ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

«Yλικό Μήδειας» στον Βόλο

yλικό-μήδειας-στον-βόλο-135247

Στο θέατρο της Παλιάς Ηλεκτρικής Εταιρείας, στον Βόλο, θα παιχτεί το έργο του Χάινερ Μύλλερ «υλικό Μήδειας», από σήμερα Δευτέρα 22 Οκτωβρίου έως και το Σάββατο 27 Οκτωβρίου 2012, στις 9 το βράδυ, με ελεύθερη είσοδο. Η μετάφραση, η σκηνοθεσία και η ερμηνεία είναι του Γιάννη Φαρμακίδη.

Ο Χάϊνερ Μύλλερ (Γερμανία, 1929-1995) είναι ένας από τους σπουδαιότερους θεατρικούς συγγραφείς του εικοστού αιώνα. Το «υλικό Μήδειας» συνιστά μια τολμηρή επανερμηνεία από τις Μήδειες του Ευριπίδη και του Σενέκα και ταυτόχρονα το όλο έργο το διαπερνά η αίσθηση και το ύφος του ποιήματος του Τ. Σ. Έλιοτ «Έρημη χώρα». Για την δική του εκδοχή της Μήδειας ο Μύλλερ έχει συνδυάσει αποσπάσματα από τα κείμενα του Ευριπίδη, του Σενέκα με δικές του περιγραφές ονείρων με την τεχνική της αυτόματης γραφής και συσχετισμούς σημερινών εικόνων από τοπία με αρχαίες σκηνές.

Ο Μύλλερ βλέπει τον μύθο του Ιάσωνα και της Μήδειας ως την πρωιμότερη μορφή αποικιοκρατίας. Ο ίδιος λέει: «Το τέλος αυτού του μύθου σηματοδοτεί το πέρασμα από τον μύθο στην ιστορία. Ο Ιάσωνας σκοτώνεται από το πλοίο του. Η ευρωπαϊκή ιστορία άρχισε με αποικιοκρατία. Το ότι το όργανο της αποικιοκρατίας (εδώ το πλοίο) σκοτώνει τον αποικιοκράτη προλέγει το τέλος της αποικιοκρατίας. Αυτό είναι το απειλητικό τέλος που έχουμε μπροστά μας, το «τέλος της αναπτύξεως».

Η αρχή του ευρωπαϊκού «πολιτισμού» με την αποικιοκρατία μπορεί να ιδωθεί και ως αναλογία της υποταγής της γυναίκας. Η Μήδεια αντιπροσωπεύει την μητριαρχία, είναι βάρβαρη και μάγισσα, ειδικεύεται στα ερωτικά φίλτρα και τα δηλητήρια. Αντιπροσωπεύει επίσης τον αρσενικό φόβο ενώπιον της Γυναίκας. Η Μήδεια αρνείται στον Ιάσωνα την ιδιότητα του πατέρα καθώς τού σκοτώνει τους αρσενικούς του απογόνους. Η Μήδεια αρνείται επίσης τον ρόλο της ως μητέρας και ορίζει τον εαυτό της ως άρνηση. Λέει στο κείμενο του Μύλλερ: «Εγώ ούτε γυναίκα, ούτε άντρας». Κατά τον Μύλλερ η ανδρική κυριαρχία είναι αυτοκαταστροφική. Από την άλλη πλευρά η Μήδεια ανατρέπει τα θεμέλια του δυτικού πολιτισμού και, παραδόξως, αντιπροσωπεύει την ελπίδα επιβιώσεως στο μέλλον.

#Tags

Εγγραφείτε στο Newsletter του Ταχυδρόμου