ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

Εκδόσεις που γράφουν ιστορία

εκδόσεις-που-γράφουν-ιστορία-252868

Δύο νέα λευκώματα με πλούσιο φωτογραφικό υλικό στο Μουσείο της Πόλης του Βόλου

Δύο νέα λευκώματα, με πλούσιο φωτογραφικό, αλλά και πληροφοριακό υλικό, προστέθηκαν στις εκδόσεις που διατίθενται από το πωλητήριο στο Μουσείο της Πόλης του Βόλου. Πρόκειται για τον κατάλογο της έκθεσης «Ο φωτογράφος Κώστας Ζημέρης (1886-1980), αναδρομή στο έργο του» και το λεύκωμα «Μνήμες προσφύγων. Οι Μικρασιάτες πρόσφυγες στον Βόλο». Οι εκδόσεις κυκλοφόρησαν από τη Δ/νση Αρχείων, Μουσείων και Βιβλιοθηκών του ΔΟΕΠΑΠ – ΔΗΠΕΘΕ Βόλου με την οικονομική υποστήριξη του Υπουργείου Πολιτισμού.

Το λεύκωμα με τίτλο «Ο φωτογράφος Κώστας Ζημέρης (1886 – 1980), αναδρομή στο έργο του» περιλαμβάνει πάνω από 110 συνολικά φωτογραφίες του Κώστα Ζημέρη και πλαισιώνει την ομώνυμη έκθεση στον χώρο περιοδικών εκθέσεων του Μουσείου της Πόλης, η οποία θα διαρκέσει έως τις 27 Μαρτίου του 2022. Είναι εμπλουτισμένο με επιπλέον φωτογραφίες και ενδιαφέροντα κείμενα για το έργο, τη ζωή, τις πολύπλευρες καλλιτεχνικές ανησυχίες και τη σημασία του αρχείου του, το μεγαλύτερο τμήμα του οποίου ανήκει στον Δήμο Βόλου, των Ηρακλή Παπαϊωάννου επιμελητή της έκθεσης και πρώην διευθυντή του Μουσείου Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης, Λέοντα Μουρτζούκου φωτογράφου και δάσκαλου φωτογραφίας και Ευγένιου Παπαδόπουλου προϊσταμένου του τμήματος Αρχείων και Βιβλιοθηκών του Δήμου Βόλου.

Ο Kώστας Zημέρης (1886 – 1980) γεννήθηκε στο Κατηχώρι Πηλίου. Αποφοίτησε από την Εμπορική Σχολή Βόλου, όπου είχε καθηγητή σχεδίου τον γνωστό ζωγράφο Γιάννη Πούλακα. Το 1904 έφυγε στην Αμερική κι εγκαταστάθηκε στο Σεντ Λούις, όπου εργάστηκε ως φωτογράφος στούντιο, ενώ παρακολούθησε και μαθήματα σχεδίου. Το 1912 επέστρεψε στην Ελλάδα και πολέμησε εθελοντής στους Βαλκανικούς πολέμους. Στη συνέχεια εργάστηκε στο φωτογραφείο Μπούκα (Boucas) στην Αθήνα. Το 1918 γύρισε στον Bόλο και συνεργάστηκε με τον Αντώνη Pαφανίδη, φωτογράφο με δικό του στούντιο ήδη από το 1890 και δημιούργησαν τη γνωστή φωτογραφική φίρμα «Ραφανίδης & Ζημέρης» (ΡΑΦ.-ΖΗΜ). Μετά τη συνταξιοδότησή του (1954) εξακολούθησε να εργάζεται στο φωτογραφείο που κράτησαν ο γιος του Ιπποκράτης και η κόρη του Κυβέλη Ζημέρη σύζυγος Κίτσου Μακρή.

Φύση πολύπλευρα καλλιτεχνική, ασχολήθηκε με τη ζωγραφική, τη μουσική και τη λογοτεχνία. Από το 1925 συμμετείχε σε φωτογραφικές εκθέσεις στην Ελλάδα και το εξωτερικό κερδίζοντας πολλές διακρίσεις. Το φωτογραφικό του ένστικτο διαμορφώθηκε πολύ από τον τόπο στον οποίο ζούσε. Το Πήλιο με τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά του αποτέλεσε μία από τις βασικότερες πηγές έμπνευσής του. Επίσης, εκτός από τοπία και πορτρέτα φωτογράφιζε με πάθος την πόλη του Βόλου, διασώζοντας εικόνες που χάθηκαν με τους σεισμούς του 1955.

Η έκδοση με τίτλο «Μνήμες προσφύγων. Οι Μικρασιάτες πρόσφυγες στον Βόλο» βασίζεται στο πλούσιο τεκμηριωτικό υλικό που διαθέτει στις συλλογές του το Μουσείο της Πόλης του Βόλου για τον εκπατρισμό κι εγκατάσταση χιλιάδων Μικρασιατών προσφύγων στη σύγχρονη πόλη του Βόλου. Μέσα από φωτογραφίες, αρχειακό υλικό, προφορικές μαρτυρίες και δημοσιεύματα για την περίοδο αναδεικνύει τη διαρκή ανθρώπινη προσπάθεια και εργασία των 13.000 Μικρασιατών προσφύγων, που εγκαταστάθηκαν στη βιομηχανική πόλη του Βόλου, για τη διαμόρφωση ενός νέου «δικού τους» αστικού χώρου, που εξελίχθηκε στον οργανωμένο δήμο της Νέας Ιωνίας με τη δική του επαγγελματική και κοινωνική ζωή.

Το υλικό, που, κυρίως, βασίζεται στην πρώτη μεγάλη έκθεση του Μουσείου Πόλης «Βόλος – Νέα Ιωνία, τόσο μακριά τόσο κοντά», στις συλλογές των προσφυγικών συλλόγων «Πολιτιστικός Σύλλογος Μικρασιατών Νέας Ιωνίας «Το Εγγλεζονήσι», «Πολιτιστική Εστία Μικρασιατών Νέας Ιωνίας «ΙΩΝΕΣ», «Σύλλογος Καππαδοκών Μαγνησίας», δωρεές ιδιωτών και μαρτυρίες από το Αρχείο Οπτικοακουστικών Μαρτυριών του τμήματος Ιστορίας, Αρχαιολογίας, Κοινωνικής Ανθρωπολογίας του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας, κατανέμεται σε επτά ενότητες:

Α) Από την πατρίδα: τεκμήρια από τη ζωή των προσφύγων εκεί, όπως οικογενειακές φωτογραφίες, γάμοι πιστοποιητικά, στατιστικά στοιχεία για τον αριθμό και την προέλευση των προσφύγων.

Β) Στη νέα πατρίδα: η δημιουργία του προσφυγικού συνοικισμού της Νέας Ιωνίας και εκείνου στην οδό Ιωλκού, οι πρώτες δεκαετίες της εγκατάστασης στην πόλη. Γ) Στη δουλειά: τα επαγγέλματα των προσφύγων. Δ) Στη σχόλη: ο ελεύθερος χρόνος στο Συνοικισμό.

Ε) Το Ασυλο Παιδιού: μια πρωτοβουλία δεσποινίδων της ανώτερης τάξης για την περίθαλψη των προσφυγόπουλων. ΣΤ) Η Νίκη Βόλου: η προσφυγική ποδοσφαιρική ομάδα της Νέας Ιωνίας. Ζ) Στη Νέα Ιωνία: η μετεξέλιξη του προσφυγικού συνοικισμού σε Δήμο (1947 – 2010).

Οι δυο ενδιαφέρουσες, με χοντροχάρτονο εξώφυλλο, εκδόσεις πωλούνται αποκλειστικά από το πωλητήριο του Μουσείου Πόλης (Φερών 17, Παλιά) στην τιμή των 10 ευρώ. Πληροφορίες στο τηλέφωνο 2421029878, mail: [email protected].

Ωρες λειτουργίας: Τρίτη έως Κυριακή 10.30 – 13.30 κι επιπλέον Τετάρτη και Παρασκευή απόγευμα 18.00 – 21.00. Δευτέρα κλειστά.

#Tags

Εγγραφείτε στο Newsletter του Ταχυδρόμου