Το αποτέλεσμα άρνησης της αξιολόγησης

το-αποτέλεσμα-άρνησης-της-αξιολόγηση-375182

Είναι να τραβάς τα μαλλιά σου. Τα παιδιά μας, ως μαθητές της πρωτοβάθμιας και της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, είναι τα πιο «φορτωμένα» με βαριά προγράμματα, ενδοσχολικά, αλλά και εξωσχολικής συμπληρωματικής μόρφωσης, από τις ξένες γλώσσες ώς την καλλιέργεια ειδικών δεξιοτήτων, από όλα τα παιδιά της Ευρωπαϊκής Ενωσης. Ποιο είναι το αποτέλεσμα;

Από τη μια όταν κρίνονται με το σύστημα εξετάσεων για την εισαγωγή σε ανώτατα και ανώτερα εκπαιδευτικά ιδρύματα κινούνται, σε εντυπωσιακώς μεγάλο ποσοστό, κάτω από τη βάση. Οπως έγινε και φέτος. Από την άλλη, όταν εξετάζεται το πραγματικό γνωστικό τους επίπεδο, με επιστημονικά κριτήρια, βρίσκονται, και πάλι σε εφιαλτικό ποσοστό, ως «λειτουργικώς αναλφάβητα», όπως διαπιστώνει, με την έκθεσή της, η Ανεξάρτητη Αρχή Διασφάλισης της Ποιότητας στην Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση.

Στην έκθεση αποτυπώνονται οι απογοητευτικές επιδόσεις των μαθητών της Β’ Λυκείου σε Γενικά και Επαγγελματικά Λύκεια για το σχολικό έτος 2017 – 2018. Είναι ενδεικτικό ότι στα Γενικά Λύκεια ένας στους δύο μαθητές (48,4%) βαθμολογήθηκε στη Φυσική κάτω από τη βάση. Στην Αλγεβρα κάτω από τη βάση είχε το 38,9% και στη Γεωμετρία το 44,2%, ενώ ακόμη και στη Γλώσσα το 7,1% είχε σοβαρό πρόβλημα. Επισημαίνεται ότι «τα προβλήματα δεν εμφανίζονται στο Λύκειο, αλλά αφορούν σε όλες τις εκπαιδευτικές βαθμίδες» και τονίζεται η ανάγκη άμεσης παρέμβασης. Προληπτικώς στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση και επανορθωτικώς στη δευτεροβάθμια.

Εντύπωση, όμως, μου έκανε το γεγονός ότι στα μέτρα, που προτείνει η αρχή, γίνεται δύο φορές αναφορά στην ανάγκη συστηματικής αξιολόγησης των μαθητών, αλλά καμία αναφορά στην αξιολόγηση των εκπαιδευτικών, που είναι διεθνώς αυτονόητη διαδικασία.

Με συμπαθάτε, αλλά δεν συμμερίζομαι την άποψη ότι για το κακό επίπεδο στην εκπαίδευση φταίνε τα παιδιά. Λες και παράγουμε, ως έθνος, περισσότερα «τούβλα», «κούτσουρα» και «κουμπούρες» από άλλους λαούς. Εξακολουθώ να πιστεύω ότι το μέγα πρόβλημα βρίσκεται στην ποιότητα των εκπαιδευτικών. Κάποιοι από τους οποίους είναι απλώς δημόσιοι υπάλληλοι και όχι παιδαγωγοί. Ανίκανοι να μεταλαμπαδεύσουν γνώσεις.

Συμφωνώ ότι χρειάζεται συνεχής αξιολόγηση. Δεν μπορεί, όμως, να αφορά μόνον στους διδασκόμενους, αλλά και στους διδάσκοντες. Είναι μία από τις μεγάλες προκλήσεις για τη νέα υπουργό Παιδείας, αλλά και για σας κ. πρόεδρε. Θα τολμήσετε να πάτε κόντρα στη συντεχνιακή αντίδραση και να θεσπίσετε τη συστηματική αξιολόγηση των εκπαιδευτικών από το Νηπιαγωγείο ώς το Πανεπιστήμιο;

Γ. Π. ΜΑΣΣΑΒΕΤΑΣ

[email protected]

Εγγραφείτε στο Newsletter του Ταχυδρόμου