ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

Μάρκος Ρούσσος – Μηλιδώνης: «Με ενδιαφέρει η έρευνα»

μάρκος-ρούσσος-μηλιδώνης-με-ενδιαφ-641616

Ο γνωστός συγγραφέας μιλά στον ΤΑΧΥΔΡΟΜΟ με αφορμή τη σημερινή παρουσίαση του βιβλίου του στον «Αγιο Ιωσήφ»

Συνέντευξη στην Ελενα Νταβλαμάνου, εκπαιδευτικό – συγγραφέα

Σήμερα στις 6 το απόγευμα στην αίθουσα εκδηλώσεων του Ελληνογαλλικού Δημοτικού Σχολείου «Saint Joseph» θα παρουσιαστεί το βιβλίο του κ. Μάρκου Ν. Ρούσσου – Μηλιδώνη «Οι Αδελφές του Αγίου Ιωσήφ της Εμφανίσεως στην Ελλάδα και τον ευρύτερο χώρο». Θα μιλήσουν εκ μέρους του Τάγματος των Αδελφών η Soeur Αλβέρτα Στεφάνου, ο κ. Νικόλαος Βαραλής, δημοσιογράφος, διευθυντής του Ρ/Σ της Ι.Μ.Δ. «Ορθόδοξη Μαρτυρία», μέλος του Δ.Σ. της «Μαγνήτων Κιβωτός», η κ. Μαίρη Τσακνάκη – Γαβαλά, εκπαιδευτικός, πρόεδρος Ελληνογαλλικού Συνδέσμου Βόλου, ο κ. Μάρκος Ν. Ρούσσος -Μηλιδώνης, συγγραφέας του βιβλίου. Συντονίστρια η κ. Ροσσάνα Πώποτα, δημοσιογράφος. Την εκδήλωση θα πλαισιώσουν μαθητές και μαθήτριες του Δημοτικού Σχολείου «Αγιος Ιωσήφ» Βόλου. Σήμερα, στον κυριακάτικο ΤΑΧΥΔΡΟΜΟ συνομιλούμε με τον αξιόλογο συγγραφέα και τη σεβαστή Αδελφή Αλβέρτα.

Κύριε Μηλιδώνη, πρόσφατα κυκλοφόρησε το βιβλίο σας «Οι Αδελφές του Αγίου Ιωσήφ της Εμφανίσεως στην Ελλάδα και τον ευρύτερο χώρο». Πείτε μας δυο λόγια γι’ αυτό.

Η Ιστορία και τα Θρησκευτικά ήταν τα μαθήματα της προτίμησής μου κατά τη δημοτική και μέση εκπαίδευσή μου στα σχολεία των Λασαλιανών Αδελφών στη Σύρο και των Μαριανών στο Λεόντειο Λύκειο Αθηνών. Με την ίδια πάντα προτίμηση των δύο αυτών μαθημάτων στο Πανεπιστήμιο Αθηνών επέλεξα το Ιστορικό Τμήμα της Φιλοσοφικής Σχολής και στο Πανεπιστήμιο Ιννσπρουκ της Αυστρίας τη Θεολογική Σχολή. Από αυτό που απονεμήθηκε ο τίτλος του διδάκτορα της Εκκλησιαστικής Ιστορίας. Τον εκτός υπηρεσίας μου χρόνο και τη δωδεκαετία από τη συνταξιοδότησή μου το 2007, τον αφιέρωσα στην έρευνα, τη σύνταξη και δημοσίευση 22 βιβλίων και πολλών άρθρων μου, με κύριο αντικείμενο την Ιστορία της Καθολικής Εκκλησίας στην Ελλάδα και τα μοναχικά της τάγματα που πρόσφεραν τις πνευματικές, εκπαιδευτικές και φιλανθρωπικές υπηρεσίες τους.

Διαπιστώνουμε ότι το βιβλίο κάνει μια χρονική διαδρομή στον χώρο της Ανατολικής Μεσογείου από το 1844 έως τις μέρες μας. Σε ποιες πηγές στηριχθήκατε, για να πραγματοποιήσετε την έρευνά σας;

Επειδή χωρίς αναγωγή και χρησιμοποίηση των πρωτογενών πηγών ή γραπτών μαρτυριών για τα περιγραφόμενα γεγονότα, δεν είναι δυνατό να γραφεί σοβαρή και αντικειμενική κατά το δυνατόν μελέτη, το βιβλίο μου για το άλλοτε Γυμνάσιο και σήμερα Δημοτικό Σχολείο «Αγιος Ιωσήφ» στο Βόλο, βασίστηκε πρωτίστως στην έρευνα των φυλασσομένων Αρχείων του τάγματος στο Πρωθηγουμενείο Αθηνών επί της οδού Χαρίλαου Τρικούπη 10. Εις αυτό έχουν συγκεντρωθεί όλα τα πρωτότυπα έγγραφα των 11 λειτουργούντων και μη λειτουργούντων σήμερα Σχολείων του τάγματος του Αγίου Ιωσήφ στην Ελλάδα. Πιο ειδικά, για το Σχολείο στον Βόλο χρησιμοποίησα επί πλέον τα δύο αξιολογότατα βιβλία του καθηγητή Χ. Χαρίτου, «Το Χρονικό της Σχολής Καλογραιών του Βόλου» και «Από την Ιστορία της Γαλλικής Σχολής Καλογραιών του Βόλου».

Σε ποιους αναγνώστες απευθύνεται το βιβλίο;

Το βιβλίο μου απευθύνεται στους καθ’ οιονδήποτε τρόπο ενδιαφερόμενους για την Ιστορία της Παιδείας στην Ελλάδα. Ιδιαίτερα στην Εκπαίδευση των κοριτσιών στην οποία πρωτοστάτησαν μετά την ίδρυση του Ελληνικού Κράτους το 1830, τα μοναχικά Τάγματα των Ουρσουλινών, των Αδελφών του Αγίου Ιωσήφ της Εμφανίσεως και του Ελέους. «Μόνο οι Μοναχές μας», γράφει στις 13 / 10 / 1859, ο Γάλλος αρχαιολόγος κ. Λένορμαν, «θα μπορέσουν να προσφέρουν μια καλή εκπαίδευση στα κορίτσια, ανύπαρκτη σήμερα στην Ανατολή». Ιδιαίτερα αφιερωμένη είναι επίσης η πιο πρόσφατη μελέτη μου στις Αδελφές, τους δασκάλους και τις παλαιές μαθήτριες των Κολλεγίων, Saint Joseph. Αλλά και στους Έλληνες Καθολικούς οι οποίοι μπορούν να είναι υπερήφανοι για την εκπαιδευτική και φιλανθρωπική δραστηριότητα της Εκκλησίας τους στην Ελλάδα.

Στα συγγραφικά σας πονήματα περιλαμβάνονται 22 βιβλία που αφορούν στην ιστορία της Καθολικής Εκκλησίας και των Μοναχικών Ταγμάτων της στην Ελλάδα και τη σχέση με την εκπαίδευση στη χώρα μας. Τι σας παρακίνησε στην έρευνα αυτή;

Στην έρευνα αυτή για την επιλογή των θεμάτων της συγγραφικής μου παραγωγής με παρακίνησαν τα ιστορικά ενδιαφέροντα ενός συνειδητοποιημένου Έλληνα Καθολικού για την προσφορά της Εκκλησίας της οποίας είναι πιστός, στην πατρίδα του. Ιδιαίτερα στον τόπο γεννήσεώς του, τη Σύρο.

Στο συγκεκριμένο βιβλίο ποιο θεωρείτε ότι είναι το σημείο που θα κινήσει το ενδιαφέρον του αναγνώστη ή που εντυπωσίασε εσάς;

Αυτό που με εντυπωσίασε είναι η τεράστια προσφορά της πολύ μικρής ελληνοκαθολικής κοινότητας, κλήρου και πιστών, στους τομείς της εκπαίδευσης και φιλανθρωπίας χωρίς διάκριση των ευεργετηθέντων από αυτές παιδιών, νέων και αναξιοπαθούντων ή ασθενών.

Ποια είναι τα επόμενα συγγραφικά σας σχέδια;

Παρόλη την προχωρημένη ηλικία των 80 ετών, οι δύο προγραμματισμένες μελέτες μου για το προσεχές μέλλον, αφορούν στον απαγχονισμό του Επισκόπου Σύρου Ιωάννη Ανδρέα Κάργα και του ιερέα Μιχέλη Γουττίνου από τους Τούρκους στις 17/10/1617 και στην μετά σχολίων έκδοση ενός πνευματικού συγγράμματος στο χιακό γλωσσικό ιδίωμα του ιησουίτου ιερομονάχου Στανίσλαου Ντάνδρια (1656 – 1721).

– Υπενθυμίζω στους Βολιώτες το βιβλίο μου «Ο Εθνομάρτυρας Ιωάννης Δαλέζιος (1856 – 1898), σελ 145, και το άρθρο «Η Καθολική Εκκλησία στο Βόλο, δημοσιευμένο στον συλλογικό τόμο», Βόλος (1881 – 1895). Ο χώρος και οι άνθρωποι σελ 195 – 206.

Αδελφή Αλβέρτα, ποια η σημερινή παρουσία του τάγματος στην περιοχή μας;

Το τάγμα των Αδελφών Αγίου Ιωσήφ είναι διεθνές. Αδελφές και κοινότητες δραστηριοποιούνται στις πέντε ηπείρους. Στην Ελλάδα το τάγμα, εδώ και 175 χρόνια δραστηριοποιήθηκε σε πολλούς χώρους. Άρχισε από τη Χίο, όπου τώρα δεν υπάρχουν πλέον Αδελφές, και μετά στα νησιά Σύρο και Κρήτη. Δραστηριοποιείται πλέον μόνο στην Αθήνα, στον Πειραιά και στον Βόλο. Γνωστό πλέον στον Βόλο το Δημοτικό Σχολείο «Άγιος Ιωσήφ». Ιδρύθηκε το 1904. Η προσφορά του, που εμπνέει εμπιστοσύνη στους συμπολίτες, είναι πολύπλευρη. Βέβαια καλύπτει υπεύθυνα τις υποχρεώσεις κάθε ελληνικού δημοτικού σχολείου. Επιλεγμένο και πεπειραμένο διδακτικό προσωπικό καλύπτει πλήρως τον τομέα της γνώσης. Ιδιαιτερότητά μας, η φροντίδα και η διαπαιδαγώγηση της προσωπικότητας κάθε μαθητή. Ανησυχία μας σταθερή πώς να κρατήσουμε τη σωστή ισορροπία ανάμεσα στην εμπειρία και το όραμα να διατηρήσει ζωντανή την πίστη. Στόχος δυνατός να συμβάλουμε για να προσφέρουμε στην πολιτεία, στον τόπο μας, πολίτες ολοκληρωμένους, καλλιεργημένους, έτοιμους, με τις δύο γλώσσες που διδάσκονται στο σχολείο, να ανταποκριθούν στις απαιτήσεις των καιρών, να είναι ευτυχείς και επιτυχημένοι πολίτες.

Εγγραφείτε στο Newsletter του Ταχυδρόμου