ΚΤΗΜΑΤΟΜΕΣΙΤΙΚΑ

Με το στρέμμα φόρος σε όλα τα αγροτεμάχια από το 2014

με-το-στρέμμα-φόρος-σε-όλα-τα-αγροτεμάχ-777905
Οι αρμόδιες υπηρεσίες του υπουργείου Οικονομικών δεν προλαβαίνουν να καθορίσουν μέχρι το τέλος του έτους σε όλες τις περιοχές της Ελλάδας αντικειμενικές αξίες τέτοιες που να επιφέρουν το επιθυμητό εισπρακτικό αποτέλεσμα – Διαψεύδει η κυβέρνηση – Ποιες είναι οι προτάσεις του ΠαΣοΚ και της ΔΗΜΑΡ
Με το στρέμμα θα φορολογηθούν από το 2014 όλα τα εκτός σχεδίου ακίνητα και αγροτεμάχια και όχι με την αντικειμενική αξία αφού δεν προλαβαίνουν οι αρμόδιες υπηρεσίες του υπουργείου Οικονομικών μέχρι το τέλος του έτους να καθορίσουν σε όλες τις περιοχές της Ελλάδας αντικειμενικές αξίες τέτοιες που να επιφέρουν το επιθυμητό εισπρακτικό αποτέλεσμα.
Σύμφωνα με το σχέδιο που εξεργάζεται η αρμόδια επιτροπή που συνεδρίασε χθες οι επιβαρύνσεις σε αρκετές περιπτώσεις θα είναι υψηλές ενώ ειδικό καθεστώς εξετάζεται για χωράφια κατ΄επάγγελμα αγροτών αλλά και σε αυτούς θα υπάρξει όριο αριθμού στρεμμάτων (π.χ. έως 20) που θα φορολογηθούν με χαμηλότερα ποσά.
Σε σύσκεψη που πραγματοποιήθηκε στην Καραγεώργη Σερβίας υπό τον υφυπουργό Οικονομικών Γιώργο Μαυραγάνη με τη συμμετοχή του Γενικού γραμματέα Δημοσίων Εσόδων Χάρη Θεοχάρη, τον βουλευτή της Νέας Δημοκρατίας Απόστολος Βεσυρόπουλος, τον εκπρόσωπο του ΠΑΣΟΚ Ανδρέα Μακρυπίδη και τον εκπρόσωπο της ΔΗΜΑΡ Δημήτρη Χατζησωκράτη εξετάστηκε η λύση της φορολόγησης των αγροτεμαχίων και οικοπέδων που βρίσκονται εκτός σχεδίου ανά στρέμμα και όχι ανά αξία.
Το σχέδιο που αναμένεται να οριστικοποιηθεί τις επόμενες εβδομάδες θα προβλέπει ότι για κάθε στρέμμα εκτός σχεδίου γης ο μέσος φόρος θα διαμορφωθεί σε 12 ευρώ ετησίως.
Ακίνητα που βρίσκεται σε παραθαλάσσιες περιοχές, σε νησιά με έντονη τουριστική κίνηση ή σε βουνά που αποτελούν χειμερινούς προορισμούς για χιλιάδες πολίτες η ετήσια επιβάρυνση θα είναι ανά στρέμμα πολύ υψηλότερη. Ο φόρος σε αυτές τις περιπτώσεις ενδέχεται να φθάσει ξεκινά από 20, 30 ή ακόμη και 50 ευρώ ανά στρέμμα. Αντίθετα αγροτεμάχια που βρίσκονται σε λόγκους και ραχούλες θα φορολογηθούν πολύ χαμηλότερα από 12 ευρώ.
Η εφορία θα υπολογίζει το φόρο με βάση ορισμένα βασικά χαρακτηριστικά του κάθε ακινήτου που όπως λένε αρμοδίως δεν μπορεί να αμφισβητηθεί ότι επηρεάζει προς τα πάνω ή προς τα κάτω την αξία συγκριτικά με άλλα αγροτεμάχια.
Για παράδειγμα, αν το ακίνητο βρίσκεται κοντά σε επαρχιακή ή εθνική οδό, αν είναι παραθαλάσσιο, αν είναι καλλιεργήσιμο ή όχι ή αν είναι ορεινό ή πεδινό, αρδευόμενο ή μη, θα παίξει καθοριστικό ρόλο στη διαμόρφωση της τελικής φορολογικής επιβάρυνσής του.
Ωστόσο υπάρχει ένα αγκάθι στην όλη διαδικασία και αυτό έχει να κάνει με το συνολικό αριθμό των καταγεγραμμένων στρεμμάτων αλλά και αυτά που είναι αδήλωτα. Οπως αναφέρει αρμόδιος παράγοντας του υπουργείου Οικονομικών όσο περισσότερα είναι τα στρέμματα που θα δηλωθούν στην εφορία τόσο μικρότερη θα είναι η κατά μέσο όρο επιβάρυνση για τους ιδιοκτήτες τους.
Αυτό διότι η κυβέρνηση προσδοκά από τη φορολογία των αγροτεμαχίων να εισπράξει για πρώτη φορά 800 εκατομμύρια ευρώ τη στγιμή που ο συνολικός αριθμός των καταγεγραμμένων στρεμμάτων δεν ξεπερά τα 66,5 εκατομμύρια.
Ομως αν ενταχθούν στη φορολογία άλλα 15 εκατομμύρια στρέμματα που εκτιμάται ότι είτε δεν έχουν δηλωθεί σκοπίμως είτε σε αρκετές περιπτώσεις δεν γνωρίζουν ούτε οι πραγματικοί ιδιοκτήτες τους ότι τα κατέχουν τότε η επιβάρυνση μπορεί κατά μέσο όρο να πέσει και κάτω από 10 ευρώ το στρέμμα.
Ολα λοιπόν θα εξαρτηθούν από την πλήρη καταγραφή των αγροτεμαχίων μέσω της υποβολής δηλώσεων Ε9. Μάλιστα το υπουργείο Οικονομικών προσανατολίζεται να δώσει μία τελευταία ευκαιρία στους ιδιοκτήτες αυτής της κατηγορίας των ακινήτων να τα δηλώσουν ή να διορθώσουν λανθασμένα στοιχεία που έχουν περάσει με παλαιότερες μεταβολές στα έντυπα Ε9 ώστε να υπάρξει η τελική εικόνα – περιουσιολόγιο των αγροτεμαχίων σε ολόκληρη την επικράτεια.
Πάντως, η χθεσινή σύσκεψη πρόκειται να συνεχιστεί την ερχόμενη Δευτέρα καθώς η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Οικονομικών έχει ζητήσει όλα τα διαθέσιμα στοιχεία τόσο από τις αρμόδιες υπηρεσίες του όσο και από το υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης για να υπάρχει καλύτερη προσέγγιση των τελικών φορολογικών συντελεστών και ποσών που θα επιβαρύνουν τους πολίτες.
Εντός σχεδίου ακίνητα
Σε ό,τι αφορά τη φορολογία των εντός σχεδιου ακινήτων, ακόμη δεν έχει καταλήξει η αρμόδια επιτροπή του υπουργείου Οικονομικών για το αν θα υπάρχει αφορολόγητο 50.000 ευρώ ή χαμηλότερο. Μάλιστα ενώ το ΠΑΣΟΚ και η ΔΗΜΑΡ προτείνουν αφορολόγητο 50.000 ευρώ, το υπουργείο Οικονομικών ζητά να φορολογηθούν όλα τα ακίνητα από το πρώτο ευρώ με κάποιες εξαιρέσεις προκειμενου να εισπραχθούν μέσα στο 2014 περισσότερα από 3,1 δισ. ευρώ. Από αυτά τα έσοδα εκτιμάται ότι περίπου 1,7 δισ. ευρώ θα προέλθουν από τα αστικά ακίνητα, 800 εκατ. ευρώ από τα αγροτεμάχια και τα υπόλοιπα 600 εκατ. ευρώ από τη φορολόγηση ακινήτων της εκκλησίας και των επιχειρήσεων. Ο ενιαίος φόρος ακινήτων θα αντικαταστήσει το «χαράτσι» ακινήτων που ισχύει εφέτος αλλά και το Φόρο Ακίνητης Περιουσίας (ΦΑΠ).
Διαψεύδει η κυβέρνηση
Η κυβέρνηση, σύμφωνα με το ΑΠΕ, διαψεύδει τα δημοσιεύματα περί φορολόγησης αγροτεμαχίων. «Δεν έχει ληφθεί καμία απόφαση για φορολόγηση αγροτεμαχίων ή αγροτικών εκτάσεων», αναφέρουν σχετικά κυβερνητικές πηγές.
Οι προτάσεις του ΠαΣοΚ
Από το Γραφείο Τύπου του ΠΑΣΟΚ, σχετικά με τον Ενιαίο Φόρο Ακινήτων, εκδόθηκε η ακόλουθη ανακοίνωση:
Το ΠΑΣΟΚ υποστηρίζει ότι είναι επιβεβλημένο να αντιμετωπίσουμε τα προβλήματα που απορρέουν από τον κατακερματισμό της φορολογίας επί της ακίνητης περιουσίας και να προχωρήσουμε σε εξορθολογισμό της φορολογίας ακινήτων.
Η φορολόγηση πρέπει να γίνεται με έναν ενιαίο φόρο, ο οποίος θα χαρακτηρίζεται από δικαιότερη κατανομή μεταξύ των υπόχρεων.
Ο νέος φόρος πρέπει να:
(α) Είναι προοδευτικός σε ό,τι αφορά τη φορολογική επιβάρυνση των Φυσικών Προσώπων. Προτείνουμε την θέσπιση ενός αφορολόγητου κατ’ άτομο και οι φορολογικοί συντελεστές να αυξάνονται όσο αυξάνεται η φορολογητέα ύλη. Έτσι, με το φόρο αυτό να συμμετέχουν στα βάρη περισσότερο οι πιο εύπορες ομάδες του πληθυσμού.
(β) Διασφαλίζει τον εξορθολογισμό στη φορολόγηση των Νομικών Προσώπων λαμβάνοντας υπόψη το είδος χρήσης κάθε ακινήτου. Στο πλαίσιο αυτό επανεξετάζονται όλα τα ειδικά φορολογικά καθεστώτα.
Ειδικότερα προτείνεται:
1) Φυσικά Πρόσωπα: Kαθιέρωση αφορολόγητου στις 50 χιλ ευρώ. Θέσπιση προοδευτικής φορολογικής κλίμακας με 8 έως 10 φορολογικούς συντελεστές από 1 τοις χιλίοις μετά τις 50.000 και ανώτερος συντελεστής 2% για αντικειμενικές αξίες από 3 εκ και πάνω.
2) Νομικά πρόσωπα. Θέσπιση 4 συντελεστών:
Α) Κερδοσκοπικού χαρακτήρα ιδιοχρησιμοποιούμενα κτίσματα 2 τοις χιλίοις.
Β) Για ιδιοχρησιμοποιούμενα κτίσματα μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα 1 τοις χιλίοις.
Γ) Αξία ιδιοχρησιμοποιούμενων οικοπέδων κερδοσκοπικού χαρακτήρα 6 τοις χιλίοις.
Δ) Μη κερδοσκοπικού 3 τοις χιλίοις (Λατρευτικοί, πολιτιστικοί χώροι εξαιρούνται).
Ε) Αξία ακινήτων που εκμισθώνονται: 6 τοις χιλίοις κερδοσκοπικού χαρακτήρα, 3 τοις χιλίοις μη κερδοσκοπικού.
3) Αγροτεμάχια.
Προτείνουμε τη διάκριση στους κατ’ επάγγελμα αγρότες (περίπου 250 χιλ) και στους μη (περίπου 500 χιλ). Η πρόταση του ΠΑΣΟΚ είναι η φορολόγηση των αγροτεμαχίων να γίνεται στη βάση ενός συστήματος αντικειμενικών αξιών με πρόβλεψη για αφορολόγητο με βάση έκταση και αξία.
Για την περίπτωση που οι υπηρεσίες του Υπουργείου Οικονομικών δεν είναι σε θέση να προσδιορίσουν έγκαιρα τις αντικειμενικές αξίες των αγροτεμαχίων – παρά το γεγονός ότι οι συζητήσεις για την διεύρυνση της φορολογικής βάσης γίνονται από την προηγούμενη χρονιά – τότε για την μεταβατική περίοδο του 2014 μπορεί να εξεταστεί η περίπτωση της φορολόγησης κατά στρέμμα αλλά όχι με ενιαίο ποσό όπως πρότεινε το Υπουργείο Οικονομικών.
Προτείνουμε να γίνει διάκριση με βάση κριτήρια για τα αγροτεμάχια όπως για παράδειγμα αν είναι καλλιεργήσιμα (αρδεύσιμα η μη, κοντά σε εθνικές οδούς η όχι, παραθαλάσσια η μη, χρησιμοποιούνται για μονοετή καλλιέργεια η πολυετή, πεδινά, ημιορεινά η ορεινά) η μη καλλιεργήσιμα (βοσκότοποι, δασικά).
Προτάσεις με κοινωνικά κριτήρια
1) Για όσους έχουν πάρει δάνειο πρώτης κατοικίας μέχρι 100τ.μ. και μέχρι 150 χιλ. αντικειμενική, να μειώνεται ο φόρος που προκύπτει από το ακίνητο αυτό. 2) Μείωση της φορολογικής επιβάρυνσης για ΑΜΕΑ και πρόσωπα που τους επιβαρύνουν με αναπηρία 67-80%. 3) Όποιος είναι για 2 χρόνια εγγεγραμμένος στα μητρώα του ΟΑΕΔ να υπάρχει μείωση στο φόρο που προκύπτει για περιουσία μέχρι 200 χιλ. αντικειμενική.
Οι προτάσεις της ΔΗΜΑΡ
Η Δημοκρατική Αριστερά με επιστολή που έχει αποστείλει από τις 14/02/2013 στον Υπουργό Οικονομικών κ. Στουρνάρα και στα μέλη της διακομματικής επιτροπής που επεξεργάζεται το νέο τρόπο φορολόγησης της ακίνητης περιουσίας είχε επισημάνει:
Α. Γενικά χαρακτηριστικά του νέου φόρου
Σύμφωνα με την προγραμματική συμφωνία των τριών κομμάτων που στηρίζουν την κυβέρνηση συνεργασίας, αλλά και την πρόσφατη συμφωνία των πολιτικών αρχηγών, συνιστά προτεραιότητα ο εξορθολογισμός της φορολογίας ακίνητης περιουσίας και η αντικατάσταση των Έκτατων Τελών και του ΦΑΠ με έναν ενιαίο φόρο, ο οποίος θα χαρακτηρίζεται από δικαιότερη κατανομή ανάμεσα στον πληθυσμό και διεύρυνση της φορολογικής βάσης. Για την ΔΗΜ.ΑΡ. τα φυσιογνωμικά χαρακτηριστικά του νέου φόρου πρέπει να είναι:
(α) Ισχυρή προοδευτικότητα σε ό,τι αφορά τη φορολογική επιβάρυνση των Φυσικών Προσώπων. Η αναλογική φορολογική επιβάρυνση αυξάνει όσο αυξάνει η περιουσία του φορολογούμενου.
(β) Διεύρυνση της φορολογικής βάσης. Στο νέο φόρο εντάσσεται το σύνολο της ακίνητης περιουσίας φυσικών και νομικών προσώπων, δηλαδή εντάσσονται και τα αγροτεμάχια και μεγάλες εκτάσεις οι οποίες φοροαπαλλάσονταν.
(γ) Εξορθολογισμός του συστήματος σε ό,τι αφορά τη φορολόγηση των Νομικών Προσώπων. Το νέο σύστημα πρέπει να ευνοεί την υγιή επιχειρηματικότητα, να αντιμετωπίζει θετικά τις δραστηριότητες κοινωνικού χαρακτήρα και να θέτει περιορισμούς στην προσπάθεια φοροαποφυγής.
Β. Φορολογία ακίνητης περιουσίας εντός σχεδίου
1. Για την εντός σχεδίου ακίνητη περιουσία πρέπει να τεθεί αφορολόγητο τουλάχιστον 50.000€.
2. Ο φορολογικός συντελεστής του πρώτου κλιμακίου (50.000-100.000€) δεν μπορεί να υπερβαίνει το 0,15%
3. Ο ανώτερος φορολογικός συντελεστής δεν μπορεί να είναι χαμηλότερος από 1,5%
4. Τα νοικοκυριά που αντιμετωπίζουν κίνδυνο φτώχειας πρέπει να εξαιρούνται από την καταβολή του φόρου.
Γ. Φορολογία αγροτεμαχίων
1. Τα αγροτεμάχια διαχωρίζονται σε (α) μη αγροτικά και (β) αγροτικά
2. Τα μη αγροτικά (κατηγορία α) φορολογούνται ως εξής: Η αντικειμενική αξία απομειώνεται κατά 50% και προστίθεται στην ακίνητη περιουσία εντός σχεδίου. Π.χ.: ιδιοκτήτης ενός διαμερίσματος 100 χιλ. € και ενός αγροτεμαχίου που δεν καλλιεργείται αξίας 100 χιλ. € θα φορολογηθεί με την κλίμακα των εντός σχεδίου για 150 χιλ. €
3. Τα αγροτικά φορολογούνται σε άλλη κλίμακα με τα εξής χαρακτηριστικά:
(α) Αφορολόγητο όριο = 20-30.000€
(β) Μικρότερους φορολογικούς συντελεστές για μεγαλύτερου εύρους κλιμάκια.
4. Κατ’ εξαίρεση και λόγω τεχνικών δυσκολιών που σχετίζονται με την ακριβή αποτύπωση της αξίας των αγροτεμαχίων, η ΔΗΜ.ΑΡ. μπορεί να αποδεχτεί η φορολόγηση των αγροτεμαχίων για το 2014 να γίνει βάσει της στρεμματικής έκτασης υπό τις παρακάτω προϋποθέσεις:
(α) θα υπάρξει διαφοροποίηση της επιβάρυνσης βάσει του τύπου της φορολογούμενης έκτασης (αγροτική καλλιέργεια, χέρσο, δασική έκταση κ.ο.κ.)
(β) ενδεχόμενη επιβάρυνση σε σχέση με την φορολογική υποχρέωση του 2014 (για την ίδια ακίνητη περιουσία) θα διορθωθεί μέσψ του συμψηφισμού του πλεονάζοντος ποσού με την φορολογική υποχρέωση της χρήσης του 2015.
Δ. Φορολογία νομικών προσώπων
1. Η ιδιοχρησιμοποιούμενη ακίνητη περιουσία των Νομικών Προσώπων (κτίσματα και γήπεδα) φορολογείται με συντελεστή 0,2%.
2. Η λοιπή ακίνητη περιουσία των ΝΠ φορολογείται με συντελεστή 0,6%.
3. Η φορολογική αντιμετώπιση των νομικών προσώπων μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα αναπροσαρμόζεται αντίστοιχα (στο 50% της φορολόγησης των κερδοσκοπικών ΝΠ).

#Tags

Εγγραφείτε στο Newsletter του Ταχυδρόμου