ΤΟΠΙΚΑ

ΑΠ. ΠΑΠΑΤΟΛΙΑΣ: Η ανάπτυξη του Αλμυρού

απ-παπατολιασ-η-ανάπτυξη-του-αλμυρού-851206

Η ανάπτυξη της ευρύτερης περιοχής του Αλμυρού αποτελεί πρώτης τάξης πολιτική προτεραιότητα για το Επιχειρησιακό Σχέδιο της Νομαρχιακής Αυτοδιοίκησης Μαγνησίας. Δεν είναι υπερβολή λοιπόν να επισημάνουμε ότι η Νοτιοδυτική Μαγνησία βρίσκεται για πρώτη φορά στο επίκεντρο του αναπτυξιακού ενδιαφέροντος στο Νομό μας. Στο ίδιο Επιχειρησιακό Σχέδιο τονίζεται μάλιστα η ανάγκη να εκπονηθεί ειδικό αναπτυξιακό σχέδιο για τον Αλμυρό που θα συνδυάζει με κατάλληλο τρόπο τις δράσεις προστασίας του φυσικού περιβάλλοντος, τη γεωργία και την κτηνοτροφία, τις σύγχρονες μεθόδους πιστοποίησης και προβολής αγροτικών και διατροφικών προϊόντων και τις εναλλακτικές μορφές τουρισμού. Κεντρικός στόχος μας είναι να ενταχθεί αρμονικά η ανάπτυξη της περιοχής στον οικονομικό χάρτη τόσο της Μαγνησίας όσο και ολόκληρης της Θεσσαλίας.
Η ανάπτυξη της Δυτικής Μαγνησίας συγκαταλέγεται μεταξύ των τριών μεγαλύτερων προτεραιοτήτων του Επιχειρησιακού Σχεδίου της ΝΑΜ, μαζί με την προστασία του περιβάλλοντος και την ισόρροπη ανάπτυξη του τουρισμού. Στο σημείο αυτό όμως απαιτείται μία διευκρίνιση. Το Επιχειρησιακό Σχέδιο αποτελεί συνέχεια του Στρατηγικού Σχεδίου, το οποίο εκπόνησε πριν από τέσσερα περίπου χρόνια η προηγούμενη Νομαρχιακή Αρχή με την υποστήριξη του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας.
Γίνεται λοιπόν εύκολα κατανοητό ότι δεν υπήρξε κανέναν αιφνιδιασμός στο σχεδιασμό, αφού οι προτεραιότητες του Επιχειρησιακού Σχεδίου περιλαμβάνονται στους κεντρικούς στόχους του Στρατηγικού Σχεδίου, το οποίο εκπονήθηκε μετά από δημόσια διαβούλευση. Αυτό σημαίνει ότι ο σχεδιασμός αυτός είχε περιέλθει σε γνώση των τοπικών αρχών ήδη από το 2005, χωρίς όμως να υπάρξει τότε καμμία απολύτως αντίδραση. Η παρούσα νομαρχιακή αρχή το μόνο που έπραξε ήταν να ιεραρχήσει στους στόχους του Στρατηγικού Σχεδίου και να δώσει έμφαση στην ανάπτυξη της ευρύτερης επαρχίας Αλμυρού.
Το Επιχειρησιακό Σχέδιο της ΝΑΜ προτείνει τη δημιουργία εμπορικού λιμένα στον κόλπο του Αλμυρού, εφόσον βεβαίως είναι εφικτή η κατασκευή του από τεχνική άποψη. Η παράμετρος αυτή ωστόσο θα διευκρινιστεί μόνον μετά από την ολοκλήρωση της σύνταξης του Master Plan του Λιμανιού. Στο ίδιο Ε.Σ. αναγνωρίζεται η ανάγκη να υπάρξει διαχωρισμός των δραστηριοτήτων μεταξύ των επιβατικών και εμπορικών μεταφορών. Η πρόταση όμως αυτή δεν αγγίζει μόνο το Λιμάνι του Αλμυρού, αλλά το σύνολο των εγκαταστάσεων στη χερσαία ζώνη του Λιμένα, στην οποία συμπεριλαμβάνεται και ο Αλμυρός.
Από την άλλη πλευρά κανείς δεν μπορεί να αμφισβητήσει βάσιμα ότι το εμπορικό Λιμάνι του Αλμυρού θα αποτελούσε τον ιδεώδη τόπο για την ανάπτυξη συνδυασμένων μεταφορών. Άλλωστε, η όλη περιοχή λόγω της στρατηγικής γεωγραφικής της θέσης προβάλλει αυτονόητα ως κόμβος συνδυασμένων μεταφορών (οδικών, σιδηροδρομικών, εναερίων και θαλασσίων), από τον οποίο είναι αδιανόητο να απουσιάζει ένα εμπορικό λιμάνι.
Ας μη λησμονούμε επίσης ότι ο Αλμυρός βρίσκεται πάνω στον κύριο οδικό άξονα της χώρας και σε απόσταση αναπνοής από το αναπτυσσόμενο αεροδρόμιο της Ν. Αγχιάλου. Συγχρόνως προχωρά η υλοποίηση του σχεδιασμού της σιδηροδρομικής σύνδεσης με την οποία θα εξυπηρετείται εμπορευματικά και επιβατικά η ευρύτερη περιοχή. Ήδη ολοκληρώνονται οι διαδικασίες για την έγκριση της μελέτης σιδηροδρομικής σύνδεσης του Βελεστίνου με τον Αλμυρό και ξεκινάει η κατασκευή του δικτύου. Με αυτές τις παρεμβάσεις θα έχουμε κάνει το πρώτο βήμα προκειμένου να ικανοποιηθεί το πάγιο αίτημα των φορέων της Μαγνησίας για την περιβόητη «πεδινή χάραξη» του ΟΣΕ (Λάρισα, Βελεστίνο, Αλμυρός, Λαμία, Αθήνα) που θα προσδώσει νέα ώθηση στην περιοχή.
Την ίδια στιγμή, ιδιαίτερα ενθαρρυντική είναι η προοπτική του αεροδρομίου της Ν. Αγχιάλου – Αλμυρού, το οποίο αναπτύσσεται διαρκώς μέσα από νέες αεροπορικές συνδέσεις. Παράλληλα, εντείνουμε τις πιέσεις μας προς το ΥΠΕΧΩΔΕ και την ΥΠΑ, ώστε να ολοκληρωθούν χωρίς χρονοτριβή και τα έργα πρόσβασης σ’ αυτό από την Εθνική Οδό (ΠΑΘΕ).
Η ανάπτυξη ενός εμπορικού Λιμένα, που αποτελεί πάγιο αίτημα της συντριπτικής πλειονότητας των δημοτικών παρατάξεων του Αλμυρού από το 1994 και μετά, εντάσσεται επομένως σε μία συνολική προσπάθεια να αξιοποιηθούν όλα τα συγκριτικά πλεονεκτήματα στην περιοχή με στόχο την προσέλκυση νέων οικονομικών δραστηριοτήτων και την εξασφάλιση νέων πηγών για προσπορισμό εισοδήματος.
Αναγκαία βεβαίως προϋπόθεση μιας τέτοιας ανάπτυξης είναι η εκπόνηση του Προγραμματικού Σχεδίου Ανάπτυξης για το Λιμάνι του Βόλου (master plan), με το οποίο θα καθοριστεί η αναπτυξιακή προοπτική εμπορευματικών και επιβατικών μεταφορών στη Μαγνησία για τα επόμενα τριάντα χρόνια.
Το Στρατηγικό Σχέδιο της ΝΑΜ προτείνει στο πλαίσιο αυτό τη χωρική αναδιάρθρωση των λειτουργιών του Λιμένα Βόλου. Είναι αυτονόητο ότι αυτές οι παρεμβάσεις θα πραγματοποιηθούν σε βάθος χρόνου. Σε πρώτη φάση προκρίνεται η μεταφορά των εμπορικών δραστηριοτήτων από τις προβλήτες 1 και 2 στην μετά τον Κραυσίδωνα περιοχή, ενώ σε δεύτερη φάση θα εξεταστεί η μεταφορά στο νέο λιμένα του Αλμυρού. Εδώ, θέλω να καταστήσω απολύτως σαφές ότι στόχος μας είναι η δημιουργία δημόσιου, και μόνον δημόσιου, λιμένα.
Λέμε «όχι» στα ιδιωτικά λιμάνια, και στις αποικιοκρατικές λεόντειες συμβάσεις υπέρ ιδιωτών που καταληστεύουν με την ανοχή του νομοθέτη τους πλουτοπαραγωγικούς πόρους της περιοχής. Θέλουμε δημόσιες υποδομές, οι οποίες θα εξυπηρετούν ολόκληρη την περιοχή και όχι μόνο τα συγκεκριμένα συμφέροντα ορισμένων επιχειρηματιών. Με την ευκαιρία αυτή, μάλιστα, θέλω να αναγγείλω ότι η ΝΑΜ πρόκειται να αναλάβει συγκεκριμένες πρωτοβουλίες μέσα στο Φθινόπωρο και να ασκήσει πίεση στην Πολιτεία ώστε να δοθεί ένα τέλος σ’ αυτή την απαράδεκτη κατάσταση με τη λειτουργία των ιδιωτικών λιμανιών.
Η κριτική δε που ασκείται από ορισμένες πλευρές ότι μεθοδεύεται ερήμην των πολιτών η μεταφορά του σκράμπ και άλλων οχλουσών δραστηριοτήτων στον Αλμυρό είναι εντελώς άδικη, αφού δεν περιέχει ούτε ψήγμα αλήθειας. Η δε εξίσωση της δημιουργίας εμπορικού λιμένα με τη μεταφορά του σκράμπ είναι απολύτως αυθαίρετη.
Τέλος, θέλω να τονίσω ότι είμαστε προσηλωμένοι στις αρχές της κοινωνικής διαβούλευσης και της συμμετοχικής δημοκρατίας. Αυτό σημαίνει ότι κανείς δεν μπορεί να αποφασίζει για τον Αλμυρό, χωρίς τη συμμετοχή των πολιτών του Αλμυρού.
Το Επιχειρησιακό Σχέδιο πρέπει επομένως να γίνεται αντιληπτό ως μια πρόταση του Νομαρχιακού Συμβουλίου, που τίθεται στο βάσανο του διαλόγου με τους πολίτες και τους φορείς της ευρύτερης περιοχής της Επαρχίας Αλμυρού. Ουσιαστικά, τώρα ξεκινά ο διάλογος για τις αναπτυξιακές προτεραιότητες που θέτει η ΝΑΜ. Χωρίς τη διασφάλιση μιας ευρείας κοινωνικής συναίνεσης ως προς τους στόχους της ανάπτυξης, τα Επιχειρησιακά και τα Στρατηγικά Σχέδια είναι καταδικασμένα να παραμείνουν «ασκήσεις επί χάρτου».
Εναρκτήρια πράξη αυτού του κοινωνικού διαλόγου θα είναι η κοινή συνεδρίαση του Νομαρχιακού Συμβουλίου και του Δημοτικού Συμβουλίου Αλμυρού στις αρχές Οκτωβρίου. Στη συνεδρίαση αυτή που συναποφασίσαμε με το Δήμαρχο Αλμυρού κ. Χατζηκυριάκο θα συζητηθούν οι στόχοι του Στρατηγικού και του Επιχειρησιακού Σχεδίου της ΝΑΜ, καθώς και του Επιχειρησιακού Σχεδίου του Δήμου Αλμυρού, προκειμένου να αναδειχθούν οι κοινές προτεραιότητες για την ανάπτυξη της Νοτιοδυτικής Μαγνησίας. Οι προσδοκίες μας είναι υψηλές από αυτή τη συνεδρίαση. Είμαστε όμως δικαιολογημένα αισιόδοξοι αφού δεν ξεχνάμε το ιδιαίτερα θετικό προηγούμενο της κοινής συνεδρίασης Νομαρχιακού Συμβουλίου και Δημοτικού Συμβουλίου για την αποτροπή της εγκατάστασης της μονάδας λιθάνθρακα. Σε εκείνη τη συνεδρίαση είχαμε καθορίσει την κοινή μας στάση σε ένα ζήτημα κομβικό για την ποιότητα της ζωής και το μέλλον του Αλμυρού. Ξεκινήσαμε τότε μαζί έναν αγώνα, πρωτοπόρο σε ολόκληρη τη χώρα. Έναν αγώνα στον οποίο πρωταγωνίστησε η ΝΑΜ σε αγωνιστική διάθεση και σε μαχητικότητα, αλλά και δημιουργικές προτάσεις για τον ενεργειακό σχεδιασμό.
Στον Αλμυρό τότε έγινε η αρχή. Η τοπική κοινωνία έδωσε το σύνθημα για την ανατροπή του ρυπογόνου ενεργειακού σχεδιασμού της ΔΕΗ σε πανελλαδικό επίπεδο.
Η μεγάλη επιτυχία αυτής της κοινής δράσης μας διδάσκει ότι δεν αρκεί πλέον να αντιδρά κανείς εκ των υστέρων, πασχίζοντας να ακυρώσει «κατόπιν εορτής» σχεδιασμούς άλλων, είτε πρόκειται για τη ΔΕΗ είτε για το ΥΠΕΧΩΔΕ και το Υπουργείο Πολιτισμού είτε για συγκεκριμένα επιχειρηματικά συμφέροντα.
Πλέον ότι δεν αρκεί απλώς και μόνον να λέμε «όχι», αλλά πρέπει να πρωταγωνιστούμε με θετικές προτάσεις, ιδίως δε όταν πρόκειται να προωθήσουμε την ισόρροπη ανάπτυξη και να αποκαταστήσουμε το αναπτυξιακό έλλειμμα και την υστέρηση ορισμένων περιοχών. Είναι χρέος μας να πάρουμε την τύχη της τοπικής ανάπτυξης στα χέρια μας και να απαντήσουμε από κοινού στο ερώτημα «τι ανάπτυξη θέλουμε για τον Αλμυρό» για τα επόμενα τριάντα χρόνια. Από το διάλογο αυτό κανένας τοπικός φορέας δεν πρέπει να αποκλειστεί. Συγχρόνως, κανείς δεν πρέπει να μένει βωβός και αμέτοχος. Ας γίνει λοιπόν η Νοτιοδυτική Μαγνησία ένα εργαστήρι πολιτικής συμμετοχής από το οποίο θα προκύψει μία κοινή δέσμευση των κοινωνικών εταίρων και των πολιτικών εκπροσώπων της Μαγνησίας για την αναπτυξιακή προοπτική του τόπου μας.

#Tags

Εγγραφείτε στο Newsletter του Ταχυδρόμου