ΤΟΠΙΚΑ

Τα προβλήματα των Καθολικών του Βόλου

τα-προβλήματα-των-καθολικών-του-βόλο-851206

Το αίτημα της αναγνώρισης της νομικής υπόστασης της Καθολικής Εκκλησίας από την ελληνική πολιτεία εκφράζουν από κοινού τα μέλη της Καθολικής Ενορίας του Βόλου, η οποία συμπληρώνει έναν και πλέον αιώνα ζωής. Η Καθολική Ενορία του Βόλου που ιδρύθηκε το 1869 και σήμερα αριθμεί περί τα 2000 μέλη, αποτελεί κομβικό σημείο των Καθολικών ανά την Θεσσαλία οι οποίοι στο σύνολό τους υπολογίζεται ότι υπερβαίνουν τις 3000. Η ιστορική ενορία του Βόλου η οποία έχει συνδεθεί αναπόσπαστα με τα ονόματα επιφανών προσωπικοτήτων, όπως του εθνομάρτυρα Δον Δαλέζιου, του Εβαρίστο Νε Κίρικο, πατέρα του Τζιόρτζιο Ντε Κίρικο και πολλών ακόμη, έχει αναπτύξει ποικίλες δραστηριότητες στο πεδίο της διακονίας και της κοινωνικής εν γένει προσφοράς. Ο εφημέριος του Ιερού Ναού Αμιάντου Συλλήψεως Βόλου, π. Παύλο Περάτσο, υπογραμμίζει ότι « επί 60 χρόνια το κυρίαρχο αίτημά όλων των Καθολικών που ζουν στην Ελλάδα είναι η αναγνώριση της νομικής υπόστασης της Καθολικής Εκκλησίας, η οποία είναι, αντίθετα, αναγνωρισμένη, σε όλη την υπόλοιπη Ευρώπη». Τα προβλήματα που απορρέουν από αυτό το γεγονός «σε τοπικό επίπεδο δεν είναι τόσο μεγάλα, εξηγεί ο εφημέριος της Καθολικής Εκκλησίας Βόλου. Το σημαντικότερο όμως, σε πανελλήνιο επίπεδο, όπως ανέφερε εξάλλου σε πρόσφατη συνέντευξή του ο Επίσκοπος Τήνου, είναι όταν ζητείται βοήθεια για την διάσωση των ιστορικών μνημείων που υπάρχουν στην Ελλάδα. Δηλαδή, εξηγεί, η Καθολική Εκκλησία στην Ελλάδα δεν έχει καμιά βοήθεια από το κράτος. Ως ενορία, επισημαίνει, στηριζόμαστε κατά συνέπεια στις συνδρομές των πιστών και την βοήθεια της Καθολικής Εκκλησίας της Ελλάδος».
Οι σχέσεις με την τοπική Εκκλησία και την τοπική εν γένει κοινωνία «είναι άριστες επισημαίνει ο π. Παύλο Περάτσο. Προσωπικά έχω φιλικές σχέσεις με πολλούς πατέρες της Ορθόδοξης Εκκλησίας ενώ παράλληλα στην εκδήλωση που πραγματοποιήσαμε για τον Δον Δαλέζιο, ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Δημητριάδος κ. Ιγνάτιος παρέστη και μίλησε για τον εθνομάρτυρα Δον Δαλέζιο». Τα τελευταία χρόνια ειδικότερα « έχει αλλάξει πάρα πολύ η νοοτροπία και σε μεγάλο βαθμό έχει εξαλειφθεί η άγνοια που υπήρχε, σημειώνει ο ίδιος. Ειδικά στα σχολεία τα παιδιά μαθαίνουν περισσότερα διότι οι δάσκαλοι, οι Θεολόγοι που μιλάνε για την θρησκεία, έχουν υψηλό επίπεδο, γεγονός που ισχύει και για τους ιερείς της Ορθόδοξης Εκκλησίας. Εχει αλλάξει η νοοτροπία, επαναλαμβάνει, δεν υπάρχει άγνοια και ειδικά μερικοί Μητροπολίτες όπως είναι ο Μητροπολίτης Δημητριάδος κ. Ιγνάτιος, αλλά και ο προηγούμενος, ο Μακαριστός Αρχιεπίσκοπος Κυρός Χριστόδουλος, είναι εμπνευσμένες προσωπικότητες και πιστεύω ότι και η μόρφωση που δίνουν στον κλήρο, είναι ανάλογη και εντελώς διαφορετική σε σχέση με το παρελθόν».

Ο εθνομάρτυρας Δον Δαλέζιος
Η Καθολική Ενορία του Βόλου, η οποία υπάγεται στο Αποστολικό Βικαριάτο της Θεσσαλονίκης, δημιουργήθηκε το 1869 και περιλαμβάνει, όπως προαναφέρθηκε, όλη την Θεσσαλία. Το 1903 οικοδομήθηκε ο πρώτος Ναός της Αμιάντου Συλλήψεως ο οποίος καταστράφηκε με τους σεισμούς του 1955. Ο σημερινός Ναός ανοικοδομήθηκε με πολλές προσπάθειες που διήρκεσαν αρκετά χρόνια, ενώ αναπόσπαστο κομμάτι της «προσφοράς αγάπης της Καθολικής Εκκλησίας» όπως επισημαίνει ο π. Παύλο Περάτσο «είναι το σχολείο «Αγιος Ιωσήφ» των Αδελφών του Αγ. Ιωσήφ της Εμφανίσεως που λειτουργεί από το 1904 στο Βόλο». Θεμελιώδη σημασία κατέχει η φυσιογνωμία και προσφορά του Δον Δαλέζιου «για τον οποίο υπάρχει άγνοια και πολλοί, κυρίως από τον χώρο της πολιτικής, δεν γνωρίζουν ότι υπήρξε εθνομάρτυρας, ότι πέθανε γι’ αυτή την πόλη και την ελευθερία της, στην περίοδο της Τουρκοκρατίας» τονίζει ο εφημέριος της Καθολικής Ενορίας.
Ο Δον Δαλέζιος, ο οποίος διετέλεσε εφημέριος της Καθολικής Ενορίας Βόλου, γεννήθηκε στα 1884 και δολοφονήθηκε στα 1898, μετά το πέρας της δοξολογίας που τέλεσε για την διάσωση του βασιλιά Γεωργίου Α κατά την εναντίον του δολοφονική απόπειρα στο Φάληρο. Όπως αναφέρουν μαρτυρίες της εποχής στον λόγο που εκφώνησε, παρουσία 2000 βολιωτών που είχαν κατακλύσει τον χώρο γύρω από το τότε μικρό Καθολικό παρεκκλήσιο, εξέφρασε την επιθυμία να
διωχτούν οι Τούρκοι από την πατρίδα, γεγονός που όπως όλα δείχνουν προκάλεσε την μήνιν των δολοφόνων του, οι οποίοι αφαίρεσαν την ζωή του το ίδιο βράδυ της 18ης προς 19 Μαρτίου του 1898. Όπως αναφέρει μάλιστα ο Ζωσιμάς Εσφιγμενίτης «η κηδεία του Ι. Δαλεζίου έγινε μετά μεγίστης επισημότητος εν τω Ορθοδόξω Μητροπολιτικώ Ναώ χοροστατούντος του μητροπολίτου Δημητριάδος και παρισταμένων όλων των εν Βόλω και περιχώροις ιερέων». Στο πλαίσιο της συμπλήρωσης εκατό χρόνων από την δολοφονία του Δον Δαλέζιου ανεγέρθηκε η προτομή του εθνομάρτυρα, σε περίοπτη θέση, στον περίβολο της Καθολικής Εκκλησίας.

Κοινωνική προσφορά
Οι ποικίλες δραστηριότητες που αναπτύσσει η Καθολική Ενορία του Βόλου καλύπτουν όλους τους τομείς της θρησκευτικής και κοινωνικής ζωής. «Εκτός από τις λειτουργίες, τις τελετές, το Κατηχητικό, προσπαθούμε να στηρίζουμε με όσα μέσα διαθέτουμε, όποιον αναξιοπαθούντα αποτανθεί σε μας για βοήθεια. Προσπαθούμε να βοηθήσουμε οικονομικά αλλά και ψυχολογικά τις οικογένειες που ζητούν την βοήθειά μας, χωρίς να ρωτάμε ποτέ ποιά είναι η θρησκεία τους» υπογραμμίζει ο π. Παύλο. Παράλληλα, στις προτεραιότητες που τίθενται κατέχει σημαντική θέση «η ολοκλήρωση της ανέγερσης της Καθολικής Εκκλησίας στην Λάρισα έως τον ερχόμενο Ιανουάριο» ενώ κυρίαρχο αίτημα παραμένει «ο καθορισμός της νομικής προσωπικότητας της Καθολικής Εκκλησίας από την πολιτεία». “To σημαντικότερο αίτημα που εκφράζουμε αυτή την στιγμή είναι να σταματήσει η άγνοια που υπάρχει για την Καθολική Εκκλησία, επισημαίνει ο π. Παύλο Περάτσο και προσθέτει, μπορεί να συμβάλει καθοριστικά ως προς αυτό η πολιτεία μέσα από την εκπαίδευση που δίνει στα σχολεία». «Προσωπικά πιστεύω, συνεχίζει, ότι η κουλτούρα ενός λαού προέρχεται από την θρησκεία του. Το θέμα είναι να βοηθήσουμε να καταλάβουν όλα τα παιδιά ότι πρέπει να σεβόμαστε τους πάντες και να έχουν σεβασμό για όλους τους ανθρώπους ανεξαρτήτως θρησκείας».
Το ερώτημα που διατυπώνει στο σημείο αυτό ο π. Παύλο Περάτσο είναι «όλοι σκέφτονται το 2013 που έχουμε τους Μεσογειακούς Αγώνες. Πριν από λίγα χρόνια είχαμε την Ολυμπιάδα στο Βόλο αλλά όλα αυτά δημιουργούν ένα ερώτημα. Γιατί η Καθολική Εκκλησία δεν εμφανιζόταν ποτέ και πουθενά εκείνες τις στιγμές όταν μάλιστα ξέρουμε πολύ καλά ότι οι περισσότεροι αθλητές που έρχονται από όλο τον κόσμο είναι Καθολικοί; Γιατί δεν σκεφτήκαν ποτέ στα προγράμματα που όλοι συμμετείχαν εκείνη την εποχή, να συμπεριλάβουν την Καθολική Εκκλησία; Εάν μάλιστα αναλογιστούμε ότι οι 350000 Καθολικοί που ζουν στην Ελλάδα γίνονται εκατομμύρια στην διάρκεια του καλοκαιριού και όλο αυτό το βάρος πέφτει μόνο σε μια εκκλησία που είναι η Καθολική Εκκλησία της Ελλάδος που δεν αναγνωρίζεται και δεν μπορεί να ζητήσει τίποτα και καμιά βοήθεια από τι ελληνικό κράτος, αντιλαμβάνεστε την σημασία όσων ανέφερα» καταλήγει.

#Tags

Εγγραφείτε στο Newsletter του Ταχυδρόμου