Γιώργος Λαμπράκης: Απογοητευτική εικόνα…

γιώργος-λαμπράκης-απογοητευτική-εικ-868719

Μπορεί τους τελευταίους μήνες να επέστρεψε η αγορά στους κανονικούς της ρυθμούς, τουλάχιστον σε ό,τι έχει σχέση με το ωράριο λειτουργίας των καταστημάτων και την πλήρη άρση των μέτρων κατά του κορονοϊού, ωστόσο η απόσταση, που χωρίζει το λιανεμπόριο από την επιστροφή στην προ πανδημίας κανονικότητα, παραμένει τεράστια, γιατί η αγοραστική κίνηση είναι υποτονική, καθώς έχει συρρικνωθεί δραματικά το διαθέσιμο οικογενειακό εισόδημα.

Η κατάσταση, που βιώνουν τους τελευταίους μήνες οι έμποροι και στον Βόλο, δεν έχει προηγούμενο. Ακόμη και κατά την περίοδο της δεκαετούς οικονομικής κρίσης η εικόνα της αγοράς δεν ήταν τόσο απογοητευτική. Ούτε καν η περίοδος των θερινών εκπτώσεων, που παραδοσιακά λειτουργεί σαν τονωτική ένεση για το λιανεμπόριο, δεν δείχνει ότι μπορεί να «ζεστάνει» τα ταμεία των εμπορικών επιχειρήσεων.

Σύμφωνα με την τελευταία έρευνα του Εμπορικού Συλλόγου Αθηνών, κατά την περίοδο των εκπτώσεων τα 9 στα 10 καταστήματα καταγράφουν οριακή αύξηση στον τζίρο τους ή ακόμη και μείωση. Είναι κάτι που δεν είχε καταγραφεί ούτε στην κορύφωση της οικονομικής κρίσης με τα μνημόνια και τις περικοπές μισθών και συντάξεων.

Το λιανεμπόριο νοσεί και αν δεν ληφθούν μέτρα για την ενίσχυσή του, τα μαζικά λουκέτα δεν θα αργήσουν. Η κατάσταση αρχίζει και γίνεται μη αναστρέψιμη για την πλειονότητα των εμπορικών επιχειρήσεων, που έχει παγιδευτεί στη δίνη των ανατιμήσεων του κόστους ενέργειας και των οικονομικών επιπτώσεων της πανδημικής κρίσης.

Από τη μια τα μέτρα κατά του κορονοϊού, που «πάγωσαν» τα τελευταία δύο χρόνια την κίνηση στην αγορά, από την άλλη το κύμα ακρίβειας, που προκάλεσε το ράλι των τιμών στα καύσιμα, προκαλούν συνθήκες τέλειας οικονομικής καταιγίδας στο λιανεμπόριο. Επιπρόσθετα, οι εξελίξεις με την εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία ήρθαν για να κάνουν ακόμη χειρότερη την κατάσταση στην αγορά.

Υπό αυτές τις συνθήκες είναι θέμα χρόνου να αρχίσουν να κατεβάζουν ρολά τα πρώτα εμπορικά καταστήματα. Οι ιδιοκτήτες τους πλήττονται από την έκρηξη των τιμών ενέργειας και ως ιδιώτες καταναλωτές και ως επαγγελματίες. Από τη μια, δηλαδή, καλούνται να ανταποκριθούν στις εξωφρενικές αυξήσεις των λογαριασμών ηλεκτρικού ρεύματος τόσο στα σπίτια, όσο και στις επιχειρήσεις τους και από την άλλη προσπαθούν να κρατήσουν ανοιχτά τα μαγαζιά τους, τη στιγμή που η αγοραστική κίνηση εξακολουθεί να κυμαίνεται απογοητευτικά επίπεδα, καθώς οι καταναλωτές αδυνατούν να αντεπεξέλθουν στο πρωτοφανές κύμα ακρίβειας και επιλέγουν να καλύπτουν τις βασικές τους ανάγκες και όχι να αγοράζουν είδη ένδυσης και υπόδησης.

Οσο περνά ο καιρός και δεν εξομαλύνεται η κατάσταση στο μέτωπο της ενεργειακής κρίσης, τόσο θα μειώνονται οι αντοχές των ανθρώπων της αγοράς και θα εντείνεται ο κίνδυνος γενικής κατάρρευσης του λιανεμπορίου. Τα μέτρα στήριξης, που έχει ανάγκη η αγορά και διεκδικούν οι εκπρόσωποί της, δεν έχουν καμία απολύτως σχέση με τα κυβερνητικά ημίμετρα, που έχουν ανακοινωθεί και ήδη υλοποιούνται.

#Tags

Εγγραφείτε στο Newsletter του Ταχυδρόμου