ΤΟΠΙΚΑ

430 ενδικοφανείς προσφυγές απο το 2013 εώς σήμερα

430-ενδικοφανείς-προσφυγές-απο-το-2013-εώς-σή-679216

Δεκάδες ενδικοφανείς προσφυγές κατατίθενται κάθε χρόνο στις Δημόσιες Οικονομικές Υπηρεσίες Βόλου και Νέας Ιωνίας. Διαφορές σε φορολογικά θέματα παίρνουν άμεσα το δρόμο για τη Γενική Γραμματεία Δημοσίων Εσόδων. Ωστόσο, διεκπεραιώνονται με αναμονή 120 ημερών από τη Διεύθυνση Επίλυσης Διαφορών και μάλιστα σε αρκετές υποθέσεις, ίσως στο 90% αυτών, χωρίς ποτέ να φτάσει… απάντηση και θεωρούνται απορριπτικές. Δικηγορικοί κύκλοι επισημαίνουν ότι πρόκειται για έναν αναμφισβήτητα αποτυχημένο θεσμό.

Ρεπορτάζ: ΚΑΤΕΡΙΝΑ ΜΑΡΟΥΓΚΑ

Διαφορές σε σχέση με το ΦΠΑ, το φόρο εισοδήματος, τα πρόστιμα Βιβλίων και Στοιχείων ή υποθέσεις κληρονομιών οδηγούν στις Εφορίες Βόλου και Νέας Ιωνίας κάθε χρόνο τουλάχιστον 90 πολίτες. Η πορεία των υποθέσεών τους στη αρμόδια Επιτροπή έχει μεγάλη σχέση και με την τακτική προσφυγή τους στα Διοικητικά Δικαστήρια σε επόμενο στάδιο. Ομως, οι αποφάσεις της σύμφωνα με πληροφορίες, φέρονται τελικά να δένουν, παρά να λύνουν τα χέρια των φορολογούμενων, καθώς στην πλειοψηφία τους είναι απορριπτικές.

Από το 2013, που τέθηκε σε εφαρμογή ο Νόμος, μέχρι και σήμερα έχουν γίνει τουλάχιστον 430 προσφυγές. Οι κατά τόπους Εφορίες εξετάζουν τα δικαιολογητικά και τις αιτήσεις και τις προωθούν ηλεκτρονικά στη Γενική Γραμματεία Δημοσίων Εσόδων. Τα αιτήματα πρέπει να έχουν υποβληθεί εντός 30 ημερών από την ημερομηνία παραλαβής της κάθε πράξης. Η συχνότητα υποβολής τους φαίνεται ότι κάθε χρόνο είναι σταθερή.

Πριν από το 2013 οι πολίτες προσέφευγαν στα Διοικητικά Δικαστήρια για να αναζητήσουν το δίκαιό τους. Σήμερα, απαιτείται πρώτα η κατάθεση της ενδικοφανούς προσφυγής και στη συνέχεια η προσφυγή σε φορολογικό Δικαστήριο. Η καινούργια νομοθεσία εκτιμάται ότι αποσυμφόρησε σε μεγάλο βαθμό τα πινάκια των αρμόδιων Δικαστηρίων.

Ωστόσο, μάλλον ταλαιπώρησε και δεν τελικά δεν εξυπηρέτησε τον πολίτη. Όπως επισημάνθηκε, όταν οι αποφάσεις της Επιτροπής Επίλυσης Διαφορών είναι απορριπτικές, τότε οι πολίτες καταθέτουν τα όπλα και δεν προσφεύγουν στη Δικαιοσύνη. Και δυστυχώς αυτό συμβαίνει, ενώ στις απορριπτικές αποφάσεις, όπως καταγγέλθηκε, δεν υπάρχει ποτέ απάντηση της Επιτροπής, η οποία να τεκμηριώνει το σκεπτικό της κρίσης.

Τι λένε οι δικηγόροι

Σύμφωνα με πληροφορίες από δικηγορικούς κύκλους, αν μέσα σε τρεις μήνες από την ημέρα αποστολής της ενδικοφανούς προσφυγής στη Διεύθυνση Επίλυσης Διαφορών δεν υπάρξει απάντηση, τότε θεωρείται ότι η ενδικοφανής προσφυγή έχει απορριφθεί χωρίς καμία αιτιολογία.

Για αυτόν ακριβώς το λόγο για τους δικηγόρους πρόκειται για έναν αποτυχημένο θεσμό. Όπως επισημάνθηκε, παλαιότερα όλες αυτές οι υποθέσεις υποβάλλονταν στην αρμόδια Οικονομική Εφορία και στη συνέχεια η πορεία κρίνονταν από το φορολογικό Δικαστήριο. Σήμερα οι προσφυγές αυτές, σύμφωνα με την κείμενη νομοθεσία, πρέπει πρώτα να κριθούν από την Επιτροπή και στη συνέχεια να γίνει προσφυγή στη Δικαιοσύνη.

Η διαδικασία αυτή χαρακτηρίζεται ως ταλαιπωρία για τον πολίτη. Οι συνήθεις απορριπτικές και χωρίς καμία τεκμηρίωση αποφάσεις της Επιτροπής «τσακίζουν» την υπομονή του. Τελικά υποχωρούν και δεν αποτολμούν το επόμενο βήμα που είναι η προσφυγή στη Δικαιοσύνη αν και δεν ενημερώνονται καν για τους λόγους απόρριψης.

«Δεν ανακοινώνουν το περιεχόμενο των αποφάσεων. Αν δεν εκδοθεί απόφαση, τότε η ενδικοφανής προσφυγή θεωρείται κατά τεκμήριο μαχητό απορριπτική», αναφέρθηκε χαρακτηριστικά.

Χρονοβόρα διαδικασία

Και για τις υποθέσεις, όμως, εκείνες όπου οι απαντήσεις είναι θετικές και που αφορούν τη μειοψηφία των περιπτώσεων, καθώς όπως εκτιμάται δεν ξεπερνούν το 10% των διαφορών, η διαδικασία για την τελική δικαίωση του φορολογούμενου είναι εξαιρετικά χρονοβόρα.

Εκτός από την αναμονή των 120 ημερών για την απάντηση της Επιτροπής Επίλυσης Διαφορών, στο Διοικητικό Πρωτοδικείο Βόλου, όπως επισημάνθηκε, ο προσδιορισμός της ημερομηνίας συζήτησης των υποθέσεων είναι δύο ίσως και τρία έτη, ενώ η απόφαση του φορολογικού Δικαστηρίου δημοσιεύεται κατά μέσο όρο σε έξι μήνες.

Σε κάθε περίπτωση, πάντως, όπως αναφέρθηκε, «κάνουν ό,τι μπορούν για να καταργήσουν το Διοικητικό Πρωτοδικείο. Η εμπειρία των προσφυγών στο Διοικητικό Δικαστήριο έδειχνε ότι πριν από το 2013 το 70-80% των προσφυγών γίνονταν δεκτές».

Η καθιέρωσης της άσκησης ενδικοφανούς προσφυγής στη Διεύθυνση Επίλυσης Διαφορών της Γενικής Γραμματείας Δημοσίων Εσόδων είχε ως στόχο την επίλυση των φορολογικών διαφορών σε σύντομες προθεσμίες, χωρίς έξοδα του φορολογούμενου, και την εμπέδωση της εμπιστοσύνης μεταξύ των φορολογούμενων και της φορολογικής διοίκησης.

Αντικείμενα των προσφυγών αφορούν:

– Πράξεις ρητές ή σιωπηρές των φορολογικών αρχών (Δ.Ο.Υ., Ελεγκτικά Κέντρα) που εμπίπτουν στο πεδίο εφαρμογής του Κώδικα Φορολογικής Διαδικασίας.

– Πράξεις με τις οποίες εφαρμόζονται διασφαλιστικά μέτρα των συμφερόντων του Δημοσίου.

ΣΥΝΥΠΟΒΑΛΛΟΜΕΝΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ

Ποιοι μπορούν να ασκήσουν την προσφυγή

Ενδικοφανή προσφυγή μπορεί να ασκήσει ο υπόχρεος και εν γένει κάθε πρόσωπο που έχει έννομο συμφέρον. Επίσης, τα ευθυνόμενα φυσικά πρόσωπα για την καταβολή του φόρου εκ μέρους των νομικών προσώπων/οντοτήτων.

Εγγραφα που επικαλείται ο φορολογούμενος, ηλεκτρονικός φάκελος (σε CD, USB κλπ.), με όλα τα σχετικά έγγραφα σε ηλεκτρονική μορφή και υπεύθυνη δήλωση άρθρου 8, νόμου 1599/1986, για την ακρίβεια των στοιχείων του ηλεκτρονικού φακέλου.

Με την άσκηση της ενδικοφανούς προσφυγής αναστέλλεται η καταβολή ποσοστού 50% του αμφισβητούμενου ποσού, εφόσον καταβληθεί το υπόλοιπο 50%.

Για την αναστολή του καταβλητέου ποσοστού 50% ο φορολογούμενος έχει δικαίωμα να υποβάλει, ταυτόχρονα με την ενδικοφανή προσφυγή, αίτημα αναστολής.

Με την αίτηση αναστολής, ο υπόχρεος υποβάλλει υπεύθυνη δήλωση του άρθρου 8 ν.1599/1986 για τα παγκόσμια έσοδα/εισοδήματα/περιουσιακή του κατάσταση και σχετικά αποδεικτικά στοιχεία.

Αναστολή χορηγείται μόνο εφόσον κριθεί ότι η πληρωμή θα είχε ως συνέπεια την πρόκληση ανεπανόρθωτης βλάβης.

Η αναστολή δεν ισχύει επί του άμεσου προσδιορισμού του φόρου, και επί πράξης διοικητικού προσδιορισμού φόρου, που εκδίδεται με βάση στοιχεία που έχουν παρασχεθεί από τον φορολογούμενο σε φορολογική του δήλωση.

#Tags

Εγγραφείτε στο Newsletter του Ταχυδρόμου