Δώδεκα επιλεγμένες ταινίες περιλαμβάνει το πρώτο μέρος του προγράμματος που θα φιλοξενηθεί στην αίθουσα «Νίκος Κολοβός» στο Αχίλλειον και αποτελεί ένα ευχάριστο κινηματογραφικό ταξίδι σε Ευρώπη, Ασία και Αμερική με το γενικό τίτλο “Το σινεμά (μας) ταξιδεύει”. Διαφορετικοί τόποι, διαφορετικές εποχές, διαφορετικοί άνθρωποι.
Διαφορετικές κινηματογραφικές σχολές, διαφορετικές τεχνοτροπίες, διαφορετικές οπτικές γωνίες. Κοινός παρονομαστής το χιούμορ, ο χυμός της ζωής. Παρά τις διαφορές αντιλήψεων και στιλ των δημιουργών και ερμηνευτών, η ευφυΐα και το ταλέντο τους επιτρέπει να αναδεικνύουν την “αστεία πλευρά των πραγμάτων” ακόμη και στις πιο δύσκολες καταστάσεις.
Επόμενος σταθμός η Μεγάλη Βρετανία και το βρετανικό χιούμορ. Ο ιταλο-σκωτσέζος Αρμάντο Ιανούτσι με τον “Πόλεμο εκτός προγράμματος”, μια απολαυστική και αποκαλυπτική πολιτική σάτιρα με διαλόγους-φωτιά και καταιγιστική ροή, κινείται μεταξύ Αγγλίας (Λονδίνο, Ντάουνινκ Στριτ 10) και ΗΠΑ (Ουάσιγκτον, Λευκός Οίκος). Ακολουθεί μια περιπλάνηση στον μικρόκοσμο της βρετανικής επαρχίας, πρώτα σε μια μικρή λουτρόπολη της Ιρλανδίας με τον “Αγιασμό” του Τομ Ριβ και μετά σε μια παραθαλάσσια κωμόπολη της Κορνουάλης με του “Θεού το χόρτο” του Νάιτζελ Κόουλ.
Η Νότια Αμερική και τα Βαλκάνια απέχουν πολύ. Όμως, αυτό δεν εμποδίζει να συναντηθούν η πρωτοτυπία, η ανθρωπιά και το δυνατό “black humour” του πρωτοεμφανιζόμενου Ουρουγουανού Άλβαρο Μπρέχνερ (Χάλια μέρα για ψάρεμα) με τον ανθρωποκεντρισμό και τη σουρεαλιστική κωμική φλέβα του Ρουμάνου Οράτιου Μαλαέλε (Σιωπηλός γάμος). Δυο καλοδουλεμένα κινηματογραφικά διαμαντάκια, που ξαφνιάζουν ευχάριστα.
Η γαλλική νουβέλ βαγκ (νέο κύμα) άφησε εποχή. Ένας “πατριάρχης” του είδους, ο Φρανσουά Τριφό, στις “Δυο Αγγλίδες στην (ηπειρωτική) Ευρώπη” παραδίδει μάθημα σκηνοθεσίας και ύφους με σκηνικό μια παραθαλάσσια εξοχή της Ουαλίας, αρχές του περασμένου αιώνα. Ένας άξιος επίγονος, ο Πατρίς Λεκόντ, με τον αριστουργηματικό “Εραστή (σύζυγο) της κομμώτριας” μας μεταφέρει στη Βρετάνη του 1990, διατηρώντας την αίσθηση, τη λεπτότητα, τον ρομαντισμό και το φίνο πνεύμα της εποχής.
Από την Ινδία αρχίζει και το μικρό αφιέρωμα στο νέο Τεξανό σκηνοθέτη Γουές Άντερσον. “Ταξίδι στο Darjeeling”. Τρεις Αμερικανοί αδελφοί διασχίζουν τη χώρα με το τρένο. Ο εξωτισμός της πολύχρωμης Ινδίας, οι σεκάνς σε αργή κίνηση, οι εκκεντρικοί χαρακτήρες, οι σουρεαλιστικοί διάλογοι, η ατμοσφαιρική μουσική συγκροτούν τα στοιχεία του αντερσονικού μικρόκοσμου.