ΤΟΠΙΚΑ

Ασπίδα τα υγειονομικά πρωτόκολλα για την εστίαση

ασπίδα-τα-υγειονομικά-πρωτόκολλα-για-636205

Καθοριστική για τους πελάτες εστιατορίων η καθαριότητα και η υγιεινή των χώρων, σύμφωνα με έρευνα που διενεργήθηκε το περασμένο καλοκαίρι και συμμετείχε ο Μελέτιος Ανδρινός από την Πορταριά

Αλλαγή δεδομένων έχει επιφέρει η πανδημία στον χώρο της εστίασης, που παραμένει κλειστή, με τους πελάτες να επικεντρώνουν την προσοχή τους στην καθαριότητα και την υγιεινή, την ποιότητα των προσφερόμενων υπηρεσιών και τα τοπικά προϊόντα, που χρησιμοποιούνται για την παρασκευή των γευμάτων. Τα συμπεράσματα προκύπτουν με βάση την έρευνα, που διενεργήθηκε το περασμένο καλοκαίρι, με αντικείμενο τις προτιμήσεις των πελατών εστιατορίων, όπως διαμορφώνονται στην περίοδο της πανδημίας. Η συγκεκριμένη μελέτη απέσπασε πολύ καλές κριτικές και δημοσιεύθηκε σε επιστημονικό περιοδικό του εξωτερικού.

Ρεπορτάζ: ΓΛΥΚΕΡΙΑ ΥΔΡΑΙΟΥ

Ο Μελέτιος Ανδρινός κατάγεται από την Πορταριά Πηλίου και είναι απόφοιτος του τμήματος Μηχανικών Βιοϊατρικής του Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής. Από το 2009 απασχολείται στο τουριστικό κλάδο στην Πορταριά Πηλίου και είναι υπεύθυνος στο ξενοδοχείο «Kritsa Gastronomy Hotel». Το ενδιαφέρον του για το κλάδο της φιλοξενίας τον οδήγησε να παρακολουθήσει το διατμηματικό μεταπτυχιακό πρόγραμμα σπουδών του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας, στα Τμήματα Μηχανικών Χωροταξίας, Πολεοδομίας και Περιφερειακής Ανάπτυξης και Οικονομικών Επιστημών, ώστε να εξειδικεύσει τις γνώσεις του και να εμπλουτίσει το θεωρητικό του υπόβαθρο σε θέματα τουρισμού.

Το συγκεκριμένο μεταπτυχιακό έχει τίτλο «Σχεδιασμός και Ανάπτυξη Τουρισμού και Πολιτισμού» και είναι το μοναδικό μεταπτυχιακό που εξετάζει ταυτόχρονα θέματα τουρισμού και πολιτισμού. Σύμφωνα με τον κ. Ανδρινό η τοπική κοινωνία, οι τοπικοί φορείς και οι επαγγελματίες στο τουρισμό θα πρέπει να αναπτύξουν μια άρρηκτη σχέση με το συγκεκριμένο πρόγραμμα σπουδών, και τους διδάσκοντες του το Εργαστήριο Τουριστικού Σχεδιασμού, Ερευνας και Πολιτικής σε θέματα βιώσιμης τουριστικής ανάπτυξης και πολιτικής, προς όφελος του τόπου.

Πρόσφατα, συμμετείχε σε μια έρευνα που πραγματοποιήθηκε από τον Δημήτριο Καραγιάννη υποψήφιο διδάκτορα του τμήματος Οικονομικών Επιστημών του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας, με επιβλέποντα καθηγητή τον Θεόδωρο Μεταξά, που αφορούσε στον ρόλο των «Πράσινων Πρακτικών» των εστιατορίων στο Branding των πόλεων εν μέσω της πανδημίας του COVID-19. Στη συγκεκριμένη έρευνα διερευνήθηκαν οι αντιλήψεις των πελατών εστιατορίων, και πως αυτές έχουν επηρεαστεί από την πανδημία τους κορονοϊού, αναφορικά με την ποιότητας τους. Η έρευνα πραγματοποιήθηκε το καλοκαίρι του 2020 σε 210 πελάτες, κυρίως ξένους τουρίστες, εστιατορίων της Αθήνας μετά το πρώτο κύμα της πανδημίας.

Τι δείχνουν τα αποτελέσματα

Σύμφωνα με τα αποτελέσματα της έρευνας, η καθαριότητα και υγιεινή των χώρων των εστιατορίων είναι πλέον καθαριστικός παράγοντας στην αξιολόγηση των πελατών σε θέματα που αφορούν την ποιότητα του χώρου του εστιατορίου, ενώ άλλοι σημαντικοί παράγοντες, είναι η εσωτερική διακόσμηση και τοποθεσία.

Ο επαγγελματισμός του προσωπικού επιβεβαιώθηκε πως παραμένει ο σημαντικότερος παράγοντας στην αξιολόγηση της ποιότητας εξυπηρέτησης, με το καλωσόρισμα και την αποτελεσματικότητα της εξυπηρέτησης να αποτελούν επίσης σημαντικούς παράγοντες στα εστιατόρια, παρ’ όλες τις αλλαγές που επέφερε η πανδημία. Τέλος, αναφορικά με την ποιότητα των προσφερόμενων γευμάτων, επιβεβαιώθηκε η άποψη που κυριαρχεί τα τελευταία χρόνια, ότι η εντοπιότητα των πρώτων υλών και η τοπική κουζίνα, αποτελούν το σημαντικότερα κριτήριο για τους επισκέπτες των εστιατορίων.

«Τα αποτελέσματα καταδεικνύουν μια σαφή αλλαγή στις αντιλήψεις των πελατών εστιατορίων, ιδιαίτερα για την περίπτωση της καθαριότητας και της υγιεινής των χώρων του εστιατορίου. Η καθαριότητα αποτελούσε ανέκαθεν σημαντικό παράγοντα στις αξιολογήσεις των πελατών, ωστόσο στην συνάρτηση πλέον μπαίνει και η αυστηρή τήρηση των υγειονομικών πρωτοκόλλων για την αποφυγή μετάδοσης του κορονοϊού που αυξάνει την ικανοποίηση και ιδιαιτέρως την εμπιστοσύνη των πελατών», αναφέρει ο κ. Ανδρινός στον ΤΑΧΥΔΡΟΜΟ. «Επίσης ο ενστερνισμός μιας φιλοσοφίας «εντοπιότητας» στα προσφερόμενα εδέσματα όχι μόνο έχει θετικές επίπτωσης στο αίσθημα ασφάλειας που νιώθουν οι πελάτες αλλά επίσης βελτιώνει και την «οικολογική» εικόνα του εστιατορίου», προσθέτει.

Περιβαλλοντική ευαισθητοποίηση

Η αγροδιατροφική αλυσίδα αποτελεί μια από τις μεγαλύτερες πηγές εκπομπών CO2. «Επομένως τα εστιατόρια που ακολουθούν μια πολιτική προμήθειας των πρώτων υλών από τοπικούς παραγωγούς, όχι μόνο βοηθούν στην τοπική οικονομική ανάπτυξη, αλλά συντελούν επίσης και στην μείωση των ρίπων. Αυτή ακριβώς την φιλοσοφία «Από το αγρόκτημα στο πιάτο» ή «Farm to table» προωθείται και προτείνεται σαν πολιτική και από την Ευρωπαϊκή Ένωση τα τελευταία χρόνια» επισημαίνει ο επιστήμονας από την Πορταριά.

Στην εποχή που ζούμε, ορθώς, υπάρχει μια κλιμακούμενη περιβαλλοντική ευαισθητοποίηση των πολιτών, σύμφωνα με την άποψη που διατυπώνει ο κ. Ανδρινός, για να προσθέσει ότι «οι καθημερινές και οι διατροφικές συνήθειές μας αλλάζουν, και με γνώμονα την προστασία του περιβάλλοντος». Υπό αυτές τις συνθήκες τα εστιατόρια καλούνται να μεταβάλουν την λειτουργίας ακολουθώντας πολιτικές φιλικές προς το περιβάλλον για να ανταποκριθούν στις τωρινές ανάγκες των πελατών τους αλλά και στις ανάγκες των μελλοντικών πελατών τους.

Σύμφωνα με τα αποτελέσματα της έρευνας, επιβεβαιώνεται και υπογραμμίζεται η ανάγκη ενστερνισμού μιας «τοπικής» φιλοσοφίας σε θέματα προμήθειας των πρώτων υλών και παράλληλα η χρήση νέων τεχνολογιών εξοικονόμησης ενέργειας και πόρων. Ειδικά για το νερό, η χρήση νέων τεχνολογιών για την βελτίωση της εμπειρίας των πελατών στο εστιατόριο, η μείωση απορριμμάτων και η ανακύκλωση, αποτελούν επιπλέον «πράσινες» πολιτικές που μπορούν να ακολουθήσουν τα εστιατόρια ώστε να ανταποκριθούν στις νέες απαιτήσεις των πελατών τους.

Πράσινες πολιτικές

Πέρα από την μείωση του περιβαλλοντικού αποτυπώματος των εστιατορίων, τέτοιου είδους πιστοποιημένες πράσινες πολιτικές που ακολουθούνται από τα εστιατόρια, μπορούν να χρησιμοποιηθούν και για λόγους προσέλκυσης επιπλέον επισκεπτών ή νέων αγορών σε μια πόλη αν ενταχθούν σε ένα ορθά δομημένο και μελετημένο σχέδιο προώθησης.

«Οι επονομαζόμενες «Πράσινες Πόλεις» ή «GreenCities» προωθούν και ενισχύουν ένα πιο βιώσιμό τρόπο ζωής. Τέτοιου είδους πόλεις αποτελούν σήμερα πόλο έλξης όχι μόνο επισκεπτών αλλά και νέων κατοίκων και επιχειρήσεων με ότι αυτό συνεπάγεται για την ευημερία του τόπου. Οι πράσινες πολιτικές των εστιατορίων μαζί με ένα ευρύτερο πρόγραμμα που θα μπορούσε να περιλαμβάνει προγράμματα εξοικονόμησης ενέργειας, την ανάπτυξη των απαραίτητων υποδομών για την μετακίνηση με ποδήλατα, ένα εκτεταμένο πρόγραμμα ανακύκλωσης, εκπαιδευτικά προγράμματα ενημέρωσης για την κλιματική αλλαγή κ.α., θα μπορούσαν να ενταχθούν σε ένα ευρύτερο πρόγραμμα προώθησης μια πόλης», υπογραμμίζει ο κ. Ανδρινός.

Παρ’ όλα τα σημαντικά ευρήματα, η έρευνα πραγματοποιήθηκε εν μέσω πανδημίας όπου υπήρχαν περιορισμοί στις μετακινήσεις των πολιτών, κυρίως από το εξωτερικό, αλλά και ο φόβος της μετάδοσης, για το λόγο αυτό πρέπει να αναφερθεί πως τα αποτελέσματα της έρευνας δείχνουν μια τάση.

«Αναμφίβολα, το δεύτερο και τρίτο κύμα της πανδημίας αλλά και οι εμβολιασμοί μπορεί να έχουν επιφέρει νέες αλλαγές στις αντιλήψεις των καταναλωτών των εστιατορίων. Επομένως σίγουρα θα χρειαστεί επιπλέον διερεύνηση του θέματος. Σίγουρα η πανδημία του COVID-19 έχει επιφέρει πολλές αλλαγές στην καθημερινότητα και στο τρόπο σκέψη μας. Η ανταπόκριση στις νέες ανάγκες από τους επαγγελματίες στο τουρισμό και στην εστίαση απαιτεί συστράτευση όλων των φορέων μαζί με την επιστημονική κοινότητα, ώστε να έχουμε καλύτερα αποτελέσματα για το τόπο μας», σημειώνει, κλείνοντας ο κ. Ανδρινός.

Εγγραφείτε στο Newsletter του Ταχυδρόμου