ΕΛΛΑΔΑ

Κοτζιάς: «Κανένα από τα κράτη μας δεν ευθύνεται για την προσφυγική κρίση»

κοτζιάς-κανένα-από-τα-κράτη-μας-δεν-ευ-824

Η Σλοβακία και η Ελλάδα είναι χώρες φιλοευρωπαϊκές και είναι σημαντικό να τονίζεται ότι κανένα από τα κράτη μας δεν ευθύνεται για την προσφυγική κρίση όπως επίσης δεν ευθύνεται για τους πολέμους στη γειτονιά μας, επισημαίνει σε συνέντευξή του στη σλοβακική εφημερίδα «Πράβδα», ο υπουργός Εξωτερικών, Νίκος Κοτζιάς, ο οποίος πραγματοποίησε την Πέμπτη και την Παρασκευή επίσημη επίσκεψη εργασίας στη Σλοβακία, όπου είχε, μεταξύ άλλων, συνομιλίες με τον Σλοβάκο ομόλογό του, Μίροσλαβ Λάιτσακ, ενώ συναντήθηκε και με τον πρόεδρο της χώρας, Αντρέι Κίσκα.

Όπως παρατηρεί ο Έλληνας υπουργός Εξωτερικών, μιλούσε ήδη από τον Ιανουάριο του 2015 για πρόσφυγες και οικονομικούς μετανάστες και όλοι του έλεγαν τότε ότι αυτό δεν αποτελεί πρόβλημα, αλλά ο ίδιος επέμενε πως η μετακίνηση προσφύγων επηρεάζει όχι μόνο την εξωτερική πολιτική της Ευρωπαϊκής Ένωσης, αλλά ότι θα επηρεάσει ακόμη και την εσωτερική της πολιτική, ενώ για την προσφυγική κρίση πάντα έλεγε ότι η προστασία των θαλασσίων συνόρων είναι κάτι πολύ διαφορετικό από την προστασία των χερσαίων συνόρων.
«Πρέπει να έχουμε πάντα κατά νου τι θα συνέβαινε με τους ανθρώπους που έρχονται. Δεν μπορούμε έτσι απλά να βυθίζουμε τις λέμβους τους και να τους αφήνουμε να πνίγονται. Αυτό θα ήταν παράνομο», σημειώνει.

Σύμφωνα με τον ίδιο, η προσφυγική κρίση δεν είναι πρόβλημα της Ελλάδας, είναι ευρωπαϊκό πρόβλημα, δεν το δημιούργησε η Αθήνα, και είναι απαραίτητο να εφαρμοστούν στην πράξη όλες οι αποφάσεις που έχουν ληφθεί και δεν είναι δυνατόν κάποιος να ασκεί άδικη κριτική στην Ελλάδα, τη στιγμή που οι χώρες αρνούνται να κάνουν αυτά που έχουν συμφωνήσει.

Θα πρέπει επιπλέον υπάρξει συνεργασία για να έλθει η ειρήνη στη Μέση Ανατολή και να βρεθεί ένας τρόπος να παραμένουν οι άνθρωποι στα σπίτια τους, καθώς δεν θέλουν να φύγουν από τις περιοχές τους, σημειώνει.

Ως προς την κατάσταση στην Ελλάδα με το προσφυγικό, ο υπουργός Εξωτερικών αναφέρει πως η βαλκανική οδός έχει κλείσει, η χώρα έχει 54.000 πρόσφυγες, ενώ πρόβλημα αποτελούν επίσης και ορισμένες ΜΚΟ, πολλές από τις οποίες παρέχουν ανθρωπιστική βοήθεια, αλλά υπάρχουν και κάποιες που επωφελήθηκαν από την κρίση για να κάνουν «μπίζνες» και, επιπλέον, τα χρήματα για την προσφυγική κρίση δεν φθάνουν στο κράτος, τα λαμβάνουν οι μη-κυβερνητικοί και διεθνείς οργανισμοί και ο OHE.
Καταβάλλεται, όπως λέει, προσπάθεια να πειστούν οι πρόσφυγες για τη μεταφορά τους σε πιο σύγχρονα κέντρα φιλοξενίας, καθώς δεν υπάρχει πρόθεση χρήσης βίας, ωστόσο, θα πρέπει να σεβαστούν τους νόμους, διότι όταν έρχονται στην Ελλάδα προστατεύονται, αλλά πρέπει να σέβονται τους νόμους, αλλιώς η χώρα θα κατέρρεε.

Σε ό,τι αφορά τα hot spots, ένας από τους λόγους για την κάποια καθυστέρηση, ήταν ότι στις πρώτες κατασκευές χρησιμοποιήθηκε υλικό που οι διεθνείς οργανισμοί προειδοποίησαν ότι είναι καρκινογόνο και γι’ αυτό η ελληνική πλευρά τα ανακατασκεύασε.

Στο ερώτημα εάν είναι οι ποσοστώσεις σημαντικές ή εάν συμφωνεί πως ούτως ή άλλως δεν λειτουργούν, ο υπουργός Εξωτερικών απαντά ότι θα πρέπει να υλοποιούνται οι αποφάσεις που έχουν ληφθεί, εάν δεν αρέσουν, να αλλαχθούν, όμως δεν θα πρέπει να υπάρχει υποκρισία λαμβάνοντας αποφάσεις που δεν εφαρμόζονται στην πράξη, κατηγορώντας την Ελλάδα, και ο ίδιος πάντα έλεγε ότι η προσφυγική κρίση είναι ένα σύνθετο πρόβλημα και απαιτεί ανάλογη λύση και ήταν εύκολο να κατηγορεί κανείς την Ελλάδα, αλλά αυτό δεν αποτελεί λύση.

Ως προς το πώς αντιλαμβάνεται τη συμφωνία ΕΕ-Τουρκίας και αν αυτή αποτελεί μια πιο μακροπρόθεσμη λύση, ο κ. Κοτζιάς επισημαίνει πως την προηγούμενη εβδομάδα υπήρξαν μηδέν πρόσφυγες, αυτή την εβδομάδα ήταν περισσότεροι από εκατό και ίσως αρχίσουν πάλι να έρχονται και θα πρέπει να διαπιστωθεί αν η Τουρκία τηρήσει τη συμφωνία.

«Η Άγκυρα θέτει όρους. Τα χρήματα δεν αποτελούν πρόβλημα. Ως προς την κατάργηση των θεωρήσεων, δεν είμαι απόλυτα σίγουρος. Ελπίζω να μην υπάρξει αντιπαράθεση για συγκεκριμένους όρους», τονίζει χαρακτηριστικά στη συνέντευξή του στη σλοβακική εφημερίδα ο Έλληνας υπουργός Εξωτερικών.

#Tags

Εγγραφείτε στο Newsletter του Ταχυδρόμου