Γιώργος Λαμπράκης:Απροστάτευτοι καταναλωτές και εξαγγελίες εντυπώσεων

γιώργος-λαμπράκηςαπροστάτευτοι-κατ-578094

Με τον πόνο των καταναλωτών που έχουν χάσει το μεγαλύτερο μέρος της αγοραστικής τους δύναμης, ιδίως τα τελευταία τρία χρόνια, συνεχίζει να παίζει το υπουργείο Ανάπτυξης το οποίο ανακοινώνει για μια ακόμη φορά την ανάληψη πρωτοβουλιών για την αντιμετώπιση των κραυγαλέων στρεβλώσεων στην αγορά.

Σε μια χώρα με αρνητικό πληθωρισμό ακόμη και τα προϊόντα πρώτης ανάγκης συνεχίζουν να πωλούνται σε τιμές δυσθεώρητες, ενώ σε αρκετά είδη εξακολουθούν να καταγράφονται ανατιμήσεις όχι μόνο αδικαιολόγητες αλλά και περίεργες. Έρχεται λοιπόν το υπουργείο Ανάπτυξης και ανακοινώνει πως θα κατατεθεί νομοθετική ρύθμιση που θα διασφαλίζει ότι θα υπάρχει απολύτως διαφανής σχέση μεταξύ των προμηθευτών των σούπερ μάρκετ και των μεγάλων πολυεθνικών αλυσίδων. Έτσι εκτιμάται ότι θα συγκρατηθούν οι τιμές σε είδη ευρείας κατανάλωσης, που σε αρκετές περιπτώσεις έχουν ξεφύγει πέρα από κάθε έλεγχο. Το δυσάρεστο της υπόθεσης είναι πως το θέμα εγείρεται κατόπιν παρέμβασης του ΟΟΣΑ και όχι των θεσμοθετημένων οργάνων που διαθέτει η χώρα μας. Το ευχάριστο είναι ότι εφόσον υπάρχει αυτή η παρέμβαση από έναν φορέα με διεθνή καταξίωση, τότε είναι αρκετές οι ελπίδες έτσι ώστε να κινητοποιηθούν τα πολιτικά και υπηρεσιακά στελέχη των συναρμόδιων υπουργείων και να διασφαλίσουν κάποιους ελάχιστους, έστω, κανόνες στην αγορά. Οι διαπιστώσεις του οργανισμού είναι ενδεικτικές της κατάστασης η οποία επικρατεί στη χώρα μας, όπου τα καρτέλ, οι μεσάζοντες και οι πολυεθνικές κάνουν πάρτι στην υγεία των κορόιδων και συνεχίζουν να αποκομίζουν αστρονομικά κέρδη. Από τη μια τα συμφέροντα των αδίστακτων κερδοσκόπων και από την άλλη η ατολμία και η έλλειψη πολιτικής βούλησης της πολιτείας, έχουν μετατρέψει τη αγορά σε ζούγκλα όπου επιβιώνει ο πιο ισχυρός. Εκατοντάδες νόμοι – εμπόδια για τον υγιή ανταγωνισμό, την κρατούν δέσμια και την ίδια στιγμή οι καταναλωτές αποτελούν τα μόνιμα θύματα ενός άτυπου πολέμου συμφερόντων. Οι αντοχές των μεσαζόντων που φάνηκε να υποχωρούν υπό την πίεση του «κινήματος της πατάτας» πριν από δύο σχεδόν χρόνια, αποδείχθηκαν ισχυρές και τους τελευταίους μήνες άρχισαν και πάλι τα κερδοσκοπικά τους παιχνίδια εις βάρος των καταναλωτών. Προϊόντα πρώτης ανάγκης φτάνουν στο τραπέζι μας ακριβότερα έως και 300% (!), τη στιγμή που τα εισοδήματα των πολιτών έχουν υποστεί μειώσεις έως και 40%. Καθημερινά οι καταναλωτές γίνονται μάρτυρες αδικαιολόγητων ανατιμήσεων στα σούπερ μάρκετ, όπου τα προϊόντα αλλάζουν τιμές (μονίμως προς τα πάνω), με ρυθμούς που αδυνατούν να παρακολουθήσουν. Ταυτόχρονα, οι έτσι κι αλλιώς υποτυπώδεις έλεγχοι από τα αρμόδια κλιμάκια έχουν σχεδόν εκλείψει, είτε λόγω ελλείψεων προσωπικού, είτε λόγω αδιαφορίας.

Εντελώς απροστάτευτοι καταναλωτές σε ένα κλειστό σύστημα που ρίχνει στάχτη στα μάτια τους μέσα από κάποιες υποτιθέμενες προσφορές και διασφαλίζει μόνο τα συμφέροντα των πολυεθνικών. Καμία αλλαγή προς το καλύτερο, ακόμη και στην εφιαλτική, για την πλειοψηφία των πολιτών, τριετία των μνημονίων που η αγοραστική τους δύναμη σχεδόν εκμηδενίστηκε. Έπρεπε να έρθει ο ΟΟΣΑ και να διαπιστώσει την οδυνηρή πραγματικότητα της ελληνικής αγοράς για να υπάρξει αντίδραση των συναρμόδιων υπουργών, οι οποίοι αμέσως εξήγγειλαν με το γνωστό πομπώδες ύφος τους την ανάληψη πρωτοβουλιών για την αποκατάσταση της ισορροπίας σε ένα σύστημα που βρίσκεται εκτός ελέγχου εδώ και 10ετίες. Εξαιρετικά δύσπιστες είναι οι ενώσεις καταναλωτών μπροστά και στις νέες εξαγγελίες. Ποιος μπορεί να τις αδικήσει από τη στιγμή που έχουν γίνει αποδέκτες απίστευτων καταγγελιών με μόνιμα θύματα τους πολίτες και μόνιμους θύτες όσους ελέγχουν απόλυτα τους όρους του παιχνιδιού;

#Tags

Εγγραφείτε στο Newsletter του Ταχυδρόμου