ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

Μαρίτα Παπαρίζου: Είναι γεμάτη η φαρέτρα μας

μαρίτα-παπαρίζου-είναι-γεμάτη-η-φαρέτ-339326

Η καλλιτεχνική διευθύντρια της υποψηφιότητας του Βόλου ως Ευρωπαϊκής πολιτιστικής πρωτεύουσας το 2021, υπογραμμίζει ότι ο Βόλος μπορεί να αποτελέσει μοντέλο πολιτιστικής ανάπτυξης

Ανάπτυξη μέσω πολιτισμού σε καλλιτεχνικό, οικονομικό και βιοτικό επίπεδο, αξιοποίηση της ανεκμετάλλευτης περιουσίας του Δήμου Βόλου, η αφύπνιση σε οικολογικό επίπεδο και η δημιουργία πολιτιστικού τουρισμού συνθέτουν τα κύρια σημεία της πρότασης, με την οποία ο Βόλος διεκδικεί τον τίτλο της πολιτιστικής πρωτεύουσας της Ευρώπης για το 2021, με καλλιτεχνική διευθύντρια τη Μαρίτα Παπαρίζου. Η διεθνούς φήμης Βολιώτισσα μεσόφωνος, η οποία έχει δεκάδες επιτυχημένες συνεργασίες στο ενεργητικό της με πιο πρόσφατη την «Κάρμεν» που θριάμβευσε στην Αθήνα, ανέλαβε κομβική ρόλο στην προσπάθεια να καταστεί η πόλη και η περιοχή μας, πρώτη τη τάξει σε όλη την Ευρώπη. Οι διεθνείς περγαμηνές, συνεργασίες αλλά και διακρίσεις που έχει λάβει, συνθέτουν μια ολοκληρωμένη καλλιτεχνική προσωπικότητα, με άποψη για τον πολιτισμό και την εξέλιξη της πόλης.

Στόχος της κ. Παπαρίζου είναι η επαναλειτουργία του δημοτικού θεάτρου, η αξιοποίηση της περιουσίας του Δήμου, του ντόπιου καλλιτεχνικού δυναμικού, προκειμένου να δημιουργηθεί ένα πλάνο – μοντέλο πολιτιστικής ανάπτυξης, που θα αποτελέσει παρακαταθήκη για τις επόμενες γενιές. Εχοντας ως μότο ζωής τη φράση «ο πολιτισμός αποτελεί υπέρτατο αγαθό», η καλλιτεχνική διευθύντρια της υποψηφιότητας του Βόλου ως Ευρωπαϊκής πολιτιστικής πρωτεύουσας το 2021, επισημαίνει ότι η πόλη διαθέτει πολλά πλεονεκτήματα και προοπτική να διαδραματίσει σημαίνοντα ρόλο διεθνώς.

Συνέντευξη στη ΓΛΥΚΕΡΙΑ ΥΔΡΑΙΟΥ

Η μακρόχρονη πολιτιστική παράδοση της πόλης αποτελεί εχέγγυο προκειμένου να διαδραματίσει κομβικό ρόλο σε πανελλήνιο επίπεδο;

Σίγουρα το πολιτιστικό υπόβαθρο μιας περιοχής και δη της Μαγνησίας, με το χαρακτηριστικό πληθυσμιακό μωσαϊκό και τη σημαντική της ιστορία, μπορεί να αποτελέσει το καλύτερο θεμέλιο για την πολιτιστική ανάπτυξη όχι μόνο της πόλης του Βόλου και του ελληνικού γίγνεσθαι, αλλά μπορεί και να βοηθήσει ώστε να επιτευχθεί η ανάπτυξη σε διεθνές επίπεδο. Αυτός είναι άλλωστε και ο ρόλος, τον οποίο καλείται να επωμιστεί και να φέρει εις πέρας ο θεσμός της πολιτιστικής πρωτεύουσας της Ευρώπης. Ο,τι κάνουμε δεν πρέπει να γίνεται μόνο για μας, μα και για τις αυριανές γενιές, αποτελώντας κατάθεση στον ευρωπαϊκό πολιτισμό.

Ποια είναι τα δυνατά χαρτιά του Βόλου, στην προσπάθεια διεκδίκησης του τίτλου της πολιτιστικής πρωτεύουσας;

Ολες οι πόλεις έχουν την ιστορία τους από αρχαιοτάτων χρόνων, όμως θεωρώ πως ο συγκερασμός μιας τόσο πλούσιας ιστορίας με το λιμάνι, την αστικοποίηση, το φυσικό κάλλος, τη βιοποικιλότητα και την οικολογική ανάπτυξη που συνεπάγεται, τις μειονότητες και τέλος όλα αυτά επηρεασμένα από το διαφωτισμό του Ρήγα, αποτελούν την αιχμή του δόρατος. Αν συνυπολογίσουμε και το πρόσφατο καλλιτεχνικό παρελθόν της πόλης με τη συμφωνική, τη φιλαρμονική, τις χορωδίες, το δημοτικό ωδείο, το δημοτικό θέατρο, το ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. και τα διεθνή φεστιβάλ με ναυαρχίδα το «Μουσικό Δεκέμβρη», τότε νομίζω πως κι η φαρέτρα μας είναι γεμάτη.

Σε ποια βασικά σημεία εστιάζονται οι προτάσεις που δίνουν το πολιτιστικό στίγμα της πόλης;

Ανάπτυξη μέσω πολιτισμού σε καλλιτεχνικό, οικονομικό και βιοτικό επίπεδο, αξιοποίηση της ανεκμετάλλευτης περιουσίας του Δήμου, αφύπνιση σε οικολογικό επίπεδο και δημιουργία πολιτιστικού τουρισμού.

Οι υποδομές είναι αναγκαίες, κατά γενική ομολογία, για την ανάπτυξη του πολιτισμού και τη φιλοξενία σημαντικών παραγωγών, που απευθύνονται στο ευρύ κοινό. Πως μπορεί να επιτευχθεί αυτό στην πράξη τη στιγμή κατά την οποία παραμένει κλειστό το θέατρο του Βόλου, το οποίο αποτελούσε ανέκαθεν το έμβλημα του πολιτισμού;

Από τους πρώτους μου στόχους ήταν και παραμένει η επαναλειτουργία του δημοτικού θεάτρου, για το οποίο σύντομα θα έχουμε το πόρισμα για το θέμα της στατικότητας και της καταλληλότητας του κτιρίου ώστε να προχωρήσουμε ανάλογα. Σε ό,τι αφορά στις εναλλακτικές, το εκθεσιακό κέντρο θα μπορέσει προσωρινά να καλύψει τις ανάγκες μας, μαζί με την Παλιά Ηλεκτρική, ενώ επανέρχομαι και στο θέμα της αναξιοποίητης περιουσίας του Δήμου, που θα μας εξασφαλίσει μερικά από τα ιστορικά, και ωραιότερα, κτίρια της ευρύτερης περιοχής για πολιτιστική χρήση.

Η έλλειψη κρατικών κονδυλίων, λόγω της γενικότερης οικονομικής ύφεσης, αποτελεί τροχοπέδη στο πεδίο της πολιτιστικής ανάπτυξης;

Δυστυχώς ο πολιτισμός πάντα βάλλεται πρώτος σε περιόδους οικονομικής ύφεσης, θεωρούμενος από κάποιους ως είδος πολυτέλειας και όχι ανάγκης. Κι όμως σχεδόν πάντα και παντού αυτές οι περίοδοι δίνουν ώθηση στη νέα δημιουργία, αποδεικνύοντας το αυτονόητο, ότι δηλαδή τότε είναι που οι άνθρωποι έχουν μεγαλύτερη ανάγκη τον πολιτισμό. Δεν είναι τυχαίο για παράδειγμα πως στα χρόνια της κρίσης τα θέατρα στην Αθήνα πηγαίνουν πολύ καλύτερα, από πριν. Θα σας πω ένα αγαπημένο μου σύνθημα «δεν παλεύουμε μόνο για ψωμί, παλεύουμε και για τριαντάφυλλα». Οποιες λοιπόν κι αν είναι οι αντιξοότητες, εμείς θα τις πολεμήσουμε και θα τις υπερβούμε.

Πολιτισμός για όλους ή προνόμιο των ολίγων; Προς ποια κατεύθυνση γέρνει η πλάστιγγα την δύσκολη περίοδο που διανύουμε;

Ο πολιτισμός είναι για ΟΛΟΥΣ, άσχετα με την όποια χρονική, οικονομική ή όποια άλλη περίοδο διανύουμε. Αποτελεί υπέρτατο αγαθό όπως και η υγεία και μας διαχωρίζει από το υπόλοιπο ζωικό βασίλειο. Σε δε περιόδους όπως η σημερινή μιλάμε για επιτακτική ανάγκη, προκειμένου να διασφαλίσουμε το μέλλον της επερχόμενης γενιάς, στην οποία στηριζόμαστε, για να υπάρξει ένα καλύτερο αύριο.

Ατού για την πόλη και τη γενικότερη προσπάθεια να αποτελέσει ο Βόλος πολιτιστική πρωτεύουσα της Ευρώπης, το γεγονός ότι έχετε διανύσει σημαντική καλλιτεχνική πορεία, με συνεργασίες στην Ελλάδα και το εξωτερικό;

Σίγουρα η πορεία μου με έχει γεμίσει πέρα από εμπειρίες, διακρίσεις και χειροκρότημα με μία σημαντική ατζέντα, την οποία θέτω στη διάθεση της πόλης μου, προκειμένου να πετύχουμε το στόχο της πολιτιστικής (ECOC 2021). Εχοντας εργαστεί σε σημαντικά θέατρα και συμπράττοντας με μερικές από τις σημαντικότερες ορχήστρες της Ευρώπης, αλλά και της πατρίδας μου, απέκτησα την εμπειρία για το πώς λειτουργούν αυτοί οι θεσμοί εκ των έσω. Ας μην ξεχνάμε πως οι αποφάσεις για την πολιτιστική πρωτεύουσα της Ευρώπης θα ληφθούν στην Ευρώπη. Είναι, λοιπόν, πραγματικά πολύτιμο να γνωρίζει κανείς το σκεπτικό επιλογής, αλλά και προσωπικότητες διεθνούς εμβέλειας που μπορούν να στηρίξουν την υποψηφιότητα του Βόλου.

Η αξιοποίηση του έμψυχου δυναμικού της πόλης, των δεκάδων καλλιτεχνών και ανθρώπων του πολιτισμού, που δραστηριοποιούνται στα τέσσερα σημεία του ορίζοντα, αποτελεί σημαντική ενότητα. Ποιες πρωτοβουλίες θα αναπτυχθούν προς τη συγκεκριμένη κατεύθυνση;

Εδώ θα πρέπει να λειτουργήσουμε σαν συγκοινωνούντα δοχεία, δηλαδή πέρα από τον όποιο στρατηγικό σχεδιασμό, θα ληφθούν υπόψη και όλες οι εισηγήσεις, τόσο μεμονωμένων καλλιτεχνών, όσο και φορέων, με χαρακτηριστικό παράδειγμα τη σύμπραξη της συμφωνικής ορχήστρας, την οποία ανασυντάσσουμε ύστερα από δέκα περίπου χρόνια σιωπής, της φιλαρμονικής, της πολυφωνικής χορωδίας, της ορχήστρας παραδοσιακής μουσικής της Νέας Ιωνίας, μαζί με την παιδική χορωδία, καθώς και του Βασίλη Αγροκώστα σε μια βραδιά όπου θα ανακοινωθεί και επίσημα η υποψηφιότητα του Βόλου, στην οποία σας ετοιμάζουμε και άλλες εκπλήξεις για τις οποίες δεν μπορώ να σας μιλήσω ακόμα. Ιδιαίτερα «παντρέματα» και μη αναμενόμενες καλλιτεχνικές συνυπάρξεις. Και αυτό είναι μόνο η αρχή, τα καλύτερα έπονται!

Με ποιες σκέψεις και προσδοκίες προετοιμάζετε το μεγάλο βήμα της διεκδίκησης της πολιτιστικής πρωτεύουσας;

Θυμάμαι κάποτε μια συνέντευξη του Σταμάτη Κραουνάκη, ο οποίος έλεγε πως πρώτη τη τάξει μετά την Αθήνα σε πολιτισμό πόλη ήταν ο Βόλος, πάνω από τη Θεσσαλονίκη. Στόχος μας λοιπόν είναι μέχρι το 2021 ο Βόλος να γίνει όχι απλά η δεύτερη τη τάξει στην Ελλάδα, αλλά πρώτη στην Ευρώπη, όπως αρμόζει σε μια πολιτιστική πρωτεύουσα.

Να αφήσουμε, λοιπόν, παρακαταθήκη για τις επόμενες γενιές ένα πλάνο-μοντέλο πολιτιστικής ανάπτυξης που θα λειτουργεί, αποφέροντας στο Δήμο και την περιοχή της ευρύτερης Μαγνησίας περαιτέρω οικονομική και τουριστική ανάπτυξη, πέρα από την πολιτιστική. Ο πολιτισμός είναι ένας από τους κρίκους της ζωής μας και αφαιρώντας τον σπάμε την αλυσίδα. Εγώ δε θα μπορούσα να ζήσω φέροντας ένα τέτοιο βάρος, εσείς;

Εγγραφείτε στο Newsletter του Ταχυδρόμου