Χάθηκαν 5 εκατ. επιβάτες, πλοία βγαίνουν στο σφυρί

Τελευταία ενημέρωση: 2013-03-17, 14:14:01
Χάθηκαν 5 εκατ. επιβάτες, πλοία βγαίνουν στο σφυρί

Πωλείται σε τιμή ευκαιρίας η... ελληνική ακτοπλοΐα, που βουλιάζει στον «βυθό» της πτώχευσης.

Παρά το γεγονός ότι στις παρούσες συνθήκες που επικρατούν στην πολύπαθη αγορά των ακτοπλοϊκών μεταφορών μια πώληση πλοίου συνεπάγεται εγγραφή λογιστικών ζημιών, αυτό που αποτελεί προτεραιότητα για τις εταιρείες είναι η απόκτηση ρευστότητας με οποιοδήποτε τίμημα, καθώς με εξαιρετική δυσκολία πληρώνονται πλέον μισθοί εργαζομένων και ναυτικών και εταιρείες πετρελαιοειδών για τα καύσιμα των πλοίων.

Πωλήσεις πλοίων (ο στόλος από 122 πλοία το 2000 έχει μειωθεί στα 81) και περικοπές δρομολογίων ακόμα και σε μεγάλες εμπορικές γραμμές αναμένονται τη φετινή χρονιά προκειμένου να μειωθεί το κόστος λειτουργίας των εταιρειών, σε μια ύστατη προσπάθεια διάσωσης του κλάδου που ασφυκτιά ανάμεσα στη μειωμένη ζήτηση, στη σημαντική αύξηση του κόστους πετρελαίου και στο κλείσιμο της χρηματοδοτικής στρόφιγγας από τις τράπεζες.

54 εκατ.
Σε αυτή τη λογική εντάσσεται και η πώληση του πλοίου Superfast VI της Attica Group, συμφερόντων Ανδρέα Βγενόπουλου, έναντι τιμήματος 54 εκατ. ευρώ, παρότι η ζημιά από το deal για την εταιρεία εκτιμάται ότι ξεπερνά τα 6 εκατ. ευρώ και θα περιληφθεί στα αποτελέσματα του 2012. Η συναλλαγή αναμένεται να ολοκληρωθεί στις αρχές Απριλίου 2013 με την παράδοση του πλοίου στον νέο ιδιοκτήτη, την μαλαισιανή εταιρεία Genting Group. Το Superfast VI θα αντικατασταθεί στη γραμμή Πάτρα-Ηγουμενίτσα-Ancona από άλλο πλοίο του ομίλου.

Το 2012 σημαδεύτηκε από μια πρωτοφανή βουτιά της επιβατικής κίνησης στις ακτοπλοϊκές μεταφορές σε σχέση με το 2011, ως αποτέλεσμα της κρίσης που έχει πλήξει τους Ελληνες. Πιο συγκεκριμένα, η μείωση στη γραμμή Σύρος-Τήνος-Μύκονος σημείωσε πτώση της τάξης του 20%, στη γραμμή Ικαρία-Σάμος η κίνηση έκανε βουτιά 18%, ενώ στις γραμμές της Κρήτης και της Χίου-Μυτιλήνης, η επιβατική κίνηση κατέγραψε μείωση 7%.

Σε παρόμοια επίπεδα κινείται και η μείωση της εμπορευματικής κίνησης, ως συνέπεια της ραγδαίας πτώσης που καταγράφει η ζήτηση σε καταναλωτικά αγαθά. Δύο είναι οι βασικές αιτίες που έχουν οδηγήσει την ακτοπλοΐα στα... βράχια Οι υψηλές τιμές των καυσίμων που ξεπερνούν το 50% των συνολικών εξόδων και η μειωμένη κίνηση επιβατών, οχημάτων και φορτηγών.

Υπολογίζεται ότι την τριετία 2009-2011 οι εταιρείες «έχασαν» περίπου 5 εκατ. επιβάτες και 1,5 εκατ. οχήματα. Οι δύο αυτοί παράγοντες αν συνδυαστούν και με τις επιθετικές τιμολογιακές πολιτικές που ακολούθησαν οι εταιρείες σε γραμμές έντονου ανταγωνισμού (π.χ. Κρήτη, Κυκλάδες) οδήγησαν στις ζημιές των τελευταίων τριών ετών του κλάδου. Είναι χαρακτηριστικό ότι από το 2009 μέχρι σήμερα η μείωση της επιβατικής κίνησης έχει φθάσει σε ποσοστό 32% στο Αιγαίο και 42% στην Αδριατική.

Ενδεικτική της κατάστασης στην οποία έχει περιέλθει η ακτοπλοΐα ελέω οικονομικής ύφεσης, είναι ότι η πτώση ζήτησης των μεταφορών και τα επίπεδα του ανταγωνισμού έχουν μειώσει το ποσοστό των εσόδων εκτός από την περιοχή της Αδριατικής και στην εσωτερική αγορά στο 57% από 61% έναν χρόνο πριν.

200 εκατ.
Μετά τον Σεπτέμβριο του 2012, έχουν αποσυρθεί πλοία, έχουν διακοπεί γραμμές και προβλήματα επαναδρομολόγησης πλοίων. Οι ζημιές στη διάρκεια της τελευταίας τριετίας φθάνουν τα 850 εκατ. ευρώ, ενώ μόνο το 2012 ανήλθαν στα 200 εκατ. ευρώ. Μάλιστα, η ανάλυση των διαθέσιμων στοιχείων, δείχνει ότι η ελληνική ακτοπλοϊκή αγορά συνεχίζει την πορεία συρρίκνωσης των τελευταίων ετών. Τη μεγάλη πιθανότητα χρεοκοπίας κάποιων εκ των βασικών παικτών της ακτοπλοΐας διαπιστώνει και η πρόσφατη έκθεση της εταιρείας χρηματοοικονομικών συμβούλων XRTC του Γιώργου Ξηραδάκη.

Επιπρόσθετα, οι αυξημένες τιμές των καυσίμων πιέζουν ακόμη περισσότερο τις εταιρείες που βρίσκονται με την πλάτη στον τοίχο. Είναι χαρακτηριστικό ότι η συμμετοχή των καυσίμων στο σύνολο του κλάδου από 32% το 2004 έχει πλέον ξεπεράσει το 51%. Η εξέλιξη αυτή έχει οδηγήσει τις εταιρείες στο να μειώνουν τα δρομολόγια, τα πλοία του στόλου τους και τις ταχύτητες που αναπτύσσουν τα πλοία σε μια ύστατη προσπάθεια εξοικονόμησης του λειτουργικού τους κόστους.

 

ethnos.gr

Σχόλια
Δεν υπάρχουν σχόλια γι'αυτό το άρθρο
Αποστολή σχολίου
8
+
1
=