«Η Ιστορία γράφτηκε, η Αργώ πέτυχε»

Τελευταία ενημέρωση: 2008-09-07, 00:00:00
Ο αντιπρόεδρος της Δημοτικής Τουριστικής Επιχείρησης Βόλου που ακολούθησε όλο το ταξίδι του πλοίου, μιλά στον «ΤΑΧΥΔΡΟΜΟ»


Το ταξίδι της Αργούς και τα όσα συνέβησαν κατά την διάρκειά του απασχόλησαν κατά κόρον όλο το προηγούμενο χρονικό διάστημα την πόλη του Βόλου. Ακούστηκαν, γράφτηκαν, ειπώθηκαν πολλά. Εχουν περάσει πλέον όλα στο «βιβλίο» της τοπικής Ιστορίας και όπως πάντα οι ιστορικοί του μέλλοντος θα το κρίνουν.
Ο αντιπρόεδρος της ΔΗΤΕΒ, κ. Μιλτιάδης Ζιάκας, από την πρώτη στιγμή του όλου εγχειρήματος μέχρι και την ολοκλήρωση του ταξιδιού βρέθηκε στην πρώτη γραμμή. Και έζησε από κοντά τις καλές και κακές στιγμές του ταξιδιού.
Μιλά για μια πρωτόγνωρη εμπειρία, αναφέρεται σε όλους αυτούς που εμμέσως ή με άμεσο τρόπο απείχαν από την προσπάθεια, υποστηρίζοντας όμως ότι «οι πολίτες του Βόλου αγκάλιασαν από την αρχή το εγχείρημα, στήριξαν αυτή την προσπάθεια, συμμερίζονταν την αγωνία μας, διότι μέσα από την Αργώ βλέπουν τη μεγάλη επένδυση που γίνεται για την εξωστρέφεια της πόλης».
Με αρκετή ένταση στα λεγόμενά του, προσθέτει ότι «όσο βόλευε... και το ταξίδι πήγαινε καλά, ήταν όλοι “πατέρες της επιτυχίας”, μόλις άρχισαν τα προβλήματα- που ήταν φυσιολογικό για τη σοβαρότητα ενός τόσο μεγάλου εγχειρήματος- λάκισαν, αποποιούμενοι κάθε ευθύνης.»
Τέλος καταλήγει ότι η επιτυχία του ταξιδιού και η μεγάλη προβολή του εγχειρήματος σε όλο τον κόσμο έχει ανεβάσει τον πήχη πολύ ψηλά. Γι’ αυτό και οι ευθύνες και οι υποχρεώσεις του Δήμου Βόλου είναι πολύ μεγάλες.


- Η Αργώ επέστρεψε στο Βόλο. Όμως όλο το προηγούμενο χρονικό διάστημα ακούστηκαν και γράφτηκαν τόσα πολλά γι’ αυτό το ταξίδι. Ποιος είναι ο δικός σας απόηχος; Εξήντα μέρες και νύχτες στο συνοδευτικό, συμμετείχατε σε όλη την τελική πορεία. Αντιλαμβανόμαστε ότι ήταν έντονες οι στιγμές…

Ολο το ταξίδι ήταν μία πολύ μεγάλη εμπειρία. Είχε μεγάλη πίεση, άγχος, στρες, αγωνία, διότι όλα ήταν πρωτόγνωρα, όλα έμπαιναν σε δοκιμασία.
Η πίστη όμως στο εγχείρημα, το πάθος να πετύχουμε το στόχο μας και η ευθύνη απέναντι στην πόλη και το λαό της, ήταν τα στοιχεία εκείνα που μου έδιναν δύναμη για να συνεχίσουμε την προσπάθεια. Υπήρξαν πολλές έντονες στιγμές είτε με τις άσχημες καιρικές συνθήκες, όπως στην Αγία Κυριακή, το Μαρμάρι, το Σούνιο, στην Αντίκυρα, είτε όταν προέκυψε το μεγάλο πρόβλημα με την αποχώρηση του συνοδευτικού πλοίου EXPRESS ΠΗΓΑΣΟΣ στο λιμάνι της Πρέβεζας.
Από την άλλη όμως πλευρά η είσοδος της Αργούς σ΄ όλα τα ελληνικά λιμάνια που προσεγγίσαμε, προκαλούσε δέος και σεβασμό στους φορείς και τους πολίτες, ενώ έντονα και τα συναισθήματα στο λιμάνι των Αγίων Σαράντα στην Αλβανία με τη συγκινητική υποδοχή που μας επιφύλαξε η ομογένεια και οι φορείς της πόλης.
Θα πρέπει επίσης να επισημάνω, τη συγκινητική προσπάθεια των κωπηλατών, που ακόμη και τις δυσκολότερες στιγμές τις αντιμετώπιζαν με δύναμη ψυχής και αποφασιστικότητα. Όλα αυτά είναι εμπειρία ζωής.

Ησασταν από τους πρωτεργάτες του όλου εγχειρήματος. Ξεκίνησε από ένα ταξίδι και έφτασε στην υλοποίηση του οράματος...

Δεν μιλάω συχνά για την προσωπική συμβολή στο θέμα της Αργούς όχι για κανέναν άλλο λόγο, αλλά επειδή πράγματι πιστεύω ότι η Ιστορία έχει γραφτεί και δεν αλλάζει, όσο και αν ορισμένοι δεν έχουν το θάρρος ή τη λεβεντιά να το αναγνωρίσουν και προσπαθούν με έμμεσους τρόπους να αλλοιώσουν την πραγματικότητα.
Σκέψεις μπορεί να υπήρχαν πολλές, όμως και μετά από ένα ταξίδι στη Σουηδία, όπου είχα την ευκαιρία να επισκεφτώ το Μουσείο της Στοκχόλμης και να δω από κοντά το καράβι των Βίκινγκς να εκτίθεται εκεί, ήταν όταν πρωτοσκέφτηκα ότι πρέπει να αναλάβουμε την πρωτοβουλία να κατασκευάσουμε την Αργώ για να ανταποκριθούμε έτσι στην πρόκληση της Ιστορίας.
Τον Ιούνιο του 2002 υπογράψαμε την πρώτη σύμβαση. Μπήκαν οι βάσεις για να ξεκινήσει αυτό το μεγάλο εγχείρημα.
Σας το λέω ειλικρινά ότι νιώθω πολύ υπερήφανος, γι’ αυτό αλλά ταυτόχρονα και δικαιωμένος, διότι αυτή η πρωτοβουλία πήρε το δρόμο της υλοποίησης.
Η σύγχρονη Αργώ όχι μόνο κατασκευάστηκε, αλλά ολοκλήρωσε κιόλας με επιτυχία το ταξίδι της. Αυτό αποτελεί κληρονομιά για την πόλη και είμαστε ακόμη στην αρχή. Υπάρχουν ακόμη πολλά πράγματα να γίνουν. Η Αργώ είναι η σημαία της πόλης και στοιχείο πλέον της παγκόσμιας πολιτιστικής κληρονομιάς.

Εκτιμάτε ότι από κάποιους υπήρξε συντονισμένη προσπάθεια, προκειμένου να μειωθεί η επιτυχία του εγχειρήματος; Ποιοι θα μπορούσαν να ήταν οι λόγοι;

Ο,τι και να έγινε, η Ιστορία έχει γραφτεί. Το ταξίδι πέτυχε. Η Αργώ δοκιμάστηκε και η πόλη έχει πλέον κατοχυρώσει ουσιαστικά την Ιστορία της.
Τώρα για το εάν υπήρξε συντονισμένη προσπάθεια μείωσης της επιτυχίας του εγχειρήματος, θα σας πως κάτι:
Αυτό είναι αυταπόδεικτο για όποιον ανατρέξει πριν και μετά το πρόβλημα που ανέκυψε με την αποχώρηση του συνοδευτικού, στις δηλώσεις, τις εκτιμήσεις και τα σχόλια που διαστρέβλωναν την πραγματικότητα.
Ξέρετε, σε τέτοιες περιπτώσεις δεν χρειάζεται πάντα να ονοματίζεις τους υπευθύνους, δεν έχει νόημα εννοώ, διότι αυτό που έχει σημασία είναι ότι κατανοείς την ανασφάλειά τους, το φθόνο αλλά και τη μιζέρια που τους διακατέχει. Είναι άλλο πράγμα να επισημάνεις τυχόν αδυναμίες και προβλήματα και άλλο να επιδιώκεις την αποτυχία ενός εγχειρήματος, που στο κάτω- κάτω την πόλη πάνω από όλα προβάλλει και την πόλη θα βοηθήσει. Σας καλώ λοιπόν να ανατρέξετε στις εξήντα μέρες του ταξιδιού και είμαι σίγουρος ότι θα δείτε μπροστά σας... όλους αυτούς, που εμμέσως ή με άμεσο τρόπο απείχαν από αυτή την προσπάθεια της πόλης.
Προσωπικά ήμουν έτοιμος εξαρχής να αντιμετωπίσω τέτοιες καταστάσεις, γι’ αυτό και δεν ένιωσα έκπληξη, παρά μόνο θλίψη για όσους επέλεξαν να γυρίσουν την πλάτη σε ένα τόσο σημαντικό θέμα.
Ξέρετε, από τους αρχαίους καιρούς μέχρι και σήμερα σε όλα τα μεγάλα γεγονότα που αντιμετώπισε ο λαός μας, η Ιστορία γράφτηκε σε δύο σελίδες. Τη μία σελίδα της ιστορίας την έγραφαν οι πρωταγωνιστές, εκείνοι που αγωνίζονταν για τα εθνικά συμφέροντα, τα συμφέροντα της πόλης, τις μεγάλες αξίες, τον πολιτισμό και την ιστορία του λαού μας. Την “άλλη” σελίδα την έγραφαν πάντα εκείνοι που θυσίαζαν τα εθνικά συμφέροντα, τα συμφέροντα της πόλης, τις αξίες και τον πολιτισμό, προτάσσοντας τα μικροσυμφέροντά τους, τις μικροσκοπιμότητες, την κακία και την μικροψυχία τους, παίζοντας το ρόλο του κακού.

- Δηλαδή βλέπετε ότι κάποιοι ενοχλήθηκαν πολιτικά από τη πρωτοβουλία του όλου εγχειρήματος; Λίγο «τραβηγμένο» δεν είναι αυτό;

Στην πορεία αυτή, από το 2002 που ξεκίνησε αυτό το όνειρο να γίνει πραγματικότητα μέχρι και σήμερα, υπήρξαν αρκετές στιγμές που ορισμένοι νόμιζαν ότι μπορεί η Αργώ να αποτελέσει εφαλτήριο για πολιτική αντιπαράθεση.
Είναι αυτοί που δεν μπόρεσαν και δεν θα το κάνουν ποτέ, να συμμεριστούν τα οράματα της πόλης, διότι είναι άνθρωποι που δεν βλέπουν μπροστά και που όλα τα υπολογίζουν και τα μετρούν στη λογική της πολιτικής σκοπιμότητας και των προσωπικών συμφερόντων.
Ευτυχώς όμως οι πολίτες του Βόλου αγκάλιασαν από την αρχή το εγχείρημα, στήριξαν αυτή την προσπάθεια, συμμερίζονταν την αγωνία μας, διότι μέσα από την Αργώ βλέπουν την μεγάλη επένδυση που γίνεται για την εξωστρέφεια της πόλης.
Δεν είναι δυνατόν την ώρα που η σύγχρονη Αργώ έχει γράψει την ιστορία της, να ασχολούμαστε με όσους αποδείχτηκαν “κατώτεροι των περιστάσεων”.
Με το που ξέσπασε το πρόβλημα με το συνοδευτικό, φάνηκε ξεκάθαρα ποιοι περίμεναν την κρίση για να βγουν και να κατηγορήσουν, να μιλήσουν αρνητικά για ένα τόσο σημαντικό θέμα.
Την ίδια βέβαια ευθύνη εξυπηρετούσαν και εκείνοι που με την εκκωφαντική σιωπή τους δήλωσαν απόντες από την προσπάθεια ανάδειξης ενός από τα πιο σημαντικά θέματα της πόλης και της χώρας.
Αντί να στηρίξουν την προσπάθεια, έδειξαν ότι είναι πνιγμένοι στην ίντριγκα και την κακομοιριά τους. Ας κρίνει η κοινωνία τα στελέχη της ανάλογα με τις πρωτοβουλίες που παίρνουν, όταν διακυβεύονται τα συμφέροντα της πόλης και του λαού.

Μήπως όμως έχουν δίκιο όσοι υποστηρίζουν ότι ενδεχομένως ορισμένα πράγματα έπρεπε να τα έχει προβλέψει ο Δήμος Βόλου, για να μην βγει εκτεθειμένος σε περιπτώσεις κρίσης, όπως και έγινε τελικά; Από ό,τι γνωρίζουμε, η προγραμματική σύμβαση που υπεγράφη μεταξύ των εμπλεκομένων προέβλεπε συγκεκριμένες δεσμεύσεις…
Κοιτάξτε, μετά Χριστόν προφήτες μπορούν να γίνουν όλοι. Ούτως ή άλλως κατά τη διάρκεια του ταξιδιού ήταν πολλοί αυτοί που υποδύθηκαν το ρόλο του ναυπηγού, του καπετάνιου, του κωπηλάτη, του μετεωρολόγου, του επικοινωνιολόγου.
Έγιναν πραγματογνώμονες σε όλα από τα γραφεία τους και την καλοπέρασή τους, νομίζοντας ότι θα έχουν έτσι την ευκαιρία να χτυπήσουν το Δήμο Βόλου.
Παραβλέπουν σκοπίμως όμως, και ο στόχος είναι προφανής, ότι το ταξίδι της Αργούς δεν το διοργάνωσε ο Δήμος Βόλου μόνος του, αλλά το ανέλαβε η κυβέρνηση και έξι υπουργεία μαζί με την ΕΕΤΑ.
Όσο βόλευε... και το ταξίδι πήγαινε καλά, ήταν όλοι “πατέρες της επιτυχίας”, μόλις άρχισαν τα προβλήματα- που ήταν φυσιολογικό για τη σοβαρότητα ενός τόσο μεγάλου εγχειρήματος- λάκισαν, αποποιούμενοι κάθε ευθύνης.
Επιχείρησαν να τα φορτώσουν όλα στο Δήμο. Μάταια όμως, διότι οι πολίτες δεν τρώνε κουτόχορτο και πάνω από όλα έχουν συνειδητοποιήσει τις σκοπιμότητες που κρύβονται πίσω από όλα αυτά που ακούστηκαν ή θα ακουστούν.
Για να τελειώνουμε με αυτό το θέμα, διότι έχει γίνει και κουραστικό.
Ο Δήμος Βόλου στην οργάνωση, την προετοιμασία και την υλοποίηση του ταξιδιού είχε συγκεκριμένες υποχρεώσεις, τις οποίες τις υλοποίησε μέχρι κεραίας. Άλλοι είναι αυτοί που πρέπει να απολογηθούν.
Η δημοτική αρχή, ο δήμαρχος προσωπικά, όταν ξέσπασε η κρίση και αποχώρησε το συνοδευτικό, δεν κάναμε πίσω. Συνεχίσαμε, εξασφαλίσαμε μόνοι μας με δική μας χρηματοδότηση άλλο συνοδευτικό, οργανώσαμε εξαρχής το ταξίδι πάνω στα νέα δεδομένα και συνεχίσαμε, ολοκληρώσαμε το ταξίδι και πετύχαμε. Αυτό είναι που τους πονάει.

Υπάρχουν όμως ακόμη θέματα σε εκκρεμότητα με το σκάφος. Παράδοση – παραλαβή...
Η Αργώ επέστρεψε στο Βόλο. Το ταξίδι ολοκληρώθηκε και αποτελεί πλέον περιουσιακό στοιχείο της πόλης και του Δήμου Βόλου. Οι τυπικές διαδικασίες θα ολοκληρωθούν σύντομα.

Και πώς «επενδύουμε» ως πόλη από εδώ και πέρα στην Αργώ; Υπάρχει κάποιος σχεδιασμός σε εξέλιξη;
Η επιτυχία του ταξιδιού και η μεγάλη προβολή του εγχειρήματος σε όλο τον κόσμο έχει ανεβάσει τον πήχη πολύ ψηλά. Γι’ αυτό και οι ευθύνες και οι υποχρεώσεις του Δήμου Βόλου είναι πολύ μεγάλες.
Η άποψή μου είναι ότι τη μεγάλη αυτή επιτυχία πρέπει να την αξιοποιήσουμε με τον καλύτερο δυνατό τρόπο. Κατά καιρούς και πριν το ταξίδι είχα μιλήσει για το πώς πρέπει να επενδύσουμε στην ΑΡΓΩ με ένα ολοκληρωμένο όμως πρόγραμμα, το οποίο προσωπικά σκοπεύω να παρουσιάσω πολύ σύντομα.
Επιτρέψτε μου όμως να αναφερθώ επιγραμματικά σε ορισμένα σημεία: Με γρήγορους ρυθμούς πρέπει να προχωρήσουμε στην κατασκευή του Θεματικού Πάρκου, στην καλύτερη δυνατή προετοιμασία για την υλοποίηση της υποχρέωσης που έχουμε μέσα από το φάκελο της ΔΕΜΑ στο πλαίσιο της πολιτιστικής Μεσογειάδας, για τον χρόνο και τον τρόπο επίσκεψης σε όλα τα κράτη της Μεσογείου, προβάλλοντας για μία ακόμη φορά τον πολιτισμό μας διεθνώς.
Επιβάλλεται να προχωρήσουμε στην καλύτερη δυνατή προβολή, χρησιμοποιώντας σύγχρονες μεθόδους, όπως και να προχωρήσουμε με γρήγορους ρυθμούς στη συνεργασία και την αδελφοποίηση με τις πόλεις της Μεσογείου και της Ευρώπης που θα αποφασίσουμε, για να δημιουργήσουμε έτσι ένα μεγάλο δίκτυο πόλεων με μητρόπολη το Δήμο Βόλου, δίνοντας έτσι μεγάλη ώθηση στην οικονομική ανάπτυξη της πόλης και της περιοχής μας.
Σχόλια
Δεν υπάρχουν σχόλια γι'αυτό το άρθρο
Αποστολή σχολίου
2
+
6
=