Γιώργος Λαμπράκης: Φόβοι για αντιστροφή της πορείας των τιμών καυσίμων

γιώργος-λαμπράκης-φόβοι-για-αντιστρο-887198

Μετά από σχεδόν τέσσερις μήνες συνεχιζόμενων ανατιμήσεων, που οδήγησαν τις τιμές των καυσίμων σε δυσθεώρητα επίπεδα, οι καταναλωτές συνεχίζουν να βλέπουν στα ταμπλό των πρατηρίων μειώσεις τόσο στην αμόλυβδη, όσο και στο πετρέλαιο κίνησης. Σε ορισμένα πρατήρια οι μειώσεις των τιμών έχουν ξεπεράσει και τα 50 λεπτά το λίτρο, σε σύγκριση με την κατάσταση που είχε διαμορφωθεί τον περασμένο Ιούνιο.

Οι διεθνείς τιμές στο αργό πετρέλαιο εξακολουθούν να υποχωρούν, συγκρατώντας κάτω από τα 100 δολάρια την τιμή του βαρελιού. Έτσι, αποτυπώνεται ξεκάθαρα πλέον στην κατανάλωση η υποχώρηση των τιμών, με την ελπίδα ότι η αποκλιμάκωση μπορεί να συνεχιστεί και το επόμενο χρονικό διάστημα, παρ’ ότι η βούληση της Ρωσίας να διακόψει στους Ευρωπαίους την παροχή φυσικού αερίου μόνο αρνητικές εξελίξεις προοιωνίζει.

Οι συνεχιζόμενες μειώσεις των τιμών δημιουργούν συγκρατημένη αισιοδοξία στους πρατηριούχους, οι οποίοι επιδιώκουν χαμηλές τιμές λιανικής έτσι ώστε να αυξηθεί η κατανάλωση. Έως και 30% μειώθηκε η κίνηση στα πρατήρια υγρών καυσίμων τους τελευταίους μήνες, με τις τιμές να «σπάνε» το ένα αρνητικό ρεκόρ μετά το άλλο. Οι οδηγοί, από τη δική τους πλευρά, συνεχίζουν να βάζουν στα οχήματά τους καύσιμα με τα ποσά που διέθεταν πριν την ενεργειακή κρίση και την εκτόξευση των τιμών στην αμόλυβδη, ακόμη και πάνω και από τα 2,5 ευρώ το λίτρο.

Η μέση τιμή της αμόλυβδης έχει διαμορφωθεί ήδη στα πρατήρια της Μαγνησίας λίγο πάνω από το 1,90 ευρώ το λίτρο, όταν πέρυσι τον Σεπτέμβριο ήταν 30 λεπτά χαμηλότερα. Οι οδηγοί συνεχίζουν, πάντως, να ξοδεύουν τα ίδια ποσά για καύσιμα. Αυτό σημαίνει λιγότερα χιλιόμετρα και κατά συνέπεια περιορισμό των μετακινήσεων ή περισσότερες επισκέψεις στα πρατήρια, όπου η πλειονότητα των οδηγών δεν ξοδεύει πάνω από 20 ευρώ.

Μόνο αν συνεχιστεί η αποκλιμάκωση των τιμών και παράλληλα τεθεί σε ισχύ και νέο πρόγραμμα επιδότησης καυσίμων μπορούν οι καταναλωτές να πάρουν ουσιαστική «ανάσα» και μαζί τους οι πρατηριούχοι να μπορέσουν να ανακάμψουν. Αν οι τιμές επανέλθουν σε ανοδική τροχιά, οι επιπτώσεις στην κατανάλωση θα είναι οδυνηρές. Δεν είναι δυνατό να καλυφθεί το επιπλέον κόστος των καυσίμων με τις μέσες αποδοχές των εργαζομένων στον ιδιωτικό τομέα. Άλλωστε, οι όποιες αυξήσεις δόθηκαν στον κατώτατο μισθό την 1η Ιουνίου, εξανεμίστηκαν από την ξέφρενη πορεία του πληθωρισμού. Για αυτό είναι μείζονος σημασίας ζήτημα να διατηρηθεί η πτωτική πορεία των τιμών στα καύσιμα.

Η κυβέρνηση, πάντως, έχει ξεκαθαρίσει ότι δεν πρόκειται να παρέμβει μειώνοντας τον Ειδικό Φόρο Κατανάλωσης στα καύσιμα. Θα συνεχίσει να εφαρμόζει την τακτική των επιδομάτων, με το βλέμμα στραμμένο και στις ερχόμενες εθνικές εκλογές. Κατά συνέπεια, μπορούμε να ελπίζουμε μόνο στη διατήρηση των πτωτικών τάσεων στις διεθνείς τιμές και στην ταχεία εφαρμογή ενός ακόμη fuel pass, μήπως και καταφέρουμε να βγάλουμε τον ερχόμενο δύσκολο χειμώνα με τα οχήματά μας εν κινήσει…

Εγγραφείτε στο Newsletter του Ταχυδρόμου