ΤΟΠΙΚΑ

Η Αργώ άνοιξε πανιά παρά τα προβλήματα

η-αργώ-άνοιξε-πανιά-παρά-τα-προβλήματα-851206

«Εμείς το πάμε το καράβι είτε στη Μαύρη Θάλασσα είτε στην Αδριατική» αναφέρουν

Από τη νεοσυσταθείσα Διοικούσα Επιτροπή του Συνδέσμου Κωπηλατών της Αργούς με το διακριτικό τίτλο « ΑΡΓΟΝΑΥΤΕΣ 2008» πήραμε την παρακάτω επιστολή, που υπογράφεται από τους Σωτήρη Γιαμάκο, Θωμά Κακαδιάρη και Στάθη Τοπαλίδη. Οι κωπηλάτες εκθέτουν τις απόψεις τους με αφορμή το κλίμα αμφισβήτησης του εγχειρήματος που επιχειρείται τις τελευταίες μέρες στην τοπική κοινωνία, μετά τις πρόσφατες δηλώσεις που κάνουν λόγο για την αναμενόμενη άρνηση της Τουρκίας να εγγυηθεί την ασφάλεια του πλοίου κατά την παρουσία του στα χωρικά της ύδατα.
Οι κωπηλάτες στην επιστολή τους σημειώνουν ότι επειδή οι συντελεστές δεν μπορούν να περιμένουν επ΄ άπειρο πότε οι γείτονες θα εγγυηθούν την ασφάλεια του πλοίου, υπάρχει το εναλλακτικό σχέδιο το εγχείρημα να γίνει σε μία ισοδύναμη διαδρομή με το ίδιο γεωγραφικό πλάτος. Αυτή η εναλλακτική διαδρομή, όπως επισημαίνουν, υπάρχει προς τα δυτικά και περιλαμβάνει το Βόλο στο ένα άκρο και στο άλλο το βορειότερο άκρο της Αδριατικής, παραπλέοντας τις δαλματικές ακτές.
Το πλήρες κείμενο της επιστολής των κωπηλατών έχει ως εξής:
«Οταν πριν τρία περίπου χρόνια ο δήμος Βόλου και το Ινστιτούτο «Ναυδόμος» κάλεσαν όσους επιθυμούν να πάρουν μέρος στην επιλογή των ατόμων που θα αποτελούσαν το πλήρωμα της «Αργούς», παρουσιαστήκαμε πλέον των 200 υποψηφίων, εκ των οποίων απομείναμε 80 εθελοντές. Η καταγωγή μας δεν είναι μόνο από το Βόλο αλλά όλη την Ελλάδα. Ενδεικτικά υπάρχουν εθελοντές από Αλεξανδρούπολη μέχρι Κρήτη που πίστεψαν στο εγχείρημα και συστηματικά προπονούνται με κάθε ευκαιρία σύμφωνα με το πρόγραμμα.
Το ταξίδι είχε προγραμματιστεί για το 2007 και ακολούθησε η αναβολή του για το έτος 2008 με σημαντικότερο πρόβλημα την αδυναμία της γείτονος Τουρκίας να παρέχει εγγυήσεις ασφάλειας, αφού το μεγαλύτερο μέρος του ταξιδίου θα κινούνταν στα χωρικά της ύδατα. Ηταν το σημαντικότερο πρόβλημα αλλά όχι το μοναδικό. Αν με κάποιο μαγικό τρόπο αυτό λύνονταν, τότε θα έρχονταν στο προσκήνιο όλα τα υπόλοιπα προβλήματα της ελληνικής κακοδαιμονίας και «σβαρνιάς».
Τα πιθανά προβλήματα με την γειτονική χώρα δεν προέκυψαν ξαφνικά το έτος 2006 ή το 2007. Υπήρχαν και ήταν γνωστά πριν καν το εγχείρημα ανακατασκευής της προϊστορικής πεντηκοντόρου ξεκινήσει! Από το 1856 ο «μεγάλος ασθενής» της διεθνούς σκηνής, δηλ. η Οθωμανική Αυτοκρατορία και η διάδοχός της Τουρκία αντιμετωπίζουν σοβαρά εσωτερικά προβλήματα και οξύνσεις. Ομοίως συμβαίνει και σήμερα. Δεν θα θέλαμε το εγχείρημά μας να βρεθεί έρμαιο τέτοιων οξύνσεων. Η κατάσταση είναι πολυπλοκότερη από ένα απλό «δεν μας θέλουν». Μας θέλουν, αλλά κανείς δεν πάει στο σπίτι του γείτονα όταν γίνεται καυγάς.(Βλέπε σχετικά δημοσιεύματα στον ημερήσιο Τύπο για το Συνταγματικό Δικαστήριο της Τουρκίας).
Ενα εγχείρημα δεν θα ήταν σοβαρό, αν δεν είχε εναλλακτικές για κάθε –αν είναι δυνατόν- σκέλος του. Εδώ πρόκειται για τη διαδρομή. Εφόσον η Τουρκία δεν μπορεί επισήμως να εγγυηθεί την ασφάλειά μας, δεν μπορούμε και να περιμένουμε επ΄ αόριστο πότε θα το κάνει, για να ολοκληρώσουμε το εγχείρημά μας.
Αφαιρώντας κάθε συναισθηματική φόρτιση που θα υπάκουε στη λογική «αναβιώνουμε το μύθο» αναζητούμε μια διαδρομή ισοδύναμη στην απόσταση των 1.220 ναυτ. μιλίων στο ίδιο γεωγραφικό πλάτος (ούτε βοριότερα, ούτε νοτιότερα) στη Μεσόγειο. Η διαδρομή αυτή ως εναλλακτική υπάρχει προς τα δυτικά μας και έχει στο ένα άκρο της το Βόλο και στο άλλο το βορειότερο άκρο της Αδριατικής Θάλασσας, παραπλέοντας τις δαλματικές ακτές.
Είναι η δεύτερη καλύτερη επιλογή μας ύστερα από την «κλασσική» διαδρομή, δεν έχει προβλήματα ασφάλειας, υπηρετεί επιστημονικά το εγχείρημα και η προβολή του Βόλου μεγιστοποιείται από κάθε άποψη.
Ποιοι παράγοντες και πρόσωπα ορίζουν σήμερα τα πράγματα για να πάρει απόπλου η «Αργώ»; Ακολουθούν τα πρόσωπα χωρίς ιεράρχηση, διότι είναι όλοι απαραίτητοι και η οπισθοχώρηση ή υστέρηση ενός εκάστου θα έσπαζε την «αλυσίδα», με αποτέλεσμα την κατάρρευση του προγράμματος.
Ο υφυπουργός κ. Αθαν. Νάκος ήδη φρόντισε να λυθούν προβλήματα διοικητικής και οικονομικής φύσεως και γνωρίζουμε απ’ τις προσωπικές δηλώσεις του στο κτήριο Σπίρερ πόσο επιθυμεί να ολοκληρωθεί η προσπάθεια.
Ο Δήμαρχος κ. Αλεξ. Βούλγαρης, που κωπηλάτησε μαζί μας και βρίσκεται καθημερινά αντιμέτωπος με μικρά και μεγάλα προβλήματα του εγχειρήματος, προσπαθώντας να λυθούν με κάθε τρόπο. Προς τιμή του η αναγνώριση της προσπάθειας που καταβλήθηκε από την προηγούμενη δημαρχιακή αρχή με επικεφαλής τον κ. Κυρ. Μήτρου που παρέδωσε έργο και προώθησε το εγχείρημα.
Ο χορηγός κ. Βίκτ. Ρέστης, επιχειρηματίας, που ήδη υπέγραψε την προβλεπόμενη συμφωνία και χορηγεί ένα ιδιαίτερα σεβαστό ποσό για την ολοκλήρωση του εγχειρήματος, παρέχοντας κάθε διευκόλυνση στο πλήρωμα για όλη τη διάρκεια του ταξιδιού. Δεν βρίσκονται εύκολα χορηγοί που να αντιλαμβάνονται την ποιότητα τέτοιων εγχειρημάτων και να τα στηρίζουν.
Ο πρόεδρος του Ερευνητικού Ιντιτούτου «Ναυδόμος» κ. Απόστολος Κούρτης που διευθύνει το πρόγραμμα επί 6 χρόνια, μελέτησε και ναυπήγησε το πλοίο. Ως καπετάνιος του πλοίου έχει την ευθύνη για την ασφαλή ολοκλήρωση του ταξιδίου, πέραν όλων των προηγουμένων και των επόμενων τμημάτων του εγχειρήματος.
Το πλήρωμα, δηλ. εμείς, που υπογράφουμε αυτή την επιστολή δια των εκπροσώπων μας και σεις, οι πολίτες αυτής της πόλης, που οφείλετε να στηρίξετε και να πιστέψετε -όσοι δεν το κάνατε ήδη- ότι το ταξίδι μπορεί να γίνει.
Εμείς υποσχόμαστε να πάμε το καράβι, κι αν αυτό σας φαίνεται μικρό, σκεφτείτε μόνοι σας με πόση ευκολία θα φεύγατε για δύο μήνες από το σπίτι σας, αφήνοντας τα πάντα πίσω, για να περάσετε δύο μήνες της ζωής σας κωπηλατώντας σε ένα ξύλινο πάγκο μόνο για την δόξα της πόλης, της χώρας.
Αν πιστεύετε ότι είναι εύκολο, τότε γιατί είμαστε μόνο τόσοι;
Αν πιστεύετε ότι είναι δύσκολο, τότε ακούστε καλά αυτό:
Αν το ταξίδι γίνει, τότε η πόλη μας θα κερδίσει μια μοναδική, παγκόσμια προβολή, που δεν θα στηρίζεται σε πλαστικές σημαίες αλλά στην διαχρονική εμπιστοσύνη στο μύθο της που έγινε ιστορία χιλιάδων ετών και συνεχίζεται. Αυτό είναι προβολή ποιότητας. Η ποιότητα δεν ορίζεται. Γίνεται όμως αντιληπτή ακόμη και από τους αμφισβητίες.
Δεν είναι ώρα για γκρίνιες, κουτσομπολιά, παραπολιτικά σχόλια και ολιγωρίες.Ολα κρίνονται μέσα στις επόμενες μέρες. Ιδού ο Βόλος, ιδού και το εγχείρημα.
Οποιος κάνει πίσω τώρα, χρεώνεται την αποτυχία της προσπάθειας.
Πολλοί γκρινιάρηδες, λίγοι «γενναίοι». Πάντα έτσι ήταν στον τόπο αυτό. Τα σημαντικά πρόσωπα και οι φορείς – κλειδιά έχουν μια μοναδική ευκαιρία από κάθε άποψη. Να ξέρετε λοπόν, όλοι σας, ότι το πλήρωμα το πάει το καράβι είτε στη Μαύρη Θαλασσα είτε στην Αδριατική. Τίποτα λιγότερο, τίποτα ταπεινότερο.
Εθελοντές είμαστε, όχι…»

#Tags

Εγγραφείτε στο Newsletter του Ταχυδρόμου