Μαρίζα Χατζησταματίου: Καταπολεμώντας το στρες

Τελευταία ενημέρωση: 2014-10-13, 13:00:49
Μαρίζα Χατζησταματίου: Καταπολεμώντας το στρες

Οι περισσότεροι άνθρωποι γύρω μας παραπονιούνται ότι υποφέρουν από στρες, έλλειψη χρόνου λόγω φόρτου εργασίας ή υποχρεώσεων και υπερβολική κούραση. Σήμερα περισσότερο από κάθε άλλη φορά το άγχος των ανθρώπων για την καθημερινότητά τους είναι τεράστιο.

Η εξάλειψη του στρες από τη ζωή μας είναι αδύνατη. Είναι όμως δυνατή η μείωσή του με την κατάλληλη διαχείριση. Προκειμένου λοιπόν να διαχειριστούμε σωστά το στρες χρειάζεται προηγουμένως να έχουμε κατανοήσει τια αιτίες του. Πράγματι, είναι πολλά και διάφορα τα γεγονότα που συμβαίνουν τα οποία είναι πηγές στρες. Η κατανόηση των πηγών του στρες, μας επιτρέπει να αναγνωρίσουμε καλύτερα τα συναισθήματα που μας κατακλύζουν. Έλεγχος των συναισθημάτων, σημαίνει και καλύτερος έλεγχος του στρες.

 

Ποιες μπορεί να είναι οι πηγές του στρες;

Το οικογενειακό περιβάλλον. Ο τρόπος που έχουμε μεγαλώσει και οι εμπειρίες από το άμεσο περιβάλλον μας είναι μια από τις συχνότερες πηγές άγχους. Οι γονείς με υπερβολικές απαιτήσεις, οι γονείς που είναι οι ίδιοι πολύ αγχώδεις, είναι πολύ πιθανό να μεταδώσουν το άγχος τους στα παιδιά τους, που ίσως να τα συνοδεύει μέχρι και την ενήλικη ζωή. Επίσης, οι γονείς που συχνά κινδυνολογούν αυξάνουν τις πιθανότητες τα παιδιά τους να έχουν υψηλά επίπεδα στρες.

Η σχέση μας με το άλλο φύλο. Η σχέση μας με το άλλο φύλο είναι μια σημαντική πηγή στρες ιδιαίτερα όταν το έτερον ήμισυ είναι άνθρωπος αγχώδης, καταπιεστικός, κτητικός ή ζηλιάρης. Στο πλαίσιο των διαπροσωπικών μας σχέσεων ο χωρισμός ή το διαζύγιο είναι επίσης γεγονότα που προκαλούν ιδιαίτερο άγχος και ψυχική πίεση.

Η έλλειψη αυτοπεποίθησης. Όταν αμφιβάλλουμε για τις ικανότητές μας και τα επίπεδα της αυτοπεποίθησής μας ολοένα και μειώνονται, το πιο πιθανό είναι να αρχίσουμε να βιώνουμε έντονο στρες ακόμα και για τα πιο ασήμαντα πράγματα.

Η γέννηση ενός παιδιού. Ο ερχομός ενός νέου μέλους στην οικογένεια εκτός από συναισθήματα έντονης χαράς και ευτυχίας που αναμφισβήτητα προκαλεί, ενδέχεται κάποιες φορές να είναι πηγή άγχους για το ζευγάρι και ιδιαίτερα για τη μητέρα.

Οι εσωτερικές συγκρούσεις. Στρες δημιουργείται συχνά από συγκρούσεις που γίνονται μέσα μας, ανάμεσα στις επιθυμίες ή τις προσδοκίες μας από τη μια πλευρά, και στους περιορισμούς που υπαγορεύει η συνείδηση ή το περιβάλλον από την άλλη.

Σοβαροί τραυματισμοί και ασθένειες. Όταν προκύπτουν ζητήματα υγείας είτε μέσα στην οικογένειά μας είτε στο ευρύτερο κοινωνικό μας περιβάλλον τα επίπεδα του στρες που βιώνουμε είναι μεγάλα. Τότε μας δίνεται η ευκαιρία να αναθεωρήσουμε πολλά πράγματα στη ζωή μας και να τα αξιολογούμε πλέον διαφορετικά αρνούμενοι να δώσουμε την παραμικρή σημασία σε ανούσια πράγματα που μέχρι τότε μας βασάνιζαν.

Το στρες αυτού του τύπου, είναι πιο απειλητικό διότι σχετίζεται με μεγαλύτερο κίνδυνο πρόκλησης ασθενειών. Για αυτό οι άνθρωποι που παρουσιάζουν τέτοιου είδους στρες, χρειάζονται αναμφίβολα την περισσότερη βοήθεια από ειδικούς για να χειριστούν αποτελεσματικά το στρες που τους πλήττει.

Το στρες διαχωρίζεται σε οξύ ή χρόνιο.

Το οξύ στρες έρχεται ξαφνικά και διαρκεί συνήθως για μικρό χρονικό διάστημα. Για παράδειγμα σκεφτείτε ότι πρέπει να παραστείτε σε μια εκδήλωση σημαντική για την εργασία σας και λίγο πριν ξεκινήσετε διαπιστώνετε ότι χάλασε το αμάξι σας.

Το χρόνιο στρες από την άλλη, διαρκεί για μεγάλο χρονικό διάστημα. Μπορεί να πηγάζει από μια προβληματική διαπροσωπική ή συζυγική σχέση, από δύσκολες καταστάσεις στις οποίες βρίσκεται κάποιος, από μια επαγγελματική απασχόληση που δεν μας ευχαριστεί ή από ένα τραυματικό γεγονός του παρελθόντος. Επίσης, τραυματικές παιδικές εμπειρίες, τρομοκρατικά γεγονότα και πόλεμοι που βίωσε κάποιο άτομο, είναι σε θέση να βασανίζουν τη ζωή του για χρόνια ή για πάντα (μετατραυματικό σύνδρομο).

Είναι πολύ σημαντικό να αναγνωρίζουμε τους λόγους για τους οποίους βιώνουμε στρες. Η κατανόησή τους, βοηθά πολύ στον ορθό χειρισμό του στρες με την εξουδετέρωση των φθοροποιών συνεπειών για το άτομο.

Προσπαθήστε να καταπολεμήσετε το στρες ακολουθώντας ορισμένες χρήσιμες οδηγίες.

• Δε χρειάζεται να προσπαθούμε να συμβιβάσουμε τα ασυμβίβαστα.
• Να δεχόμαστε ορισμένες καταστάσεις δευτερεύουσας σημασίας όπως είναι, εφόσον δε μπορούμε να τις αλλάξουμε εύκολα.
• Να μη φορτώνουμε τον εαυτό μας με διπλά βάρη.
• Να μη μένουμε για μεγάλο χρονικό διάστημα σε αμφιβολία ή σε διλήμματα. Η παράταση μιας αβεβαιότητας μπορεί να μας εξαντλήσει ψυχικά.
• Να θέτουμε προτεραιότητες και να είμαστε συνεπείς στην τήρηση αυτών. Τα πιο σημαντικά για μας πράγματα πρέπει να τοποθετούνται στην πρώτη θέση και να είναι πρώτος στόχος της ζωής μας. Τα δευτερεύοντα πράγματα μπορούν να μένουν στην άκρη για κάποιο διάστημα.
• Να είμαστε έτοιμοι να αναγνωρίσουμε όχι μόνο τις δυνατότητές μας αλλά και τους περιορισμούς μας, τα όριά μας.
• Να οργανώνουμε το χρόνο μας οριοθετώντας τους στόχους της ζωής μας, τις προτεραιότητες και το πρόγραμμά μας.

 

 

 

 

Σχόλια
Δεν υπάρχουν σχόλια γι'αυτό το άρθρο
Αποστολή σχολίου
1
+
7
=