ΛΑΡΙΣΑ

«Σβήνει» το εμπορικό κέντρο της Λάρισας!

σβήνει-το-εμπορικό-κέντρο-της-λάρισ-339044
Δραματικά είναι και για την πόλη της Λάρισας τα συμπεράσματα από την καταγραφή των κλειστών επιχειρήσεων στους κεντρικούς εμπορικούς της δρόμους.
Πρόκειται για τη δημοσιοποίηση της νέας φάσης της ερευνητικής πρωτοβουλίας που είχε ξεκινήσει η Εθνική Συνομοσπονδία Ελληνικού Εμπορίου τον Αύγουστο του 2010, με στόχο να καταγράψει τα «λουκέτα» στην αγορά και επιπλέον να διερευνήσει εάν υπάρχει κάποια δυναμική σε αυτή τη διαδικασία – στο πλαίσιο της δυσμενούς οικονομικής συγκυρίας με άλλα λόγια εάν η τάση αυτή παγιώνεται.
Στην έρευνα αυτή που πραγματοποιήθηκε εντός του Μαρτίου επιχειρήθηκε με τη συμβολή κατάλληλων μεθόδων και εργαλείων της οικονομικής γεωγραφίας, η συστηματικότερη μελέτη των εμπορικών δρόμων με την χρήση μίας εναλλακτικής μεθοδολογίας που έχει ως βάση της την καταγραφή εμπορικών ζωνών ταυτόχρονα με την καταγραφή των εμπορικών δρόμων.
Το γενικό συμπέρασμα είναι ιδιαίτερα δυσμενές και στην υπόλοιπη Ελλάδα εκτός από την Αθήνα, αφού στο κέντρο της Λάρισας, η αναλογία των κλειστών επιχειρήσεων προς τις ανοιχτές κατέγραψε αύξηση σε σύγκριση με τον προηγούμενο χρόνο κατά 48%. Μπορεί να γίνει λόγος για «επιδημία λουκέτων» στην αγορά η οποία συνεχίζεται και αυξάνεται ως «μεταδοτική ασθένεια».
Αύγουστος Μάρτιος 2011 Αύγουστος Μάρτιος 2012 Αναλογία κλειστών επιχειρήσεων
Μεταβολές
Μάρτιος 2012/2011
ΛΑΡΙΣΑ 2010 7,9% 11,9% 2011 16,5% 17,6% 1/5 47,90%
Α. Δρόμοι με ρεκόρ κλειστών επιχειρήσεων
Μεταξύ των εμπορικών δρόμων υπάρχουν ορισμένοι στους οποίους διαπιστώνονται ιδιαίτερα υψηλά ποσοστά συγκέντρωσης κλειστών επιχειρήσεων. Είναι ενδιαφέρον ότι πρόκειται για εμπορικούς δρόμους με διαφορετικά χαρακτηριστικά εμπορικής επιχειρηματικότητας (ύψος ενοικίων, τύπος εμπορίου κα.) που όμως αποτελούν παραδοσιακούς εμπορικούς δρόμους της Λάρισας
ΑΣΚΛΗΠΙΟΥ 24,7%
ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ 27,0%
ΠΑΤΡΟΚΛΟΥ 26,1%
Β. Ειδικές διαπιστώσεις
α) Μετεγκατάσταση/ερήμωση παράδρομων:
Παρατηρείται μια μετακίνηση εμπορικών επιχειρήσεων από παρόδους σε κεντρικούς δρόμους των πόλεων. Η κίνηση αυτή ήταν αναμενόμενη λόγω μεγάλης προσφοράς κενών καταστημάτων
που βρίσκονται σε εμπορικότερα σημεία, και αντίθετα αποχώρηση επιχειρήσεων από κεντρικούς εμπορικούς δρόμους λόγω υψηλών ενοικίων. Μπορεί δηλαδή να καταγράφεται αύξηση του ποσοστού λουκέτων σε μια περιοχή αλλά ταυτόχρονα όσες επιχειρήσεις
συνεχίζουν να λειτουργούν και ήταν εγκατεστημένες σε λιγότερο εμπορικούς δρόμους αποφασίζουν την «μετεγκατάστασή» τους με στόχο την αμεσότερη πρόσβαση στην πελατεία.
β) Περισσότερα λουκέτα στα αστικά κέντρα:
Η τάση η οποία είχε διαπιστωθεί στις προηγούμενες καταγραφές αναφορικά με την ένταση του προβλήματος στο κέντρο της Αθήνας, επιβεβαιώθηκε και με την τωρινή έρευνα και
μάλιστα όχι μόνο στην Αθήνα αλλά τόσο στη Θεσσαλονίκη σε σύγκριση με άλλες περιοχές
της περιφέρειας όπως η Βέροια, η Κοζάνη, η Έδεσσα, το Ηράκλειο και η Λάρισα.
Για παράδειγμα, ενώ τα λουκέτα στην Αθήνα πλησιάζουν το 30%, στη Λάρισα το ποσοστό των κλειστών καταστημάτων αν και αυξάνεται δεν ξεπερνά το 20%. Τα εμπορικά κέντρα των αστικών πόλεων παρακμάζουν εντονότερα, αφού το βιοτικό επίπεδο στην περιφέρεια αντιστέκεται λόγω της μεγαλύτερης συνοχής του κοινωνικού ιστού που σε συνθήκες κρίσης λειτουργεί ως δίχτυ προστασίας.
δ) Αλλοίωση των χαρακτηριστικών της αγοράς:
Σε πολλούς εμπορικούς δρόμους διαπιστώθηκε ότι οι κλειστές επιχειρήσεις αφορούν και άλλους κλάδους της οικονομίας, όπως μεταποίηση, καφετέριες, ανταλλακτικά αυτοκινήτων (ιδίως σε πιάτσες), υπηρεσίες κ.λπ.. Μία τέτοια εξέλιξη έχει ως άμεσο αποτέλεσμα
τη στρέβλωση της παραδοσιακής και σύγχρονης εικόνας μίας «αγοράς» σε όλες τις ανεπτυγμένες κοινωνίες. Η ερήμωση δρόμων από τέτοιους είδους επιχειρήσεις, οι οποίες είναι άμεσα συνυφασμένες με τη λειτουργία της τοπικής αγοράς, ακόμα κι αν το εμπόριο σε ορισμένες περιπτώσεις μπορεί και αντιστέκεται, είναι εύλογο ότι άμεσα θα φέρει αλυσιδωτές συνέπειες σε κάθε είδους καταστήματα.

onlarissa.gr

#Tags

Εγγραφείτε στο Newsletter του Ταχυδρόμου