Μαρίζα Στ. Χατζησταματίου: Αρνητικές σκέψεις για τον εαυτό σας... μην τις απωθείτε

Τελευταία ενημέρωση: 2019-08-11, 16:45:31
Μαρίζα Στ. Χατζησταματίου: Αρνητικές σκέψεις για τον εαυτό σας... μην τις απωθείτε

Οι περισσότεροι από εμάς αμφισβητούμε τον εαυτό μας με σκέψεις που αρχίζουν κάπως έτσι: «Eύχομαι να μην ήμουν τόσο...» ή «Μισώ τον εαυτό μου που είμαι τόσο...» αλλά το χειρότερο που μπορούμε να κάνουμε είναι να απωθούμε αυτές τις σκέψεις από το μυαλό μας. Σύμφωνα με τους ερευνητές του Πανεπιστημίου Χάμιλτον της Νέας Υόρκης Borton και Casey το να απωθούμε τις άσχημες σκέψεις για τον εαυτό μας όχι μόνο μας δημιουργεί περισσότερες - φαινόμενο που ονομάζεται ανάκτηση – αλλά επιπλέον μπορεί να επηρεάσει αρνητικά τη γενικότερη διάθεσή μας καθώς και την αυτο-εκτίμησή μας.

Προηγούμενα ευρήματα που προήλθαν από μελέτες εργαστηρίου απέδειξαν ότι η απώθηση αρνητικών σκέψεων έχει επιβλαβείς συνέπειες στην ψυχοσύνθεση των ανθρώπων. Οι ερευνητές Borton και Casey έρχονται τώρα να κάνουν πειράματα για να εξετάσουν την επίδραση της απώθησης των αρνητικών σκέψεων κατά τη διάρκεια της καθημερινότητάς τους. Oι συμμετέχοντες στο πείραμα αυτό ήταν 57 μαθητές. Από αυτούς ζητήθηκε συμπληρώνουν ένα ημερολόγιο κάθε απόγευμα επί 11 μέρες, αλλά πριν το κάνουν αυτό έπρεπε να φέρνουν στο μυαλό τους τις πιο ενοχλητικές σκέψεις για τον εαυτό τους. Επίσης, σε 29 από αυτούς τους μαθητές δόθηκε και η ακόλουθη οδηγία: «Αυτό που θέλουμε να κάνετε κατά τη διάρκεια των επόμενων 11 ημερών είναι να δουλέψετε πολύ σκληρά στο να καταπιέσετε την πιο ενοχλητική σας σκέψη, να την διώξετε από το μυαλό σας, να προσπαθήσετε να μην την σκέφτεστε. Αν η σκέψη έλθει στο μυαλό σας, βάλτε τα δυνατά σας ώστε να την απομακρύνετε και προσπαθήστε να μην την σκέφτεστε».

Στο τέλος της περιόδου των 11 ημερών, τα ημερολόγια των μαθητών αναλύθηκαν και αποδείχθηκε ότι οι μαθητές που είχαν την οδηγία να καταπιέσουν τις αρνητικές σκέψεις για τον εαυτό τους στην πραγματικότητα είχαν περισσότερες τέτοιες σκέψεις, ανέφεραν περισσότερο αγχώδη αλλά και περισσότερο καταθλιπτική διάθεση, και αν οι αρνητικές τους σκέψεις τους έκαναν να νιώθουν ντροπή, τότε είχαν την τάση να αναφέρουν επίσης χαμηλότερη αυτο-εκτίμηση.

Επομένως τι μπορούμε να κάνουμε αντί να απωθούμε τις αρνητικές σκέψεις για τον εαυτό μας;
Η υπεύθυνη της συγκεκριμένης έρευνας ανέφερε:

«Το να απομακρύνουμε την προσοχή μας από τις αρνητικές μας σκέψεις και να την μεταθέτουμε σε κάτι άλλο είναι διαφορετικό από το να τις διαγράψουμε απλά από το μυαλό μας. Φυσικά αν η ενοχλητική σκέψη για τον εαυτό μας είναι αληθινή και ισχύει, μπορεί να χρειαστεί να την αντιμετωπίσουμε κάποια στιγμή στο μέλλον. Αν όμως η αρνητική σκέψη δεν είναι αληθινή ή είναι υπερβολική (π.χ. είμαι άσχημος/η), μπορούμε απλά να βρούμε μια απλή σκέψη με την οποία να την αντικαταστήσουμε και στην οποία να συγκεντρώσουμε την προσοχή μας όταν η αρνητική σκέψη έρχεται στο μυαλό μας (π.χ. είμαι έξυπνος/η, έχω ωραίο χαμόγελο).

Αν δυσκολεύεστε να δείτε τις αρνητικές σας σκέψεις αντικειμενικά, φανταστείτε ότι είστε ο καλύτερός σας φίλος ή ο αναλυτής-ψυχολόγος σας. Γράψτε μια λίστα από τις ενοχλητικές σκέψεις για τον εαυτό σας, διαβάστε την προσεκτικά και φανταστείτε ότι αυτές οι άσχημες σκέψεις γράφτηκαν από κάποιον που εσείς κληθήκατε να συμβουλεύσετε αντικειμενικά και σκεφτείτε πώς θα αντικρούατε ή θα καταπολεμούσατε αυτές τις σκέψεις. Με αυτόν τον τρόπο θα είστε σε θέση γρήγορα να δείτε και να καταλάβετε αν αυτές οι σκέψεις είναι λανθασμένες ή αν έχουν κάποια ισχύ. Αν δείτε ότι κάποιες σκέψεις ισχύουν, τότε πρέπει να λάβετε δράση! Με αυτόν τον τρόπο οι άσχημες σκέψεις λειτουργούν σαν ένα σύστημα προειδοποίησης, δείχνοντάς σας πού πρέπει να επικεντρώσετε την προσοχή σας.

Αυτές οι τεχνικές αποτελούν κάποια παραδείγματα για το πώς μπορείτε να αντιμετωπίσετε τις αρνητικές σκέψεις για τον εαυτό σας χωρίς να τις απωθήσετε - πράγμα που αποδείχθηκε ότι επηρεάζει αρνητικά την ψυχολογία και την διάθεση του ατόμου-.

 

Σχόλια
Δεν υπάρχουν σχόλια γι'αυτό το άρθρο
Αποστολή σχολίου
4
+
6
=