ΤΟΠΙΚΑ

ΑΡΓΩ: Τριάντα μέρες στη θάλασσα…

αργω-τριάντα-μέρες-στη-θάλασσα-851206

Γοητευτική η αναδρομή που επιχειρεί μέσα στο χρόνο και το μύθο με το πειραματικό της ταξίδι η σύγχρονη Αργώ.
Οι δυσκολίες του εγχειρήματος πολλές… έλεγαν οι “πρωταγωνιστές” πριν ακόμη ξεκινήσει το ταξίδι.
Και είναι πράγματι έτσι για όσους το βιώνουν. Οι σύγχρονοι Αργοναύτες καθημερινά έχουν να αντιμετωπίσουν την πρόκληση αλλά και πολλές δυσκολίες.
Και είναι σίγουρο ότι εάν δεν είχαν πετύχει να δεθούν όπως “μία οικογένεια” μέσα από αυτές τις δυσκολίες, τα πράγματα θα ήταν αλλιώς.
Είναι άλλο να λες ότι με τη θάλασσα δεν μπορείς να παίζεις και άλλο να το αντιμετωπίσεις στην πράξη…
Και η Αργώ με το πλήρωμά της το αντιμετώπισε αρκετές φορές μέχρι σήμερα.
Στην Ανάβυσσο, στην πορεία από Σαλαμίνα προς Αντίκυρα… όπου δοκιμάστηκαν οι αντοχές του πλοίου και του πληρώματος…
Στις ώρες της χαλάρωσης μόνο οι κωπηλάτες έχουν την ευκαιρία του χρόνου να αντιληφθούν… τις δυσκολίες του εγχειρήματος και όταν φυσικά τις διηγούνται στους δικούς τους ανθρώπους… τηλεφωνικά.
“Τι λένε για εμάς;” είναι αυτό που σε ρωτούν μόλις τους συναντάς. Θέλουν όχι απλά να ξέρουν εάν λένε ή γράφουν οι εφημερίδες καλά λόγια για την προσπάθειά τους, αλλά πολύ περισσότερο να ”μετρήσουν” εάν αυτό το ταξίδι μετράει για την πόλη.
Βλέποντας τα πρωτοσέλιδα των εφημερίδων και σερφάροντας στο διαδίκτυο, όπου μέρα με τη μέρα πληθαίνουν οι αναφορές στο ταξίδι της Αργούς και το όλο εγχείρημα, νιώθουν ικανοποίηση και παίρνουν κουράγιο για την επόμενη μέρα.
Το χειροκρότημα των απλών πολιτών που τους υποδέχονται στα λιμάνια αποδεικνύεται για αυτούς η μεγαλύτερη ανταμοιβή, γι’ αυτό και το απολαμβάνουν όπως τα μικρά παιδιά.
Το ταξίδι της Αργούς συμπληρώνει ένα μήνα. Τριάντα μέρες στη θάλασσα. Το 1/3 του ταξιδιού έχει “διανυθεί”. Από τους αρχικούς προσδιορισμούς ωστόσο σημειώνεται καθυστέρηση μίας περίπου εβδομάδας. Αυτό όμως δεν πτοεί κανέναν, αφού όλοι είναι αποφασισμένοι να συνεχίσουν για να προσεγγίσουν στο στόχο. Μετά το Αιγαίο, το Ιόνιο… και μετά εξωτερικό, Αδριατική. Αλβανία, στο Μαυροβούνιο, στην Κροατία, τη Σλοβενία ως την Ιταλία.

Αντίξοες συνθήκες…
Στο ταξίδι θα πρέπει να καλύπτονται καθημερινά πολλά ναυτικά μίλια.
Οι αστάθμητοι παράγοντες όμως όπως οι δυνατοί άνεμοι και τα τοπικά μπουρίνια δυσκολεύουν αυτή την πορεία.
Υπερβαίνοντας τα όρια της αντοχής τους, πολλές φορές οι σύγχρονοι Αργοναύτες κωπηλατούν μέχρι το πλοίο να πιάσει λιμάνι.
Σε διαδρομές όπως από την Αταλάντη προς τη Χαλκίδα που ήταν 30 μίλια, η Αργώ βρέθηκε αντιμέτωπη με τον καύσωνα και την πλήρη άπνοια, πράγμα που σήμαινε σκληρή κωπηλασία. Λίγες ώρες αργότερα, ένα μπουρίνι με αντίθετο άνεμο καθυστέρησε το ταξίδι για τέσσερις ώρες.
Ξεκινώντας για τον επόμενο σταθμό που ήταν το Μαρμάρι, 45 ναυτικά μίλια από τη Χαλκίδα, η σύγχρονη Αργώ βρέθηκε αντιμέτωπη με… συμπληγάδες που καθυστέρησαν και πάλι το ταξίδι της!
Αργώ και συνοδευτικό πλοίο χρειάστηκε να μείνουν περίπου 36 ώρες στη Χαλκίδα, ώσπου να βρουν τρόπο για να ξεπεράσουν το εμπόδιο της παλιάς γέφυρας του Ευρίπου, που έχει μείνει κλειστή εδώ και καιρό εξ αιτίας ενός πλοίου που προσέκρουσε πάνω της, προκαλώντας σοβαρή βλάβη στο μηχανισμό που την ανοίγει!
Το πρόβλημα ήταν το κατάρτι της «Αργούς», που δεν χωρούσε να περάσει κάτω από τη γέφυρα κι έτσι αφαιρέθηκε.
Όμως ούτε τότε μπορούσε να περάσει το πλοίο, αφού το ύψος του χωρίς το κατάρτι φτάνει τα 4,30 μέτρα, ενώ της γέφυρας είναι μόλις μετά βίας 3,70 μέτρα! Έτσι ο κυβερνήτης του πλοίου Απόστολος Κούρτης και οι κωπηλάτες αναγκάστηκαν να κάνουν μια σειρά μετρήσεων και κατέληξαν σε μια εξαιρετικά πρωτότυπη λύση για να μπορέσουν να συνεχίσουν το ταξίδι τους…
Με τον καιρό κόντρα και τους ανέμους να πλησιάζουν τα 8 μποφόρ οι σύγχρονοι Αργοναύτες δοκιμάστηκαν ξανά, ξεκινώντας από το Σούνιο με προορισμό τον Πειραιά. Το πλοίο μόνο με κουπιά κατάφερε να φτάσει και να «δέσει» σε μία βραχονησίδα κοντά στην Ανάβυσσο και μετά από αρκετή ταλαιπωρία και δύο μέρες… δοκιμασίας το καράβι έφτασε Πειραιά.
Το πλήρωμα δοκιμάστηκε ξανά… στα Αντίκυρα και όμως ούτε μία στιγμή ο κυβερνήτης της Αργούς και οι κωπηλάτες δεν σκέφτηκαν να ζητήσουν βοήθεια.
Ούτε όταν οι άνεμοι μέχρι 8 μποφόρ λυσσομανούσαν και το καράβι… τα έβαζε με τα μανιασμένα κύματα.

Το στρατηγείο…
Σε ρόλο “φύλακα” για την Αργώ το συνοδευτικό πλοίο ΕXPRESS ΠΗΓΑΣΟΣ που εξασφάλισε ο επικεφαλής των χορηγών κ. Βίκτορας Ρέστης. Η κατάρτιση του πληρώματος του συνοδευτικού έχει αποδειχθεί ιδανική για το ταξίδι. Πολύτιμη η εμπειρία του πλοιάρχου Βασίλη Γεροντάκη και του υπάρχου Γιάννη Σιγάλα, αλλά και όλου του υπόλοιπου πληρώματος που βρίσκεται επί ποδός για τις ανάγκες του ταξιδιού.
Τόσο στην Αργώ, όσο και στο συνοδευτικό ΕXPRESS ΠΗΓΑΣΟΣ, επί καθημερινής βάσης λειτουργεί σε ρόλο συντονισμού ένα επιτελείο ανθρώπων.
Το γενικό πρόσταγμα στο πλήρωμα ανήκει στο ναύαρχο Απόστολο Κούρτη, ο οποίος κατά τη διάρκεια της πορείας στη θάλασσα βρίσκεται ανά πάσα στιγμή σε επικοινωνία με το συνοδευτικό πλοίο, όπου βρίσκεται ο εκπρόσωπος του Δήμου Βόλου, αντιπρόεδρος της ΔΗΤΕΒ Μιλτιάδης Ζιάκας αλλά και εκπρόσωποι του Ινστιτούτου ΝΑΥΔΟΜΟΣ.
Μεταξύ των “δύο” γίνεται ο συντονισμός για θέματα που αφορούν στο πλήρωμα και την τροφοδοσία των κωπηλατών κατά τη διάρκεια της πορείας.
Ανά πάσα στιγμή επίσης υπάρχει αλληλοενημέρωση για τις καιρικές συνθήκες, τις αλλαγές που δίνουν τα δελτία καιρού και στις οποίες ασφαλώς πρέπει να προσαρμοστεί το σκάφος, αναπροσαρμόζοντας πολλές φορές χρόνους προσέγγισης του επόμενου σταθμού.
Ο Πήγασος τις περισσότερες φορές προσεγγίζει πρώτος λιμάνι, αφού υπάρχει μία ολόκληρη προετοιμασία από πλευράς Δήμου Βόλου για την προβολή του εγχειρήματος.
Πριν τις εκδηλώσεις υποδοχής του σκάφους μεσολαβούν από τον εκπρόσωπο του Δήμου Βόλου κ. Μιλτιάδη Ζιάκα οι επαφές με τους κατά τόπους Δήμους και τα λιμεναρχεία για όλες τις διαδικασίες, ενώ εν όψει της άφιξης οι εκπρόσωποι του Δήμου Βόλου φροντίζουν να στηθούν στα λιμάνια τα ειδικά σταντς με το ενημερωτικό έντυπο και οπτικοακουστικό υλικό που προαναγγέλλουν την άφιξη του σκάφους της Αργούς.
Το εγερτήριο για το πλήρωμα των κωπηλατών που επιλέγεται από το προηγούμενο βράδυ… σημαίνει στον ΠΗΓΑΣΟ συνήθως στις 5 τα ξημερώματα.
Πρωινό… τελευταίες οδηγίες και όλοι επιβιβάζονται στην Αργώ, έτοιμοι να ξανοιχτούν στη θάλασσα.
Την ίδια ώρα ο ΠΗΓΑΣΟΣ σηκώνει άγκυρες, προκειμένου να βρίσκεται όσο πιο κοντά… στο σκάφος. Πολλές φορές, επειδή το συνοδευτικό είναι πολύ μεγάλο, υποχρεώνεται να κάνει γύρους μέχρι να προσεγγίσει η Αργώ, όμως για όσους παραμένουν στο συνοδευτικό, αυτό πλέον είναι μία καθημερινότητα που την έχουν συνηθίσει.
Τρείς φορές τουλάχιστον μέχρι το απόγευμα, σύμφωνα με το πρόγραμμα, οι ειδικές λάντζες του ΠΗΓΑΣΟΣ αναλαμβάνουν την τροφοδοσία των κωπηλατών. Φρούτα, σάντουιτς και νερά. Τις περισσότερες φορές το ταξίδι ολοκληρώνεται μόλις πέσει ο ήλιος…
Οι κωπηλάτες μεταφέρονται με τις λάντζες στο συνοδευτικό. Κάθε βράδυ και πριν τις ώρες χαλάρωσης προγραμματίζεται σύσκεψη, όπου γίνεται απολογισμός της ημέρας, επιλέγεται το πλήρωμα για το επόμενο πρωί και βέβαια γίνονται οι απαραίτητες συνεννοήσεις για τα στάδια του ταξιδιού που ακολουθούν.
Μέσα σε όλα αυτά υπάρχουν βέβαια και οι στιγμές ξεκούρασης. Όταν τα παιδιά με κιθάρες και ακορντεόν, τραγουδώντας γεμίζουν “μπαταρίες” για τον επόμενο σταθμό – πρόκληση.

#Tags

Εγγραφείτε στο Newsletter του Ταχυδρόμου