ΤΟΠΙΚΑ

Δεύτερη ευκαιρία ζωής για τους τροφίμους

δεύτερη-ευκαιρία-ζωής-για-τους-τροφίμ-378498

Δεύτερη ευκαιρία για κοινωνική επανένταξη και διεκδίκηση πρωταγωνιστικών ρόλων σε οργανωμένα πλαίσια, όπως αυτά που αξίζει να διεκδικήσει στη ζωή του ο κάθε έφηβος, αποτελεί το Ιδρυμα Αγωγής Ανήλικων Αρρένων Βόλου για τους τροφίμους. Ιδιαίτερα μέσα από την εκπαιδευτική δράση και βέβαια την κοινωνική υποστήριξη, το Ιδρυμα δεν συνιστά για τους έφηβους μία «φυλακή» από την οποία διαφεύγουν ανά τακτά διαστήματα όπως φαίνεται μέσα από το αστυνομικό δελτίο. Εξάλλου, εκεί η διαβίωση είναι ημι-ελεύθερη, ενώ ούτως ή άλλως εφηβεία και εγκλεισμός δεν είναι συμβατά. Είναι παράλληλα ένας τόπος φιλοξενίας που εξασφαλίζει καλοπροαίρετη συνεργασία, ατομική σκέψη και πολύτιμο χρόνο για άλματα ζωής.

Ρεπορτάζ: ΚΑΤΕΡΙΝΑ ΜΑΡΟΥΓΚΑ

Είναι χαρακτηριστικό, ότι οι τρόφιμοι που φιλοξενούνται στο Ιδρυμα Αγωγής Ανηλίκων Βόλου και φοιτούν στο Ειδικό Δημοτικό Σχολείο διπλασιάστηκαν σταδιακά από το 2011 και μέχρι το 2015 αν και από τον Απρίλιο ο αριθμός των φιλοξενούμενων μειώθηκε λόγω υπερπληθυσμού. Σήμερα υπάρχει ανάγκη για δευτεροβάθμια εκπαίδευση για δώδεκα παιδιά και υπάρχουν οι σκέψεις και θεωρείται σχεδόν βέβαιο ότι τη νέα εκπαιδευτική χρονιά εκτός απροόπτου θα λειτουργήσει παράρτημα όμορου Γυμνασίου, ίσως του 7ου ή αυτόνομου Σχολείου. Σύμφωνα με πληροφορίες, η Διεύθυνση της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Μαγνησίας από κοινού με τη Διεύθυνση του Ιδρύματος υπέβαλε τεκμηριωμένη εισήγηση στο υπουργείο. Η εισήγηση πρωτοκολλήθηκε και πλέον απομένει η τελική έγκριση και υπογραφή της.

Το ειδικό δημοτικό σχολείο

Στο σχολείο φοίτησαν το εκπαιδευτικό έτος 2014-2015 πενήντα ένα τρόφιμοι από 28 που ήταν το 201. Το 60% των παιδιών είναι αλλοδαποί και το 40% Ρομά και Ελληνες. Το ειδικό δημοτικό σχολείο είναι τετραθέσιο ολοήμερο και στελεχώνεται από έξι εκπαιδευτικούς, μία κοινωνική λειτουργό και έναν ψυχολόγο.
Σκοπός της εκπαιδευτικής κοινότητας είναι η κοινωνικοποίηση και η ανταπόκριση των παιδιών στις ανάγκες που δημιουργούνται μέσα από τις καταστάσεις που βιώνουν, ώστε να είναι σε θέση να αντιλαμβάνονται τις ερωτήσεις που τους απευθύνονται και να μπορούν να δώσουν τις αντίστοιχες απαντήσεις.

Ο διευθυντής του σχολείου, Αποστόλης Μιχαλόπουλος, λέει ότι είναι άνθρωποι που δεν πήγαν ποτέ σχολείο ή έχουν φοιτήσει για πολύ μικρά διαστήματα σε οργανωμένα πλαίσια σχολικής τάξης. «Οι εκπαιδευτικοί εξετάζουν την περίπτωση ξεχωριστά με αγάπη. Οι διαφυγές από το Ιδρυμα είναι έως ένα σημείο λογικές. Εφηβεία και εγκλεισμός δεν είναι συμβατά. Οσο και να ανεβάσω το κάγκελο όσο και να περιορίσω ένα άνθρωπο σ’ ένα κτίριο αυτός θα έχει πάντα τη διάθεση να διαφύγει πολύ περισσότερο όταν πρόκειται για παιδιά που δεν έχουν καταλάβει τι σημαίνει όριο. Αυτός είναι εξάλλου και ο λόγος που βρίσκονται στο Ιδρυμα, ότι οι οικογένειές τους δεν τους δίδαξαν τα επιτρεπόμενα πλαίσια, διότι και οι ίδιες προφανώς δεν είχαν.

Είναι μία δύσκολη ιστορία η προσωπική κάθε τροφίμου που βρίσκεται σε κατάσταση εγκλεισμού, διότι πέρα από τη στιγμή που τον οδήγησε εκεί, υπάρχουν χιλιάδες άλλες καλές, τις οποίες δεν γνωρίζει ο έξω κόσμος. Θα πρέπει λοιπόν να τους δώσουμε μία δεύτερη ευκαιρία και τρίτη και τέταρτη ευκαιρία αν χρειαστεί, σαν επρόκειτο για τα δικά μας παιδιά» πρόσθεσε.

Αυτό για την εκπαιδευτική κοινότητα δεν σημαίνει ότι απαιτείται να συγχωρείται η παραβατικότητα αλλά ότι πρέπει να σηκώσει τα μανίκια τόσο ως σχολείο όσο και ως ίδρυμα ή κοινωνία γενικότερα και να δουλέψει ακόμη περισσότερο. «Ο χώρος που φιλοξενούνται τα παιδιά και εκπαιδεύονται δεν είναι η χωματερή μίας κοινωνίας, η οποία πετάει εκεί τα σκουπίδια της. Τα παιδιά έχουν προσωπικότητα, χαρακτήρα, θετική διάθεση.

Οι δύσκολες στιγμές είναι αυτές που τους οδηγούν να παρεκτρέπονται, καθώς στη ζωή τους δεν υπάρχει οργανωμένο πλαίσιο πουθενά ούτε στην οικογένεια ούτε στο φιλικό περιβάλλον, ούτε πουθενά» είπε ο ίδιος.

Η επιστροφή

Η έλλειψη ενός οργανωμένου πλαισίου στη ζωή είναι και ο βασικός λόγος που αρκετές φορές τρόφιμοι ενώ αφήνονται ελεύθεροι μετά την έκτιση του αναμορφωτικού μέτρου στην πορεία ξαναγυρίζουν στο Ιδρυμα με την επιβολή νέων περιοριστικών όρων.

«Αναγκάζονται να περπατήσουν τους ίδιους δρόμους και να συνταυτιστούν με τους ίδιους ανθρώπους που τους οδήγησαν στο Ιδρυμα» λέει ο διευθυντής του σχολείου, τονίζοντας ότι γι’ αυτόν ακριβώς το λόγο η εκπαίδευση είναι το σημαντικότερο πράγμα για έναν τρόφιμο που φιλοξενείται στο Ιδρυμα, ώστε να «αποδρά» από την πόρτα και όχι από τα κάγκελα.

Το ειδικό δημοτικό σχολείο πραγματοποιεί ετήσια και μηνιαία προγράμματα σε συνεννόηση με την Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση και με τη σύμβουλο ειδικής αγωγής, τα οποία βοηθούν τα παιδιά να ενταχθούν στο κοινωνικό περιβάλλον.

«Πραγματοποιούμε προγράμματα κοινωνικής ένταξης, πολιτισμού, αγωγής υγείας, τα οποία υποστηρίζονται από τους εκπαιδευτικούς του σχολείου, τον ψυχολόγο και την κοινωνική λειτουργό. Επρόκειτο για μία ακούραστη ομάδα ανθρώπων, οι οποίοι ενδιαφέρονται για τη συναισθηματική οργάνωση των τροφίμων με τους οποίους συνεργάζονται για την καλύτερη μεταξύ τους επικοινωνία αλλά και με την οικογένεια του κάθε παιδιού χωριστά. Πραγματικά γίνονται πολύ σημαντικά βήματα καθημερινά. Είναι θαύμα να βλέπεις έναν άνθρωπο που έρχεται στο σχολείο χωρίς να έχει καμία διάθεση επικοινωνίας και μετά από κάποιο χρονικό διάστημα και συνεργαζόμενος με τους εκπαιδευτικούς μέσα από τα προγράμματα που υλοποιούνται να ανθίζει και να βγάζει από μέσα του πράγματα που ούτε ο ίδιος φαντάζεται ότι θα κουβαλούσε» είπε ο διευθυντής του σχολείου.

Η φιλοξενία χρήσιμος χρόνος

Για την εκπαιδευτική κοινότητα ο χρόνος φιλοξενίας του κάθε μαθητή στο Ιδρυμα είναι χρόνος σκέψης όχι ποινή κάποιας δικαστικής απόφασης. Ο τρόφιμος έχει τη δυνατότητα να σκεφτεί και να αντιληφθεί το κακό που έκανε πρώτα απ’ όλα στον εαυτό του τον ίδιο. «Θεωρούμε κακό τα παιδιά να εξαιρούν τον εαυτό τους από τα δρώμενα μίας κοινωνίας που δεν είναι απαραίτητα κακά, αλλά εξαιρετικά. Πρέπει να διδάξουμε στο μαθητή – τρόφιμο να επιλέγει ποια από αυτά θα τον οδηγήσουν με ασφάλεια στο στόχο του. Επίσης, προσπαθούμε να φέρουμε τους μαθητές σε επαφή με συνομήλικους από Γυμνάσια και Λύκεια καθώς ηλικιακά είναι πάνω από 12 ετών και κάτω από 18 ετών» είπε ο ίδιος.

Το Ιδρυμα Αγωγής Ανηλίκων είναι ανοιχτό σε οποιαδήποτε πρόταση ανθρώπων που έχουν να προσφέρουν τη γνώση και την εμπειρία τους σε θέματα που έχουν να κάνουν με την εκπαίδευση. Ο κ. Μιχαλόπουλος λέει ότι «ευχαριστούμε για τη συνεργασία τους το Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας, το Νοσοκομείο, το ΚΕΘΕΑ, το επιστημονικό προσωπικό της Κασσαβέτειας, το Δικηγορικό Σύλλογο Βόλου και κάθε άλλο φορέα ή σύλλογο που στηρίζουν την πραγματοποίηση προγραμμάτων και δράσεων, οι οποίες ενισχύουν την επικοινωνία των παιδιών με τον έξω κόσμο».

Ελλείψεις σε προσωπικό

Παρά την τελευταία ενίσχυση του Ιδρύματος Αγωγής Ανηλίκων Βόλου με δύο άτομα στην επίβλεψη των τροφίμων οι ανάγκες σε προσωπικό είναι μεγάλες. Σύμφωνα με πληροφορίες, για την επαρκή επιτήρηση χρειάζονται άλλοι τέσσερις υπάλληλοι ενώ κενή είναι η μία οργανική θέση ψυχολόγου και υπάρχουν ανάγκες και για δύο άτομα διοικητικό προσωπικό.

Αυτή τη στιγμή απασχολούνται στο Ιδρυμα 22 άτομα προσωπικό, εκ των οποίων οι δέκα βρίσκονται στην επίβλεψη, δύο είναι κοινωνικοί λειτουργοί, τέσσερις διοικητικοί υπάλληλοι, δύο νοσηλεύτριες, ένας κλητήρας, μία υπάλληλος υπεύθυνη για την ιματιοθήκη και λοιπό προσωπικό όπως μάγειρες.

Η Διεύθυνση του Ιδρύματος υποβάλλει ανά τακτά διαστήματα αιτήματα προς το υπουργείο Δικαιοσύνης για την ενίσχυση του προσωπικού.

Οι τρόφιμοι

Αυτή τη στιγμή στο Ιδρυμα Αγωγής Ανηλίκων Βόλου φιλοξενούνται 85 τρόφιμοι. Με την εφαρμογή των διατάξεων του Ν. 4322 στα παιδιά που ήταν πάνω από 18 ετών επιβλήθηκαν άλλοι περιοριστικοί όροι με αντικατάσταση αναμορφωτικών μέτρων. Η εφαρμογή του Νόμου τέθηκε σε ισχύ τον Απρίλιο και σταδιακά ο αριθμός των παιδιών μειώθηκε ενώ αναμένεται η απάντηση σε νέα αιτήματα.

Ημι-ελεύθερη διαβίωση

Τα παιδιά απ’ όλη την Ελλάδα φιλοξενούνται στο Ιδρυμα μέχρι να εκδικαστούν οι υποθέσεις τους ή με αναμορφωτικά μέτρα τοποθέτησης.

Η ίδρυση του Ιδρύματος προέβλεπε τη φιλοξενία μέχρι 30 παιδιών όμως οι αυξημένες ανάγκες πολλαπλασίασαν τα άτομα που φιλοξενούνται εκεί.
Λόγω του υπερπληθυσμού προσωρινά εξετάζονται και επιβάλλονται άλλοι όροι που προβλέπει το άρθρο 122 του ποινικού κώδικα για την αναμόρφωση των ανηλίκων.
Ανακαίνιση του κτιρίου

Εξάλλου το υπουργείο Δικαιοσύνης ανέθεσε μελέτη στη ΘΕΜΙΣ Κατασκευαστική Α. Ε. για εργασίες ανακαίνισης.

Το Ιδρυμα περιλαμβάνει τρεις θαλάμους δυναμικότητας 10-20 ατόμων, με κοινόχρηστους χώρους υγιεινής, αναρρωτήριο, γραφεία υπαλλήλων, ιατρείο, αίθουσα ψυχαγωγίας, τραπεζαρία, ιματιοθήκη.
Στο κτίριο όπου διαμένουν τα παιδιά υπάρχουν τρεις αίθουσες διδασκαλίες.

Εγγραφείτε στο Newsletter του Ταχυδρόμου