ΤΟΠΙΚΑ

Τέλη κυκλοφορίας για «ορφανά» ΙΧ

τέλη-κυκλοφορίας-για-ορφανά-ιχ-615197

Πρόβλημα για φορολογούμενους, που είτε προχώρησαν με καθυστέρηση ετών στη δήλωση απώλειας ή κλοπής ΙΧ, είτε δεν διαθέτουν τα πιστοποιητικά απόσυρσης

Αντιμέτωποι με την υποχρέωση καταβολής τελών κυκλοφορίας και μάλιστα πολλών ετών βρίσκονται, εν μέσω κρίσης, δεκάδες Βολιώτες, οι οποίοι για κάποιο λόγο δεν δήλωσαν την προ ετών κλοπή του οχήματός τους ή δεν ακολούθησαν τη νομότυπη διαδικασία απόσυρσης του αυτοκινήτου τους σε πιστοποιημένη μονάδα ανακύκλωσης.

Ρεπορτάζ: ΚΑΤΕΡΙΝΑ ΜΑΡΟΥΓΚΑ

Μετά τους ηλεκτρονικούς ελέγχους για τα ανασφάλιστα το 2017, στα αρχεία της Διεύθυνσης Συγκοινωνιών βρέθηκαν φάκελοι φορολογούμενων, οι οποίοι εμφανίζονται να κατέχουν οχήματα, χωρίς όμως αυτό να ισχύει στην πραγματικότητα.

Δυστυχώς, σε αυτές τις περιπτώσεις εάν οι πολίτες δεν μπορούν να αποδείξουν την κλοπή ή απώλεια των οχημάτων ή δεν έχουν τα έγγραφα της καταστροφής, αδυνατούν να προχωρήσουν σε οριστική διαγραφή των ΙΧ από τους καταλόγους της Διεύθυνσης Συγκοινωνιών. Κατά συνέπεια, συνεχίζουν να εμφανίζονται κάτοχοι και υπόχρεοι για την καταβολή τελών κυκλοφορίας.

Το πρόβλημα φαίνεται να λαμβάνει μεγάλες διαστάσεις, καθώς δύο χρόνια μετά την πρώτη ηλεκτρονική διασταύρωση για το ανασφάλιστο, οι μηνυτήριες αναφορές στην Εισαγγελία Πλημμελειοδικών Βόλου κατά αγνώστων για κλοπή ή απώλεια αυτοκινήτων συνεχίζουν μέχρι και σήμερα να πέφτουν «βροχή». Αφορούν σε κλοπές που καταγγέλλεται ότι σημειώθηκαν πριν πολλά χρόνια, όπως για παράδειγμα το 2009.

Εντούτοις, λόγω της παραγραφής των αδικημάτων με την παρέλευση της πενταετίας, οι περισσότερες από τις μηνυτήριες αναφορές αρχειοθετούνται από την Εισαγγελία Βόλου. Εξαίρεση αποτελούν οι περιπτώσεις που δεν πιστοποιείται κλοπή, οπότε οι μηνυτές μπορεί να βρεθούν αντιμέτωποι και με το αδίκημα της ψευδούς αναφοράς στην αρχή.

Μετά την πρώτη ηλεκτρονική διασταύρωση του ανασφάλιστου, οπότε πολλαπλάσιος αριθμός πολιτών σε σχέση με σήμερα παρουσιαζόταν στην Αστυνομία καταθέτοντας δηλώσεις κλοπής ή απώλειας, σε αρκετές περιπτώσεις εφοριακοί υπάλληλοι κλήθηκαν να δώσουν καταθέσεις στον πταισματοδίκη Βόλου προκειμένου να διαπιστωθεί εάν οι αιτούντες προσπαθούσαν να αποφύγουν την καταβολή των τελών, κάνοντας ψευδείς αναφορές στην αρχή.

Επισημαίνεται ότι και στην περίπτωση που στοιχειοθετείται κλοπή, οι πολίτες οφείλουν να καταβάλουν τα τέλη όλων των χρόνων που αμέλησαν να δηλώσουν την απώλεια των οχημάτων τους. Στη συνέχεια μετά από την καταγγελία της τεκμηριωμένης κλοπής, τα οχήματα φαίνεται πλέον ότι δεν είναι στο όνομά τους.

Πάντως, μετά το 2008 υπάρχουν δεδομένα για τις δηλώσεις κλοπής ή απώλειας οχημάτων και γι’ αυτό από τη Διεύθυνση Συγκοινωνιών ζητούνται για τη διαγραφή τα έγγραφα που είχε συντάξει η Αστυνομία.

Το θέμα, όμως, ακουμπά σε μεγάλο βαθμό και τους πολίτες που προχώρησαν σε ανακύκλωση των οχημάτων τους, χωρίς να απευθυνθούν σε πιστοποιημένη μονάδα ανακύκλωσης.

Από το 2004 και μετά, οπότε τέθηκε σε εφαρμογή πρόγραμμα για την εναλλακτική διαχείριση οχημάτων με Προεδρικό Διάταγμα, οι πολίτες που προχώρησαν σε απόσυρση του οχήματός τους οφείλουν να υποδείξουν σειρά δικαιολογητικών που έλαβαν από την πιστοποιημένη μονάδα στη Διεύθυνση Συγκοινωνιών.

Αντίθετα, για τους πολίτες που δεν έχουν στην κατοχή τους κανένα έγγραφο καταστροφής των οχημάτων τους, εφόσον η απόσυρση έγινε προ του 2004, δεν υπάρχει καμία υποχρέωση προστίμου, καθώς τροπολογία του πρώην υφυπουργού Νίκου Μαυραγάνη, τον Ιούλιο του 2017, αντιμετώπιζε το κενό που υπήρχε στο Προεδρικό Διάταγμα του 2004, το οποίο προέβλεπε ότι και η διαδικασία δήλωσης κατεστραμμένων οχημάτων θα έπρεπε να γίνεται μέσα από μια εταιρεία ανακύκλωσης.

Η συγκεκριμένη τροπολογία είχε ακριβώς αυτόν τον στόχο. Να εξαλειφθούν οι περιπτώσεις άδικων προστίμων που απέρρεαν από τη μη δήλωση των εν λόγω οχημάτων και κατ’ επέκταση την απαλλαγή των πολιτών από την ανείπωτη ταλαιπωρία που υφίσταντο.

Επιπρόσθετα, η ψηφισθείσα τροπολογία είχε δώσει τη δυνατότητα να εκκαθαριστούν οι σχετικοί κατάλογοι των αρμοδίων υπηρεσιών.

Με δεμένα τα χέρια οι ασφαλιστές

Αντιμέτωποι με το εν λόγω πρόβλημα βρίσκονται και οι ασφαλιστές που δεν μπορούν να δώσουν λύση στους απηυδισμένους πολίτες.

Ο κ. Αθανάσιος Δαμασιώτης αναφέρθηκε χαρακτηριστικά σε δύο περιπτώσεις που κλήθηκε να χειριστεί και τόνισε ότι υπήρχε σοβαρό πρόβλημα.

Τα αυτοκίνητα αποτελούν περιουσιακό στοιχείο. «Εάν κανείς έχει πέσει θύμα κλοπής πρέπει να δηλώσει την απώλεια του αυτοκινήτου άμεσα στις αστυνομικές αρχές. Εάν δεν υπάρξει αυτή η αναφορά, από ενδεχόμενη αμέλεια, τότε οι πολίτες εμφανίζονται να έχουν ακόμη στην κατοχή τους τα αυτοκίνητα», επισήμανε χαρακτηριστικά.

Ομως, ακόμη και στην περίπτωση της απόσυρσης ο φορολογούμενος πρέπει να παραδώσει τις πινακίδες. «Η νομοθεσία λέει ότι ή παραδίδεις πινακίδες ή πληρώνεις τέλη κυκλοφορίας», ανέφερε ο ίδιος και τόνισε ότι δυστυχώς μεγάλος αριθμός πολιτών έχει κληθεί να καταβάλει τα τέλη κυκλοφορίας πολλών ετών.

«Κόκκινο» σε οριστική διαγραφή χωρίς τα έγγραφα

Οι υπάλληλοι της Διεύθυνσης Συγκοινωνιών, εάν δεν έχουν στα χέρια τους τις δηλώσεις κλοπής ή τα δικαιολογητικά για την απώλεια των οχημάτων, δεν μπορούν να προχωρήσουν σε οριστική διαγραφή των ΙΧ.

Σύμφωνα με πληροφορίες, στη Διεύθυνση Συγκοινωνιών έχουν απευθυνθεί ζητώντας βοήθεια ακόμη και πολίτες, οι οποίοι ενώ είχαν κάνει ακινησία στο όχημά τους και είχαν καταθέσει άδεια και πινακίδες, στη συνέχεια δεν είχαν απευθυνθεί σε πιστοποιημένη μονάδα ανακύκλωσης.

Η Διεύθυνση Συγκοινωνιών από το 2018 και μετά δεν δέχεται δηλώσεις για την απώλεια ή την κλοπή οχημάτων. Από τον Απρίλιο του περασμένου έτους αρμόδια είναι αποκλειστικά η Αστυνομία, η οποία μόνο για το 2018 στον Βόλο είχαν δεχθεί τις δηλώσεις για κλοπές 75 οχημάτων.

Η ανακύκλωση

Η ανακύκλωση συνεισφέρει σημαντικά στην προστασία του περιβάλλοντος, αφού τα ανακυκλώσιμα υλικά αξιοποιούνται με τέτοιο τρόπο ώστε να επαναχρησιμοποιηθούν για την κατασκευή άλλων εξίσου χρήσιμων προϊόντων.

Με κάθε ανακύκλωση αυτοκινήτου, αποφεύγεται η μόλυνση του περιβάλλοντος με την απόρριψη περίπου 10 κιλών ορυκτέλαιου, 3 κιλών οξέων μπαταρίας, 7 κιλών μολύβδου, 40 κιλών εύφλεκτων ελαστικών, 1 κιλού αμιάντου, αλλά και πολλών άλλων βλαβερών για τον άνθρωπο και το περιβάλλον ουσιών.

Τα επιβατικά και τα φορτηγά έως 3,5 τόνους απαιτείται σύμφωνα με το ΠΔ 116/04 να παραδίδονται στις πιστοποιημένες εταιρείες ΕΔΟΕ (Εναλλακτική Διαχείριση Οχημάτων Ελλάδος).

Ο ενδιαφερόμενος μεταφέρει είτε οδικώς, είτε με γερανό (το κόστος του οποίου επιβαρύνει τον ενδιαφερόμενο) το όχημά του σε μια από τις εταιρείες. Με την παράδοση του οχήματος, της άδειας και των πινακίδων κυκλοφορίας, ο ενδιαφερόμενος παραλαμβάνει βεβαίωση παραλαβής.

Από εκείνη τη στιγμή όλες οι διαδικασίες διαγραφής του οχήματος αναλαμβάνονται από τη μονάδα εναλλακτικής διαχείρισης σε συνεργασία με την ΕΔΟΕ. Λίγες μέρες μετά αποστέλλεται ταχυδρομικώς το πιστοποιητικό καταστροφής, το οποίο αποτελεί το μόνο νόμιμο έγγραφο για την αποταξινόμηση του αυτοκινήτου (οριστική παράδοση πινακίδων του αυτοκινήτου). Μετά την έκδοση του πιστοποιητικού καταστροφής τα νομιμοποιητικά έγγραφα (άδεια κυκλοφορίας και πινακίδες) παραδίδονται από το κέντρο στις αρμόδιες Αρχές.

Από αυτή την στιγμή ο κάτοχος του οχήματος δεν έχει καμία άλλη υποχρέωση.

Επισημαίνεται ότι οι Δήμος Βόλου υλοποιεί πρόγραμμα για την ανακύκλωση των εγκαταλειμμένων οχημάτων. Ο αντιδήμαρχος Καθαριότητας, Ανακύκλωσης και Πολιτικής Προστασίας Γιώργος Πράττος λέει ότι η Διεύθυνση διατηρεί ηλεκτρονικό αρχείο για τα αυτοκίνητα που έχουν οδηγηθεί στην καταστροφή. Εάν μέσα σε δεκαπέντε μέρες από την ειδοποίηση του Δήμου, ο κάτοχος του εγκαταλειμμένου οχήματος δεν έχει ενδιαφερθεί, τότε η Υπηρεσία μεταφέρει το αυτοκίνητο σε εργολάβο.

Εγγραφείτε στο Newsletter του Ταχυδρόμου