ΤΟΠΙΚΑ

Διπλάσιες καταγγελίες για τις ηλεκτρονικές αγορές  στην Ενωση Καταναλωτών Βόλου

διπλάσιες-καταγγελίες-για-τις-ηλεκτρ-618773

Διαμαρτυρίες πολιτών για μη παραλαβή προϊόντων και μη επιστροφή των χρημάτων τους

Διπλασιάστηκαν οι καταγγελίες στην Ενωση Καταναλωτών Βόλου και Θεσσαλίας για τις ηλεκτρονικές αγορές. Εν μέσω πανδημίας με τις δυσκολίες στις αγορές των προϊόντων και τον φόβο του κορονοϊού το ηλεκτρονικό εμπόριο έδωσε μία έξοδο για την ικανοποίηση των καταναλωτικών αναγκών και απέδειξε τη χρησιμότητά του. Εδωσε όμως και πεδίο δράσης … λαμπρό για πολλούς τυχοδιώκτες. Είδαν να αναπτύσσονται τζίροι εκατομμυρίων ευρώ και να καταγράφεται ραγδαία αύξηση του κύκλου εργασιών και εκμεταλλεύτηκαν την ευκαιρία. Ετσι στο διάστημα της υγειονομικής κρίσης αυξήθηκαν ραγδαία και τα παράπονα των καταναλωτών.

Ο πρόεδρος της Ενωσης Καταναλωτών Βόλου και Θεσσαλίας Αλέκος Κουτσελίνης λέει ότι οι αναφορές – καταγγελίες στην Ένωση Καταναλωτών Βόλου έχουν διπλασιαστεί σε σχέση με την προηγούμενη χρονιά. Η Ενωση δέχτηκε πολλές αναφορές από διαμαρτυρόμενους καταναλωτές. Αλλοι καταναλωτές προκατέβαλαν την αξία της παραγγελίας τους σε ηλεκτρονικά καταστήματα και δεν παρέλαβαν ούτε τα προϊόντα τους ούτε και τους επιστράφηκαν τα ποσά που είχαν προεισπραχθεί. Αντίθετα, διαπίστωσαν ότι οι επιχειρήσεις διέκοψαν αιφνίδια κάθε επικοινωνία μαζί τους μετά τη συναλλαγή.

Αλλοι ζήτησαν επισκευή ή αντικατάσταση ελαττωματικού προϊόντος στο πλαίσιο της εγγύησης και οι εταιρείες τους παρέπεμψαν αυθαίρετα στον κατασκευαστή.
Εγιναν πλήθος αναφορές για παραλαβή προϊόντων διαφορετικών από αυτά που είχαν παραγγελθεί και υπήρχαν στην ηλεκτρονική σελίδα των καταστημάτων. Οι εταιρείες αρνούνταν να αντικαταστήσουν τα προϊόντα ή να επιστρέψουν τα χρήματα.

Την Ενωση Καταναλωτών Βόλου και Θεσσαλίας απασχόλησαν πολλές διαμαρτυρίες. Ο κ. Κουτσελίνης αναφέρεται ακόμη σε περίπτωση καταναλωτή που έκανε χρήση του δικαιώματος υπαναχώρησης εντός 14 ημερών και επέστρεψε το προϊόν, η εταιρεία όμως καθυστερεί να του επιστρέψει τα χρήματα. Πέραν των προαναφερόμενων, λέει ότι υπήρξαν αναφορές για φθαρμένα προϊόντα, για απάτες με αγορές προϊόντων μέσω διαδικτύου που δεν παραλήφθηκαν ποτέ.

Η συντριπτική πλειονότητα των αναφορών αφορά σε ηλεκτρονικά καταστήματα που λειτουργούν εκτός Μαγνησίας σε άλλες πόλεις στην Ελλάδα και στο εξωτερικό και πίσω από αυτά δεν υπάρχουν φυσικά καταστήματα.

«Δυστυχώς στο ηλεκτρονικό εμπόριο έχουν παρεισφρήσει αρκετοί τυχοδιώκτες. Παρουσιάζονται πράγματι τέτοιες πρακτικές που εμείς τις καταδικάζουμε. Υπάρχουν συγκεκριμένοι κανόνες για τις αγορές στο διαδίκτυο τις οποίες οφείλουν όλοι να τις τηρούν», αναγνώρισε ο πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Βόλου και Νέας Ιωνίας Απόστολος Οντόπουλος, ερωτηθείς σχετικώς.

Υπάρχουν όμως και ασφαλιστικές δικλίδες.

Ο ίδιος επισήμανε ότι αποδεικνύεται ότι οι καταγγελίες αυτές αφορούν ηλεκτρονικά καταστήματα κατά κύριο λόγο που δεν διαθέτουν από πίσω κάποιο φυσικό κατάστημα.

«Καλόν είναι ο καταναλωτής πριν προβεί σε οποιαδήποτε παραγγελία μέσω διαδικτύου να ερευνήσει αν υπάρχει φυσικό κατάστημα πίσω από το ηλεκτρονικό. Ακόμη καλύτερο, να αναζητήσει το προϊόν στην τοπική αγορά που είμαι σίγουρος ότι θα βρει ενδεχομένως ακόμη και σε καλύτερη τιμή και θα έχει διασφαλιστεί και η συναλλαγή του», παρότρυνε.

Οι συμβουλές της Ενωσης Καταναλωτών

Η Ενωση Καταναλωτών Βόλου υπενθυμίζει ότι απαιτείται ιδιαίτερη προσοχή κατά τις εξ αποστάσεως αγορές καταναλωτικών αγαθών και συστήνει στους καταναλωτές για την καλύτερη προστασία τους ιδιαίτερα αυτή τη δύσκολη περίοδο:

  • Να προτιμούν αξιόπιστα και γνωστά ηλεκτρονικά καταστήματα. Σημαντική ένδειξη αξιοπιστίας είναι η μακρόχρονη λειτουργία των καταστημάτων στην αγορά και η ύπαρξη φυσικής έδρας τους.
  • Να ελέγχουν πάντοτε τις βασικές πληροφορίες που παρέχονται για το ηλεκτρονικό κατάστημα από τον ιστότοπό του. Να αναζητούν την επωνυμία της εταιρείας και τα πλήρη στοιχεία επικοινωνίας. Η ύπαρξη μόνο ηλεκτρονικής διεύθυνσης (e-mail) και κινητού τηλεφώνου μπορεί να αποτελεί ένδειξη απάτης.
  • Να προτιμούν την πραγματοποίηση αγορών από ηλεκτρονικά καταστήματα που διαθέτουν την αντικαταβολή ως εναλλακτικό τρόπο πληρωμής.
  • Να εντοπίζουν στο διαδίκτυο τυχόν σχόλια, εμπειρίες ή συστάσεις άλλων καταναλωτών που έχουν κάνει ήδη συναλλαγές με το κατάστημα.
  • Να ελέγχουν, αν ο ιστότοπος παρέχει ασφαλή σύνδεση (browser με τη μορφή HTTPS).
  • Να μην πείθονται από τις υπερβολικά δελεαστικές τιμές των προϊόντων.
  • Να κάνουν χρήση του δικαιώματος υπαναχώρησης εντός 14 ημερών αν δεν τους καλύπτει η αγορά και να επιστρέφουν το προϊόν.

Το δικαίωμα της υπαναχώρησης

Στην εποχή της πανδημίας που τόσο οι ηλεκτρονικές αγορές όσο και οι τηλεφωνικές συμβάσεις τηλεφωνίας και ενέργειας έχουν γενικευτεί

οι καταναλωτές πρέπει να γνωρίζουν το δικαίωμα υπαναχώρησης που τους προστατεύει από λανθασμένες και βιαστικές επιλογές.

Το δικαίωμα υπαναχώρησης είναι ένα δυνατό εργαλείο που παρέχει η νομοθεσία στον καταναλωτή. Του επιτρέπει να ακυρώσει, χωρίς να αιτιολογήσει, μια αγορά εντός 14 ημερών από την παραλαβή του αγαθού ή από την υπογραφή της σύμβασης για υπηρεσίες.

Οι καταναλωτές έχουν το δικαίωμα να υπαναχωρήσουν από την εξ αποστάσεως ή την εκτός εμπορικού καταστήματος αγορά ή σύμβαση. Το δικαίωμα αυτό χορηγείται καθώς θεωρείται ότι ο καταναλωτής δεν έχει τη δυνατότητα να εξακριβώσει τα «υλικά» χαρακτηριστικά του προϊόντος ή γιατί μπορεί να έχει βρεθεί σε μια κατάσταση αγοράς υπό πίεση. Το δικαίωμα υπαναχώρησης υφίσταται ανεξάρτητα από το αν η σύμβαση αφορά την παροχή αγαθών, υπηρεσιών ή ψηφιακού περιεχομένου.

ΚΑΤΕΡΙΝΑ ΜΑΡΟΥΓΚΑ

Εγγραφείτε στο Newsletter του Ταχυδρόμου