Από το “μία τράπεζα για όλους“ στο “ο καθένας με την προσωπική του τράπεζα“

Τελευταία ενημέρωση: 2020-03-23, 22:39:25
Από το “μία τράπεζα για όλους“ στο “ο καθένας με την προσωπική του τράπεζα“

Οι ηλεκτρονικές συναλλαγές μπήκαν δυναμικά στη ζωή μας και άλλαξαν τα πάντα, αντικαθιστώντας τον συμβατικό και κουραστικό -ίσως- τρόπο με τον οποίο είχαμε μάθει να κάνουμε τις συναλλαγές μας.

Με τον χρόνο μας να είναι πολύτιμος και περιορισμένος, ως αποτέλεσμα του σύγχρονου τρόπου ζωής το χτύπησε δυνατά την πόρτα, προσφέροντας υπηρεσίες υψηλής ποιότητας.

Η ψηφιακή τραπεζική μας έδωσε τη δυνατότητα να κάνουμε συναλλαγές με την τράπεζά μας από απόσταση, μέσω εναλλακτικών καναλιών επικοινωνίας.

Η φυσική παρουσία στην τράπεζα έπαψε να είναι απαραίτητη, με αποτέλεσμα να εξοικονομείται κόπος, χρόνος, αλλά και έξοδα.

Με το κινητό τηλέφωνο και το διαδίκτυο να είναι πλέον αναπόσπαστο κομμάτι της καθημερινότητάς μας, όλα γίνονται γρήγορα, εύκολα και με ασφάλεια από το γραφείο, το σπίτι, ακόμα και όταν είμαστε κολλημένοι στην κίνηση. Και είμαστε ακόμα στην αρχή, αφού ήδη η βρίσκεται στο κατώφλι ακόμη μεγαλύτερων καινοτομιών.

 

Από πού ξεκίνησαν όλα

Η τραπεζική ιστορία ξεκινά από τα πολύ παλιά χρόνια. Πολύ νωρίτερα απ΄ ότι ενδεχομένως να φαντάζεστε.

Όλα ξεκίνησαν τον "χρυσό" 5ο αιώνα π.Χ., όταν η αρχαία Ελλάδα πέρασε την περίοδο της μεγάλης ακμής της δημοκρατίας, των επιστημών, των τεχνών και των γραμμάτων. Τότε δημιουργήθηκαν οι πρώτες τράπεζες, ως καταστήματα που αντί για προϊόντα εμπορεύονταν νομίσματα.

Μέχρι τον δεύτερο αιώνα π.Χ. στον Ελλαδικό χώρο είχαν ήδη δημιουργηθεί περισσότερες από 35 ιδιωτικές τράπεζες, οι περισσότερες από τις οποίες, μάλιστα, βρίσκονταν μέσα σε ναούς. Η εξέλιξη του τραπεζικού συστήματος συνεχίστηκε αργά και σταθερά ως την εποχή της Αναγέννησης.

 

Η μεγάλη "έκρηξη"

Αρκετούς αιώνες αργότερα, και συγκεκριμένα τον 21ο αιώνα συντελέστηκε η πραγματική "έκρηξη" του τραπεζικού συστήματος, με την ωρίμανση της τεχνολογίας που άλλαξε για πάντα την έννοια της τράπεζας όπως την γνωρίζαμε:

Τότε γεννήθηκε η (digital banking).

Μιλώντας για ψηφιακή τραπεζική, το μυαλό μας αυτόματα πηγαίνει στο online banking που απλοποιεί κάθε μας συναλλαγή. Ωστόσο, είναι πολύ περισσότερο και πολύ πιο σύνθετο από αυτό.

Φανταστείτε την ψηφιακή τραπεζική σαν μια ολόκληρη πλατφόρμα που συνδέει δύο άκρα: Στο ένα βρίσκεται η τράπεζα και στο άλλο ο πελάτης, και ενδιάμεσά τους πολλοί ενδιάμεσοι κόμβοι που λειτουργούν σε αρμονία για να πραγματοποιήσει όποια συναλλαγή επιθυμεί χωρίς λάθη, με απόλυτη ασφάλεια και με τη μέγιστη ταχύτητα.

 

Το ΑΤΜ "άνοιξε τον δρόμο" στην ψηφιακή τραπεζική

Το πρώτο βήμα που λειτούργησε ως πρόδρομος της ψηφιακής τραπεζικής επανάστασης, έγινε τη δεκαετία του 1960, όταν ο ο John Shepherd-Barron εφηύρε το ΑΤΜ μέσα στο μπάνιο του (σαν τον Αρχιμήδη), όντας εκνευρισμένος από το γεγονός ότι έφτασε στην τράπεζα ένα λεπτό μετά τη λήξη του ωραρίου και δεν μπόρεσε να εξυπηρετηθεί.

Το ΑΤΜ και οι κάρτες ήταν τα δύο στοιχεία που έδωσαν "ζωή" στην τράπεζα όλο το 24ωρο, επιτρέποντας συναλλαγές χωρίς μετρητά.

Η ανάπτυξη του Internet, η ασύρματη τηλεφωνία, οι βιντεοκλήσεις ήταν τεχνολογίες που έδωσαν ακόμα μεγαλύτερη ώθηση. Σε συνδυασμό με την επανάσταση των προσωπικών υπολογιστών, περάσαμε σε μια νέα εποχή.

Οι πρώτες μορφές ηλεκτρονικής τραπεζικής σε παγκόσμιο επίπεδο έκαναν την εμφάνισή τους τη δεκαετία του 1980, όταν πολλά νοικοκυριά έβαλαν στον οικογενειακό προϋπολογισμό την αγορά ενός υπολογιστή.

Ονομάστηκε "οικιακή τραπεζική" (home banking) επειδή ο χρήστης μπορούσε να αποκτήσει πρόσβαση σε μερικές βασικές τραπεζικές υπηρεσίες χρησιμοποιώντας ένα τερματικό (υπολογιστής, τηλεόραση), ένα πληκτρολόγιο (αριθμητικό) και μια τηλεφωνική γραμμή.

Στην πρώτη της μορφή ήταν πολύ απλή, αφού το μόνο που μπορούσε να κάνει ο πελάτης ήταν να στείλει μια εντολή προς την τράπεζα (μια πληρωμή ή μεταφορά σε λογαριασμό), χωρίς φυσικά να υπάρχει αλληλεπίδραση σε πραγματικό χρόνο.

Λίγα χρόνια αργότερα, στις αρχές της δεκαετίας του 1990 όλα τα σπίτια άρχισαν να αποκτούν συνδέσεις Internet, με τους ηλεκτρονικούς υπολογιστές να λαμβάνουν επιπλέον αξία και λειτουργικότητα.

Τότε ξεκίνησε αυτό που σήμερα γνωρίζουμε ως online banking, από το Ηνωμένο Βασίλειο και τις ΗΠΑ.

Αρχικά το κοινό ήταν επιφυλακτικό και είχε πολλούς δισταγμούς για τις online υπηρεσίες.

Κάτι που άλλαξε εντελώς όταν απογειώθηκε το ηλεκτρονικό εμπόριο και ο κόσμος πείστηκε όχι μόνο για την ευκολία των ηλεκτρονικών πληρωμών, αλλά και για την ασφάλειά τους.

 

Το millennium, έναυσμα της νέας εποχής

Η πραγματική απογείωση της έγινε μετά το κομβικό σημείο του millennium, όταν μπήκαν στη ζωή μας οι υψηλές ταχύτητες Internet και η κινητή τηλεφωνία.

Η δεκαετία που ακολούθησε καθιέρωσε το digital banking ως το σύγχρονο και μοναδικό πρόσωπο της τράπεζας, αυτής που όχι μόνο είναι ανά πάσα στιγμή διαθέσιμη στον πελάτη, αλλά και που βρίσκεται εκεί όπου βολεύει τον πελάτη: στον υπολογιστή, στο κινητό, σε οποιαδήποτε συσκευή μπορεί να συνδεθεί στο Internet.

Πλέον, ο πελάτης δεν χρειαζόταν να επισκεφτεί το κατάστημα που τον εξυπηρετούσε, αφού το είχε δίπλα του ανά πάσα στιγμή.

 

Το digital banking "γκρέμισε" τους τοίχους

Αν αναλογιστεί κανείς, τι έχει καταφέρει το digital banking, είναι πράγματι κάτι μοναδικό.

Είτε στη μορφή του είτε στη μορφή του αφαίρεσε τους φυσικούς τοίχους από την τράπεζα, την οποία μετέτρεψε από ένα κατάστημα σε υπηρεσία.

Δεκάδες συναλλαγές πραγματοποιούνται πλέον με ένα κλικ χάρη στις ψηφιακές τραπεζικές υπηρεσίες: Από πληρωμές λογαριασμών, καταβολή φόρου εισοδήματος και διαχείριση δανείων και καρτών, μέχρι την αποστολή χρημάτων σε έναν φίλο ή συγγενή, γνωρίζοντας απλά τον αριθμό του κινητού του.

Υπηρεσίες που όλο και εξελίσσονται για να διευκολύνουν τον πελάτη.

Όπως το ηλεκτρονικό πορτοφόλι , που βοηθά να γίνονται οι ηλεκτρονικές αγορές άμεσα, χωρίς ο πελάτης να χρονοτριβεί συμπληρώνοντας διεύθυνση αποστολής ή άλλα στοιχεία. Αρκεί να έχει εγκατεστημένο το νέο Eurobank Mobile App, το οποίο προσφέρει την ίδια εμπειρία και λειτουργίες που προσφέρει ο υπολογιστής, αλλά και μέγιστη ασφάλεια, καθώς επιτρέπει είσοδο με σάρωση δακτυλικού αποτυπώματος ή αναγνώριση προσώπου.

Ακόμα, ο πελάτης σήμερα δεν χρειάζεται καν να επισκεφτεί το κατάστημα και να περιμένει τη σειρά του για να αποκτήσει κωδικούς πρόσβασης, αρκεί απλά να έχει δηλώσει τον αριθμό του κινητού του και να έχει μια πιστωτική ή χρεωστική κάρτα της τράπεζας.

Όσο για τους επαγγελματίες, που πραγματοποιούν περισσότερες συναλλαγές καθημερινά οι οποίες απαιτούν τη μεσολάβηση χρηματοπιστωτικού ιδρύματος, έχουν στη διάθεσή τους υπηρεσίες όπως το που τους δίνουν τη δυνατότητα να πραγματοποιήσουν όλες τις μη εγχρήματες εργασίες της επιχείρησής τους online και σε πραγματικό χρόνο από τον υπολογιστή τους, χωρίς να επισκεφτούν κάποιο τραπεζικό κατάστημα.

Επιπλέον, μπορούν να έχουν στη διάθεσή τους τον Επαγγελματικό τους σύμβουλο μέσω βιντεοκλήσης, σε προκαθορισμένο ραντεβού που προγραμματίζεται μέσω online ημερολογίου, αλλά και να ανεβάσουν αρχεία και να παρακολουθούν την οικονομική ανάλυση της επιχειρηματικής τους δραστηριότητας σε ένα απόλυτα ασφαλές περιβάλλον.

Και όλα αυτά πληκτρολογώντας απλά τους κωδικούς του .

 

Μια τράπεζα για τον καθένα

Σήμερα, η συντριπτική πλειοψηφία, το 70% των Ευρωπαίων πολιτών χρησιμοποιούν υπηρεσίες ψηφιακής τραπεζικής κατά βάση από το κινητό τους τηλέφωνο, έχοντας στη διάθεσή τους υπηρεσίες που μέχρι πριν λίγα χρόνια δεν φανταζόταν κανείς ούτε στα πιο τρελά του όνειρα.

Περνώντας στη νέα δεκαετία, η ηλεκτρονική τραπεζική βρίσκεται στο κατώφλι ακόμη μεγαλύτερων καινοτομιών.

Υπηρεσίες που σήμερα φαντάζουν εξωπραγματικές, βρίσκονται πολύ κοντά μας.

Τεχνολογίες όπως το Blockchain και η ανάλυση μεγάλου όγκου δεδομένων θα δημιουργήσουν υπηρεσίες τόσο προσωποποιημένες, ώστε ο καθένας να έχει πρόσβαση στην προσωπική του τράπεζα, που θα είναι φτιαγμένη ακριβώς με τον τρόπο που τον εξυπηρετεί.

Και η μέρα εκείνη δεν θα αργήσει…

thetoc.gr

Σχόλια
Δεν υπάρχουν σχόλια γι'αυτό το άρθρο
Αποστολή σχολίου
5
+
2
=