ΚΤΗΜΑΤΟΜΕΣΙΤΙΚΑ

Μάχη για «το πιο γρήγορο δάχτυλο» ετοιμάζονται να δώσουν μηχανικοί της Μαγνησίας

μάχη-για-το-πιο-γρήγορο-δάχτυλο-ετοι-773357

Ενεργοποιούν μηχανικούς από άλλους νομούς για να προλάβουν να καταχωρήσουν τις αιτήσεις, που έχουν για το πρόγραμμα «Εξοικονομώ» – Με μέσο όρο τα 15 λεπτά εξαντλούνται προϋπολογισμοί εκατομμυρίων

Ετοιμοπόλεμοι να δώσουν τη… μάχη για… «το πιο γρήγορο δάχτυλο», προκειμένου να προλάβουν να καταχωρήσουν τις αιτήσεις για λογαριασμό των πελατών τους ιδιοκτητών ακινήτων, που διεκδικούν χρηματοδότηση μέσω του προγράμματος «Εξοικονομώ – Αυτονομώ» για την ενεργειακή αναβάθμιση των ακινήτων τους, είναι μηχανικοί της Μαγνησίας. Επαγγελματίες μηχανικοί, οι οποίοι τους προηγούμενους μήνες φρόντισαν για την προετοιμασία των φακέλων των πελατών τους, πλέον έχουν να δώσουν την πιο κρίσιμη μάχη, να προλάβουν δηλαδή να καταχωρήσουν την αίτηση στην πλατφόρμα, η οποία, βάσει της εμπειρίας από άλλες περιφέρειες της χώρας, κλείνει με μέσο όρο τα 15 λεπτά, λόγω εξάντλησης προϋπολογισμού εκατομμυρίων ευρώ!

Ρεπορτάζ: ΕΛΕΝΗ ΧΑΝΟΥ

Την επανεκκίνηση του προγράμματος «Εξοικονομώ – Αυτονομώ» στις τέσσερις Περιφέρειες που απομένουν, από αύριο Δευτέρα, με τεχνικές προσαρμογές για την ομαλότερη ροή των αιτήσεων ανακοίνωσε το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας.

Συγκεκριμένα από αύριο Δευτέρα 25 Ιανουαρίου η πλατφόρμα θα ανοίξει αρχικά για την Περιφέρεια Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης, ενώ στις 27 Ιανουαρίου ξεκινά η διαδικασία υποβολής αιτήσεων για την Περιφέρεια Δυτικής Μακεδονίας και στις 29 Ιανουαρίου για την Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας. Στην Περιφέρεια Θεσσαλίας, η έναρξη υποβολής αιτήσεων θα γίνει την 1η Φεβρουαρίου. Η ώρα έναρξης της διαδικασίας, παραμένει ως είχε, στις 10.00 π.μ. ενώ ο προϋπολογισμός για την Περιφέρεια Θεσσαλίας ανέρχεται στα 84 εκατ. ευρώ.

Από πρώτη… τελευταία

Οπως είναι γνωστό, η Θεσσαλία θα ήταν από τις πρώτες περιφέρειες της χώρας, στην οποία θα άνοιγε η πλατφόρμα του «Εξοικονομώ- Αυτονομώ». Ζητήθηκε όμως μετάθεση της ημερομηνίας, λόγω των δυσκολιών που αντιμετώπιζαν οι μηχανικοί στην προετοιμασία των φακέλων και ιδίως εν μέσω πανδημίας.

Σύμφωνα με την πρόεδρο του Συλλόγου Πολιτικών Μηχανικών Μαγνησίας, Ελένη Μαργαρίτη, το μεγάλο πρόβλημα εντοπίστηκε στην Πολεοδομία του Δήμου Βόλου, όπου οι καθυστέρηση της διεκπεραίωση μιας αίτησης για την πρόσβαση στο αρχείο, μπορεί να έφθανε ακόμη και τον ένα μήνα. «Ιδιοκτήτες ακινήτων που ενδιαφέρθηκαν για το πρόγραμμα την τελευταία στιγμή ίσως να μην μπορέσουν να προλάβουν να καταθέσουν αίτηση, καθώς για την προετοιμασία του φακέλου είναι απαραίτητα αρχεία της πολεοδομίας», σημειώνει η κ. Μαργαρίτη.

Για τη σύνταξη του φακέλου μηχανικοί έπρεπε να προχωρήσουν σε αυτοψίες. «Εν μέσω πανδημίας οι ίδιοι οι ενδιαφερόμενοι ήθελαν να αποφύγουν τις επισκέψεις κατ’ οίκον, ιδίως αν έχουν άτομο που ανήκει στις ευπαθείς ομάδες μέσα στο σπίτι τους ή αν οι ίδιοι ανήκουν σε αυτή την κατηγορία», περιγράφει ο πολιτικός μηχανικός Μιχάλης Τσαλόγλου.

Με την μετάθεση της ημερομηνίας εκκίνησης του προγράμματος για την περιοχή της Θεσσαλίας δόθηκε χρόνος για να ετοιμαστούν όλοι οι φάκελοι.

8 στους 10 διεκδικούν ένταξη

Σύμφωνα με τον κ. Τσαλόγλου, το ενδιαφέρον που υπάρχει σε επίπεδο Μαγνησίας είναι τεράστιο. «Οκτώ στους δέκα ιδιοκτήτες ακινήτων θέλουν να ενταχθούν στο πρόγραμμα», παρατηρεί ο ίδιος.

«Βασικός λόγος για το μεγάλο ενδιαφέρον που υπάρχει είναι το ύψος της επιδότησης που μπορεί να φθάσει ακόμη και στο 85%», εκτιμά η κ. Μαργαρίτη.

«Αυτή την περίοδο χρήματα δεν υπάρχουν, εργασίες φυσικά και απαιτούνται στα σπίτια και όλοι θέλουν να αδράξουν την ευκαιρία», σημειώνει από την πλευρά του ο μηχανολόγος μηχανικός Τάσος Φασουλίδης.

«Το μεγαλύτερο λάθος του προγράμματος»

Μηχανικοί που έχουν ολοκληρώσει τη σύνταξη των φακέλων και ετοιμάζονται να τους υποβάλλουν για λογαριασμό των πελατών τους, ζουν σε μεγάλη αγωνία, αν θα… προλάβουν.

Μηχανικοί επικαλούνται την εμπειρία από άλλες περιφέρειες, όπου η πλατφόρμα έκλεισε μέσα σε ελάχιστα λεπτά, καθώς καταχωρήθηκαν χιλιάδες αιτήσεις αμέσως και εξαντλήθηκαν προϋπολογισμοί εκατομμυρίων. Μάλιστα ο μέσος χρόνος πριν εξαντληθούν τα χρήματα και κλείσει η πλατφόρμα είναι τα 15 λεπτά.

«Θα είμαστε ειλικρινείς. Για να κατατεθεί μία αίτηση χρειάζεται μέσος όρος 15 λεπτών. Αυτό σημαίνει ότι ένας μηχανικός μπορεί να προλάβει να καταχωρήσει μόνο μία αίτηση. Όμως οι μηχανικοί δεν έχουμε αναλάβει μόνο έναν πελάτη», αναφέρει η κ. Μαργαρίτη.

«Εφόσον έχεις προετοιμαστεί θα πρέπει να ξεκινήσεις να γράφεις ρομποτικά για να προλάβεις. Αυτό είναι το μεγαλύτερο λάθος του προγράμματος. Αντί να μπαίνουν ενεργειακά κριτήρια, καλούμαστε να δώσουμε εξετάσεις ως το πιο γρήγορο δάχτυλο», σημειώνει ο κ. Τσαλόγλου.

«Δέκα το πρωί και ένα δευτερόλεπτο θα πρέπει να είσαι έτοιμος να ξεκινήσεις την καταχώρηση των στοιχείων στην πλατφόρμα. Η διαδικασία δεν είναι απλή. Και όποιος το κάνει για πρώτη φορά χρειάζεται τουλάχιστον 20 λεπτά χρόνο, με κίνδυνο να μην προλάβει να ενταχθεί στο πρόγραμμα. Η διαδικασία είναι ψυχοφθόρα και ιδίως αν το σύστημα πέσει όπως άλλες φορές», συμπλήρωσε ο κλ. Φασουλίδης.

Πανστρατιά μηχανικών

Για να μπορέσουν να ανταπεξέλθουν στα ασφυκτικά χρονικά περιθώρια κατάθεσης των αιτήσεων και γνωρίζοντας εκ των προτέρων ότι δεν θα μπορέσουν να καταθέσουν πάνω από μία ή δύο αιτήσεις, ούτε φυσικά μπορούν να κάνουν επιλογή σε βάρος πελατών τους, οι μηχανικοί οργανώθηκαν.

Ενεργοποιούν συναδέλφους τους μηχανικούς από άλλες περιφέρειες προκειμένου να καταχωρήσουν για λογαριασμό τους τις αιτήσεις στην πλατφόρμα μόλις ανοίξει. Αν κάποιος έχει 20 αιτήσεις, έχει φροντίσει να ενεργοποιήσει ισάριθμους συναδέλφους του εκτός Θεσσαλίας.

«Ομοίως κι εμείς καταθέσαμε αιτήσεις για λογαριασμό συναδέλφων μας άλλων περιοχών», αναφέρει ο κ. Φασουλίδης.

«Πρέπει να είσαι δίκαιος με όλους τους πελάτες. Ο χρόνος που δίνεται μέσω της πλατφόρμας είναι πολύ μικρός για την καταχώρηση των αιτήσεων. Η διαδικασία μοιάζει με λοταρία και… όποιος πρόλαβε τον Κύριο είδε. Σε αυτό το πλαίσιο επιστρατεύεται προσωπικό και συνάδελφοι για να προλάβουμε να κάνουμε τις αιτήσεις», σημείωσε η κ. Μαργαρίτη.

Το γρήγορο κλικ… αποτρεπτικό

Η ψυχοφθόρα διαδικασία της γρήγορης καταχώρησης της αίτησης πριν η πλατφόρμα κλείσει, αποτέλεσε αποτρεπτικό παράγοντα για πολλούς μηχανικούς που αποφάσισαν να απέχουν από τη διαδικασία.

«Η διαδικασία κρίνεται στην ταχύτητα κι όχι στην ουσία. Οποιος προλάβει να πατήσει το κουμπί. Οποιος έχει παραπάνω προσωπικό, όποιος διαθέτει πιο γρήγορα μηχανήματα. Εμείς ως γραφείο αποφασίσαμε να μην συμμετέχουμε στην ψυχοφθόρα διαδικασία», σημειώνει ο πολιτικός μηχανικός Ιωάννης Καλφόπουλος.

«Η διαδικασία πρέπει να γίνεται με ηρεμία για να υπάρχει σωστή υποβολή. Τι δηλαδή; Ετοιμάζουμε φακέλους που δεν θα προλάβουμε να υποβάλλουμε; Το σύστημα είναι όποιος πρόλαβε τον Κύριο είδε», αναφέρει και ο πολιτικός μηχανικός Πασχάλης Μπαξεβανάκης που επίσης αποφάσισε να μην συμμετέχει στο πρόγραμμα.

Τεχνικές προδιαγραφές

Δεν είναι τυχαίες μάλιστα οι τεχνικές προσαρμογές που έγιναν για να υπάρξει αξιοκρατία. «Ακούγεται ότι ενεργοποιήθηκαν λογισμικά που μπορούσαν να καταχωρούν αιτήσεις σε ένα λεπτό», παρατηρεί ο κ. Τσαλόγλου.

Στο πλαίσιο αυτό, και σε σχέση με τη διαδικασία υποβολής των αιτήσεων, έπειτα από την αξιολόγηση ζητημάτων που ετέθησαν από το Τεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδος και για την απρόσκοπτη λειτουργία της πλατφόρμας λόγω των έκτακτων περιοριστικών μέτρων για την πανδημία του Covid-19, αποφασίστηκαν οι εξής τεχνικές προσαρμογές:

  • Ορίζεται διάστημα πέντε λεπτών ως ελάχιστος χρόνος από τη δημιουργία της αίτησης έως την υποβολή της.
  • Βελτιώνονται επιμέρους σημεία που αφορούν στην πληροφόρηση που λαμβάνουν οι χρήστες κατά την συμπλήρωση στοιχείων και τη διενέργεια των εσωτερικών ελέγχων του πληροφοριακού συστήματος.
  • Διευκολύνονται οι υποβολές αιτήσεων για τις πολυκατοικίες Α και Β τύπου, μεταθέτοντας την υποχρέωση υποβολής στοιχείων τραπεζικού λογαριασμού σε μεταγενέστερο χρονικό σημείο.

Ενεργειακά κριτήρια

Για την πρόεδρο του Συλλόγου Πολιτικών Μηχανικών, Ελένη Μαργαρίτη, το πρόγραμμα θα έπρεπε να έχει ενεργειακά κριτήρια. «Τα ενεργειακά κοστοβόρα κτίρια θα έπρεπε να έχουν προτεραιότητα και να μην υπάρχουν αδικίες», σημείωσε.

«Οι αιτήσεις θα έπρεπε να γίνονται αποδεκτές όλες και στη συνέχεια να εξεταστούν και με ενεργειακά κριτήρια να αποφασιστούν οι εντάξεις. Δεν μπορεί μία διαδικασία να γίνεται με κριτήριο τον γρήγορο χρόνο καταχώρησης», αναφέρει ο κ. Τσαλόγλου.

Εγγραφείτε στο Newsletter του Ταχυδρόμου