ΣΠΟΡΑΔΕΣ

Σε αναζήτηση τουριστικής ταυτότητας (ή και ποιότητας)

σε-αναζήτηση-τουριστικής-ταυτότητας-700425

Με το 95% της τοπικής οικονομίας στη Σκιάθο να εξαρτάται από τον τουρισμό, θα υπέθετε κανείς ότι το νησί διαθέτει μία ισχυρή τουριστική ταυτότητα. Η πραγματικότητα, όμως, είναι πολύ διαφορετική. Το νησί προσελκύει τουρίστες λόγω της μεγάλης φυσικής ομορφιάς του. Καταπράσινο, με ατέλειωτες πανέμορφες παραλίες, διαθέτει ό,τι απαιτεί εκ πρώτης όψεως ένας τουριστικός προορισμός για να είναι ελκυστικός. Όσοι, όμως, γνωρίζουν τα του τουρισμού λίγο βαθύτερα, ξέρουν ότι αυτά δεν είναι αρκετά για την επιβίωση και πολύ περισσότερο για την ανάπτυξη ενός τουριστικού προορισμού στο άκρως ανταγωνιστικό διεθνές περιβάλλον της παγκόσμιας τουριστικής αγοράς. Πόσο, μάλλον, όταν δεν αρκεστούμε στην “επιβίωση” του προορισμού και των επιχειρήσεων, αλλά εξετάσουμε την κερδοφορία και την ανάπτυξη.

Με βάση τα στοιχεία αφίξεων αλλοδαπών τουριστών στα κυριότερα αεροδρόμια της χώρας για την περίοδο Ιανουαρίου – Ιουλίου, η Σκιάθος είναι φέτος ο μόνος προορισμός (μαζί με τη Σάμο) που παρουσιάζει μείωση σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του 2012 κατά -1%, όταν η αντίστοιχη αύξηση στο σύνολο της χώρας (πλην Αθηνών) φθάνει στα +12%. Τυχαίο; Δεν νομίζουν … όσοι ρωτήσαμε στο πλαίσιο του εκτενούς ρεπορτάζ, που πραγματοποιήσαμε σε επαγγελματίες ξενοδόχους -και όχι μόνο- κάθε κατηγορίας και μεγέθους ξενοδοχείων. Αν και η ξαφνική απώλεια της αεροπορικής σύνδεσης Αγ. Πετρούπολη – Σκιάθος στην αρχή της σεζόν ακύρωσε όλες τις κρατήσεις που είχαν πραγματοποιηθεί από τη ρωσική αγορά για το νησί και επηρέασε αρνητικά τις αφίξεις, οι επαγγελματίες του τουρισμού ανάγουν το πρόβλημα σε πολύ βαθύτερες αιτίες, όπως η έλλειψη τουριστικής ταυτότητας.

Το allinclusive δεν ταιριάζει στη Σκιάθο

Η υφιστάμενη τουριστική υποδομή του νησιού σε ξενοδοχειακές κλίνες αφορά στη συντριπτική πλειοψηφία της σε ξενοδοχεία κάτω των 50 δωματίων και των 3 αστέρων. Το νησί διαθέτει περίπου 250 δωμάτια 5 αστέρων, κατανεμημένα σε 2 ξενοδοχεία.

Το μικρό μέγεθος των μονάδων καθιστά ασύμφορη την εφαρμογή του all inclusive, η ζήτηση για το οποίο αυξάνεται. Το all inclusive, όπως είναι γνωστό, προσφέρει τη δυνατότητα χαμηλών τιμών στα πακέτα, όπου ο τουρίστας αγοράζει με μια τιμή το σύνολο της διατροφής και της διασκέδασής του. Αρνητική συνέπεια του all inclusive είναι ότι ο τουρίστας παραμένει μέσα στο ξενοδοχείο, με αποτέλεσμα να μη δουλεύουν ή να υπολειτουργούν άλλες τουριστικές επιχειρήσεις εστίασης κ.λπ. στην περιοχή. Με αυτά τα δεδομένα, το νησί έχει ένα πλεονέκτημα και ένα μειονέκτημα. Δεν μπορεί να προσφέρει ιδιαίτερα χαμηλές τιμές, ανταγωνιστικές σε σχέση με μεγάλα ξενοδοχεία σε μεγάλους προορισμούς, αλλά η όποια τουριστική κατανάλωση διασπείρεται καλύτερα σε μεγάλο μέρος της τοπικής οικονομίας και των τοπικών τουριστικών επιχειρήσεων, όπως εστιατόρια, μπαρ, τουριστικές υπηρεσίες κ.λπ.

Τόσο ο Δήμαρχος όσο και πολλοί από τους επιχειρηματίες συναινούν στο ότι το νησί δε χρειάζεται άλλες κλίνες αλλά αναβάθμιση αυτών που υπάρχουν, ώστε να δημιουργηθεί η κατάλληλη υποδομή υποδοχής υψηλότερου οικονομικού επιπέδου τουριστών. Η Σκιάθος δύναται και χρειάζεται να προσελκύσει τουρίστες που θα την επιλέξουν με κριτήρια διαφορετικά από αυτά της οικονομικότερης λύσης.

Με αεροπλάνα και βαπόρια …

Στην παράμετρο του αυξημένου συγκριτικά κόστους των ξενοδοχείων έρχεται να προστεθεί αυτή των αερομεταφορών αλλά και της ακτοπλοΐας. Το κόστος της ακτοπλοϊκής μεταφοράς μίας οικογένειας με αυτοκίνητο σίγουρα θα προβληματίσει, ιδιαίτερα όσους σχεδιάζουν ολιγοήμερες διακοπές. Το αεροδρόμιο του νησιού υποδέχτηκε το 2012 περίπου 120.000 επισκέπτες. Οι περιορισμένες δυνατότητες των υποδομών του αεροδρομίου, σε συνάρτηση με τη σχετικά μικρού μεγέθους αγορά της Σκιάθου, δημιουργούν έναν όχι ιδιαίτερα ελκυστικό αεροπορικό προορισμό για τις αεροπορικές εταιρείες. Σήμερα πετούν στη Σκιάθο με προγραμματισμένες πτήσεις, εκτός από την Ο.Α., δύο χαμηλού κόστους αεροπορικές εταιρείες με πολύ περιορισμένο αριθμό θέσεων seat only, που σημαίνει ότι ο τουρίστας, ο οποίος θέλει να έλθει στη Σκιάθο χωρίς να αγοράσει τουριστικό πακέτο, δεν μπορεί να βρει εύκολα θέση. Μεγάλα αεροπλάνα από μακρινούς προορισμούς αναγκάζονται να κάνουν ενδιάμεσες στάσεις για ανεφοδιασμό, γεγονός που ανεβάζει το κόστος. Η υφιστάμενη εμπειρία λέει ότι η προσέλκυση αεροπορικών εταιρειών δεν είναι καθόλου απλή και εύκολη υπόθεση, ενώ συχνά απαιτεί από τους τοπικούς επιχειρηματίες να βάλουν το χέρι στην τσέπη και να “επενδύσουν” σε “κίνητρα”. Όμως, κάτι τέτοιο απαιτεί ισχυρούς επαγγελματικούς φορείς με πόρους και σχέδιο δράσης, τους οποίους η Σκιάθος δεν φαίνεται προς το παρόν να διαθέτει. Αυτό αποδείχτηκε περίτρανα φέτος με την ξαφνική διακοπή της πτήσης από τη Ρωσία, η οποία σταμάτησε χωρίς καμία αντίδραση.

Η καυτή πατάτα της τουριστικής προβολής

Διαβάζοντας αυτό το ρεπορτάζ, θα δείτε ότι υπάρχει απόλυτη ταύτιση απόψεων σε ό,τι αφορά στο θέμα της ανεπαρκούς τουριστικής προβολής του νησιού. Οι ανεπαρκείς πόροι, η έλλειψη σχεδιασμού και αποτελεσματικότητας από τη μία και από την άλλη η απόλυτη ανάγκη για την ύπαρξη προβολής και προώθησης του νησιού στις υφιστάμενες αλλά και σε νέες αγορές, αποτελούν “την καυτή πατάτα”, που ο ένας πετάει στον άλλο. Για ένα ακόμα σοβαρό θέμα που άπτεται της τουριστικής ανάπτυξης και κατ΄επέκταση του συνόλου της οικονομίας του νησιού, η Ένωση Ξενοδόχων καλείται να πρωτοστατήσει. Το αν θα τα καταφέρει, θα φανεί στο μέλλον, γιατί -προς το παρόν- κανείς δε δηλώνει ικανοποιημένος.

Ενωση Ξενοδόχων Σκιάθου: Μπορεί να ηγηθεί μίας συλλογικής προσπάθειας;

Η Ένωση Ξενοδόχων Σκιάθου θεωρείται ο πλέον κατάλληλος φορέας για να ηγηθεί μίας συλλογικής προσπάθειας για την τουριστική ανάπτυξη του νησιού. Αρκεί να καταφέρει να ενώσει, αρχικά, τις δυνάμεις του κλάδου της, να επεξεργαστεί και να εφαρμόσει με διαφάνεια ένα αποτελεσματικό σχέδιο δράσης, που θα μεγιστοποιήσει τις επιχειρηματικές αποδόσεις και θα αυξήσει την ικανοποίηση των πελατών, θα υπερασπιστεί και θα αναδείξει την τουριστική ταυτότητα του νησιού. Στις αρχές Σεπτεμβρίου αναμένεται να προκύψει νέο διοικητικό συμβούλιο μέσα από σχετικές εκλογικές διαδικασίες. Όσοι συμμετέχουν σε αυτό οφείλουν να κατανοήσουν το μέγεθος της ευκαιρίας αλλά και της ευθύνης απέναντι στο νησί και τις επιχειρήσεις του. Αλλά και ο κάθε μεμονωμένος επιχειρηματίας οφείλει να συνειδητοποιήσει ότι κανένα ξενοδοχείο, μικρό ή μεγάλο, πολυτελές ή λίγων αστέρων, δεν μπορεί να πείσει από μόνο του κανέναν tour operator να δημιουργήσει πακέτα και καμία αεροπορική να κατεβάσει αεροπλάνα. Ο προορισμός είναι αυτός που φέρνει τους τουρίστες στα ξενοδοχεία και όχι οποιοδήποτε ξενοδοχείο στον προορισμό, τουλάχιστον στην περίπτωση της Σκιάθου.

Νίκος Πλωμαρίτης, Δήμαρχος Σκιάθου

Το νησί πρέπει να αποκτήσει ισχυρή τουριστική ταυτότητα και η Ενωση Ξενοδόχων πρέπει να αναλάβει το συντονισμό.

Η Σκιάθος είναι ένας τουριστικός προορισμός με μεγάλη δυναμική ανάπτυξης. Προσελκύει επισκέπτες από αγορές όπως η Βρετανία, οι Σκανδιναβικές χώρες, η Ιταλία κ.λπ., μέρος των οποίων έρχεται και ξαναέρχεται στο νησί. Υπάρχουν σημαντικά περιθώρια ποσοτικής και ποιοτικής βελτίωσης της τουριστικής κίνησης και διεύρυνσης της τουριστικής περιόδου στους 6-7 μήνες. Αυτό, όμως, απαιτεί τη συνεργασία και το συντονισμό των επιχειρηματιών. Πιστεύω στην ιδιωτική πρωτοβουλία. Μία ισχυρή, συντονισμένη και αποτελεσματική Ένωση Ξενοδόχων μπορεί και πρέπει να πρωτοστατήσει σε αυτή την προσπάθεια. Ο Δήμος είναι εγκλωβισμένος από την αυξανόμενη γραφειοκρατία -και όχι μόνο- σε ό,τι αφορά στις δυνατότητες τουριστικής προβολής. Διαθέτουμε 150.000 €, κυρίως για συμμετοχή σε 12-14 εκθέσεις στο εξωτερικό, όπου οι επιχειρηματίες ενδιαφέρονται να συμμετάσχουν. Το ποσό αυτό είναι μικρό. Θα έπρεπε να διαθέτουμε τουλάχιστον 1.000.000 € για να προσελκύσουμε εναλλακτικές μορφές τουρισμού, να ανοίξουμε νέες αγορές και να διευρύνουμε την τουριστική περίοδο.

Το νησί πρέπει να αποκτήσει ισχυρή τουριστική ταυτότητα· να αναδείξει τις ιδιαιτερότητές του, όπως την τοπική γαστρονομία και τον πολιτισμό. Η ιδιωτική πρωτοβουλία θα πρέπει και εδώ να έχει τον πρώτο λόγο, όμως δεν υπάρχει συντονισμός. Το 95% της τοπικής οικονομίας εξαρτάται από τον τουρισμό. Όλοι ζούμε από αυτόν και γι’ αυτό η προσπάθεια μάς αφορά άμεσα όλους.

Από πλευράς μας, δίνουμε ιδιαίτερη έμφαση στην ασφάλεια, την καθαριότητα και τον ποιοτικό έλεγχο των επιχειρήσεων. Οφείλουμε να στραφούμε και να επενδύσουμε στην ποιότητα. Δεν έχουμε ανάγκη από περισσότερες, αλλά από περισσότερες υψηλότερης ποιότητας κλίνες και υψηλής ποιότητας υπηρεσίες.

Αγοραστός Κωσταντίνος, Περιφερειάρχης Θεσσαλίας

Έχουν προγραμματιστεί έργα ύψους 38 εκατ. € για την Σκιάθο

Η Σκιάθος είναι ένας τουριστικός προορισμός που προσελκύει κόσμο από μόνος του. Ωστόσο, από πλευράς μας, στο πλαίσιο των αρμοδιοτήτων μας, έχουμε προγραμματίσει έργα αξίας 38 εκατ. €, στα οποία περιλαμβάνεται μία επένδυση μέσω ΕΣΠΑ, ύψους 17,5 εκατ. €, για την αναβάθμιση του αεροδρόμιου και την αύξηση των θέσεων στάθμευσης αεροσκαφών από 2 σε 6. Δώσαμε μάχη για να πείσουμε την αρμόδια επιτροπή αεροδρομίων να “ξεκολλήσει” την επένδυση. Το έργο θα είναι έτοιμο στο τέλος του 2015. Εκτός αυτών, δεν έχουμε άλλη δυνατότητα παρέμβασης για επιτύχουμε την προσέλκυση πτήσεων. Η έμμεση χρηματοδότηση χαμηλού κόστους αεροπορικών εταιρειών, όπου αυτό γίνεται, όπως στην Κρήτη, τη Ρόδο κ.λπ., πραγματοποιείται με πρωτοβουλία και πόρους των τοπικών ενώσεων ξενοδόχων ή των Επιμελητηρίων. Η εμπειρία μας, πάντως, με τη Ryanair λέει ότι θα πρέπει να είναι κανείς προσεκτικός σε αυτές τις κινήσεις. Η συγκεκριμένη εταιρεία αλλάζει κάθε χρόνο τους προορισμούς που πετάει και έτσι δεν μπορεί ένας προορισμός να στηρίξει σε αυτήν ένα μακροπρόθεσμο πλάνο τουριστικής ανάπτυξης.

Για το θέμα της ακτοπλοϊκής σύνδεσης δεν μπορούμε να κάνουμε πολλά, αφού εμπίπτει στις αρμοδιότητες του σχετικού Υπουργείου. Ωστόσο, έχουμε συζητήσει το ζήτημα με τον Υπουργό Ναυτιλίας και έχουμε προγραμματίσει να επαναλάβουμε τις σχετικές επαφές.

Σε επίπεδο τουριστικής προβολής, προωθούμε συνολικά την περιοχή ευθύνης μας, κυρίως με συμμετοχή σε εκθέσεις εξωτερικού, σε συνεργασία με τον ΕΟΤ. Έχουμε προγραμματίσει την υλοποίηση τουριστικής προβολής ύψους 700.000 € μέσω ΕΣΠΑ. Για το έργο έχει προκηρυχτεί σχετικός διαγωνισμός.

Στη Σκιάθο έχει προγραμματιστεί μία σειρά έργων, πολλά από τα οποία αφορούν έμμεσα ή άμεσα στην τουριστική εικόνα και υποδομή του νησιού. Ανάμεσα σε αυτά αξίζει να αναφέρουμε ενδεικτικά την αποκατάσταση του οδοστρώματος στην περιοχή του Τρούλου, ανάπλαση της πλατείας στη πόλη, έργα στο εσωτερικό δίκτυο ύδρευσης στην πόλη και στο δίκτυο αποχέτευσης στις Κουκουναριές, έργα για τη βελτίωση της ποιότητας του νερού ύψους 600.000 €, δημιουργία οικοτουριστικών διαδρομών στο νησί αξίας 853.000 €, επένδυση ύψους 3,5 εκατ. € στο Κέντρο Υγείας, ενώ επιδοτήθηκαν επενδύσεις σε 11 τουριστικές επιχειρήσεις, συνολικού προϋπολογισμού 10 εκατ. €. Παράλληλα, γίνονται προσπάθειες για την προώθηση του συνεδριακού τουρισμού στο νησί σε συνεργασία με το Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας.

Σε κάθε περίπτωση, πάντως, είμαστε έτοιμοι να συνεργαστούμε με τους τουριστικούς επιχειρηματίες, τον ξενοδοχειακό κλάδο και την Ένωση Ξενοδόχων του νησιού, για να πετύχουμε την τουριστική ανάπτυξη. Αρκεί να υπάρχουν οι κατάλληλες προτάσεις.

Μύριαμ Τσαρούχη, τ. Πρόεδρος της Ένωσης Ξενοδόχων Σκιάθου

Η Ένωση Ξενοδόχων οφείλει να αναλάβει αποτελεσματικές πρωτοβουλίες για να αλλάξει η κατάσταση στο νησί

Η Σκιάθος έχει χάσει την ταυτότητά της. Τα τοπικά προϊόντα δεν υπάρχουν πλέον, τα πολιτιστικά στοιχεία δεν προβάλλονται, στον κεντρικό δρόμο της πόλης (βιτρίνα του νησιού) κυριαρχούν σουβλατζίδικα και σουβενίρ, τα παλαιά κτίσματα δεν αναδεικνύονται, ενώ δεν υπάρχουν χωροταξικές μελέτες για χρήσεις γης που να καθορίζουν το τι θέλουμε να αναπτύξουμε, με ποιο τρόπο και σε ποιο βαθμό. Ταυτόχρονα, οι υποδομές, όπως όλοι γνωρίζουμε, είναι ανεπαρκείς.

Όλα αυτά, σε συνάρτηση με την αδυναμία να προσφέρουμε πολύ χαμηλές τιμές σε σύγκριση με άλλους προορισμούς -που διαθέτουν πολύ μεγάλες μονάδες- και τον περιορισμό της ζήτησης, μειώνουν σε επικίνδυνο επίπεδο τη διαπραγματευτική ισχύ του νησιού και των επιχειρήσεων. Τι κάνουμε για όλα αυτά; Πως αντιδρούμε σε μία μαθηματικά προδιαγεγραμμένη πορεία μείωσης της τουριστικής ζήτησης και απαξίωσης του τουριστικού προϊόντος μας;

Ένας απλός πολιτιστικός σύλλογος ή και επιλεγμένοι ιδιώτες με τις πρωτοβουλίες τους καταφέρνουν πιο πολλά από τη δημοτική αρχή ή την Ένωση Ξενοδόχων. Από φορείς, δηλαδή, που εκφράζουν τους δημότες ή τους επαγγελματίες και που έχουν τόσο πόρους όσο και ισχύ.

Η Ένωση Ξενοδόχων δεν κάνει τίποτα. Αλήθεια, τι χρειάζονται οι υπάλληλοι σε μία Ένωση που δεν παράγει έργο; Ο όμιλος, που δημιουργήθηκε, ασχολείται με το να διαπραγματεύεται τιμές με προμηθευτές και να κάνει εμπορικές πράξεις. Ανεξάρτητα από το πόσο είναι νόμιμο ή όχι, σίγουρα δεν είναι αυτό που χρειαζόμαστε και μας λείπει. Η Ένωση Ξενοδόχων -και όχι μόνο- οφείλει απέναντι στον τόπο και τα μέλη της να αναλάβει σοβαρές και αποτελεσματικές πρωτοβουλίες για να αλλάξει η κατάσταση στο νησί. Όποιος αναλαμβάνει πρόεδρος κάπου και δεν παρουσιάζει έργο σε 30 ημέρες, να αλλάζει. Ας διώξουμε όποιον θεωρούμε ανίκανο ή επικίνδυνο για τον τόπο. Μόνο έτσι μπορούμε να ελπίζουμε σε ένα καλύτερο αύριο.

Πατσάς Γιάννης, δημοτικός σύμβουλος μείζονος μειοψηφίας

Το σύνολο της τοπικής οικονομίας της Σκιάθου στηρίζεται στον τουρισμό.

Ωστόσο, απουσιάζει παντελώς οποιαδήποτε στοχευμένη και συγκροτημένη τουριστική πολιτική σε επίπεδο Δήμου αλλά και επαγγελματικών φορέων. Η επιτροπή για τον τουρισμό, που δημιουργήθηκε υπό την εποπτεία του Δήμου με τη συμμετοχή όλων των παραγωγικών τάξεων (πάνω από 10 μέλη) δε λειτούργησε ουσιαστικά ποτέ. Όσες φορές προσπάθησε να συγκληθεί η προσέλευση ήταν απογοητευτική. Η Σκιάθος φέρνει κόσμο από μόνη της, χωρίς στόχο και σχέδιο ενταγμένο σε κάποιο πλαίσιο. Υπό αυτές τις συνθήκες, η όποια προσπάθεια -από ιδιώτες ή φορείς (κατά κύριο λόγο) ή το Δήμο- στην τουριστική προβολή δεν μπορεί να είναι αποτελεσματική. Η συγκοινωνία, οι ακτοπλοϊκές συνδέσεις, η λειτουργία του Κέντρου Υγείας, η ύδρευση και η αποχέτευση καθώς και άλλες υποδομές δεν καλύπτουν τις ανάγκες του νησιού, ιδιαίτερα κατά τη διάρκεια του καλοκαιριού. Το λιμάνι δεν μπορεί να δεχτεί 2 πλοία ταυτόχρονα λόγω σπηλαίωσης, ενώ η μαρίνα (ήπιας μορφής), που επιβάλλεται να υπάρχει, παραμένει εδώ και χρόνια ευχολόγιο. Για όλα αυτά, όμως, χρειάζονται μελέτες και σχεδιασμός. Τα μεγάλα έργα χρειάζονται οργανωμένες πιέσεις προς την Περιφέρεια -και όχι μόνο- ώστε να εξασφαλιστούν τα απαραίτητα κονδύλια. Κάποια προβλήματα θα μπορούσαν να λυθούν ή έστω να βελτιωθεί η υφιστάμενη κατάσταση με σωστές στρατηγικά αποφάσεις και δράσεις. Οι όποιες επενδύσεις θα μπορούσαν να έχουν πολλαπλασιαστικά οφέλη, όπως, για παράδειγμα, η αντικατάσταση του υδρευτικού δικτύου και η προέκτασή του μέχρι τις Κουκουναριές θα μπορούσε να αποτελέσει απάντηση στο πρόβλημα της απώλειας υδάτινων πόρων, που φτάνει στο 71%, και να βελτιώσει την ποιότητα του νερού, το οποίο σήμερα είναι υφάλμυρο και προβληματικό. Οι συγκοινωνίες θα μπορούσαν να βελτιωθούν με τη σωστή στρατηγική. Όλα αυτά, όμως, χρειάζονται μια ισχυρή δημοτική αρχή με σχεδιασμό, όραμα, αλλά και συμμετοχή του ιδιωτικού τομέα μέσω των φορέων που τον εκπροσωπούν.

Χατζημιχάλης Νίκος, Αρχιτέκτονας, ιδιοκτήτης ξενοδοχείου Atrium

Η δημοτική αρχή ενδιαφέρεται μόνο να μαζέψει ψήφους και οι ξενοδόχοι δεν μπορούν να στηρίξουν μία δυνατή και αποτελεσματική Ένωση

Βασικό στοιχείο πολιτισμού αλλά και επιτυχίας ενός τουριστικού προορισμού, όπως και μίας επιχείρησης, είναι να σέβεσαι τον τουρίστα. Όταν ο τουρίστας δεν έχει πεζοδρόμιο να περπατήσει ή περιμένει με τις ώρες να περάσει ένα λεωφορείο, που δε σταματάει να τον πάρει, σημαίνει ότι τον γράφεις στα παλιά σου τα παπούτσια. Η δημιουργία πεζοδρομίων (τουλάχιστον όπου είναι εφικτό) και η προσθήκη δρομολογίων ή η χρήση θαλάσσιων ταξί θα μπορούσε να αμβλύνει ή να λύσει το πρόβλημα. Δυο εκατομμύρια μπουκάλια από γυαλί ανά σεζόν δεν ανακυκλώνονται. Ένας σπαστήρας θα έδινε λύση. Το γήπεδο γκολφ δεν έγινε ποτέ στο νησί, με δικαιολογίες που είχαν όλες απάντηση. Αυτά είναι δύο- τρία μόνο από τα δεκάδες παραδείγματα αδιαφορίας της δημοτικής αρχής και της νομαρχιακής αυτοδιοίκησης (τόσο αυτής όσο και της προηγούμενης) για οτιδήποτε πέρα από το να μαζέψουν ψήφους. Παράλληλα, οι ξενοδόχοι δεν μπορούν να τα βρουν μεταξύ τους και να στηρίξουν μία δυνατή και αποτελεσματική Ένωση. Όσο για το αεροδρόμιο, σήμερα είναι δύσκολο να προσελκύσει μεγάλα αεροπλάνα ή μακρινούς προορισμούς λόγω κόστους, που προκύπτει από τις περιορισμένες δυνατότητές του. Μία πολιτική μείωσης των τελών αεροδρομίου το καλοκαίρι και μηδενισμού τους σε περιόδους εκτός τουριστικής σεζόν θα άλλαζε τα δεδομένα.

ΑγιώτηςΔημήτρης, Hotel Bourtzi, Hotel Pothos

Η Σκιάθος πρέπει να επιλέξει ποιους τουρίστες θέλει να προσελκύσει

Η Σκιάθος είναι ένα πολύ όμορφο νησί, αλλά μία σειρά παραμέτρων την καθιστά μη ελκυστική για επενδύσεις στον ξενοδοχειακό κλάδο. Δεν είναι τυχαίο ότι καμία μεγάλη αλυσίδα ξενοδοχείων δεν υπάρχει εδώ. Οι μόνες επενδύσεις που είναι ελκυστικές αφορούν σε καφετέριες και μπαρ των 70-80.000 ευρώ. Άναρχη ανάπτυξη, ανεπαρκείς υποδομές σε λιμάνι και αεροδρόμιο, έλλειψη τουριστικής ταυτότητας και σχεδιασμού μάρκετινγκ είναι μερικά από τα βασικά προβλήματα, που καθιστούν πολύ δύσκολη τη δημιουργία τουριστικών πακέτων value for money και κατά συνέπεια την προσέλκυση επενδύσεων από ξενοδοχεία και tour operators, τουριστών, αεροπορικών πτήσεων κ.λπ. Η φυσική ομορφιά του νησιού δεν είναι αρκετή για να επιβιώσει ως προορισμός στη σύγχρονη, έντονα ανταγωνιστική διεθνή τουριστική αγορά.

Εάν απευθυνόμαστε στον υψηλού οικονομικού επιπέδου τουρίστα, θα πρέπει να δοθούν κίνητρα για απόσυρση ή αναβάθμιση των χαμηλών κατηγοριών ξενοδοχείων, να γίνουν επενδύσεις στο αεροδρόμιο και τη μαρίνα και να γίνει καμπάνια για να ανεβάσουμε τις τιμές, ώστε να μπορούμε να προσφέρουμε αντίστοιχου επίπεδου υπηρεσίες. Αν στόχος είναι η προσέλκυση χαμηλότερου οικονομικού επιπέδου τουρισμού, θα πρέπει να δημιουργηθούν μεγάλες μονάδες, που επιτυγχάνουν οικονομίες κλίμακος τόσο σε επίπεδο κατασκευής όσο και λειτουργίας. Δεν υπάρχουν εύκολες λύσεις και όσο δεν υπάρχει μεσομακροχρόνιος στρατηγικός σχεδιασμός, οι τουριστικές επιχειρήσεις δε θα μπορέσουν να επιβιώσουν.

Πέτρος Δερβένης, SkiathosPalace

Χωρίς αεροπλάνα και προβολή τουρίστες δεν έρχονται

Ο Πέτρος Δερβένης, έχοντας την ευθύνη του μάρκετινγκ στο ξενοδοχείο που θεωρείται market leader στη Σκιάθο, γνωρίζει σε βάθος τα προβλήματα αλλά και τις προοπτικές του νησιού ως τουριστικός προορισμός που διεκδικεί μερίδιο στη διεθνή τουριστική αγορά.

“Πέρα από τα θέματα που άπτονται των υποδομών και της ποιότητας των προσφερομένων υπηρεσιών, τα οποία αποτελούν θεμέλιο λίθο του τουριστικού προϊόντος, για να έλθουν τουρίστες στο νησί, είναι καθοριστικό να υπάρχουν αεροπορικές πτήσεις, αλλιώς κάθε προσπάθεια να ανοίξει κανείς μία νέα αγορά είναι χωρίς νόημα. Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί η ρωσική αγορά, από την οποία πέρυσι καταφέραμε να εξασφαλίσουμε μερίδιο για τη Σκιάθο για το 2013 μέσω των τουριστικών οργανισμών Versa Travel και Solvex Travel, που χρησιμοποίησαν αεροπλάνο της Aegean για μία πτήση την εβδομάδα. Ενώ οι κρατήσεις για τη Σκιάθο πήγαν καλά, η σύνδεση ακυρώθηκε στις αρχές Ιουλίου, εξαιτίας της ακύρωσης της πτήσης για Ρόδο, που περιλαμβανόταν στον ημερήσιο προγραμματισμό πτήσεων του αεροπλάνου, η οποία δεν ήταν αποδοτική. Η έξοδος της Ρόδου δημιούργησε αύξηση κατά 70 € ανά επιβάτη στο κόστος του αεροπορικού εισιτηρίου για Σκιάθο, την οποία ήταν αδύνατον να απορροφήσουν τα τουριστικά γραφεία σε ήδη πουλημένα τουριστικά πακέτα. Έτσι, χάθηκαν οι κρατήσεις που είχαν κάνει για Σκιάθο οι Ρώσοι τουρίστες.

Στη Σκιάθο, εκτός από τις πτήσεις charter, πετούν η Ολυμπιακή και οι χαμηλού κόστους NIKI της Air Berlin και Condor, η οποία μάλιστα εξετάζει το ενδεχόμενο να προσθέσει και δεύτερο αεροπλάνο. Δυστυχώς, η Περιφέρεια έχει στηρίξει με επιδοτήσεις το αεροδρόμιο της Αγχιάλου στο Βόλο και όχι της Σκιάθου, παρά τον τριπλάσιο αριθμό αφίξεών του.

Παράλληλα, ο δήμος διαθέτει ασήμαντα και χωρίς προγραμματισμό ποσά για τουριστική προβολή (περίπου 100.000 €), κυρίως για συμμετοχή σε εκθέσεις του εξωτερικού, ενώ, η Περιφέρεια φαίνεται σχεδόν να αγνοεί τη Σκιάθο, επιλέγοντας να προβάλει τη λίμνη Πλαστήρα στην Αυστρία!

Βέβαια, μέρος της ευθύνης έχουμε και εμείς, οι επαγγελματίες του κλάδου. Οι ξενοδόχοι δεν έχουμε μία αποτελεσματική εκπροσώπηση, η οποία να συμβάλει καθοριστικά στη χάραξη και υλοποίηση μίας στρατηγικής για τον τουρισμό και να πρωτοστατήσει σε θέματα, όπως αυτά που προαναφέραμε, στο βαθμό και με τον τρόπο που της επιτρέπουν ο ρόλος και οι δυνάμεις της. Αυτό πρέπει να το εξετάσουμε πολύ σοβαρά και να καταβάλουμε κάθε προσπάθεια να το αλλάξουμε, τοποθετώντας νέους, ικανούς ανθρώπους, που διαθέτουν πείρα και όρεξη για δουλειά, έχουν συνειδητοποιήσει ότι η επιτυχία της επιχείρησής τους εξαρτάται από την επιτυχία του προορισμού και είναι διατεθειμένοι να δουλέψουν για το κοινό καλό, ξεπερνώντας προσωπικούς και καιροσκοπικούς στόχους.

Ευσταθίου Αλέξανδρος, τουριστικός πράκτορας, ξενοδόχος

Δεν είναι εύκολο να ανοίξουμε νέες αγορές. Οι Σποράδες δεν έχουν αποτελεσματική προβολή και marketing

Η αεροπορική σύνδεση του νησιού με τις αγορές του εξωτερικού στηρίζεται κατά κύριο λόγο στις πτήσεις charter, αφού δεν είναι μεγάλος προορισμός για να προσελκύσει το ενδιαφέρον των προγραμματισμένων πτήσεων. Το παράδειγμα της διακοπής της πτήσης από Ρωσία, στην αρχή της σεζόν, είναι χαρακτηριστικό του σχετικού προβλήματος. Εάν βρίσκαμε τρόπο να επιδοτηθεί η πτήση, ώστε να παραμείνει ανοικτή η πόρτα για την αγορά της Ρωσίας, θα είχαμε κάποιες ελπίδες να φέρουμε Ρώσους και στη Σκιάθο, όπως στην υπόλοιπη Ελλάδα. Σήμερα, το βλέπω πολύ δύσκολο. Οι Ρώσοι δεν έχουν ακόμη την “παιδεία” ως τουρίστες να επιλέξουν μικρούς προορισμούς. Οι tour operators υπερεκτίμησαν το αναμενόμενο ενδιαφέρον για την Ελλάδα και προγραμμάτισαν αύξηση στις θέσεις κατά 40%, αλλά πέτυχαν 20%-25%, με αποτέλεσμα να γράψουν ζημιές φέτος. Οι πρώτοι που θα επηρεαστούν από τα αρνητικά αποτελέσματα είναι οι μικροί προορισμοί και η Σκιάθος ανήκει σε αυτούς. Γενικότερα, δεν είναι εύκολο να ανοίξουμε νέες αγορές, παρά τις προσπάθειες που καταβάλλουμε στον ιδιωτικό τομέα, στοχεύοντας στην Τουρκία, το Ισραήλ και τη Λιθουανία. Έτσι, πρέπει να συνεχίσουμε να ποντάρουμε στις παραδοσιακές αγορές του νησιού, όπως της Αγγλίας, που φέτος παρουσίασε μικρή αύξηση. Στόχος μας μπορεί να είναι η διατήρηση των μεγεθών σε αυτές τις αγορές, αφού δύσκολα μπορούμε να επιτύχουμε αυξήσεις. Στο δυσμενές κλίμα θα πρέπει να προσθέσουμε το ότι οι Σποράδες (τοπική αυτοδιοίκηση και ιδιώτες) δεν έχουν ουσιαστικά αποτελεσματική προβολή και το marketing περιορίζεται στη συμμετοχή σε κάποιες εκθέσεις. Οι ιδιώτες, από την πλευρά τους, θα πρέπει να καταλάβουν ότι έχουν όφελος να προβάλουν τον προορισμό και όχι την επιχείρησή τους.

Το τουριστικό πακέτο για τη Σκιάθο βγαίνει ακριβό, παρότι τα ξενοδοχεία, τα τελευταία 5 χρόνια, κρατάνε σταθερές τις τιμές. Ένα ξενοδοχείο 4 αστέρων με πρωινό βγαίνει στην ίδια τιμή όσο ένα all inclusive, ίδιας κατηγορίας, στη Ρόδο.

Οι ειδικές μορφές τουρισμού -εκτός, ίσως, από το θαλάσσιο- δεν μπορούν να προσελκύσουν αυτόνομα κόσμο. Το κοινό, στο οποίο απευθυνόμαστε, είναι η μεσαία τάξη των Ευρωπαίων. Η επέκταση της τουριστικής περιόδου δεν είναι εύκολο να επιτευχθεί, αφού οι αεροπορικές εταιρείες δε δείχνουν διατεθειμένες να αναλάβουν το απαραίτητο ρίσκο. Αλλά και οι τοπικές επιχειρήσεις δεν έχουν δείξει τέτοια διάθεση. Ίσως, αν η Ένωση Ξενοδόχων Σκιάθου έπειθε κάποια μέλη της, εστιατόρια και μαγαζιά, να παραμείνουν ανοικτά, ακόμα και με ελάχιστο κόσμο, μέχρι τις 20 Οκτωβρίου, θα μπορούσαμε να το προσπαθήσουμε.

Με αυτά τα δεδομένα, η Σκιάθος πρέπει να επενδύσει στην εικόνα ενός “ακριβοθώρητου” τουριστικού προορισμού.

Καλαϊτζίδης Νίκος, ξενοδοχείο Κασσάνδρα

Η ανάγκη για αλλαγή πρέπει να μπει πάνω από μικροφιλοδοξίες.

Το νησί δουλεύει με ό,τι του έδωσε ο Θεός. Χρειαζόμαστε σχεδιασμό και τομές για να αναβαθμίσουμε την ποιότητα στις υποδομές και να προσελκύσουμε υψηλότερου οικονομικού επιπέδου τουρίστες. Για παράδειγμα, για να λυθεί το πρόβλημα της δημιουργίας πεζοδρομίων, θα πρέπει η τοπική αρχή να βάλει το κοινό καλό πάνω από τα μικροσυμφέροντα. Ας πάρει τους απαραίτητους χώρους δίπλα στο δρόμο, αποζημιώνοντας τους ιδιώτες.Οι επερχόμενες εκλογές είναι μία ευκαιρία να αλλάξουν κάποια πράγματα τόσο στην τοπική αυτοδιοίκηση όσο και στην Ένωση Ξενοδόχων. Η τελευταία καλείται να ηγηθεί των αλλαγών για την αναβάθμιση του τουρισμού στο νησί. Είναι η πλέον κατάλληλη γι’ αυτό, αφού τα μέλη της διαθέτουν εμπειρία και ευρεία αντίληψη στα θέματα που άπτονται της τουριστικής ανάπτυξης αλλά και των προς επίλυση προβλημάτων. Η σημερινή δυσμενής οικονομικά κατάσταση αποτελεί μία ευκαιρία να συνειδητοποιήσουμε όλοι ότι η ανάγκη για αλλαγή πρέπει να μπει πάνω από μικροφιλοδοξίες. Ικανοί άνθρωποι πρέπει να αναλάβουν την ευθύνη να δημιουργήσουν νέες δομές και νέο σχεδιασμό. Μόνο έτσι μπορούμε να πετύχουμε κάτι καλύτερο για τον τουρισμό και το νησί.

Κυπαρισσός Γιαλής, τ. Πρόεδρος της Ένωσης Ξενοδόχων Σκιάθου

Όλοι οι ξενοδόχοι πρέπει να συνειδητοποιήσουν την ανάγκη για κοινή δράση

“Η Σκιάθος μπορεί να προσελκύσει τουρισμό υψηλής οικονομικής δυνατότητας αλλά και τουρισμό νέων. Για να συνυπάρξουν αρμονικά τα δύο είδη τουρισμού, χρειάζεται η χωροθέτηση, που ισχύει σήμερα άτυπα, να αποτελέσει στόχο χάραξης πολιτικής και εφαρμογής των απαραίτητων δράσεων. Σε κάθε περίπτωση, πάντως, ο αποτελεσματικός έλεγχος, είτε σε επίπεδο ηχορύπανσης είτε γενικότερα αδειοδότησης και νόμιμης λειτουργίας των επιχειρήσεων, προστατεύει τόσο την ποιότητα του τουριστικού προϊόντος όσο και τις επιχειρήσεις από τον αθέμιτο ανταγωνισμό.

Στο επίπεδο της προβολής και προώθησης του τουρισμού, η Ένωση Ξενοδόχων θα πρέπει να πρωτοστατήσει, αφού καταφέρει, σε πρώτη φάση, να επιτύχει την ευρύτερη δυνατή συνεργασία των μελών της. Όλοι, μικροί και μεγάλοι ξενοδόχοι, πρέπει να συνειδητοποιήσουμε την ανάγκη για κοινή δράση και συνεισφορά, με αποτελεσματικότητα και διαφάνεια.”

Όσον αφορά στις τιμές των ξενοδοχείων, ο κ. Κυπαρισσός ανέφερε ότι έχουν συμπιεστεί τα τελευταία 4 χρόνια, ενώ οι αυξήσεις, όταν υπήρχαν, δεν κάλυπταν ούτε την αύξηση του κόστους.

Χρύσα Διολέττα, ξενοδοχείο Ερμής

Χωρίς αεροπορικές θέσεις είμαστε απόλυτα εξαρτημένοι από τους Tour Operators

Σε βασικά προβλήματα της περιοχής, αλλά και γενικότερα του νησιού, αναφέρθηκε και η κ. Διολλέτα. “Στη περιοχή Βρωμόλιμνο, η οποία βρίσκεται στο μέσο διαδρομής περίπου 12 χλμ., οι τουρίστες, από τις 6.30 το πρωί, συνωστίζονται στη στάση, περιμένοντας μέχρι και 3 ώρες για ένα λεωφορείο, που σχεδόν πάντα περνάει γεμάτο από τις προηγούμενες στάσεις. Όσο για ταξί, είναι πολύ δύσκολο να βρεις τις ώρες αιχμής. Το πρόβλημα θα μπορούσε λυθεί με την αύξηση των δρομολογίων ή την προσθήκη δρομολογίου, που να διανύει τη μισή απόσταση μέχρι τον Τρούλο. Όμως, ακόμα περιμένουμε…

Σε ό,τι αφορά στην ύδρευση, θα προτιμούσαμε χίλιες φορές να πληρώνουμε για τη χρήση δικτύου, παρά να ζούμε με το άγχος μην τυχόν υπάρξει πρόβλημα με τις γεωτρήσεις στο μέσο της σεζόν. Όμως, ακόμα περιμένουμε…

Η ακτοπλοϊκή και αεροπορική σύνδεση είναι επίσης προβληματικές και ανεπαρκείς. Χωρίς διαθέσιμες αεροπορικές θέσεις, κάθε προσπάθεια για απεξάρτηση -σε κάποιο βαθμό- από τα τουριστικά γραφεία με πωλήσεις μέσω διαδικτύου είναι καταδικασμένη. Χωρίς διαθέσιμες αεροπορικές θέσεις, δεν μπορούμε να αντισταθούμε στις πιέσεις των tour operators για μειώσεις τιμών, αλλά ούτε την επέκταση της τουριστικής περιόδου μπορούμε να παλέψουμε, αφού και τα ακτοπλοϊκά δρομολόγια από Αγ. Κωνσταντίνο σταματάνε τέλη Σεπτέμβρη.

Αϊβαλιώτης Δημήτρης, HotelMarlton

Καλούμαστε να επιβιώσουμε σε περιβάλλον δυσμενών οικονομικών συνθηκών, αθέμιτου ανταγωνισμού και αναποτελεσματικών ελέγχων

Μέσα στο δυσμενές οικονομικό περιβάλλον που καλούμαστε να επιβιώσουμε, έχουμε να αντιμετωπίσουμε και τον αθέμιτο ανταγωνισμό επιχειρήσεων (με ή χωρίς άδεια), οι οποίες προσαρμόζουν τις τιμές τους ανά πάσα στιγμή, πέρα από το νόμιμο περιθώριο της έκπτωσης 30% επί της δηλωμένης τιμής “πόρτας”, είτε πουλώντας μέσω internet είτε -παρανομώντας διπλά- μέσω της άγρας πελατών. Οι μηχανισμοί ελέγχου είναι αναποτελεσματικοί να μας προστατέψουν. Το ίδιο συμβαίνει στον έλεγχο της ηχορύπανσης από μπαρ, κ.λπ. που μπορεί να υποβαθμίσει αισθητά τις υπηρεσίες ενός παρακείμενου ξενοδοχείου και να απαξιώσει την όποια επένδυσή του.

Αϊβαλιώτη Κωσταντίνα, Κοκοράς Γιάννης, HotelKostis

Ανασταλτικός παράγοντας ανάπτυξης οι ακτοπλοϊκές συνδέσεις

Το ξενοδοχείο Hotel Kostis είναι το πρώτο που δημιουργήθηκε στην πόλη, όπως αναφέρει η κ. Αϊβαλιώτη. Η Σκιάθος γενικότερα, αλλά και ειδικότερα τα μικρά οικονομικά ξενοδοχεία της πόλης, απευθύνονται -πέραν των τουριστών που έρχονται αεροπορικώς- σε Έλληνες και ξένους, οι οποίοι έρχονται οδικώς και κάνουν αναγκαστικά χρήση των ακτοπλοϊκών συγκοινωνιών.

Η υφιστάμενη κατάσταση στην ακτοπλοϊκή σύνδεση της Σκιάθου όχι μόνο δε βοηθά στην τουριστική ανάπτυξη αλλά αποτελεί ένα από τα βασικότερα προβλήματα.

Τα δρομολόγια από Αγ. Κωνσταντίνο είναι ποσοτικά ανεπαρκή, αυτά που μεταφέρουν αυτοκίνητα έχουν περιορισμένη χρονική διάρκεια και λειτουργούν ανασταλτικά στην επέκταση της τουριστικής περιόδου, οι υψηλές τιμές ναύλων καθιστούν σχεδόν απαγορευτικό το κόστος όχι μόνο για ολιγοήμερες, αλλά και για μεγαλύτερης διάρκειας διακοπές. Με κόστος ακτοπλοϊκής μεταφοράς μίας τετραμελούς οικογένειας με αυτοκίνητο περίπου 350 € για ένα ταξίδι 2,5 ωρών, δύσκολα θα πειστεί κάποιος να επιλέξει τη Σκιάθο έναντι άλλων εναλλακτικών προορισμών. Δεν είναι, λοιπόν, παράξενο που φέτος ο οικογενειακός τουρισμός παρουσίασε σημαντική κάμψη.

Ο Κοκοράς Γιάννης αναφέρθηκε σε φορολογικούς μηχανισμούς και πολιτικές που “ενώ απαιτούν να πληρώσουμε αυξημένη κατά 3-4 φορές φορολογία, δεν μας επιτρέπεται να πληρώσουμε τους δυσβάστακτους φόρους μετά το τέλος της τουριστικής περιόδου, αφού εισπράξουμε τις απαιτήσεις μας από τα τουριστικά γραφεία.

Από την άλλη, ενώ τα προγράμματα Κοινωνικού Τουρισμού και του ΟΓΑ συμπιέζουν τις τιμές και μας δίνουν καθαρά 16-17 € το άτομο, καθυστερούν παράνομα να μας πληρώσουν έως και 18 μήνες, με αποτέλεσμα να μην μπορούμε να κάνουμε οικονομικό προγραμματισμό και να είμαστε εντάξει στις υποχρεώσεις μας.”

Δαμάσκος Γιώργος, Διευθυντής ξενοδοχείων

Η ποιοτική αναβάθμιση χρειάζεται αλλαγή νοοτροπίας και εκπαίδευση του ανθρώπινου δυναμικού

Ο κ. Γ. Δαμάσκος, γνωρίζοντας από πρώτο χέρι τη λειτουργία των τουριστικών επιχειρήσεων αλλά και το τι ζητάει ο πελάτης για να φύγει ικανοποιημένος και να ξαναέλθει, προσεγγίζει το θέμα της ανάγκης για ποιοτική αναβάθμιση του τουριστικού προϊόντος, τονίζοντας τη σημασία του ανθρώπινου παράγοντα. “Η Σκιάθος δεν μπορεί να ανταγωνιστεί τους τουριστικούς προορισμούς χαμηλού κόστους, γι’ αυτό πρέπει να εστιάσει στην αναβάθμιση της ποιότητας και της προσέλκυσης υψηλότερου επιπέδου τουριστών. Χρειαζόμαστε βελτίωση στις υποδομές, την καθαριότητα, την αποχέτευση, την ύδρευση, το λιμάνι και το αεροδρόμιο, αλλά και στον τρόπο που προσεγγίζουμε και ερχόμαστε σε επαφή με τον τουρίστα. Η διαφορά είναι ότι για τα πρώτα χρειάζονται λεφτά, ενώ για το τελευταίο αλλαγή νοοτροπίας και εκπαίδευση του ανθρώπινου δυναμικού. Η οικονομική κρίση είναι μία μοναδική ευκαιρία να συνειδητοποιήσουμε ότι το χαμόγελο, η ευγένεια και η λεβεντιά αξίζουν πολλά και στοιχίζουν λίγα. Σε επίπεδο υποδομών φιλοξενίας, οι επιχειρηματίες θα πρέπει να εξετάσουν σοβαρά τα πλεονεκτήματα της ποιοτικής αναβάθμισης. Αν τα δυο δωμάτια μετατραπούν σε μία σουίτα, τα οικονομικά αποτελέσματα θα είναι καλύτερα και ταυτόχρονα θα μειωθεί η επιβάρυνση των υποδομών του νησιού.”

Παπαδημητρίου Απόστολος, Hotel Panorama

Χρειαζόμαστε Ποιότητα, Υποδομές και Ενδιαφέρον για τον τόπο μας.

Δεν έχουμε κανένα περιθώριο να φερθούμε καιροσκοπικά, κοιτάζοντας μόνο το σήμερα. Στην επιχείρηση μας με συνέπεια και συνέχεια επενδύουμε στην ποιότητα. Η πολιτική αυτή έχει επιβραβευτεί μέσω των κρατήσεων. Το 85% των δωματίων μας είναι κλεισμένα commitment για όλη την τουριστική περίοδο. Κρατάμε ένα μικρό αριθμό δωματίων για τους επαναλαμβανόμενους πελάτες. Κάποιοι από αυτούς έρχονται εδώ πάνω από 20 χρόνια. Όμως, το επίπεδο τουριστικού προϊόντος, ή εμπειρία του τουρίστα που θα επιλέξει να επισκεφτεί την περιοχή μας και το ξενοδοχείο μας, δεν εξαρτάται μόνο από εμάς. Αν οι ευρύτερες υποδομές και υπηρεσίες δεν είναι κάποιου ποιοτικού επιπέδου, απαξιώνουν την κάθε επιχειρηματική επένδυση και προσπάθεια. Ούτε ο επισκέπτης ούτε ο επιχειρηματίας μπορούν να αποκοπούν από το περιβάλλον.

Για παράδειγμα, βλέποντας την αλματώδη αύξηση της ζήτησης για χρήση του internet όχι απλά προσφέρουμε δωρεάν σύνδεση μέσω WiFi σε όλους τους χώρους του ξενοδοχείου, αλλά διαθέτουμε δωρεάν laptop στους πελάτες που το επιθυμούν.

Οι πελάτες αντιμετωπίζουν με ενθουσιασμό τη προσφορά μας μέχρι που …δοκιμάζουν να τα χρησιμοποιήσουν. Η υφιστάμενη τηλεπικοινωνιακή υποδομή μας προδίδει. Οι συνδέσεις είναι πολύ αργές. Κάποιες φορές δεν μπορούμε να ελέγξουμε ούτε τις κρατήσεις του ξενοδοχείου.

Ακόμα και η καλύτερη τουριστική επιχείρηση δεν μπορεί να σταθεί και να λειτουργήσει αποδοτικά σε ένα υποβαθμισμένο περιβάλλον με προβληματικές υποδομές ή υποβαθμισμένη στρατηγική προβολής και προώθησης του τόπου. Αυτό σημαίνει ότι πέρα από τις επενδύσεις που πρέπει να κάνουμε στην επιχείρησή μας, πρέπει να “επενδύσουμε” χρόνο και ενδιαφέρον για τα κοινά συμφέροντα όλων, όπως αυτά μπορούν να εκφραστούν από συλλογικούς φορείς είτε αυτοί είναι κλαδικοί είτε τοπικοί.

Αλατζάς Βασίλης, τ. Πρόεδρος Ένωσης Ξενοδόχου Σκιάθου

Πρέπει να αντιδράσουμε συλλογικά με μπροστάρη την Ένωση Ξενοδόχων

Η κατά κεφαλή δαπάνη των τουριστών που έρχονται στη Σκιάθο έχει μειωθεί σημαντικά φέτος. Υπάρχουν περιπτώσεις επιχειρήσεων, όπου, με τον ίδιο αριθμό πελατών, ο τζίρος παρουσιάζει μείωση από 20% έως και 50%. Δυστυχώς, αυτό φαίνεται ότι θα έχει συνέχεια, αν δεν εξετάσουμε τους λόγους που συμβαίνει και δεν αντιδράσουμε συλλογικά, όλες οι παραγωγικές τάξεις, με μπροστάρη την Ένωση Ξενοδόχων. Άνθρωποι με κύρος και προσωπικότητα, με διαφανείς διαδικασίες, θα πρέπει να ηγηθούν αυτής της προσπάθειας.

#Tags

Εγγραφείτε στο Newsletter του Ταχυδρόμου