ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

Στιγμές της νεότερης ιστορίας

στιγμές-της-νεότερης-ιστορίας-88976

Διάλεξη με ομιλητή τον Δημήτρη Τσιλιβίδη – δρ. θεολογίας-συγγραφέα, ο οποίος θα αναπτύξει το θέμα «Τα κοινωνικά προβλήματα του προπολεμικού Βόλου (1934-1940) και η στάση της Εκκλησίας της Δημητριάδος», διοργανώνει το Λύκειο των Ελληνίδων Βόλου.

Η εκδήλωση, την οποία θα προλογίσει ο Σεβασμιώτατος Δημητριάδος και Αλμυρού κ.κ. Ιγνάτιος, θα πραγματοποιηθεί την Τετάρτη 28 Νοεμβρίου στις 7 μ.μ. στην αίθουσα των εκδηλώσεων του Δημαρχείου Βόλου.

Η ομιλία του Δ. Τσιλιβίδη θα εστιαστεί στα εξής σημεία: Ο Βόλος, μετά την πτώχευση της Ελλάδος το 1932, έχασε σημαντικότατο μέρος της παραγωγικής του δύναμης, με τη βιομηχανία του σε ελεύθερη πτώση και μετανάστευση σε μεγαλύτερης κατανάλωσης εμποροβιομηχανικές περιφέρειες. Το λιμάνι του με πολύ μειωμένη κίνηση και την οικονομία σε ακινησία και ύφεση.

Ευρύτερη οικονομική και πολιτική θεώρηση της ερευνώμενης περιόδου 1934-1940 θα μπορούσε να οδηγήσει σε φαινόμενα ψυχικής αλλοφροσύνης και εσωτερικής κατάπτωσης. Η Ελλάδα ταλαιπωρημένη από συνεχόμενους πολέμους και από δυσοίωνα φαινόμενα νέας απειλής σύγκρουσης των λαών της Ευρώπης, φορτωμένη τα χρέη της πτώχευσης του 1932 μαζί με τις προηγούμενες, βουτηγμένη στο μεγάλο πρόβλημα περίθαλψης και αποκατάστασης, ενάμισι εκατομμυρίου προσφύγων, πορεύεται ένα δρόμο σκοτεινό τυφλωμένη, δυστυχώς, από ένα διχασμό ανεπίτρεπτο για τέτοιες καταστάσεις με την κοινή γνώμη χωρισμένη σε δυο αντίθετες παρατάξεις. Ένας κατήφορος που οδηγούσε στο χάος, ή στην κατάλυση της Δημοκρατίας. Η κοινωνική πρόνοια για την ερευνώμενη περίοδο παρουσιάζει όλα τα στοιχεία της έλλειψης κάθε συστηματικής μορφής δράσης υπέρ των ασθενών κοινωνικών ομάδων. Άλλοι έριχναν ευθύνες στην κυβέρνηση, άλλοι στην κοινωνία και άλλοι στους Δήμους και τις Κοινότητες.

Τα κοινωνικά προβλήματα έχουν ρίζες που τρέφονται από ένα σύνθετο πολιτικό και οικονομικό υπόστρωμα και αναπτύσσονται άτυπα όταν τροφοδοτούνται από απρόσμενες κακές συγκυρίες, όπως οι πόλεμοι, οι χρεοκοπίες και η ύφεση. Κύριο όμως αίτιο της κοινωνικής κακοδαιμονίας είναι η ανισότητα των κοινωνικών δυνάμεων που καθορίζονται από τις εργασιακές και παραγωγικές σχέσεις. Το όλο τελικά πρόβλημα είναι η εξασφάλιση καλής κοινωνικής πρόνοιας, ορθής παιδείας και το πιο σπουδαίο, κοινωνικής δικαιοσύνης μέσα σε ισορροπία των κοινωνικών δυνάμεων.

Ο Πλάτων σαφέστατα αναφέρει ότι «η Πολιτεία, η οποία δεν θέλει να γνωρίσει την χειρότερη αρρώστια, δηλαδή τη διχόνοια και τον εμφύλιο πρέπει να φροντίζει να μην υπάρχει ούτε η μεγάλη φτώχεια στους πολλούς, ούτε ο προκλητικός πλούτος στους λίγους, γιατί αυτά τα δυο φέρνουν τα διχόνοια και τον εμφύλιο» (θ΄ Βιβλίον των Νόμων, 744 D). Υγιής πολιτεία είναι εκείνη , όπου όλα τα μέλη χαίρονται και πονάνε καθώς συμβαίνουν τα ευχάριστα και τα δυσάρεστα και δεν παρατηρείται καμία «ιδίωσις» που επιβάλλει το «εμόν και το ουκ εμόν» (Πλάτων Πολιτεία, Ε΄462). Εκκλησία από την άλλη θεώρηση είναι ολόκληρος ο λαός. Το ερώτημα που θα μπορούσε να απευθυνθεί είναι, τι θα μπορούσε να κάνει ο λαός του Θεού σε μια τέτοια κατάσταση ώστε τα τραύματα να είναι λιγότερα και η πρόοδος μεγαλύτερη.

Η εκκλησία της Δημητριάδος στη δυνατή και αυστηρή πρόκληση της ερευνώμενης προπολεμικής περιόδου (1935-1940) μέσα σε κλίμα οικονομικής ύφεσης, κάτω από καταργημένους τους δημοκρατικούς θεσμούς, στάθηκε όρθια στο πλευρό των αδικημένων, γιατί είναι η δύναμη που παρηγορεί και σώζει την ανθρωπιά από την καταβαράθρωσή της.

#Tags

Εγγραφείτε στο Newsletter του Ταχυδρόμου