ΤΟΠΙΚΑ

Σχέδιο διαχείρισης των αποβλήτων

σχέδιο-διαχείρισης-των-αποβλήτων-421561

ΤΑ ΠΛΟΙΑ ΔΕΝ ΦΕΡΝΟΥΝ ΜΟΝΟ ΕΠΙΒΑΤΕΣ
Σημαντικά έσοδα για τον ΟΛΒ και τον ανάδοχο από τη διαχείρισή τους

Ενα πλήρες σχέδιο για το ξεφόρτωμα των αποβλήτων και τη διαχείρισή τους έχει ο Οργανισμός Λιμένος Βόλου, το οποίο προβλέπει όλες τις διαδικασίες, προκειμένου τα απόβλητα να περισυλλεχθούν και να μεταφερθούν στους κατάλληλους νόμιμους αποδέκτες, αποκομίζοντας έσοδα στα ταμεία του.

Ρεπορτάζ: ΒΑΓΓΕΛΗΣ ΠΑΣΙΑΣ

Προκειμένου να αποφεύγεται η θαλάσσια ρύπανση από τα πλοία, ο Διεθνής Ναυτιλιακός Οργανισμός (IMO) έχει θεσπίσει από το 1978 βάσει του πρωτοκόλλου 73 τους τύπους των αποβλήτων που μπορούν να απορρίπτονται στο θαλάσσιο περιβάλλον και επιβάλλει στα συμβαλλόμενα κράτη την υποχρέωση να εξασφαλίζουν την ύπαρξη επαρκών εγκαταστάσεων παραλαβής στους λιμένες.

Η Ευρωπαϊκή Ενωση θέσπισε νομοθετικά την Οδηγία 2000/59/ΕΚ, καθιστώντας υποχρεωτική την ύπαρξη εγκαταστάσεων παραλαβής αποβλήτων πλοίων σε όλους τους ευρωπαϊκούς λιμένες, εισάγοντας και κριτήρια τιμολόγησης των υπηρεσιών παραλαβής και διαχείρισης των αποβλήτων. Η Ελλάδα βάσει της ΚΥΑ 3418/07/2002 εναρμονίστηκε πλήρως με την Ευρωπαϊκή Οδηγία.

Ετσι, ο ΟΛΒ προχώρησε στη σύνταξη ενός πλήρους σχεδίου, το «Σχέδιο Διαχείρισης Αποβλήτων Πλοίων», που προβλέπει όλες τις διαδικασίες και όλα τα μέτρα που απαιτούνται για την παραλαβή – διαχείριση των αποβλήτων, το οποίο αναθεωρείται κάθε τρία χρόνια. Το παρόν σχέδιο ισχύει από το 2012 και αναμένεται να αναθεωρηθεί το 2015.

Πριν τον κατάπλου

Η διαδικασία για την παραλαβή των αποβλήτων ξεκινάει γραφειοκρατικά πριν τον κατάπλου του πλοίου στο λιμάνι. Ο πλοίαρχος συμπληρώνει και υποβάλλει το «Εντυπο Κοινοποίησης Στοιχείων» στην ανάδοχο εταιρία που αναλαμβάνει τη διαχείριση των αποβλήτων, στον Οργανισμό Λιμένος Βόλου και στο Κεντρικό Λιμεναρχείο Βόλου, πριν καταπλεύσει το πλοίο στο λιμάνι. Στο συγκεκριμένο έντυπο αναφέρονται λεπτομερώς η ποσότητα και το είδος των αποβλήτων τα οποία φέρει το πλοίο, ανεξάρτητα εάν επιθυμούν να παραδώσουν τα απόβλητα στο συγκεκριμένο λιμάνι.

Τα είδη των αποβλήτων

Οι λιμενικές εγκαταστάσεις του Βόλου μπορούν να εξυπηρετήσουν πέντε κατηγορίες αποβλήτων. Πρόκειται για τα πετρελαιοειδή απόβλητα, τις υγρές χύδην επιβλαβείς χημικές ουσίες, τα λύματα, τα απορρίμματα και τους ατμοσφαιρικούς ρυπαντές.

Η διαδικασία

Η ανάδοχος εταιρία που έχει σύμβαση με τον ΟΛΒ, η NorthAegeanSlops, αφού λάβει το Εντυπο Κοινοποίησης με τα είδη των αποβλήτων και τις ποσότητές τους, ετοιμάζει τα βυτιοφόρα προκειμένου να τα παραλάβουν και να αποσταλούν στους αποδέκτες. Τα πετρελαιοειδή απόβλητα μεταφέρονται σε διυλιστήρια όπου γίνεται η επεξεργασία τους, οι μπαταρίες μεταφέρονται στο ΣΥ.ΔΕ.ΣΥΣ το οποίο παραλαμβάνει ηλεκτρικές στήλες και συσσωρευτές βιομηχανίας και οχημάτων, τα απόβλητα των λιπαντικών ελαίων στην Ελληνική Τεχνική Περιβαλλοντικών Εφαρμογών Κοινοπραξία Συλλογής Χρησιμοποιημένων Ορυκτελαίων (ΕΛ.ΤΕ.ΠΕ. Κ/Ξ), τα στερεά απόβλητα στο ΧΥΤΑ και τα βρώσιμα έλαια και άλλα ανακυκλώσιμα είδη σε εταιρίες ανακύκλωσης.

Ολα τα απόβλητα ζυγίζονται τόσο κατά την παραλαβή τους από τις λιμενικές εγκαταστάσεις όσο και κατά την παράδοσή τους στους τελικούς αποδέκτες. Η επιστασία της διαδικασίας στις λιμενικές εγκαταστάσεις γίνεται από τον ΟΛΒ ενώ τη διαδικασία των πετρελαιοειδών επιβλέπει και το τελωνείο προκειμένου να μην υπάρχουν κρούσματα λαθροεμπορίου.

Ετήσια έκθεση

Κάθε χρόνο, ο ΟΛΒ συντάσσει έκθεση στην οποία αναφέρονται αναλυτικά τα είδη των αποβλήτων και οι ποσότητές τους που παραδόθηκαν στις λιμενικές του εγκαταστάσεις. Ενδεικτικά, για το 2013, η ποσότητα των πετρελαιοειδών ανήλθε στα 1.407,93 m3, τα απόβλητα λιπαντικών ελαίων σε 3m3, τα στερεά απόβλητα σε 2.007,565 m3 και τα βρώσιμα έλαια σε 420 λίτρα.

Τα έσοδα από τα απόβλητα

Οι ναυτιλιακές εταιρίες ή ο πράκτορας αναλαμβάνει να πληρώσει στον ΟΛΒ το τέλος για την υπηρεσία που παρέχεται από τη NorthAegeanSlops, σύμφωνα με τα όσα προβλέπει η νομοθεσία. Η χρέωση αποτελεί συνάρτηση της κατηγορίας του πλοίου, τον τύπο του απόβλητου και την ώρα που απαιτείται για τη διάθεσή του. Το σχέδιο, επίσης, προβλέπει αποζημιώσεις σε περιπτώσεις όπου υπάρχει αδικαιολόγητη καθυστέρηση από το πλοίο, ενώ υπάρχει και εκπτωτική πολιτική για πλοία τα οποία καταπλέουν συχνά στο λιμάνι.

Σύμφωνα με τον οικονομικό διευθυντή του ΟΛΒ, τον κ. Χρήστο Παπαμιχαήλ, τα έσοδα που προκύπτουν χονδρικά ετησίως από τη διάθεση των αποβλήτων ανέρχεται σε 300.000 ευρώ, από τα οποία το 85% πηγαίνει στη North Aegean Slops και το 15% στα ταμεία του ΟΛΒ. «Οι εκκρεμότητες για την αποπληρωμή του τέλους είναι σχεδόν μηδαμινές και ό, τι δεν πληρώνεται πηγαίνει στην εφορία» αναφέρει στον ΤΑΧΥΔΡΟΜΟ ο κ. Παπαμιχαήλ.

#Tags

Εγγραφείτε στο Newsletter του Ταχυδρόμου