ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

Ολοκληρώθηκε το ταξίδι των έργων του Θεόφιλο

ολοκληρώθηκε-το-ταξίδι-των-έργων-του-θ-895450

Με επιτυχία ολοκληρώθηκε η περιοδική έκθεση «Εργον Θεοφίλου: Εικόνες Αγίων από το Πήλιο στη Θεσπρωτία», η οποία φιλοξενήθηκε για πέντε μήνες στο Αρχαιολογικό Μουσείο Ηγουμενίτσας (28 Νοεμβρίου 2021 έως 30 Απριλίου 2022). Η έκθεση τελούσε υπό την Αιγίδα του Οικουμενικού Πατριαρχείου και συνδιοργανώθηκε από την Εφορεία Αρχαιοτήτων Θεσπρωτίας, τους Δήμους Ηγουμενίτσας και Φιλιατών και την Ακαδημία Θεολογικών Σπουδών Βόλου.

Παρά τα περιοριστικά μέτρα λόγω της πανδημίας Covid 19, η έκθεση προσέλκυσε εκατοντάδες επισκέπτες που είχαν την ευκαιρία να θαυμάσουν ένα αντιπροσωπευτικό δείγμα της αγιογραφικής παραγωγής του λαϊκού ζωγράφου Θεόφιλου Χατζημιχαήλ. Συνολικά 17 εικόνες, σεβαστά έργα πίστης, αλλά και με αυτόνομη καλλιτεχνική αξία, παρουσιάστηκαν στον φιλόξενο χώρο του Μουσείου, με στόχο να αναδείξουν για πρώτη φορά το αγιογραφικό έργο του Μυτιληνιού ζωγράφου, καθώς οι θρησκευτικές εικόνες του Θεόφιλου αποτελούν τη λιγότερο προβεβλημένη πτυχή του ζωγραφικού του έργου, ελάχιστα γνωστή στο ευρύ κοινό.

Θετική αποτιμάται και η ανταπόκριση των σχολικών μονάδων της περιοχής, με περισσότερους από 200 μαθητές και εκπαιδευτικούς να ξεναγούνται στην έκθεση και να γνωρίζουν από τα επεξηγηματικά κείμενα και το εποπτικό-πληροφοριακό υλικό, αλλά κυρίως την επαφή με τα εκθέματα τη δύναμη της ψυχής και της προσωπικότητας του λαϊκού ζωγράφου, τις αρετές και την ειλικρίνεια της τέχνης του, τη ζωντάνια του χρωστήρα του, το προσωπικό εικαστικό του ιδίωμα, που τον καθιέρωσε ως έναν από τους πλέον αναγνωρίσιμους νεότερους Ελληνες ζωγράφους.

Μεγάλη ήταν η συμμετοχή του κοινού και στη θεματική βραδιά, που διοργανώθηκε στο πλαίσιο της ολοκλήρωσης της έκθεσης «Εργον Θεοφίλου: Εικόνες Αγίων από το Πήλιο στη Θεσπρωτία» το Σάββατο 16 Απριλίου, στην αίθουσα «Σωτήρης Δάκαρης» του Αρχαιολογικού Μουσείου Ηγουμενίτσας. Το ιστορικό για την υλοποίηση της πρωτότυπης αυτής έκθεσης, τη βιογραφία και το γενικότερο ζωγραφικό έργο του Θεόφιλου, τη σύνδεσή του με τη γενιά του ’30 αλλά και τις νεώτερες προσεγγίσεις ειδικότερα στο αγιογραφικό του έργο σκιαγράφησαν με ανακοινώσεις τους ο προϊστάμενος της Εφορείας Αρχαιοτήτων Θεσπρωτίας Ιωάννης Χουλιαράς, η Μαρία Μόσχου, ιστορικός Τέχνης (Τεχνολογικό Πανεπιστήμιο Κύπρου) και η Μαρία Νάνου, ιστορικός Βυζαντινής Τέχνης (Τομέας Μνημείων και Κειμηλίων Ακαδημίας Θεολογικών Σπουδών Βόλου).

Στη θεματική διάρθρωσή της η έκθεση περιλάμβανε τρεις εικόνες του Θεόφιλου, που φιλοτέχνησε γύρω στο 1910, έπειτα από παραγγελία του Βασίλειου Τσιλιβίδη, για το τέμπλο του ναού της Αγίας Παρασκευής στον Λιά Θεσπρωτίας, έντεκα εικόνες από ναούς του Πηλίου και από τη συλλογή του Μουσείου Βυζαντινής Τέχνης και Πολιτισμού Μακρινίτσας, αρμοδιότητας της Ιεράς Μητροπόλεως Δημητριάδος και τέλος τρεις εικόνες από τη συλλογή του Λαογραφικού Κέντρου Κίτσου Μακρή, το οποίο λειτουργεί ως Παράρτημα της Βιβλιοθήκης και Κέντρου Πληροφόρησης του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας.

Ολες οι εικόνες περιλαμβάνονται στον καλαίσθητο ομότιτλο κατάλογο της έκθεσης, με ικανό αριθμό από αυτές να δημοσιεύονται για πρώτη φορά.

Την επιστημονική επιμέλεια της έκθεσης ανέλαβαν ο Ιωάννης Χουλιαράς, αρχαιολόγος, η Μαρία Νάνου, ιστορικός Βυζαντινής Τέχνης και η Θεοδώρα Λάζου, ιστορικός-αρχαιολόγος.

Εκ μέρους των διοργανωτών εκφράζονται ειλικρινείς ευχαριστίες σε όλους τους φορείς που στάθηκαν αρωγοί στην προσπάθειά τους και συνέβαλαν τα μέγιστα στην επιτυχή διοργάνωση της έκθεσης με την παραχώρηση των φορητών εικόνων και των φωτογραφιών από την Ιερά Μητρόπολη Δημητριάδος και Αλμυρού, τη Βιβλιοθήκη και το Κέντρο Πληροφόρησης του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας, το Λαογραφικό Κέντρο Κίτσου Μακρή, το Μουσείο Βυζαντινής Τέχνης και Πολιτισμού Μακρινίτσας, τη Δημοτική Πινακοθήκη Λιά, το Εκκλησιαστικό και Βυζαντινό Μουσείο Μυτιλήνης, το Μουσείο-Βιβλιοθήκη Στρατή Ελευθεριάδη-Tériade και την Υπηρεσία Νεωτέρων Μνημείων και Τεχνικών Εργων Θεσσαλίας και Κεντρικής Στερεάς Ελλάδας.

#Tags

Εγγραφείτε στο Newsletter του Ταχυδρόμου