ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

Πανδημία και εκπαίδευση: Απειλή ή ευκαιρία; Το Δημοτικό Σχολείο «Αγιος Ιωσήφ» πρωτοπορεί

πανδημία-και-εκπαίδευση-απειλή-ή-ευκα-678218

Της Ελενας Νταβλαμάνου
εκπαιδευτικού – συγγραφέα

Η Ελληνογαλλική Σχολή Βόλου, από την ίδρυσή της, αγκαλιάζει την παράδοση αλλά και ακολουθεί δημιουργικά τις τρέχουσες εξελίξεις. Το Δημοτικό Σχολείο «Άγιος Ιωσήφ» πρωτοπορεί και είναι έτοιμο να ικανοποιήσει τις εκπαιδευτικές ανάγκες των παιδιών και των εργαζόμενων γονέων σε διαφορετικές συνθήκες, σύγχρονης και ασύγχρονης εκπαίδευσης.

Στόχος όλων των δράσεων είναι η ενεργοποίηση της κριτικής και δημιουργικής σκέψης, η ανάπτυξη της αισθητικής καλλιέργειας και της συναισθηματικής νοημοσύνης, η αναζωογόνηση κι ο εμπλουτισμός της φαντασίας και της εφευρετικότητας, των μαθητών/τριών.

Η παρουσία της πανδημίας στη ζωής μας επαναπροσδιόρισε απότομα πολλές καθημερινές μας συνήθειες στον τρόπο που ζούμε, που αλληλεπιδρούμε με συγγενείς και φίλους, που διασκεδάζουμε, που εργαζόμαστε. Οι ανάγκες της «ασφαλούς απόστασης» άλλαξαν δραστικά τον τρόπο με τον οποίο μετακινούμαστε, συνεργαζόμαστε και κυρίως εκπαιδευόμαστε. Το σχολείο κατέστη απαραίτητο να επαναπροσδιορίσει τη σύστασή του και να προσαρμόσει τον τρόπο λειτουργίας του, με στόχο την πρόοδο στις νέες συνθήκες. Το διαδίκτυο και οι τεχνολογίες της πληροφορικής μας βοήθησαν να «μείνουμε κοντά από μακριά» με τους μαθητές μας.Ό,τι δεν έγινε τα προηγούμενα χρόνια, οργανώθηκε μέσα σε λίγες εβδομάδες ή και μέρες. Αναζητήσαμε εργαλεία σύγχρονης τηλεκπαίδευσης, ψάξαμε για επιπλέον ψηφιακό εκπαιδευτικό περιεχόμενο για τους μαθητές μας, αναρωτηθήκαμε πώς μπορεί να καταγραφεί και να αξιολογηθεί το εκπαιδευτικό έργο στην εξ αποστάσεως διδασκαλία, αγοράσαμε επιπλέον κάμερες, γραφίδες, ακουστικά, μικρόφωνα και τόσα άλλα. Επενδύσαμε άμεσα στα κατάλληλα εργαλεία ηλεκτρονικής μάθησης και παρείχαμε ολοκληρωμένες υπηρεσίες ψηφιακής εκπαίδευσης στους μαθητές μας.

Οι δυσκολίες αρκετές! Εκπαιδευτικοί, μαθητές, γονείς και διοικητικά στελέχη ατελείωτες ώρες μπροστά στους υπολογιστές και στα tablet προσπαθούσαμε να ανοίξουμε email, να ρυθμίσουμε κάμερες και μικρόφωνα, να οργανώσουμε μια νέα πραγματικότητα που επιβλήθηκε απότομα. Όλα αυτά τα εργαλεία ξαφνικά έπρεπε να γίνουν οι αρωγοί μας για να παραμείνει η εκπαιδευτική μονάδα ανοικτή και οι μαθητές/τριες να συνεχίσουν την επαφή με τη γνώση καιτη σχολική καθημερινότητα. Και το καταφέραμε! Ο λόγος; Ως καινοτόμος εκπαιδευτικός οργανισμός είχαμε επενδύσει στις νέες τεχνολογίες και τηνεξ αποστάσεως εκπαίδευση. Δεν κάναμε κανένα συμβιβασμό, δεν αμφισβητήσαμε την αποτελεσματικότητα των εργαλείων που χρησιμοποιήσαμε και… πετύχαμε.

Αλλάξαμε τα πληροφοριακά μας συστήματα, οι φυσικές αίθουσες διδασκαλίας έγιναν πλέον ψηφιακές, έγινε ταχύτατη επιμόρφωση σε όσους εκπαιδευτικούς δεν ήταν τόσο εξοικειωμένοι με τα εργαλεία σύγχρονης διδασκαλίας με αποτέλεσμα να μη χάσουμε ούτε μία διδακτική ώρα λόγω των περιορισμών της πανδημίας.

Διακρίναμε αδυναμίες και περιθώρια βελτίωσης και αξιοποιήσαμε το καλοκαίρι για να εξελίξουμε τις μεθοδολογίες και τα εργαλεία, ώστε να είμαστε έτοιμοι για όλα τα ενδεχόμενα την τρέχουσα σχολική χρονιά.

Τα επιτυχημένα διαδικτυακά προγράμματα που σχεδιάζουμε και υλοποιούμε απαιτούν προσεκτικό σχεδιασμό και οργάνωση με γνώμονα βασικές παραμέτρους (π.χ. το μέσο, τον ρυθμό,τηνηλικία και το γνωστικό επίπεδο των παιδιών, τον συγχρονισμό στην επικοινωνία, την αξιολόγηση μέσω διαδικτύου), οι οποίες λαμβάνονται υπόψη από κοινού στο πλαίσιο ενός ενιαίου εκπαιδευτικού συστήματος. Ένα τέτοιο σύστημα οφείλει και επιτυγχάνει να διευκολύνει τη δημιουργία μιας ψηφιακής εκπαιδευτικής κοινότητας που υποστηρίζει τους μαθητές στη μαθησιακή τους διαδικασία και, ταυτόχρονα, ενισχύει την κοινωνικοποίηση και την ψυχική τους ευημερία.

Υπάρχουν νέες απαιτήσεις για ψηφιακό αλφαβητισμό, διοίκηση και ηγεσία, ικανότητα επίλυσης προβλημάτων. Η τρέχουσα πανδημία αποκάλυψε πως δεν μπορούμε να αποφύγουμε την αλλαγή.Από την άλλη, ηνέα πραγματικότητα προσφέρει μεγάλες ευκαιρίες στον τομέα της εκπαίδευσης, ώστε να επενδύσουμε σε έναευέλικτο μοντέλο εκπαίδευσης. Ένα τέτοιο μοντέλο απαιτεί ένα ευπροσάρμοστο χαρτοφυλάκιο εργαλείων και υπηρεσιών, μα κυρίως ψυχή μεράκι και αγάπη από τους εκπαιδευτικούς προς το παιδί.

Πλούσιες και καινοτόμες δράσεις προγραμματίστηκαν, εμπλουτίζονται και υλοποιούνται αποτέλεσμα της άριστης συνεργασίας των διδασκόντων στο πλαίσιο των δράσεων και των τριών Σχολείων του Τάγματος του Αγίου Ιωσήφ της Εμφανίσεως, στην Ελλάδα,των Ελληνογαλλικών Σχολών «Άγιος Ιωσήφ» Πεύκης και «Jeanned’Arc» του Πειραιά, ακολουθώντας το κοινό μας όραμα.

Σχεδιάζουμε με ιδιαίτερη έμπνευση, πολιτιστικά και περιβαλλοντικά προγράμματα, εκδηλώσεις, διδακτικές επισκέψεις, δια ζώσης και εξ αποστάσεως, κατά τις οποίες τα παιδιά παίζουν, μαθαίνουν, αναζητούν και δημιουργούν. Ημέρες Μνήμης γίνονται αφορμή οι μαθητές να εργαστούν σε ομάδες και να μελετήσουν πιο προσεκτικά γεγονότα και πρόσωπα.

Πραγματοποιούμε δραματοποιήσεις παιδικών λογοτεχνικών βιβλίων, εκδηλώσεις και εργαστήρια, τηρώντας πάντα όλα τα μέτρα προστασίας. Μέσω της ομαδικής προσπάθειας δημιουργούνται ανεπανάληπτες αναμνήσεις και εμπειρίες που ωθούν τα παιδιά σε υψηλότερους στόχους με περισσότερη αυτοπεποίθηση.Παράλληλα ,η καλλιέργεια της γλωσσικής έκφρασης με βιωματικό τρόπο, ενισχύει την ικανότητα κατανόησης κειμένων, την έκφραση απόψεων και ιδεών, συμβάλλοντας στην συγκρότηση μιας πολυδιάστατης και δημιουργικής προσωπικότητας. Στόχος των εκπαιδευτικών είναι να λειτουργήσουν ως εμψυχωτές, ώστε το κάθε παιδί να αναπτύξει στενή σχέση και διά βίου δεσμό με τη γνώση και με το βιβλίο.Το Σχολείο έχοντας σταθερά ως προτεραιότητά του την ενίσχυση της φιλαναγνωσίας, και ειδικότερα στις κρίσιμες ηλικίες για την ανάπτυξη της αναγνωστικής συμπεριφοράς του παιδιού και του εφήβου, εκτός από τις γνωστές πρωτοβουλίες που έχει αναλάβει τα τελευταία χρόνια, επιχειρεί μια δυναμική παρέμβαση, μοναδική μέχρι σήμερα σε κλίμακα και διάρκεια, τη δημιουργία μιας «κοινότητας αναγνωστών».Αξίζει να σημειωθεί ότι «στολίδι του σχολείου» αποτελεί η Δανειστική Παιδική Βιβλιοθήκη, με τους εκατοντάδες τίτλους, στα ελληνικά, γαλλικά καιαγγλικά, που κάθε χρόνο ανανεώνονται χάρη στην ευγενική χορηγία γνωστών εκδοτικών οίκων αλλά και του Σχολείου. Εκεί οι φιλαναγνωστικές εμπειρίες των μαθητών αποκτούν μαγική διάσταση. Πρόθυμοι συγγραφείς επισκέπτονται το σχολείο μας, δια ζώσης και μέσω τηλεδιάσκεψης, συζητούν με τα παιδιά και τα οδηγούν, ο καθένας με τον δικό του ξεχωριστό τρόπο στα μοναδικά και υπέροχα μονοπάτια της λογοτεχνίας.

Η γνωριμία με ψηφιακά εκπαιδευτικά περιβάλλοντα, S.T.E.M., η αντιλογία στην αγγλική γλώσσα, η συμμετοχή σε ομαδικά αθλήματα και χορούς, η μελέτη στην ελληνική και γαλλική γλώσσα είναι μόνον κάποιες από τις δραστηριότητες που έχουν οργανωθεί για τη φετινή χρονιά και διαδικτυακά. Επίσης λαμβάνουμε μέρος στα εκπαιδευτικά προγράμματα πανεπιστημίων και μουσείων (ελληνικών και ευρωπαϊκών) πραγματοποιώντας πειράματα που δεν μπορούν να γίνουν στην τάξη, δημιουργώντας καινούργιες δραστηριότητες/παιχνίδια , μελετώντας μακέτες, αλληλεπιδρώντας με πρωτότυπα «μοντέλα» τεχνολογίας. Πρωταγωνιστές είναι τα ίδια τα παιδιά ανακαλύπτοντας, διερευνώντας τις γνώσεις . Ιδιαίτερη αναφορά αξίζει επίσης στη συντονισμένη διδασκαλία των ξένων γλωσσών που οδηγεί στη συμμετοχή των μαθητών/τριών στις εξετάσεις διπλωμάτων Γαλλικής γλώσσας D.E.L.F. Α1 καιΑ2.

Οι συμμετοχές σε πανελλήνιους και διεθνείς διαγωνισμούς, δράσεις και προγράμματα, συνεχίζονται και εξ αποστάσεως, διευρύνοντας τους πνευματικούς ορίζοντες των μαθητών, ώστε να γίνουν πολίτες του Κόσμου. Ενδεικτικά συμμετέχουμε στα Ευρωπαϊκά προγράμματα: 1)Erasmus+ ΚΑ2«Heuristic Education and Learning of Internationality with Olympic Spirit,2) Εrasmus+ KA3 «Teachers 4Europe: Setting a Agora for Democratic Culture» 3) e-twinningκαι στους διαγωνισμούς: 1)«Kamishibaï Plurilingue» (διεθνής διαγωνισμός για την πολυγλωσσία και την πολυπολιτισμικότητα) σε συνεργασία με την ερευνητική ομάδα «Pluralités» του Τμήματος Γαλλικής Γλώσσας και Φιλολογίας του ΑΠΘ και τον γαλλικό επιστημονικό σύλλογο DULALA (D’uneLangue à l’Autre), 2)«Εθνικός Διαγωνισμός Γαλλοφωνίας που διοργανώνεται από το Γαλλικό Ινστιτούτο Ελλάδος.

Έγινε προσπάθεια από το Σχολείο να μην χαθεί η αίσθηση της συνύπαρξης, της αλληλοϋποστήριξης και της αλληλοβοήθειας, με τη στήριξη πάντα της οικογένειας. Η προσφορά έμπρακτης αλληλεγγύης από τη σχολική ομάδα διδάσκει στους μαθητές να είναι άνθρωποι που κατανοούν ότι όλοι αποτελούμε μέλη μιας ευρύτερης κοινωνίας στην οποία ο ένας στηρίζει τον άλλο. Στον καιρό της Πανδημίας δεν είναι εύκολο να γίνονται δράσεις ευαισθητοποίησης μαθητών και γονέων όταν πρέπει να τηρηθούν τα υγειονομικά πρωτόκολλα. Παρόλες τις αντιξοότητες, στο Σχολείο μας, όπως και στα άλλα δύο Ελληνογαλλικά Σχολεία του Τάγματος του Αγίου Ιωσήφ στην Ελλάδα, διδάσκοντες, μαθητές και γονείς δραστηριοποιήθηκαν σε μία διαφορετική – εξ αποστάσεως χριστουγεννιάτικη δράση,αγκαλιάζοντας ιδρύματα και συνανθρώπους που έχουν ανάγκη την αγάπη και την υποστήριξη όλων.

Η Ελληνογαλλική Σχολή Βόλου, στο 117ο έτος λειτουργίας της διατηρείτην ισορροπία ανάμεσα στο όραμα και στην εμπειρία, ενδυναμώνει την πίστη στον Θεό και την εμπιστοσύνη στον άνθρωπο, βοηθά τον σημερινό μαθητή και αυριανό πολίτη να εξελιχθεί σ’ ένα ελεύθερο και ολοκληρωμένο άτομο, με κοινωνική και ηθική συνείδηση κι ευθύνη και δίνει με επιτυχίατο δυναμικό «παρών» στην εκπαιδευτική πραγματικότητα της πόλης μας.

Εγγραφείτε στο Newsletter του Ταχυδρόμου