ΤΟΠΙΚΑ

Τρελή πορεία ακολουθεί η επιχειρηματικότητα σε Βόλο και Μαγνησία

τρελή-πορεία-ακολουθεί-η-επιχειρηματ-824445

Προσπαθεί να αποφύγει τον κορονοϊό, ελίσσεται και κάνει σπασμωδικές κινήσεις

Τρελή πορεία ακολουθεί η επιχειρηματικότητα στον Βόλο και τη Μαγνησία εν μέσω της πανδημίας του κορονοϊού. Η θετική πορεία, που άρχισε να καταγράφει το επιχειρείν το πρώτο 9μηνο του 2019 μετά από την πολύχρονη κρίση, ανακόπηκε σε πολύ μικρό βαθμό σε σχέση με το πρώτο 9μηνο του 2020, ενώ οι παύσεις λειτουργίας επιχειρήσεων που θα περίμενε κανείς να αυξηθούν μειώθηκαν και μάλιστα κατά το ήμισυ.

Ρεπορτάζ: ΚΑΤΕΡΙΝΑ ΜΑΡΟΥΓΚΑ

Από τα στατιστικά στοιχεία του Επιμελητηρίου Μαγνησίας φαίνεται ότι το πρώτο 9μηνο του 2020 πολλοί Βολιώτες έκαναν το άλμα και μπήκαν στον χώρο της επιχειρηματικότητας αψηφώντας τις παρενέργειες του κορονοϊού ή άλλοι όταν παρουσιάστηκε η πανδημία είχαν ήδη κάνει τα πρώτα βήματα τα οποία έμειναν στη συνέχεια έωλα.

Τα στατιστικά στοιχεία για τα λουκέτα δεν αντέχουν στη λογική. Οι παύσεις εργασίας μειώθηκαν σε ένα πολύ μεγάλο βαθμό όταν οι ενάρξεις εργασίας μειώθηκαν επίσης. Η επιχειρηματικότητα ακολουθεί ξέφρενη πορεία και απέναντι στον κίνδυνο να κολλήσει τον ιό προσπαθεί να ελιχθεί με κάθε τρόπο και να προφυλαχθεί χωρίς να μπορεί να αποφύγει μοιραία και τις σπασμωδικές κινήσεις.

Ανεπηρέαστη η μεταποίηση

Ανά τομέα δραστηριοποίησης μόνο η μεταποίηση βγαίνει ανεπηρέαστη από το γενικότερο κλίμα, σύμφωνα με τα στατιστικά δεδομένα, με νέους ανθρώπους να εμφανίζονται στο προσκήνιο. Ολοι οι άλλοι τομείς οπισθοχωρούν και κάνουν μαζεμένα βήματα. Η ικανοποιητική πορεία της μεταποίησης αποδίδεται κατά κύριο λόγο σε νέους ανθρώπους που ασχολήθηκαν με τη γεωργία και τη μεταποίηση αγροτικών προϊόντων, όπως βότανα, αρωματικά φυτά και παραδοσιακά γενικότερα προϊόντα της Ελλάδας.

Σχολιάζοντας τα στοιχεία ο γενικός γραμματέας του Επιμελητηρίου Μαγνησίας Βασίλης Ζαχείλας λέει: «Δεν μπορούμε να εξηγήσουμε πώς είναι δυνατόν να μειώθηκαν οι διαγραφές των επιχειρήσεων στις 291 φέτος από 588 που ήταν πέρυσι».

«Δεν αντέχει στη λογική αυτό το στατιστικό δεδομένο. Ισως πολλοί να έκαναν παύση λειτουργίας και να μη το δήλωσαν στο Επιμελητήριο. Ισως κάποιοι να ξεκίνησαν δραστηριότητα μέσα στο καλοκαίρι και μετά τα νέα βήματά να έμειναν έωλα», σημειώνει.

Ισως πάλι τα μέτρα της κυβέρνησης με τις αναστολές να λειτούργησαν και να επιμήκυναν τη διάρκεια ζωής πολλών επιχειρήσεων μεταθέτοντας τα προβλήματα για αργότερα.

Τα στατιστικά στοιχεία

Συγκεκριμένα, το πρώτο 9μηνο του 2019 το Επιμελητήριο Μαγνησίας κατέγραψε 180 εγγραφές στο Εμπορικό Τμήμα και 165 διαγραφές (με θετικό πρόσημο στην ίδρυση 15 επιχειρήσεις), 42 εγγραφές στη Μεταποίηση και 37 διαγραφές (με θετικό πρόσημο 5 επιχειρήσεων), 119 εγγραφές στο Τουριστικό Τμήμα και 52 διαγραφές (θετικό πρόστιμο 67 επιχειρήσεων) και 391 εγγραφές επιχειρήσεων στον Τομέα Υπηρεσιών και 334 διαγραφές (θετικό 57 επιχειρήσεων). Συνολικά λοιπόν έγιναν 732 εγγραφές και 588 διαγραφές (θετικό πρόσημο 144 επιχειρήσεων).

Αντίστοιχα, το πρώτο 9μηνο του 2020 το Εμπορικό Τμήμα κατέγραψε 167 εγγραφές επιχειρήσεων και 85 διαγραφές (θετικό πρόσημο 82 επιχειρήσεων), η Μεταποίηση κατέγραψε 68 εγγραφές και 21 διαγραφές επιχειρήσεων (θετικό πρόσημο 47 επιχειρήσεων), ο Τουριστικός Τομέας κατέγραψε 96 εγγραφές επιχειρήσεων και 37 διαγραφές (θετικό πρόσημο 59 επιχειρήσεων), ο Τομέας των Υπηρεσιών κατέγραψε 375 εγγραφές επιχειρήσεων και 148 διαγραφές (θετικό πρόσημο 227 επιχειρήσεων).

Σύνολα έγιναν 706 εγγραφές επιχειρήσεων και 291 διαγραφές (με θετικό πρόσημο 415 επιχειρήσεων).

Πώς κινήθηκε το λιανεμπόριο

Συγκεκριμένα, αυξήσεις στους τζίρους τους κατέγραψαν, τα καταστήματα με είδη τροφίμων μικρά και μεγάλα, τα φαρμακευτικά προϊόντα, αλλά και ο οικιακός εξοπλισμός και τα χαρτικά, με τα φαρμακευτικά προϊόντα να καταλαμβάνουν το μεγαλύτερο ποσοστό αύξησης στην κατανάλωση.

Αναλυτικά, σύμφωνα με τα στατιστικά στοιχεία, μεγάλα καταστήματα τροφίμων (μάρκες και αλυσίδες μάρκετ) κινήθηκαν με αύξηση τζίρου γύρω στο 6,4 %.

Μικρότερα καταστήματα με τρόφιμα ποτά και καπνός (μίνι μάρκετ -περίπτερα) είχαν μία αύξηση τζίρου 3,1%

Πολύ σοβαρή αύξηση τζίρου είχαν τα φαρμακευτικά προϊόντα, η οποία έφθασε στο 11,2%. Επιπλα, ηλεκτρικά είδη και οικιακός εξοπλισμός είχε αύξηση 4%. Τα βιβλία και τα χαρτικά είχαν αντίστοιχα 3%.

Αντίθετα, η κατανάλωση στα καύσιμα και τα λιπαντικά αυτοκινήτων είχε μείωση 4,2%, ενώ η ένδυση και η υπόδηση κατέγραψε τρομερή μείωση ύψους 28%, η οποία στα φυσικά καταστήματα εκτιμάται ότι υπερβαίνει το 35%.

Επισημαίνεται ότι στα προαναφερόμενα στοιχεία περιλαμβάνονται και οι on line πωλήσεις ανά είδος στο λιανεμπόριο (όπου υπάρχει), η οποία πέρυσι κατέγραψε τζίρο 7,5 δις ευρώ. σε όλη την Ελλάδα και φέτος αναμένεται να κάνει τζίρο 10,7 δις. ευρώ.

Τέλος, το χονδρικό εμπόριο που τροφοδοτεί καταστήματα εστίασης είχε πτώση της τάξεως του 45%, αφού η εστίαση περνάει δύσκολες μέρες.

«Είχε δημιουργηθεί ένα θετικό κλίμα από πέρυσι στην αγορά και φάνηκε ότι γινόταν επανεκκίνηση στην οικονομία. Με την έλευση του κορονοϊού κινήθηκαν ικανοποιητικά κατά κύριο λόγο τα καταστήματα των ειδών διατροφής και τα φαρμακευτικά προϊόντα. Ολες οι υπόλοιπες κατηγορίες του λιανεμπορίου οι οποίες έχουν να κάνουν με την εστίαση, τον τουρισμό και τις χονδρικές πωλήσεις είχαν πολύ σοβαρές απώλειες», καταλήγει ο κ. Ζαχείλας.

Μεγάλη ζημιά στο χονδρικό εμπόριο, την ένδυση και υπόδηση

Τραγικές απώλειες κατέγραψε η ένδυση και η υπόδηση, η οποία φαίνεται να ξεπερνά το 28%. Μάλιστα, η μείωση στα φυσικά καταστήματα, σύμφωνα με τα στατιστικά στοιχεία, εκτιμάται ότι υπερβαίνει το 35%.

Σύμφωνα με τα στατιστικά στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ και της εταιρείας IRI, ο συγκεκριμένος τομέας του λιανεμπορίου όπως και το χονδρικό εμπόριο, που τροφοδοτεί καταστήματα μαζικής εστίασης καταγράφουν δραματική πορεία. Ειδικά στο χονδρικό εμπόριο με τα προβλήματα που υπήρξαν στη θερινή σεζόν στον τουρισμό και την εστίαση η μείωση του τζίρου είναι της τάξεως του 45%.

Ο κ. Ζαχείλας λέει ότι η αγορά του λιανικού εμπορίου καλύπτει το 52% της συνολικής πίτας των καταστημάτων και το υπόλοιπο 48% είναι το χονδρικό εμπόριο. «Από εκεί προκύπτει η σοβαρή μείωση και στην ένδυση υπόδηση, καθώς έχει μειωθεί συνολικά η κατανάλωση.

Προς επίρρωση επικαλείται έρευνα της IRΙ, η οποία αποτυπώνει το κλίμα που υπάρχει στο καταναλωτικό κοινό. Η έρευνα διενεργήθηκε το διάστημα από τέλη Ιουνίου έως αρχές Αυγούστου. Σύμφωνα με τα αποτελέσματά της, το 68% των καταναλωτών ανησυχούν πάρα πολύ για το εισόδημα των νοικοκυριών τους εν μέσω της πανδημίας. Το 74% των καταναλωτών δήλωσαν ότι φοβούνται για να μη χάσουν τη δουλειά τους και το 42% ότι είχαν ήδη πολύ μεγάλες αρνητικές μεταβολές στην εργασία της.

Το 75% ανησυχεί για το αβέβαιο μέλλον όσον αφορά και την οικονομία αλλά και την υγεία. Ο κ. Ζαχείλας σημειώνει: «Προκύπτουν τεράστιες αμφιβολίες στον κόσμο».

Εγγραφείτε στο Newsletter του Ταχυδρόμου