Γιώργος Λαμπράκης: Aτολμες πολιτικές

γιώργος-λαμπράκης-aτολμες-πολιτικές-871761

Η κατάσταση στην αγορά των καυσίμων έχει ως εξής: οι τιμές επανήλθαν σε ανοδική τροχιά, με τους οδηγούς να εξακολουθούν να βάζουν καύσιμα στα οχήματα τους με το σταγονόμετρο. Την ίδια ώρα, οι πρατηριούχοι συνεχίζουν να καταγράφουν μειωμένους τζίρους. Τα διυλιστήρια πωλούν όσο θέλουν την αμόλυβδη, οι διανομείς χρεώνουν όσο θέλουν τα μεταφορικά και οι πρατηριούχοι διαμορφώνουν την τελική τιμή, με βάση το περιθώριο κέρδους.

Ο τελευταίος κρίκος της αλυσίδας στην αγορά των καυσίμων, ο καταναλωτής, καλείται να πληρώσει «το μάρμαρο» και επωμίζεται τις συνέπειες των ανατιμήσεων, μετά από τα στάδια της εμπορίας, της διακίνησης και της πώλησης.

Το μέτρο της επιδότησης καυσίμων που εφαρμόστηκε τους προηγούμενους μήνες, σε μια προσπάθεια να αμβλυνθεί η ασφυκτική κατάσταση στην αγορά των καυσίμων, δεν αποτελεί αυτή τη στιγμή κυρίαρχη κυβερνητική επιλογή. Έτσι κι αλλιώς, είναι δώρον άδωρο αν δεν παρθούν ουσιαστικά μέτρα για τη μείωση των τιμών, σε επίπεδα διαχειρίσιμα τόσο για τους οδηγούς, όσο και για τους πρατηριούχους.

Το μοναδικό μέτρο που μπορεί να δώσει «ανάσες» στην αγορά των καυσίμων, βοηθώντας πραγματικά στη μείωση των τιμών και τονώνοντας την κατανάλωση στα πρατήρια, είναι η μείωση του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης. Τα κρατικά έσοδα του πρώτου εξαμήνου του 2022 που διαμορφώθηκαν πάνω από τον στόχο του προϋπολογισμού κατά 4,2 δις ευρώ, επιτρέπουν τη μείωση του συγκεκριμένου φόρου. Η ξέφρενη πορεία του πληθωρισμού που ανέβασε τις τιμές των προϊόντων, αύξησε τα έσοδα του ΦΠΑ και τόνωσε τα κρατικά ταμεία.

Κατά συνέπεια, τα δημοσιονομικά περιθώρια υπάρχουν για τη μείωση του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης στα καύσιμα, που θα ρίξει άμεσα τη λιανική τιμή έως και 40 λεπτά το λίτρο, ενώ ταυτόχρονα θα τονώσει την κατανάλωση, αυξάνοντας και τα κρατικά έσοδα από τον ΦΠΑ στα καύσιμα. Το μόνο που απαιτείται είναι πολιτική βούληση, την οποία ωστόσο, δεν διαθέτει ούτε η παρούσα κυβέρνηση.

Αντίθετα, επιμένει σε μια αναποτελεσματική συνταγή, η οποία δίνει πρόσκαιρες ανάσες στην κοινωνία, χωρίς ωστόσο να αντιμετωπίζει το πρόβλημα στη ρίζα του. Η ελληνική κυβέρνηση αρνείται πεισματικά να ακολουθήσει το παράδειγμα άλλων ευρωπαϊκών κρατών, όπως η Ιταλία, η Ολλανδία, η Κύπρος και η Πορτογαλία, χώρες που προέταξαν το συμφέρον των πολιτών και μείωσαν τον Ειδικό Φόρο Κατανάλωσης στα καύσιμα.

Εγγραφείτε στο Newsletter του Ταχυδρόμου