ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Περισσότερες δόσεις, χαμηλότερη προκαταβολή

περισσότερες-δόσεις-χαμηλότερη-προκ-500810

Περισσότερες δόσεις και χαμηλότερη προκαταβολή και συντελεστές για τον υπολογισμό του ποσού της περαίωσης ζήτησαν οι παραγωγικοί φορείς σε συνάντηση που είχαν με τον υπουργό Οικονομικών Γ. Παπακωνσταντίνου στο πλαίσιο τη διαβούλευσης για το σχέδιο της ρύθμισης των εκκρεμών φορολογικών υποθέσεων.

Οι παραγωγικοί φορείς ζήτησαν επίσης να αυξηθεί το όριο των ακαθάριστων εσόδων των 20 εκατ. ευρώ που τίθεται για να υπαχθεί μία επιχείρηση στην περαίωση. Ζήτησαν ακόμη να διευκρινισθεί αν η περαίωση θα οδηγεί στη δυνατότητα καταστροφής των βιβλίων.

Το σχέδιο νόμου για την περαίωση, με τις όποιες αλλαγές γίνουν βάσει της διαβούλευσης, θα κατατεθεί την ερχόμενη εβδομάδα στη Βουλή, αφού προηγουμένως εγκριθεί από το Υπουργικό Συμβούλιο.

«Η περαίωση δεν είναι συγχωροχάρτι, ο συνεπής φορολογούμενος ούτε εκβιάζεται, ούτε υποχρεώνεται να υπαχθεί» τόνισε ο κ. Παπακωνσταντίνου κατά την έναρξη της διαβούλευσης.

Όπως διευκρίνισε ο υπουργός, η Γενική Γραμματεία Πληροφοριακών Συστημάτων θα αποστείλει τα ειδοποιητήρια περαίωσης στα οποία θα αναγράφεται ο φόρος που θα πρέπει να καταβάλλουν όσοι υπαχθούν για να κλείσουν τις υποθέσεις τους.

Παράλληλα κατέστησε σαφές ότι στο πλαίσιο του νομοσχεδίου για τις «δίκες εξπρές» που προωθείται σε συνεργασία με το υπουργείο Δικαιοσύνης, θα προβλέπεται αυτόφωρος διαδικασία για όποιους εντοπίζονται από το ΣΔΟΕ με μεγάλη φοροδιαφυγή.

«Βάζουμε γερά θεμέλια για να φτιάξουμε ένα νέο πλαίσιο φορολογικής συμμόρφωσης», τόνισε χαρακτηριστικά ο υπουργός σημειώνοντας ότι η περαίωση αποτελεί μια τελευταία ευκαιρία για ρύθμιση όλων των φορολογικών υποθέσεων παρελθόντων ετών και σηματοδοτεί το ξεκίνημα μιας νέας αρχής.

Σύμφωνα με τα στοιχεία που παρουσιάστηκαν από τον κ. Παπακωνσταντίνου οι ανέλεγκτες χρήσεις φτάνουν τα 2,5 εκατομμύρια, στα δικαστήρια εκκρεμούν φορολογικές υποθέσεις 30 δισ. ευρώ, οι φορολογικές δίκες φτάνουν τις 150.000, ο χρόνος εκδίκασης αγγίζει τα 7 με 10 χρόνια μέχρι να τελεσιδικήσουν, 1,3 φορολογούμενοι έχουν ληξιπρόθεσμες οφειλές 30 δισ. ευρώ ενώ οι ελεγκτικοί μηχανισμοί μπορούν να ελέγξουν μόνο το 3% των φορολογικών υποθέσεων κάθε χρόνο.

Ξεκίνησε η διαβούλευση για την περαίωση

Υπό την προεδρία του υπουργού Γιώργου Παπακωνσταντίνου χθες, στο υπουργείο Οικονομικών, η διαβούλευση με τους εμπλεκόμενους φορείς για την περαίωση ανέλεγκτων φορολογικών υποθέσεων.

Στη διαβούλευση μετέχουν εκπρόσωποι του ΣΕΒ, της ΓΣΕΒΕΕ, της Εθνικής Συνομοσπονδίας Ελληνικού Εμπορίου, την Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Εργαζομένων στις ΔΟΥ, την Κεντρικής Ενώσεως Επιμελητηρίων Ελλάδος, του Οικονομικού Επιμελητηρίου Ελλάδος, το Ινστιτούτου Οικονομικών και Φορολογικών Μελετών και της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Φοροτεχνικών, Ελεύθερων Επαγγελματιών.

Η προσέλευση των εκπροσώπων των φορέων έγινε κανονικά και δεν παρεμποδίσθηκε από τους παραγωγούς λαϊκών αγορών, οι οποίοι έχουν στήσει τους πάγκους τους έξω από το υπουργείο Οικονομικών και διαμαρτύρονται για την τοποθέτηση ταμειακών μηχανών στις λαϊκές αγορές από την 1η Οκτωβρίου.

Από τη διαβούλευση θα προκύψει το τελικό κείμενο του νομοσχεδίου για την εκούσια κατάργηση των φορολογικών διαφορών του παρελθόντος. Η περαίωση θα αφορά σε 2,5 εκατ. ανέλεγκτες φορολογικές υποθέσεις της περιόδου 2000-2009.

Σύμφωνα με όσα ανακοινώθηκαν την Τρίτη, στις ρυθμίσεις του νόμου θα υπαχθούν οι εκκρεμείς υποθέσεις φορολογίας εισοδήματος και λοιπών φορολογικών αντικειμένων επιτηδευματιών, οι οποίες αφορούν διαχειριστικές περιόδους που έκλεισαν μέχρι 31/12/2009.

Στην διαδικασία εκούσιας κατάργησης φορολογικών εκκρεμοτήτων θα συμπεριληφθούν οι ανέλεγκτες υποθέσεις με εξαίρεση αυτές των πολύ μεγάλων επιχειρήσεων, οι υποθέσεις που εκκρεμούν στα διοικητικά δικαστήρια α’ και β’ βαθμού δικαιοδοσίας εφόσον δεν έχουν συζητηθεί στο δευτεροβάθμιο δικαστήριο και οι ληξιπρόθεσμες οφειλές προς το Δημόσιο.

Οι ρυθμίσεις κατάργησης των φορολογικών εκκρεμοτήτων θα πραγματοποιηθούν με βάση τη δήλωση φορολογίας εισοδήματος που υποβλήθηκε ανάλογα με τα δηλούμενα ακαθάριστα έσοδα, το ποσό του κυρίου φόρου και του προστίμου που εκκρεμεί στα δικαστήρια, ανάλογα με το περιεχόμενο της τυχόν πρωτοβάθμιας απόφασης και το ποσό του κυρίου φόρου ή προστίμου που έχει καταστεί ληξιπρόθεσμο.

Οι αντιδράσεις των φορέων της αγοράς

Να δεσμευτούν τα δύο μεγάλα κόμματα με επίσημη δήλωσή τους ότι στο άμεσο, αλλά και στο απώτερο μέλλον θα καταψηφίσουν κάθε νέα πρόταση για περαίωση, ζητά ο ΣΕΒ με ανακοίνωση.

Ο Σύνδεσμος τάσσεται κατά της πρακτικής της περαίωσης αλλά θεωρεί ότι στην παρούσα συγκυρία «πρέπει να υλοποιηθεί με τη βασική προϋπόθεση ότι θα είναι πράγματι για τελευταία φορά και με όρους τόσο ευνοϊκούς ώστε να σηματοδοτεί με σαφήνεια μία αμετάκλητη διαχωριστική γραμμή με το παρελθόν, δίνοντας οριστικό τέλος στις 150.000 υποθέσεις που λιμνάζουν στις εφορίες και στα δικαστήρια».

Ο ΣΕΒ αναφέρει ότι από θέση αρχής έχει επανειλημμένα τοποθετηθεί ενάντια στην πρακτική της περαίωσης ανέλεγκτων φορολογικών και άλλων υποθέσεων και ότι η κατ’ έθιμο προσφυγή στο μέτρο αυτό της ουσιαστικής φορολογικής αμνηστίας επιβεβαιώνει την αναποτελεσματικότητά του μέτρου στην πράξη.

«Η περαίωση επιβραβεύει τη φοροδιαφυγή που νοθεύει τον ανταγωνισμό, αυξάνει την εισοδηματική ανισότητα και καταστρατηγεί κάθε έννοια δικαίου. Η περαίωση επιβραβεύει τους ασυνεπείς σε βάρος των συνεπών φορολογούμενων, στους οποίους συγκαταλέγονται και τα μέλη του ΣΕΒ – εταιρείες που έγκαιρα καταβάλλουν τους αναλογούντες υψηλούς φόρους τους», αναφέρει χαρακτηριστικά.

Παρά ταύτα, ο Σύνδεσμος αναγνωρίζει πόσο είναι δημοσιονομικά κρίσιμο να αυξηθούν τα έσοδα τούτη τη συγκεκριμένη στιγμή, καθώς και το γεγονός ότι πολλοί φορολογούμενοι αντιμετωπίζουν αντικειμενική αδυναμία να ανταποκριθούν στα πρόσθετα φορολογικά βάρη που καλούνται πλέον να επωμιστούν.

«Από εδώ και πέρα, στην κυβέρνηση εναπόκειται μαζί με την περαίωση να προχωρήσει στην καθιέρωση αντικειμενικών και αδιάβλητων φορολογικών κριτηρίων και διαδικασιών, που θα θέσουν τη σχέση του πολίτη με το κράτος σε νέα βάση. Διότι, βασική προϋπόθεση για να καταπολεμηθεί η φοροδιαφυγή στην πράξη είναι να αισθανθεί ο πολίτης ότι οι φόροι του αξιοποιούνται με διαφάνεια από το κράτος και επιστρέφονται στο κοινωνικό σύνολο με τη μορφή επαρκών και ποιοτικών δημόσιων αγαθών» καταλήγει στην ανακοίνωσή του ο ΣΕΒ.

Σύμφωνα με τον πρόεδρο του ΕΒΕΑ, Κ. Μίχαλο, το κείμενο προς διαβούλευση περιέχει παγίδες, που αν δεν εξαλειφθούν, τότε η περαίωση θα αποτύχει παταγωδώς».

Όπως είπε ο κ. Μίχαλος, το ΕΒΕΑ είχε επισημάνει πριν λίγες μέρες ότι για να αποβεί αποτελεσματική και χρήσιμη μία νέα περαίωση, θα έπρεπε να συνδυάζει λογικά ποσά πρόσθετου φόρου και, κυρίως, να βάζει οριστικό και αμετάκλητο τέλος στις περαιούμενες φορολογικές υποθέσεις.

Το ΕΒΕΑ εκτιμά ότι το κείμενο προς διαβούλευση αφήνει ανοιχτό το ενδεχόμενο επανελέγχου των φορολογικών υποθέσεων που θα υπαχθούν στην περαίωση, «με ό,τι αυτό συνεπάγεται».

Επίσης, ζητεί τη μείωση του συντελεστή 2% επί του τζίρου στο 1%, τη μείωση των συντελεστών προσαύξησης φόρου εισοδήματος και τη μείωση της προκαταβολής (το υπουργείο προτείνει να είναι 25%).

Ακόμα, το ΕΒΕΑ επισημαίνει ότι όποιος υπαχθεί στην περαίωση χάνει το πιστωτικό ΦΠΑ, πως όποιες επιχειρήσεις έχουν ζημίες δεν θα εξαιρεθούν από την περαίωση και θα κληθούν να πληρώσουν πρόσθετους φόρους, καθώς και ότι οι επιχειρήσεις που έπεσαν θύματα, ως λήπτες πλαστών και εικονικών τιμολογίων από τους εκδότες τους, δεν έχουν την απαιτούμενη προστασία.

Καθοριστικής σημασίας για την εξυγίανση του φορολογικού συστήματος θεωρεί ο Σύνδεσμος Μελών των Χρηματιστηρίων Αθηνών (ΣΜΕΧΑ), τις ρυθμίσεις που προωθεί η κυβέρνηση.

Ο ΣΜΕΧΑ κατέθεσε υπόμνημα με τις προτάσεις του για τη ρύθμιση, στην οποία προτείνει να συμπεριληφθεί όσο το δυνατόν μεγαλύτερος αριθμός επιχειρήσεων και ή δυνατόν να έχει καθολική ισχύ.

Χαρακτηρίζει επίσης άδικη την εξαίρεση των εταιρειών που σε μια μόνο χρήση έχουν ξεπεράσει το όριο των ακαθάριστων εσόδων των 20 εκατ. ευρώ, καθώς τα ακαθάριστα έσοδα μπορεί να έχουν σημαντική διακύμανση λόγο της κυκλικότητας ορισμένων κλάδων, του μεγάλου χρονικού διαστήματος που καλύπτει η συγκεκριμένη ρύθμιση, καθώς και του γεγονότος ότι κατά τα έτη 2007, 2008 και 2009 οι περισσότερες επιχειρήσεις έχουν καταγράψει συνεχόμενη σημαντική μείωση του κύκλου εργασιών τους.

Ο ΣΜΕΧΑ προτείνει να εξαιρεθούν οι επιχειρήσεις εκείνες των οποίων ο μέσος όρος των ακαθάριστων εσόδων των ανέλεγκτων ή εκκρεμών χρήσεων είναι μεγαλύτερος των 20 εκατ. ευρώ. Σημειώνει τέλος ότι στις εξαιρέσεις δεν πρέπει να συμπεριληφθούν οι εταιρείες που είναι εισηγμένες στην Εναλλακτική Αγορά του Χρηματιστηρίου Αθηνών.

Να μην εξαιρεθούν από τη ρύθμιση οι ιδιοκτήτες ακινήτων, που με βάση τα στοιχεία του περιουσιολογίου έτους 2008, υπάγονται σε Φορολόγηση Μεγάλης Ακίνητης Περιουσίας, ζήτησε η ΠΟΜΙΔΑ, με επιστολή της στην ηγεσία του υπουργείου Οικονομικών.

Η περαίωση δεν είναι μέτρο εξυπηρέτησης μόνο των επιχειρήσεων, αλλά καλύπτει και τα κενά που δημιουργούνται από τις ασάφειες και την πολυπλοκότητα του Κώδικα Φορολογικών Στοιχείων, δήλωσε ο πρόεδρος του Συνδέσμου Βιομηχανιών Αττικής και Πειραιώς Δημήτρης Μαθιός.

Όπως επισημαίνει, για να ανταποκριθούν τα λογιστήρια των επιχειρήσεων στις πολύμορφες και πολύπλοκες απαιτήσεις του σημερινού Κώδικα Φορολογικών Στοιχείων επιβάλλεται να έχουν γνώσεις φοροτεχνικών και νομικών, ώστε να αποφύγουν λάθη και παρατυπίες.

 

Εγγραφείτε στο Newsletter του Ταχυδρόμου