Χρειάζεται οπωσδήποτε ουσιαστικός έλεγχος

χρειάζεται-οπωσδήποτε-ουσιαστικός-έ-753214

Της Κατερίνας Μαρούγκα

Αίσθηση προκάλεσε την Πέμπτη το αυστηρό μήνυμα του περιφερειάρχη Θεσσαλίας, Κώστα Αγοραστού, στις Τεχνικές Υπηρεσίες της Θεσσαλίας για μηδενική ανοχή απέναντι στους εργολάβους που καθυστερούν έργα. Ο κ. Αγοραστός ζήτησε να μη δοθεί ούτε μία μέρα παράταση, αντίθετα να τρέξουν τα έργα γρήγορα, να μπει χρήμα στην αγορά, να υπάρχει εργασία. Ενώ υπέγραφε συμβάσεις εκατομμυρίων ευρώ επαναλάμβανε τις αυστηρές οδηγίες σε κάθε τόνο.

Η αλήθεια είναι ότι υπάρχουν πολύ σοβαρά προβλήματα. Και οι δήμοι δυσκολεύονται ακόμη και να τα παρακολουθήσουν, αφού δεν έχουν επαρκώς στελεχωμένες τεχνικές υπηρεσίες. Ανά τακτά χρονικά διαστήματα καλούνται τα δημοτικά συμβούλια να λαμβάνουν αποφάσεις για παρατάσεις έργων και μία και δύο και τρεις και δεκατρείς φορές. Πλέον είναι κάτι σύνηθες. Δεν προκαλεί εντύπωση.

Τη μία οι ακραίες καιρικές συνθήκες και οι καθυστερήσεις στη ροή της χρηματοδότησης των έργων, την άλλη άλλες έκτακτες περιστάσεις ορισμένα έργα σέρνονται και χρειάζονται πολύ μεγάλο αγώνα για να ολοκληρωθούν με τους δήμους να τρέχουν να προλάβουν τις προθεσμίες.

Την ίδια στιγμή, όσο σημαντική είναι η τήρηση των χρονοδιαγραμμάτων άλλα τόσο σημαντικός είναι και ο έλεγχος της ποιότητας των έργων. Κάποια, ενώ έχουν τελειώσει χρήζουν και περαιτέρω παρεμβάσεων και συνεχίζονται με καινούργιες εργολαβίες. Τελικά, μπορεί να δαπανούνται διπλάσια και τριπλάσια ποσά από τα αρχικά προϋπολογισθέντα. Κι όλα αυτά για να υπάρχουν οι καλύτερες δυνατές εκπτώσεις.

Για να μπει φρένο σε αυτή την κατάσταση είναι απαραίτητο να μπορούν να ελεγχθούν με κάποιο τρόπο οι προσφορές. Οι υψηλές προσφορές μπορεί να αποτελούν βασικό κριτήριο για την επιλογή του αναδόχου σε συνδυασμό με άλλα δικαιολογητικά και εγγυήσεις όμως ταυτόχρονα αποτελούν παγίδα.

Εκεί ακριβώς στοχεύει το νέο νομοθετικό πλαίσιο για την ανάθεση δημόσιων έργων και συμβάσεων για την ανάθεση των 32 δις. ευρώ του ευρωπαϊκού πακέτου ανάκαμψης και τα έργα της πράσινης συμφωνίας. Στόχος του υπουργείου Υποδομών είναι να ανακόψει τις μεγάλες εκπτώσεις, αλλά και τις υπέρμετρες αναθεωρήσεις του προϋπολογισμού των έργων.

Δεν είναι τυχαίο που το υπουργείο αναζητεί τρόπους να δημιουργήσει ένα «ανάχωμα», ώστε να μην μπορούν να διεκδικούν έργα και στη συνέχεια να προκαλούν καθυστερήσεις εταιρείες που αντιμετωπίζουν σοβαρά οικονομικά προβλήματα ή έχουν κακό ιστορικό στην εκτέλεση δημόσιων έργων.

Εγγραφείτε στο Newsletter του Ταχυδρόμου