ΤΟΠΙΚΑ

Με συγκίνηση και … φουρτούνα ο απόπλους της Αργούς

με-συγκίνηση-και-φουρτούνα-ο-απόπλου-851206

Σάββατο 14 Ιουνίου 2008. Πέντε λεπτά πριν τις δέκα το πρωί. Η Αργώ βυθίζει τα κουπιά της στο νερό. Η αδρεναλίνη στο κατακόρυφο. Η μεγάλη στιγμή έφτασε. Το όραμα χρόνων πήρε σάρκα και οστά. Οι κόποι εκατοντάδων, επώνυμων και ανώνυμων, ανθρώπων αυτής της πόλης δικαιώθηκαν. Το συναρπαστικό ταξίδι μόλις είχε ξεκινήσει για τους 75 σύγχρονους Αργοναύτες…

Από χθες ο Βόλος, η Ελλάδα, η Μεσόγειος και ο κόσμος ολόκληρος παρακολουθούν την πορεία τους και τους συνοδεύουν μέχρι τον τελικό τους προορισμό. Μεγάλα φωτοειδησεογραφικά πρακτορεία, όπως το Ρόιτερ, βρέθηκαν στο Βόλο για να καλύψουν τον απόπλου, ενδεικτικό του ενδιαφέροντος που υπάρχει για το εγχείρημα. Ένα ενδιαφέρον που θα συνεχιστεί αμείωτο και από ξένα τηλεοπτικά δίκτυα μέχρι τον τελευταίο σταθμό του ταξιδιού τη Βενετία, όπου θα φτάσει το πλοίο στις 12 Αυγούστου και αφού οι κωπηλάτες θα έχουν διανύσει 1.200 ναυτικά μίλια.
Στους δύο μήνες η Αργώ θα περάσει από έξι χώρες. Ελλάδα, Αλβανία, Μαυροβούνιο, Κροατία, Σλοβενία και Ιταλία, μεταφέροντας μήνυμα Πολιτισμού – Ειρήνης- Φιλίας – Αλληλεγγύης και Συνεργασίας των λαών της Μεσογείου και του Εύξεινου Πόντου.
Σε αυτό το ταξίδι το πλήρωμα και τους συντελεστές του εγχειρήματος τούς συνοδεύουν και οι ευχές όλων των Βολιωτών, πολλοί από τους οποίους βρέθηκαν από νωρίς χθες το πρωί στον κεντρικό προβλήτα του λιμανιού για να τους ευχηθούν κατευόδιο…

Η τελετή
του απόπλου

Ο Δήμαρχος Βόλου Αλέκος Βούλγαρης, ο υφυπουργός Εσωτερικών Θανάσης Νάκος και ο πλοίαρχος της «Αργούς» κ. Απόστολος Κούρτης με τις ομιλίες τους φόρτισαν συναισθηματικά ακόμη περισσότερο την ατμόσφαιρα, σημειώνοντας ο καθένας από τη δική οπτική γωνία τους έντονους συμβολισμούς που σηματοδοτεί για το σύγχρονο Βόλο αυτό το ταξίδι. Και όταν οι ομιλίες ολοκληρώθηκαν, η Συμφωνική Ορχήστρα Βόλου με το Αξιον Εστί έστειλε το δικό της μήνυμα στα πέρατα της Οικουμένης.
Ο Δήμαρχος Βόλου Αλέκος Βούλγαρης ξεκίνησε την ομιλία του από τις προσπάθειες που καταβλήθηκαν από τους ανθρώπους της πόλης για να κερδηθεί το στοίχημα. Καταβάλαμε, είπε, τεράστιες προσπάθειες για να φτάσουμε μέχρι εδώ. Ξοδέψαμε εκατοντάδες ώρες για να είμαστε συνεπείς σε αυτό που αναλάβαμε. Πήραμε, πρόσθεσε, πρωτοβουλίες και αναλάβαμε ευθύνες. Ευθύνες ακόμη και εκεί που δεν είχαμε αρμοδιότητα με τη στενή έννοια του όρου. Εξασφαλίσαμε τις καλύτερες προϋποθέσεις για το πειραματικό αυτό ταξίδι.
Σήμερα, συνέχισε ο Δήμαρχος Βόλου, οι σύγχρονοι Αργοναύτες ξεκινούν από τη αρχαία Ιωλκό, το σύγχρονο Βόλο, για να διασχίσουν τα νερά της Μεσογείου μέχρι τη Βενετία, σε μία διαδρομή 1.200 ναυτικών μιλίων. Διαδρομή που σύμφωνα με το μύθο ακολούθησε η Αργώ κατά την επιστροφή της από την αρχαία Κολχίδα. Η θαλάσσια αυτή πορεία, συνέχισε, είναι απόλυτα ισοδύναμη ως προς τις τεχνικές δυσκολίες με την κλασσική διαδρομή του μυθικού ταξιδιού. Η Αργώ θα διανύσει την ίδια απόσταση, στο ίδιο γεωγραφικό πλάτος, στο ίδιο χρονικό διάστημα και σε όμοιο περιβάλλον.
Ο Δήμαρχος Βόλου αναφέρθηκε και στην άρνηση της τουρκικής πλευράς να εγγυηθεί την ασφαλή διέλευση του πλοίου από τα λιμάνια της, για να προσθέσει αμέσως μετά με κατηγορηματικό τρόπο ότι «ο Δήμος Βόλου δεν πρόκειται ποτέ να παραιτηθεί από την πραγματοποίηση του αρχικού και συμβολικού στόχου. Να κάνει δηλαδή η Αργώ, αργά ή γρήγορα, το ταξίδι της στην «κλασσική διαδρομή» από την αρχαία Ιωλκό μέχρι την αρχαία Κολχίδα, το σημερινό Πότι της Γεωργίας. Η δύναμη του μύθου και η ορμή του μέλλοντος θα ωθήσουν την Αργώ να υπερβεί αρνητικές συγκυρίες και σκοπιμότητες. Να περάσει αλώβητη ανάμεσα από τις Συμπληγάδες. Να περάσει από τη Σκύλλα και τη Χάρυβδη. Να ξαναβρεί το χρυσόμαλλο δέρας», κατέληξε καταχειροκροτούμενος.

Ο Θαν. Νάκος

Στη συνέχεια ο λόγος δόθηκε στο συμπολίτη υφυπουργό Θαν. Νάκο, ως εκπρόσωπο της κυβέρνησης, που είχε και αυτός το δικό του ξεχωριστό μερίδιο συμβολής στη συνολική προσπάθεια για την αίσια έκβαση του εγχειρήματος.
«Είναι μία ημέρα συλλογικής υπερηφάνειας και χαράς», ξεκίνησε την ομιλία του ο υφυπουργός Εσωτερικών, για να προσθέσει: «Η σύγχρονη Αργώ δεν είναι μονάχα το επιστημονικό επίτευγμα της ναυπηγικής τέχνης, που προκαλεί το θαυμασμό και το ενδιαφέρον της διεθνούς ακαδημαϊκής κοινότητας. Είναι ένα ζωντανό μνημείο του ελληνικού πολιτισμού και της μακραίωνης ναυτικής μας ιστορίας, που θέλει του Έλληνες πρωτοπόρους, εξερευνητές και δημιουργούς. Πάνω απ΄ όλα όμως είναι η υλοποίηση μίας ιδέας. Το επιστέγασμα ενός συνολικού σχεδίου ανάπτυξης και προβολής για το Βόλο και τη Μαγνησία».
Αυτές οι 60 μέρες του ταξιδιού , είπε ο κ. Νάκος, δεν είναι το τέλος. Είναι η αρχή μίας μεγάλης προσπάθειας να αποτελέσει η Αργώ και ενόψει των Μεσογειακών Αγώνων το διεθνές έμβλημα της πόλης μας. Για το σκοπό αυτό, είπε ο ομιλητής, συγκροτήσαμε το φορέα « Ιάσων» στις εγκαταστάσεις της πρώην Υπερτοπικής Αγοράς στη συνοικία της Νεάπολης για τη δημιουργία του Κέντρου Εμπορίου και Προβολής των προϊόντων μας και για την ανάπτυξη των εμπορικών δεσμών της πόλης μας με τις παρευξείνιες χώρες. Επιπλέον η δημιουργία του Θεματικού Πάρκου στο Πεδίον του Άρεως αποτελεί στόχο άμεσης προτεραιότητας. Με τον τρόπο αυτό η Αργώ θα αποκτήσει, όπως σημείωσε, τη στέγη που της αξίζει, ενώ ταυτόχρονα το πάρκο θα αποτελέσει έναν πόλο διεθνούς τουριστικού και εμπορικού ενδιαφέροντος.
Η Αργώ, συνέχισε ο κ. Νάκος, είναι η αναγέννηση του οράματος για την οικοδόμηση του διαλόγου, της ειρήνης και της ευημερίας για όλους του λαούς. Ταυτόχρονα όμως είναι και το έναυσμα για τη νέα εποχή της Μαγνησίας. Όμως, σημείωσε ο κ. Νάκος, όπως ακριβώς αλλάζουν οι εποχές, έτσι αλλάζουν και τα δεδομένα. Η σύγχρονη πραγματικότητα απαιτεί νέες στοχεύσεις, οργανωμένη προσπάθεια, ιδέες και ανθρώπους ικανούς να τις υλοποιήσουν. Σε αυτή την κατεύθυνση, τόνισε ο συμπολίτης υφυπουργός, κινούνται όλες μας οι προσπάθειες για να χαράξουμε μία νέα στρατηγική για τη Μαγνησία και το Βόλο, με όρους δημιουργίας και προόδου για όλους. Δημιουργούμε, πρόσθεσε, νέες προϋποθέσεις ανάπτυξης και αναδεικνύουμε τα συγκριτικά πλεονεκτήματα του τόπου μας.
Σήμερα, επενδύουμε στους άξονες «Ιστορία – Πολιτισμός –Τουρισμός – Εμπόριο», δημιουργώντας νέα αναπτυξιακά εργαλεία για τους πιο εξωστρεφείς κλάδους της ελληνικής οικονομίας. Κοινός μας στόχος, κατέληξε ο κ Νάκος, είναι να κάνουμε ακόμη πιο ανταγωνιστικό το τουριστικό προϊόν της Μαγνησίας και τις εμπορικές προοπτικές της. Να κάνουμε πιο ανταγωνιστικά, τα συγκριτικά και τα παραδοσιακά πλεονεκτήματα του τόπου μας, ώστε να διευρύνουμε τις αναπτυξιακές μας δυνατότητες.

Ο πλοίαρχος
της Αργούς

Τελευταίος ομιλητής ήταν ο καπετάνιος του πλοίου. Ο πλοίαρχος εν αποστρατεία και επικεφαλής της Επιστημονικής Ομάδας ΝΑΥΔΌΜΟΣ κ. Απ. Κούρτης, υπό την καθοδήγηση του οποίου οι 75 κωπηλάτες θα κληθούν να φέρουν σε πέρας το δύσκολο εγχείρημα. Δεν είπε πολλά. Η συγκίνησή του ήταν δεδομένη. Δεν θα μπορούσε άλλωστε να είναι διαφορετικά. Τα ψέματα, είπε, τελείωσαν. Τώρα θέλει πάθος και ψυχή. Το μόνο που πρέπει να μας ευχηθείτε, κατέληξε, είναι να έχουμε ούριο άνεμο και αντοχή.
Μία ανθοδέσμη στη συνέχεια προσδέθηκε στην πρύμνη του πλοίου για να συνοδεύει τους κωπηλάτες στην κοπιώδη προσπάθειά τους.
Στη συνέχεια οι κωπηλάτες με τις ομοιόμορφες βαθυγάλαζες στολές τους, πήραν τις θέσεις τους, στην πεντηκόντορο, ενώ την ίδια στιγμή η Συμφωνική Ορχήστρα Βόλου ερμήνευε το Άξιον Εστί και λευκά περιστέρια, σύμβολο Ειρήνης και Συνεργασίας των Λαών, πετούσαν πάνω από το βολιώτικο ουρανό. Η κόρνα πλοίου του Πολεμικού Ναυτικού που ήταν ναυλοχημένο από προχθές στην κεντρική προβλήτα, έστελνε το δικό του χαρμόσυνο μήνυμα της αναχώρησης σε όλο το Πολεοδομικό Συγκρότημα. Η σύγχρονη Αργώ είχε ξεκινήσει τη συναρπαστική της περιπέτεια. Για δέκα λεπτά έκανε μία μικρή κυκλική διαδρομή μέσα στο επιβατικό λιμάνι, πριν βγει από το «κορδόνι» για να χαθεί στη συνέχεια στον Παγασητικό. Μισή ώρα αργότερα ξεκινούσε αργά- αργά από το λιμάνι και το πλοίο – συνοδείας. Το πλοίο «ΠΗΓΑΣΟΣ» της εταιρίας HELLENIC SEAWAYS.
Λίγο μετά τις 8 χθες το βράδυ η Αργώ αναμένονταν να φθάσουν στο πρώτο λιμάνι – σταθμό, τη Γλύφα, όπου και θα διανυκτέρευαν οι κωπηλάτες, ενώ από νωρίς σήμερα το πρωί ήταν προγραμματισμένο να ξεκινήσουν την προσπάθειά τους για το δεύτερο σταθμό, το λιμάνι της Αταλάντης.

Οι σύγχρονοι
Αργοναύτες

Το πλήρωμα της Αργούς, 75 συνολικά άντρες και γυναίκες από τις τέσσερις γωνιές της Ελλάδος, αλλά και δύο ξένοι, ένας Ολλανδός και ένας Γεωργιανός, είναι οι παρακάτω:
Χρήστος Δρακάτος -Συντονιστής πληρώματος Αργούς- (Βόλος), Απόστολος Κούρτης (Αίγιο), Θωμάς Κακαδιάρης (Βόλος), Σωτήρης Γιαμάκος (Βόλος), Μανώλης Τζανεράκης (Χανιά), Ιωάννης Κουτεντάκης (Τρίκαλα), David Usharauli (Γεωργία), Pieter Βοfkestein (Ολλανδία), Πάνος Αδάμος (Βόλος), Ιάσων Αλεξανδρόπουλος (Αίγιο), Κωνσταντίνος Αναδιώτης (Βόλος), Παναγιώτης Αναστασόπουλος (Πάτρα), Γεώργιος Ανδριάδης (Ν. Ιωνία), Χαράλαμπος Ανδριάδης (Ν. Ιωνία), Λέανδρος Ανδρικόπουλος (Αίγιο), Κωνσταντίνος Βάτσος ( Βόλος), Λεωνίδας Βερετζιώτης (Βόλος), Μιχαήλ Βιλαέτης (Βόλος), Ιωάννης Γκινίδης (Ν. Αγχίαλος), Χρήστος Γούσιος (Βόλος), Στέφανος Δημητριάδης, Στέφανος Διάλλας, Παναγιώτης Διονυσίου (Βόλος), Απόστολος Ζαχαράκης (Βόλος), Γιώργος Ζεϊμπέκης (Βόλος), Στέργιος Ζαρκογιάννης (Λάρισα), Δημήτριος Ζούπης (Αλμυρός), Γεώργιος Κακαγιάννης (Κοζάνη), Παύλος Καλογεράκης (Θεσσαλονίκη), Κωνσταντίνος Καραθάνος (Βόλος), Σωκράτης Καρκάλας (Βόλος), Κώστας Κεχαΐδης (Βόλος), Δημήτρης Κουτσούπας (Αθήνα), Άρης Κράλης (Βόλος), Πηνελόπη Κρυβοσίδη (Βόλος), Μιχάλης Λαβδογιάννης (Βόλος), Στυλιανός Λημνιός (Βόλος), Ιωάννης Λιόλιας (Βόλος), Βασίλειος Λυκομήτρος (Βόλος), Σεραφείμ Λύτρας (Βόλος), Αλέξανδρος Μακρυγιάννης (Βόλος), Ιωάννης Μαλτέζος (Αλεξανδρούπολη), Κώστας Μαυροματιανός (Βόλος), Αλέξανδρος Μεγάλος (Καναδάς), Θανάσης Μελάκος (Βόλος), Νικόλαος Μουντανάρης (Βόλος), Δημήτριος Μουτσινάς (Βόλος), Χρήστος Μπαζής (Αλμυρός), Σταύρος Παμπάλας (Αλεξανδρούπολη), Γεώργιος Μπάμπαλης (Βόλος), Αθανάσιος Παγιαμτζής (Βόλος), Νικόλαος Παγώνης (Αθήνα), Κωνσταντίνος Παλάσκας (Ν. Ιωνία), Γεώργιος Παπαβλάχος (Βόλος), Ευστάθιος Παπαβλάχος (Βόλος), Διακουμής Παπαδιακουμής (Βόλος), Γιώργος Παπαϊωάννου (Βόλος), Αριστοτέλης Παπαποστόλου (Βόλος), Βιολέτα Παρασκευά (Ν. Ιωνία), Νικόλας Παρασκευάς (Ν. Ιωνία), Παναγιώτα Περναγκίδη (Ν. Ιωνία), Αλέξανδρος Πεσεξίδης (Βόλος), Γεώργιος Ρωμούδης (Βόλος), Δημήτριος Σαμαράς (Βόλος), Μιχάλης Σαπουνάς (Αθήνα), Κώστας Σιάτρας (Βόλος), Δημήτρης Συνάζος (Βόλος), Στέλιος Ταστσόγλου (Βόλος), Νίκος Τουρβάς (Άρτα), Περικλής Τραχάνης (Πάτρα), Γεώργιος Τσούπας (Βόλος), Γεώργιος Φουρκιώτης (Βόλος), Τάσος Χάλαρης (Αττική), Θωμάς Χαλιάσσος (Βόλος) και Χαρίλαος Χονδρονάσιος (Λάρισα).

Δήλωση
Γ. Σούρλα

Μετά τον απόπλου της Αργούς ο Αντιπρόεδρος της Βουλής κ. Γ. Σούρλας έκανε την παρακάτω δήλωση:
«Με μεγάλη συγκίνηση κατευοδώνουμε σήμερα την Αργώ για το μακρινό της ταξίδι. Όνειρα και προσπάθειες πολλών ετών γίνονται πλέον πραγματικότητα.
Όμως το όνειρο θα βρει την πλήρη έκφρασή του, όταν η Αργώ φτάσει στην Κολχίδα, τον προορισμό των Αργοναυτών. Αυτή θα είναι και η μεγάλη ώρα. Και κανένας δεν πρέπει και δεν μπορεί να σταθεί εμπόδιο. Σε μας απομένει να φανούμε αντάξιοι των Αργοναυτών και να φτάσουμε στην Κολχίδα.
Άλλωστε τα περί της Αργοναυτικής Εκστρατείας αποτελούν πλέον ιστορία. Αυτό προέκυψε από το Συνέδριο που πραγματοποιήθηκε, όπου βάσει τεκμηριωμένων επιστημονικών ερευνών αποδείχθηκε ότι ο χρυσός των αντικειμένων που βρέθηκαν στο θολωτό τάφο του Περιφερειακού προέρχονται από την περιοχή της Κολχίδας και χρονολογούνται από το 1.500 π.Χ., την εποχή δηλαδή που πραγματοποιήθηκε η Αργοναυτική Εκστρατεία.
Βάσιμα λοιπόν συμπεραίνουμε, τόνισε ο κ. Σούρλας, ότι η μυθολογία παραχωρεί τη θέση της στην Ιστορία και ότι η Αργοναυτική Εκστρατεία υπήρξε πραγματικό γεγονός».

#Tags

Εγγραφείτε στο Newsletter του Ταχυδρόμου