Γιώργος Λαμπράκης: Εργο – βραχνάς σε μια πόλη που ασφυκτιά

γιώργος-λαμπράκης-εργο-βραχνάς-σε-μι-648235

Δεν τροποποιεί τον σχεδιασμό του δήμου Βόλου για τη βελτίωση της απελπιστικής κατάστασης με το δίκτυο των ποδηλατοδρόμων, η δικαστική απόφαση που έκρινε αθώους όλους σχεδόν τους υπηρεσιακούς παράγοντες και τα μέλη της επιτροπής κυκλοφοριακών θεμάτων του Δήμου που δρομολόγησαν την υλοποίηση ενός έργου το οποίο έχει κάνει άνω κάτω το μισό πολεοδομικό συγκρότημα.

Το δικαστήριο έκρινε ότι δεν αποδεικνύεται η κατηγορία της διατάραξης ασφάλειας συγκοινωνιών και επιπρόσθετα ότι δεν είναι επικίνδυνο για ποδηλάτες και πεζούς το δίκτυο των ποδηλατοδρόμων. Πρόκειται για έργο που αφενός είναι ημιτελές, καθώς τα χρονικά όρια ολοκλήρωσής του εξέπνευσαν το Δεκέμβριο του 2009 και αφετέρου έχει προκαλέσει ουκ ολίγα τροχαία ατυχήματα. Βέβαια από την Τροχαία Βόλου δεν προκύπτει, επισήμως τουλάχιστον, υπαιτιότητα των ποδηλατοδρόμων για τα προαναφερόμενα περιστατικά, ωστόσο η πραγματικότητα που έχει καταγράψει το ρεπορτάζ είναι εντελώς διαφορετική. Σε κάθε περίπτωση η δικαστική απόφαση είναι απολύτως σεβαστή, καθώς η δικαιοσύνη κρίνει με βάση τα στοιχεία και τις καταθέσεις των μαρτύρων. Για τη συντριπτική πλειοψηφία των κατηγορούμενων δεν προέκυψαν επιβαρυντικά στοιχεία και απηλλάγησαν των κατηγοριών. Αυτό είναι κάτι που ουδείς αμφισβητεί. Ωστόσο κανένας δεν αμφισβητεί και τα τεράστια προβλήματα που έχει προκαλέσει στο Βόλο ο σχεδιασμός και η υλοποίηση ενός έργου που παραπέμπει σε οχυρωματική κατασκευή και όχι σε παρέμβαση για τη διευκόλυνση της χρήσης ποδηλάτων και κατ΄ επέκταση για τη βελτίωση της ποιότητας ζωής των πολιτών. Ξεπέρασε τα 1,2 εκατομμύρια ευρώ ο συνολικός προϋπολογισμός του έργου, ωστόσο οι συνεχείς εμπλοκές και καθυστερήσεις λόγω των αλλεπάλληλων προσφυγών στη δικαιοσύνη από πολίτες που έβλεπαν ότι έξω από τα σπίτια τους κατασκευάζεται ένα έκτρωμα, είχαν σαν αποτέλεσμα την απορρόφηση ποσού λίγο πάνω από τις 230.000 ευρώ. Τα υπόλοιπα χρήματα που προέρχονταν από πόρους του Γ΄ ΚΠΣ χάθηκαν και μαζί τους χάθηκε και η ευκαιρία να αποκτήσει μια πόλη με παράδοση στη χρήση του ποδηλάτου, ένα απόλυτα λειτουργικό, ασφαλές και αισθητικό δίκτυο ποδηλατοδρόμων. Στις γειτονιές όπου έγιναν οι παρεμβάσεις, οι κυκλοφοριακές συνθήκες είναι τραγικές, ενώ το υφιστάμενο δίκτυο δεν μπορεί να χρησιμοποιηθεί, έστω και υπό τη σημερινή του μορφή, καθώς τα παρκαρισμένα αυτοκίνητα ακόμη και μέσα στον ποδηλατόδρομο, τα μηχανάκια και οι κάδοι απορριμμάτων έχουν κάνει πραγματική κατάληψη. Το μείζον ερώτημα είναι λοιπόν αν υπάρχουν περιθώρια διορθωτικών παρεμβάσεων έτσι ώστε να καταστεί χρησιμοποιήσιμο το υπάρχον δίκτυο ή αν πρέπει να ξηλωθεί και να επανέλθουμε στην προτέρα κατάσταση. Η απάντηση που επέλεξε να δώσει η δημοτική αρχή του Βόλου είναι ότι πρέπει να γίνουν εκείνες οι διορθωτικές κινήσεις που θα επιτρέψουν στους Βολιώτες να χρησιμοποιούν το ποδήλατο και να αποφεύγουν το αυτοκίνητο, ιδίως στο κέντρο όπου η κατάσταση είναι εφιαλτική. Η πρόθεση της δημοτικής αρχής κινείται στη θετική κατεύθυνση, ωστόσο η χρονική συγκυρία δεν ευνοεί τη χρηματοδότηση ούτε καν των βασικών παρεμβάσεων σε ένα δήμο με προϋπολογισμό ανάγκης. Από τα πενιχρά οικονομικά του ο δήμος εξασφάλισε ένα μικρό ποσό για να ξεκινήσουν στις επόμενες εβδομάδες, αν αυτό είναι εφικτό, κάποιες παρεμβάσεις σε τμήματα του δικτύου ποδηλατοδρόμων όπου τα προβλήματα που δημιουργήθηκαν είναι εκρηκτικά. Με βάση τις συγκεκριμένες παρεμβάσεις θα προχωρήσει ο σχεδιασμός και στο υπόλοιπο πολεοδομικό συγκρότημα που ασφυκτιά και αναζητά λύσεις οι οποίες θα το ανακουφίσουν κυκλοφοριακά. Είναι πολύτιμος ο χρόνος που χάσαμε επενδύοντας σε προτάσεις δίχως όραμα και πρακτική εφαρμογή, σε μια πόλη με μεγάλες ιδιαιτερότητες και ακόμη μεγαλύτερα προβλήματα.

#Tags

Εγγραφείτε στο Newsletter του Ταχυδρόμου