτεκτονικού ενδιαφέροντος.

Εγγραφείτε στο Newsletter του Ταχυδρόμου