ΕΠΙΣΤΟΛΕΣ

Βιβλιοκριτική: «Το κουμπί και άλλες ιστορίες»

βιβλιοκριτική-το-κουμπί-και-άλλες-ισ-201932

Mε τη συλλογή διηγημάτων Το Κουμπί, η Τασούλα Τσιλιμένη στρέφεται στη λογοτεχνία των ενηλίκων και εκθέτει σύντομα επεισόδια από την καθημερινή κλειστή επαρχιακή κοινωνία των διαφορετικής ηλικίας χαρακτήρων. Η επιλογή του θεσσαλικού χώρου είναι καίρια και συνυφαίνεται άμεσα και οργανικά με τη συνολική πορεία των αφηγημάτων. Τόπος και αντικείμενα παρέχουν τη δυνατότητα στους ήρωες των ιστοριών να γίνουν διεισδυτικοί παρατηρητές, να ανασύρουν από το βάθος της μνήμης τους λησμονημένα περιστατικά, αλλά και να αναζητήσουν τις βαθύτερες πτυχές πραγμάτων και γεγονότων.

Στις ιστορίες της Τσιλιμένη η ματιά των χαρακτήρων αγκαλιάζει τα άψυχα και ψηλαφίζει νοσταλγικά τη σκόνη του χρόνου που έχει συσσωρευτεί ολόγυρα, σε μια κίνηση συμφιλίωσης με τις απώλειες του παρελθόντος. Το θέμα του θανάτου ή η απώλεια επανέρχονται σταθερά στις ιστορίες, προσδίδοντας τους θεματική ενότητα. Ο αναγνώστης νιώθει και ο ίδιος τη γεύση του θανάτου ή της απώλειας που βιώνουν οι χαρακτήρες, αφουγκράζεται το καρδιοχτύπι των πραγμάτων και προσπαθεί να ανιχνεύσει τη συμβολική τους αξία.

Αποτέλεσμα εικόνας για «Το κουμπί και άλλες ιστορίες»

Περιστατικά και αντικείμενα καθώς περιγράφονται με τις επιδέξιες πινελιές της συγγραφέως, παρελαύνουν αδιάκοπα μπροστά από τα μάτια του, ενώ ταυτόχρονα τον προσκαλούν σε μια αλλιώτικη ενατένιση των μικροπραγμάτων του δικού του καθημερινού κόσμου.

Ίσως η συγγραφέας φιλοδοξεί να έχει ανταπόκριση μόνο σε ενηλίκους, ωστόσο η προσεγμένη, απλή φωνή των αφηγητών και των χαρακτήρων, δεν αποκλείει τους εφήβους από την ανάγνωση του βιβλίου. Το έργο μπορεί να θεωρηθεί cross over, ενώ αποσπάσματα των ιστοριών στα οποία κυριαρχεί η περιγραφή αντικειμένων, όπως και οι τίτλοι των ιστοριών, δίνουν αφορμή για την παραγωγή των δικών του κειμένων.

Τα διηγήματα της Τσιλιμένη με τη συντομία τους και με την περιγραφική τους δύναμη μπορούν να αποτελέσουν για τους εφήβους υποδείγματα για ασκήσεις δημιουργικής γραφής.

«Καλοτάξιδο» και «καλή συνέχεια» στη συγγραφέα!

Διονυσία Μαργαρίτη, Εκπαιδευτικός – Δρ Παν. Ιωαννίνων

Εγγραφείτε στο Newsletter του Ταχυδρόμου