ΤΟΠΙΚΑ

Αποδοχή της ζεύξης του Μαλιακού

αποδοχή-της-ζεύξης-του-μαλιακού-851206

Η χρησιμότητα και η επιτακτική αναγκαιότητα να κατασκευαστεί το έργο της διπλής ζεύξης του Μαλιακού τονίστηκε στη χθεσινή ημερίδα που πραγματοποιήθηκε σε κεντρικό ξενοδοχείο των Αθηνών από το Τεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδος.
Από την ημερίδα έλαμψε δια της απουσίας του το ΥΠΕΧΩΔΕ, ενώ όσοι παραβρέθηκαν εξήραν την πρωτοβουλία του Τ.Ε.Ε. να επαναφέρει στην επικαιρότητα το σπουδαίο έργο της διπλής ζεύξης.
Στο σύνολό τους οι ομιλητές που ανέλυσαν μια σειρά από οικονομοτεχνικά στοιχεία, υπερθεμάτισαν για την κατασκευή του έργου, καθώς όπως τόνισαν δεν αποτελεί διαπεριφερειακό έργο αλλά εθνικής σημασίας και διευρωπαϊκό και επιπλέον θα προσφέρει μια σειρά θετικών λύσεων στην ανάπτυξη της χώρας.
Τονίστηκε εξάλλου ότι το ΥΠΕΧΩΔΕ θα πρέπει να προχωρήσει στην μελέτη σκοπιμότητας του έργου, όπως άλλωστε είχε δεσμευθεί με επίσημη ανακοίνωσή του πριν από δύο χρόνια.
Στην εισήγησή της η Οργανωτική Επιτροπή της ημερίδας, στην οποία συμμετείχε ο πρόεδρος του Τ.Ε.Ε. Μαγνησίας, κ. Σωκράτης Αναγνώστου, επισημάνθηκε ότι η διπλή ζεύξη του Μαλιακού δεν έρχεται σε αντίθεση με τα υλοποιούμενα έργα της αναβάθμισης του πετάλου και της κατασκευής της Ε65.
Σύμφωνα με τον κ. Αναγνώστου, σε συνδυασμό με τα προαναφερθέντα έργα θα φέρει πιο κοντά όλη την Ελλάδα, αφού η κατασκευή του έργου θα συντομεύσει τη διαδρομή του ΠΑΘΕ κατά 70 χλμ. ανά κατεύθυνση και συνολικά 140 χλμ. για διαδρομή με επιστροφή. Παράλληλα το έργο αυτό δίνει τη δυνατότητα στην Εύβοια για χερσαία επικοινωνία με τη Στερεά Ελλάδα και τη Θεσσαλία, βγάζοντάς την από την απομόνωση.

Εισηγήσεις
Ο τέως Νομάρχης και πρώην πρόεδρος του Τ.Ε.Ε. Μαγνησίας, κ. Γιάννης Πρίντζος, αναφέρθηκε στα «20 χρόνια αγώνα για τη διπλή ζεύξη του Μαλιακού». Επεσήμανε ειδικότερα ότι το έργο είναι εθνικής σημασίας και εξυπηρετεί τον κεντρικό κορμό της Ελλάδας, από Αθήνα μέχρι Αλεξανδρούπολη και συντομεύει την απόσταση για την Αθήνα κατά 70 χλμ.(140 χλμ. με επιστροφή). Υπογράμμισε επίσης ότι είναι κατ΄ εξοχήν έργο υποδομής για την περιφερειακή ανάπτυξη, δίνει χερσαία επικοινωνία στη Β. Εύβοια με τη Στερεά Ελλάδα και τη Θεσσαλία και την βγάζει από την απομόνωση.
Το κόστος του έργου σύμφωνα με την μελέτη της ENVIROPLAN –ΜΕΛΕΤΗΤΙΚΗ ανέρχεται σε 600 εκ. (204 δισ. δρχ. ), κόστος το οποίο δεν είναι απαγορευτικό για τη σημασία και τη δυνατότητα απόσβεσης του έργου. Πάντως σύμφωνα με την μελέτη είναι
μικρότερο από το κόστος κατασκευής της ζεύξης του Ρίου – Αντιρρίου, το οποίο συνολικά έφθασε στα 740 εκ. (252 δισ. δρχ.) καθόσον τα βάθη της θάλασσας στους διαύλους Κνημίδος και Δρεών είναι πολύ μικρότερα από το βάθος του Κορινθιακού, στο σημείο της γεφύρωσης Ρίου- Αντιρρίου.
Σύμφωνα με μελέτη του Εθνικού Μετσοβίου Πολυτεχνείου το έργο μπορεί να αποσβεστεί σε 15 χρόνια.

Ο ομότιμος καθηγητής του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου κ. Θεοδόσης Τάσιος καθήλωσε τους παρευρισκόμενους με τις γνώσεις του και το γνωστό του χιούμορ, αναφερόμενος στα προβλήματα που αναπτύσσονται γύρω από ένα σημαντικό έργο, όπως η διπλή ζεύξη του Μαλιακού.

Ο καθηγητής του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας κ. Σεραφείμ Πολύζος, αναφερόμενος στις χωρικές οικονομικές μεταβολές που θα επέλθουν από την κατασκευή του έργου, ανέφερε ότι η διπλή ζεύξη του Μαλιακού κόλπου αποτελεί μια διαπεριφερειακή οδική υποδομή με σημαντική επίδραση στη μείωση της απόστασης Αθηνών – Θεσσαλονίκης και του συνολικού μήκους του ΠΑΘΕ και, ως εκ τούτου, με αναμενόμενες μεταβολές σημαντικού εύρους στην οικονομία των νομών. Υπολογίζεται μάλιστα ότι θα συντομεύσει την εν λόγω απόσταση κατά περίπου 70 χιλιόμετρα και την
χρονοαπόσταση κατά περίπου 45-50 λεπτά της ώρας, μείωση που αποτελεί το 15-17% της σημερινής διαδρομής, ενώ η κατασκευή του έργου αυτού θα επιφέρει μεταβολή στην υφιστάμενη χωρική οικονομική ισορροπία και θα μεταβάλει το βαθμό και την ένταση των οικονομικών σχέσεων και της αλληλεξάρτησης μεταξύ των νομών της χώρας.

Από την πλευρά του ο επίκουρος καθηγητής του ΕΜΠ κ. Ματθαίος Καρλαύτης μίλησε για τα σαφή συγκοινωνιακά – κυκλοφοριακά οφέλη, που είναι η μείωση χρόνων διαδρομής, η αυξημένη κυκλοφοριακή ικανότητα, η βελτίωση οδικής ασφάλειας και προσβασιμότητας.
Ερωτηματικά προκαλούνται αν θα υπάρχει επίδραση στο δίκτυο της Βόρειας Εύβοιας, αν θα προτιμηθεί από μετακινούμενους και τα κόστη που θα προκύψουν από τις ανάγκες συντήρησης.
Για τα τεχνικά γεφύρωσης των διαύλων Κνημίδας και Ωρεών μίλησε ο κ. Π. Κ. Παπανικόλας, Δρ. Πολιτικός Μηχανικός της Εγνατίας Οδού. Όπως ανέφερε, μια αρχική χονδροειδής εκτίμηση του κόστους κατασκευής των τεχνικών ζεύξεων των διαύλων Κνημίδας και Ωρεών είναι της τάξης του ενάμισι δισεκατομμυρίου ευρώ.
Ο κ. Β. Κοτσανάς, από τον Ομιλο της ΓΕΚ/ΤΕΡΝΑ, αναφέρθηκε στις δυνατότητες συγχρηματοδότησης του έργου, ενώ ο κ. Κωνσταντίνος Μέμος, Καθηγητής Θαλάσσιας Υδραυλικής και Λιμενικών Έργων ΕΜΠ, ανέφερε ότι οι θαλάσσιε συνθήκες είναι ήπιες ως μέτριας έντασης, οι ανάγκες της ναυσιπλοΐας αντιμετωπίζονται, ωστόσο θα πρέπει να εξεταστούν το προβλήματα περιβάλλοντος που τυχόν ανακύψουν.

Τέλος η κ. Κωνσταντίνα Πασχάλη-Μάνου από την εταιρία ENVIROPLAN A.E., μιλώντας για την περιβαλλοντική διάσταση της διπλής ζεύξης του Μαλιακού, τόνισε ότι το έργο της διπλής ζεύξης του Μαλιακού είναι ένα έργο με σημαντικά πλεονεκτήματα τόσο υπό τη στενή, όσο και υπό την ευρεία έννοια του περιβάλλοντος, αφού επιτυγχάνεται η ξοικονόμηση ενέργειας μέσω εξοικονόμησης καυσίμων, μείωση των ρύπων που συμβάλλουν στην υποβάθμιση της εγγύτερης περιοχής κ.α.

Χαιρετισμοί
Στον χαιρετισμό του ο υφυπουργός Εσωτερικών κ. Θανάσης Νάκος τάχθηκε ανοιχτά υπέρ της διπλής ζεύξης του Μαλιακού, τονίζοντας ότι θα το υποστηρίξει ως βουλευτής του νομού. Πρόσθεσε ότι θα πρέπει να ασκηθεί πίεση από την πλευρά των φορέων όλων των νομών και πρότεινε το Τεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδος να προχωρήσει σε εκπόνηση τεκμηριωμένης μελέτης για το έργο.
Από την πλευρά του ο εκπρόσωπος της Ν.Δ., βουλευτής κ. Γεώργιος Τρυφωνίδης, επεσήμανε ότι πρόκειται για ένα πολύ σοβαρό έργο, με σοβαρές θετικές οικονομικές επιπτώσεις στην ανάπτυξη της χώρας.
Επεσήμανε ότι ως έργο είχε συμπεριληφθεί στο προεκλογικό πρόγραμμα της Ν.Δ., τόνισε όμως ότι θα πρέπει πλέον να εξεταστούν τα νέα δεδομένα που έχουν προκύψει με την κατασκευή της ΠΑΘΕ, του πετάλου του Μαλιακού και της Ε-65.
Κατέληξε ότι το έργο μπορεί να εξεταστεί για χρηματοδότηση στα πλαίσια του 4ου Κ.Π.Σ.
Ο εκπρόσωπος του ΠΑΣΟΚ, βουλευτής κ. Κώστας Σπηλιόπουλος, επεσήμανε ότι πρόκειται για ένα σπουδαίο εγχείρημα, ωστόσο όπως είπε «δεν θα πρέπει να μας ξεφεύγει ότι το κόστος του είναι πολύ μεγάλο».
Ο εκπρόσωπος του ΛΑΟΣ, βουλευτής κ. Ηλίας Πολατίδης, τόνισε ότι το κόμμα του από την αρχή πίστεψε στο μεγάλο αναπτυξιακό έργο, ενώ για τη σημασία του μίλησαν ο Νομάρχης Ευβοίας κ. Μπουραντάς, αλλά και ο εκπρόσωπος του προέδρου του Τ.Ε.Ε., γραμματέας της Δ.Ε. κ. Ηρακλής Δρούλιας.
Ο βουλευτής του ΠΑΣΟΚ, κ. Γιάννης Μαγκριώτης, τόνισε ότι πρέπει να γίνει ένας πραγματικός διάλογος, χωρίς ευχολόγια, ενώ ο βουλευτής της Ν.Δ κ. Χρήστος Σταϊκούρας, βουλευτής Φθιώτιδας, ανέφερε ότι η διπλή ζεύξη παρουσιάζει επιστημονικό ενδιαφέρον, αλλά δεν πρέπει να είναι στις βασικές προτεραιότητες της κυβέρνησης.
Ο αντινομάρχης Μαγνησίας, κ. Ηλίας Ξηρακιάς, μεταφέροντας και το χαιρετισμό του Νομάρχη Μαγνησίας κ. Απ. Παπατόλια, χαιρέτησε με θετικά λόγια την πρωτοβουλία του Τ.Ε.Ε. να επαναφέρει το διάλογο για τη διπλή ζεύξη του Μαλιακού, λέγοντας ότι το ΥΠΕΧΩΔΕ έχει την υποχρέωση να προχωρήσει στη μελέτη σκοπιμότητας, όπως δεσμεύτηκε ο υπουργός ΠΕΧΩΔΕ κ. Γιώργος Σουφλιάς το 2006. «Επί χρόνια το Τ.Ε.Ε. Μαγνησίας κατηγορούνταν για τοπικισμό, αλλά επιτέλους το κεντρικό Τ.Ε.Ε. αντιλήφθηκε ότι το έργο είναι εθνικής σημασίας», είπε ο κ. Ξηρακιάς.
Πρόσθεσε επίσης ότι είναι ευκαιρία να εξεταστεί και το θέμα της σιδηροδρομικής σύνδεσης μέσω της διπλής ζεύξης, καθώς ο ΟΣΕ σχεδιάζει να προχωρήσει σε πεδινή χάραξη του δικτύου.
Ο δήμαρχος Αιδηψού και ο κοινοτάρχης Λειχάδας, περιοχής όπου προβλέπεται να κατασκευαστούν οι γέφυρες του έργου, εξέφρασαν την άποψη των κατοίκων που εκπροσωπούν, λέγοντας ότι για αυτούς η διπλή ζεύξη αποτελεί έργο ζωής. Τέλος η εκπρόσωπος της Ν.Α. Φθιώτιδας ανέφερε ότι το έργο θα εξεταστεί στο Νομαρχιακό Συμβούλιο, όπου θα προκύψει και η θέση του, αν και στο παρελθόν υπήρξε στήριξη προς τη διπλή ζεύξη του Μαλιακού.
Σημειώνεται πως στην ημερίδα παραβρέθηκαν μέλη του Τ.Ε.Ε. Μαγνησίας, οι Δήμαρχοι Σηπιάδος, Σούυρπης και Φερών κ.κ. Στ. Βακούλας, Κ. Καραγκιόζογλου και Κώστας Κανάρης, καθώς και ο γραμματέας της ΤΕΔΚ Μαγνησίας κ. Δημ. Γάτος.

#Tags

Εγγραφείτε στο Newsletter του Ταχυδρόμου