ΤΟΠΙΚΑ

Εκαναν το μεγάλο βήμα

εκαναν-το-μεγάλο-βήμα-733859

Βολιώτες επαγγελματίες μιλούν στον ΤΑΧΥΔΡΟΜΟ για την απόφασή τους να επεκτείνουν την επιχείρησή τους

Σε εποχές κρίσης έκαναν το μεγάλο βήμα, επεκτείνοντας την επιχείρησή τους και εμπλουτίζοντας, παράλληλα, τα προϊόντα που εμπορεύονται. Βολιώτες επαγγελματίες ακολουθούν αντίστροφη πορεία, πηγαίνοντας κόντρα στην κρίση αλλά όπως υπογραμμίζουν «ο κάθε επιχειρηματίας σταθμίζει τις καταστάσεις και πράττει ανάλογα κατά περίπτωση». Τρεις Βολιώτες που ακολούθησαν τη συγκεκριμένη πορεία, ρισκάροντας ο καθένας στον τομέα του, καταθέτουν στον ΤΑΧΥΔΡΟΜΟ τις απόψεις τους και αναλύουν τους λόγους που «υπαγόρευσαν» τις συγκεκριμένες πρωτοβουλίες, κόντρα στο σκηνικό της κρίσης.

Ρεπορτάζ: ΓΛΥΚΕΡΙΑ ΥΔΡΑΙΟΥ

Ο Βολιώτης επαγγελματίας Βάιος Κοντός, οποίος συνεχίζει την οικογενειακή παράδοση στην πώληση καφέ, αποφάσισε να επεκτείνει το κατάστημά του, επιχειρώντας παράλληλα δυναμικό άνοιγμα στις εισαγόμενες ποικιλίες καφέ. Σημείο αναφοράς αποτελεί, ωστόσο, για τον ίδιο η οικογενειακή παράδοση, που ξεκινάει από το 1924.

«Πέρα από την επέκταση του καταστήματος, κάναμε ριζικές αλλαγές, πήραμε μηχανήματα καινούργιας τεχνολογίας στο ψήσιμο του καφέ. Πήγαμε δηλαδή ένα βήμα πιο πέρα, για να είμαστε ανταγωνιστικοί με το προϊόν που εισάγεται από το εξωτερικό» εξηγεί ο ίδιος.

Η παράδοση πολλών δεκαετιών στον καφέ συνεχίζεται με το ίδιο πάντα μεράκι επί τέσσερις γενιές, ενώ προστέθηκε η τεχνογνωσία, που αποτελεί καθοριστικό παράγοντα εξέλιξης. Κατά συνέπεια, η προμήθεια νέων, υπερσύγχρονων μηχανημάτων, συνοδεύεται από την αντίστοιχη τεχνογνωσία γύρω από το ψήσιμο του καφέ, προκειμένου να διασφαλιστεί η καλύτερη δυνατή ποιότητα.

«Δεν μπορούσαμε να ανταγωνιστούμε όλους αυτούς που έκαναν εισαγωγή Εσπρέσσο από την Ιταλία, γιατί δεν είχαμε την ανάλογη τεχνογνωσία. Τώρα πλέον είμαστε αυτάρκεις, και μπορούμε να συναγωνιστούμε τον οποιονδήποτε ανταγωνιστή» όπως υπογραμμίζει ο κ. Κοντος, για να προσθέσει ότι «το ρίσκο είναι μεγάλο, αλλά στην κρίση πάντοτε απαντάς με επίθεση, γιατί πάρα την οικονομική δυσκολία που αντιμετωπίζει ο κόσμος, θέλει το καινούργιο, θέλει το ποιοτικό, θέλει το κάτι διαφορετικό. Εμείς τουλάχιστον σε αυτό, έχουμε ανταπόκριση».

Η απόφαση για επέκταση της επιχείρησης ήταν απολύτως συνειδητή, διότι η οικογενειακή παράδοση συνεχίζεται από την τέταρτη γενιά, την οποία εκπροσωπεί ο Βαγγέλης Κοντός, γιός του Βάιου Κοντού. Τα δεδομένα άλλαξαν και η μεγάλη απόφαση βασίστηκε στο σκεπτικό ότι «έπρεπε να κάνουμε κάτι διαφορετικό, για να είμαστε εφάμιλλοι των Ιταλικών καφέδων που έρχονται από το εξωτερικό και δεν μπορούσαμε με τη δική μας τεχνογνωσία να το καταφέρουμε» όπως αναφέρει ο κ. Κοντός.

Ο κύκλος των προϊόντων διευρύνθηκε, καθώς προστέθηκαν πέντε ποικιλίες Εσπρέσσο και αντίστοιχος αριθμός μονοποικιλιακού καφέ από Γουατεμάλα, Κούβα, Κόστα Ρίκα, Ονδούρα, Νικαράγουα, που συνοδεύονται από πιστοποιητικό γευσιγνωσίας.

Η παράδοση διατηρήθηκε και βελτιώθηκε «γιατί με τα καινούργια μηχανήματα βελτιώθηκε πολύ η ποιότητα» όπως επισημαίνει ο Βολιώτης επιχειρηματίας. Ο ίδιος τονίζει παράλληλα ότι «η αλλαγή που κάναμε, ήταν μια ευχάριστη έκπληξη για τον κόσμο, γιατί φέραμε κάτι καινούργιο και η ανταπόκρισή του είναι θετική. Ο τολμών νικά και πρέπει να τολμούν οι επαγγελματίες, χωρίς να περιμένουν βοήθεια από κανένα, ούτε από το ΕΣΠΑ ούτε από την πολιτεία, αλλά να προσπαθήσουν μόνοι τους, με ίδιες δυνάμεις». Φύσει αισιόδοξος ο κ. Κοντός, επισημαίνει ότι «το εμπόριο έχει και καλές και κακές στιγμές, αλλά ποτέ δεν πεθαίνει. Πάντοτε επιβιώνει, αλλά πρέπει να είσαι έτοιμος, όταν θα έλθει η κατάλληλη στιγμή, για να κάνεις τις κατάλληλες κινήσεις».

Ο Νίκος Πανουτσόπουλος δηλώνει υπέρμαχος της εξέλιξης

Διαρκής εξέλιξη

Η Βάσω Μπαλασκώνη ασχολείται επί 17 χρόνια με το παιδικό παπούτσι και η απόφασή της να μεταφερθεί σε μεγαλύτερο κατάστημα, αποτελεί στοχευόμενη επιχειρηματική κίνηση. «Οταν κάνεις επιχείρηση, ποτέ δεν είναι σταθερή η κίνηση, πάντα υπάρχουν άνοδοι και κάθοδοι» όπως σημειώνει η ίδια. Οντας χρόνια στην αγορά του Βόλου έχει θέσει το προσωπικό της επιχειρηματικό στίγμα και όπως υπογραμμίζει «η επέκτασή μας ήταν μελετημένη κίνηση, γιατί πάντα θέλαμε να μεταφερθούμε σε ένα μεγαλύτερο χώρο. Ο μικρός χώρος, για το αντικείμενό μας, δυσκολεύει και εμάς και τους πελάτες» εξηγεί η ίδια, για να προσθέσει ότι «λόγω της ύπαρξης πολυκαταστημάτων, ο κόσμος έχει μάθει να ψωνίζει σε χώρους μεγάλους, άνετους, για να νιώθει άνετα και χαλαρά».

Τα πολυκαταστήματα άνοιξαν ουσιαστικά το δρόμο, σύμφωνα με την επισήμανση της κ. Μπαλασκώνη, η οποία πιστεύει ακράδαντα ότι ο επιχειρηματίας δεν πρέπει να μένει απλώς θεατής, δεδομένου ότι έχουν παρέλθει οι παλιές εποχές κι έχουν διαφοροποιηθεί τα δεδομένα. Κατά συνέπεια κάθε κίνηση που γίνεται προς την κατεύθυνση της εξέλιξης, είναι ρίσκο, διότι δεν υπάρχει σταθερότητα στο εμπόριο. «Στο εμπόριο πάντα πρέπει να πηγαίνεις σύμφωνα με τα δεδομένα της εποχής. Τώρα έτυχε να υπάρχει κρίση, αλλά και πάλι δεν μπορείς να παραμείνεις στα ίδια δεδομένα. Πρέπει να κάνεις ένα βήμα. Οταν βλέπεις ότι τα πράγματα έχουν αλλάξει μορφή, πρέπει να το κάνεις αυτό το βήμα, για να έχεις λόγο ύπαρξης. Αλλιώς πηγαίνεις πίσω» όπως αναφέρει χαρακτηριστικά η Βολιώτισσα επιχειρηματίας.

Η ίδια μεγάλωσε σε ανάλογο περιβάλλον, κοντά στο ελεύθερο επάγγελμα, το οποίο συνεχίζει, όπως άλλωστε και ο αδελφός της Κώστας. Κόρη του Παντελή Μπαλασκώνη, ιδιοκτήτη του θρυλικού κινηματογράφου «Ιωλκός», ο οποίος ανέπτυξε, παράλληλα, ευρεία επιχειρηματική δράση, γαλουχήθηκε από μικρή ηλικία με ανάλογες εικόνες και βιώματα.

Το μέλλον είναι δύσκολο να προσδιοριστεί επακριβώς, αλλά «ο καθένας προσπαθεί να κάνει το καλύτερο, πάνω στο αντικείμενο που γνωρίζει, για να μπορέσει να κρατηθεί» όπως αναφέρει χαρακτηριστικά η κ. Μπαλασκώνη, τονίζοντας παράλληλα ότι «κάναμε τη συγκεκριμένη κίνηση στην προσπάθειά μας να ανταπεξέλθουμε στην κρίση, λειτουργώντας καλύτερα σε ένα μεγαλύτερο χώρο, και παράλληλα να εξασφαλίσουμε ένα μικρό εισόδημα, που θα μας διασφαλίσει, για να ζήσουμε».

Η Βάσω Μπαλασκώνη μετέφερε την επιχείρηση παιδικών υποδημάτων σε μεγαλύτερο κατάστημα

Διεύρυνση δραστηριοτήτων

Ο Νίκος Πανουτσόπουλος διατηρεί επτά χρόνια κατάστημα με βότανα, μπαχαρικά, παραδοσιακά τρόφιμα, βιολογικά προϊόντα, βιολογικά καλλυντικά, φυσικές τροφές, το οποίο αποφάσισε να επεκτείνει πρόσφατα, εμπλουτίζοντάς το και με νέα είδη.

Αναλύοντας την φιλοσοφία του και τους λόγους που τον οδήγησαν στην συγκεκριμένη κατεύθυνση, υπογραμμίζει ότι «οι εποχές αλλά και οι καταναλωτές αλλάζουν. Η οικονομική ύφεση αποτελεί σημαντικό παράγοντα αυτής της αλλαγής. Δεν υπάρχουν καταναλωτές. Υπάρχουν άνθρωποι. Τα προϊόντα πρέπει να ανταποκρίνονται στο 100% των αναγκών τους, αλλά και τις αξίες που έχουν ως προσωπικότητες. Κατά συνέπεια η επέκταση του χώρου σημαίνει μεγαλύτερη γκάμα προϊόντων για τον πελάτη».

Η απόφασή του ήταν απολύτως συνειδητή και υπαγορεύτηκε κυρίως από την ανταπόκριση του κόσμου. «Οταν βλέπεις ότι υπάρχει η ανταπόκριση του κόσμου δεν μπορείς να μείνεις στάσιμος. Οταν κάνεις κάτι με αγάπη και μεράκι, αυτό είναι τέχνη. Επομένως είναι ανάγκη να μπορέσεις να μπεις σε αυτή τη διαδικασία. Βλέπεις ότι ο κόσμος σε στηρίζει και ανταποκρίνεται θετικά, οπότε αποφάσισα να επεκταθώ και να προσθέσω περισσότερα προϊόντα, για να μείνει κι ο κόσμος περισσότερο ικανοποιημένος και να καλύψει ακόμη περισσότερες ανάγκες» εξηγεί ο ίδιος.

Η γκάμα των προϊόντων εμπλουτίστηκε από μεγαλύτερη ποικιλία βοτάνων και τσαγιών, περισσότερα παραδοσιακά προϊόντα, δημητριακά, πιο πολλά καλλυντικά και βιολογικά προϊόντα ψυγείου, που δεν υπήρχαν πριν.

Οι βασικοί παράγοντες επιτυχίας μιας επιχείρησης, είναι κατά τον κ. Πανουτσόπουλο, «η συγκέντρωση της εξειδικευμένης γνώσης και ελέγχου στα χέρια των στελεχών, το πολύ καλό δίκτυο χονδρεμπόρων, καινοτόμα προϊόντα στα ράφια, αποδοτικότητα παραγωγής, εκπαιδευμένοι και αποτελεσματικοί πωλητές, ορθή εκτέλεση παραγγελιών, άμεση εξυπηρέτηση, καλή φήμη στην αγορά και καλή τοποθεσία της επιχείρησης».

Παράλληλα με την κρίση διαφοροποιούνται οι καταναλωτικές συνήθειες του κόσμου. «Με την κρίση ξαναβρήκαμε την κρίση μας. Με την κρίση δίνεις αξία στα χρήματά σου και παύεις να τα σκορπάς χωρίς να σκέπτεσαι, υιοθετώντας αυτό που αποκαλούμε value for money. Φεύγουμε από το ερώτημα «πως θα φανούν τα χρήματά μου» και περνάμε στην πραγματικότητα «τι αξίζει στα λεφτά μου» όπως αναφέρει ο ίδιος.

Η εξωστρέφεια και η καινοτομία είναι τα κλειδιά για την ανάπτυξη, ενώ όπως υπογραμμίζει ο επαγγελματίας «η ζωή του επιχειρηματία μοιάζει με την πορεία ενός ποδηλάτη, ο οποίος είναι υποχρεωμένος να προχωράει συνεχώς, επενδύοντας, κάνοντας πειράματα, ανοίγοντας νέες αγορές, διότι αν σταματήσει για να απολαύσει τα όσα κέρδισε μέχρι σήμερα, θα πέσει και οι άλλοι θα τον προσπεράσουν».

Οι Βάιος και Βαγγέλης Κοντός επέκτειναν την οικογενειακή επιχείρηση πώλησης καφέ

#Tags

Εγγραφείτε στο Newsletter του Ταχυδρόμου