ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Ελληνική αμυντική βιομηχανία: Τι συμβαίνει με τις ΕΑΣ-ΕΛΒΟ αλλά και τη ΛΑΡΚΟ

ελληνική-αμυντική-βιομηχανία-τι-συμβ-699801

Απολύσεις, διαθεσιμότητα και αναγκαστικές συνταξιοδοτήσεις για έναν μεγάλο αριθμό εκ των περίπου 2.200 εργαζόμενων που απασχολούνται σήμερα στην ΛΑΡΚΟ, την ΕΛΒΟ και τα Ελληνικά Αμυντικά Συστήματα συνεπάγεται η απόφαση της Κυβέρνησης να επισπεύσει την αναδιάρθρωση εν λειτουργία των τριών ζημιογόνων και υπερχρεωμένων βιομηχανιών που τελούν υπό δημόσιο έλεγχο.

Σε δύο κομμάτια η ΕΑΣ

Ειδικά για τα Ελληνικά Αμυντικά Συστήματα το σχέδιο προβλέπει τη διάσπαση της επιχείρησης σε δύο κομμάτια, πολιτικό και στρατιωτικό και τη μείωση του προσωπικού κατά περίπου 500 άτομα.

Για την ΕΛΒΟ προωθείται η τοποθέτηση ειδικού εκκαθαριστή για να ξεκινήσει η διαγραφή χρεών και η πώληση περιουσιακών στοιχείων.

ΛΑΡΚΟ: Η Κομισιόν ζητάει πίσω τα 130 εκατ. ευρώ που δόθηκαν ως κρατικές ενισχύσεις

Μεγάλος πονοκέφαλος για την κυβέρνηση αποτελεί η περίπτωση της ΛΑΡΚΟ καθώς υπάρχει εμπλοκή με την Κομισιόν η οποία δεν δέχεται την πώλησή της ως ενιαία εταιρεία παρά μόνο εφόσον το Δημόσιο επιστρέψει τα 130 εκατ. ευρώ που έχουν δοθεί στην εταιρεία ως κρατικές ενισχύσεις.

Για να ξεπεραστεί ο «σκόπελος» της Κομισιόν ένα από τα σενάρια που εξετάσει η κυβέρνηση προβλέπει πώληση της εταιρείας ξεχωριστά, μέσω δύο διαφορετικών διαγωνισμών έναν για το εργοστάσιο της Λάρυμνας και έναν δεύτερο για τα μεταλλεία.

Σενάρια για «ξαφνικό θάνατο»

Κυβερνητικά στελέχη απέκλειαν προς το παρόν τη λύση του ξαφνικού θανάτου που επιχειρήθηκε στην ΕΡΤ και οδήγησε σε φιάσκο, ωστόσο όπως έλεγαν χθες, το σενάριο του λουκέτου δεν παύει να αποτελεί πολύ σοβαρό ενδεχόμενο, αν δεν βρεθούν αποτελεσματικές εναλλακτικές. Η πολιτική απόφαση είναι να εξεταστούν πρώτα όλες οι υπόλοιπες μέθοδοι που θα μπορούσαν να οδηγήσουν αν όχι σε «εξυγίανση» ώστε οι επιχειρήσεις να πωληθούν εξ ολοκλήρου σε ιδιώτες, τουλάχιστον σε απαλλαγή επιμέρους βαρών ώστε να καταστεί δυνατή η εκποίηση επιμέρους στοιχείων του ενεργητικού τους που θα έχουν κάποια αξία. Η επιλογή να μην μπει τώρα λουκέτο αφήνει ανοιχτό το ενδεχόμενο της εκκαθάρισης εν λειτουργία.

Δεν μπορούν να πουλήσουν τη ΛΑΡΚΟ

Πηγές από το Ταμείο Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου χαρακτήριζαν ως «απελπιστική» την κατάσταση για τη ΛΑΡΚΟ η οποία παρότι αποτελεί μια από τις μεγαλύτερες βιομηχανίες παραγωγής σιδηρονικελίου παγκοσμίως, δεν έχει καταφέρει να προσελκύσει επενδυτικό ενδιαφέρον παρά τις αλλεπάλληλες κρούσεις του ΤΑΙΠΕΔ σε πιθανούς αγοραστές.

Η βιομηχανία που απασχολεί πάνω από 1.000 εργαζόμενους, βαρύνεται από υποχρεώσεις 300 εκατ. ευρώ, αντιμετωπίζει φορολογικές επιβαρύνσεις 190 εκατ. ευρώ. Παράλληλα το υψηλό κόστος παραγωγής (σ.σ. η εταιρεία «μπαίνει μέσα» 4.000 δολάρια για κάθε τόνο νικελίου καθώς παράγει προς 20.000 δολάρια και τον πουλά προς 16.000 ευρώ) έχει ως αποτέλεσμα η εταιρεία να συσσωρεύσει ζημιές που ξεπερνούν τα 170 εκατ. ευρώ σύμφωνα με τον ισολογισμό του 2012, όπως αναφέρει το capital.gr.

EAΣ και ΕΒΟ: Βαριά ζημιογόνες

Ανάλογα σενάρια υπήρχαν το προηγούμενο διάστημα τόσο για την εταιρεία Ελληνικά Αμυντικά Συστήματα που απασχολεί 840 εργαζόμενους όσο και για την Ελληνική Βιομηχανία Οχημάτων στην οποία εργάζονται άλλα 350 άτομα. Και οι δύο εταιρείες είναι βαριά ζημιογόνες. Τα Ελληνικά Αμυντικά Συστήματα είχαν το 2011 αρνητικά ίδια κεφάλαια ύψους 538 εκατ. ευρώ, υποχρεώσεις πάνω από 1,1 δισ. ευρώ και ζημιές που το 2010 είχαν ξεπεράσει τα 142 εκατ. ευρώ ενώ το 2011 είχε παρουσιάσει κέρδη 8,5 εκατ. ευρώ. Σύμφωνα με στοιχεία του υπουργείου Οικονομικών το Δημόσιο έχει καταβάλει, μέσω αύξησης του μετοχικού κεφαλαίου της εταιρείας, περίπου 87 εκατ. ευρώ την περίοδο 2010- 2013, ενώ έχει υποστεί καταπτώσεις εγγυήσεων 332 εκατ. ευρώ την τελευταία τριετία.

Η ΕΛΒΟ έκλεισε το 2012 με ζημιές 19,2 εκατ. ευρώ, μείωση του κύκλου εργασιών 91% τα τελευταία χρόνια (σ.σ.: μόλις 5 εκατ. ευρώ το 2012) , ίδια κεφάλαια 6,9 εκατ. ευρώ, βαρύνεται από υποχρεώσεις 62,6 εκατ. ευρώ ενώ το δημόσιο έχει καλύψει αυξήσεις κεφαλαίου 81 εκατ. ευρώ τα τρία τελευταία χρόνια.

iefimerida.gr

#Tags

Εγγραφείτε στο Newsletter του Ταχυδρόμου